Raport obejmuje aktywność firm w serwisie YouTube w kilku wybranych branżach: elektronice, bankowości, telekomunikacji, RTV AGD, segmencie napojów i w motoryzacji.
W opracowaniu ujęto kilka parametrów dotyczących działań marketingowych podejmowanych przez poszczególne marki i tworzone przez nie kanały na YouTubie. Pod uwagę brano między innymi liczbę wyświetleń i subskrypcji kanałów, stopień interakcji treści z odbiorcami oraz viralowość poszczególnych produkcji związanych z firmami i produktami.
W segmencie elektroniki w czerwcu br. największą liczbę wyświetleń - ponad 2,5 mln - miał kanał Samsung Polska. Mniejszą popularnością cieszyło się Lenovo Polska oraz LG Polska.

Lenovo okazało się z kolei lepsze od Samsunga w kategorii liczby subskrybentów - zgromadziło ich z górą 9,8 tys., z czego ponad 3,6 tys. zostało pozyskanych w czerwcu br. O wiele niższy przyrost subskrypcji w czerwcu br. (111) należał do zajmującego drugie miejsce Samsunga, który w sumie może pochwalić się liczbą ponad 8,5 tys. subskrypcji swojego kanału. Trzecią pozycję na liście najchętniej subskrybowanych marek elektronicznych przypadło firmie Intel Polska.

Pod względem natężenia interakcji ze strony odbiorców na podium zestawienia ze wspomnianych poprzednio liderów pozostały Lenovo Polska oraz Intel. Ustąpiły one pierwszego miejsca firmie Nikon Polska, która zanotowała najwyższy (24,09) wskaźnik polubień i komentarzy kanału na 10 tys. wyświetleń. W wypadku Lenovo wskaźnik ten wynosił 19,28, a Intela - 17,75.
Opracowanie MUSE wykazuje także, które treści publikowane na YouTube w kategorii elektroniki miały w sobie największy potencjał jako virale. W tym zestawieniu najlepszy okazał się film „Pingwiny z Madagaskaru i Intel Core drugiej generacji”, który został udostępniony 467 razy. Na drugim miejscu znalazł się również klip od Intela, a na trzecie trafił wywiad z Mariuszem Wlazłym od Nikon Polska.

W branży bankowości liderem kanałów dostępnych na YouTubie jest ING Bank Śląski, który w czerwcu br. zanotował ponad 1,23 mln wyświetleń, w sumie zaś doczekał się 23,4 mln odtworzeń. Na kolejnych miejscach w czerwcu znalazły się kanały mBankTV (296,7 tys. wyświetleń) oraz eurobanku (274,3 tys. odtworzeń).

ING Bank Śląski posiada także największą liczbę subskrybentów - 1740. Nieco gorsze są mBankTV (1478) i Bank Zachodni WBK (1240). Z kolei Bank BPH, aliortv i City handlowy to pierwsza trójka kanałów wywołujących u internautów najwięcej interakcji.
W telekomunikacji Orange Polska mógł poszczyć się w czerwcu br. największą liczbą wyświetleń swojego kanału - było ich ponad 2,46 mln. Mniej - w górą 977 tys. zebrał Play, a trzeci w kolejności kanał Plus miał ponad 345 tys. odsłon. Z kolei najbardziej popularny film od daty publikacji to „Nowi goście w salonie Play” (ponad 1,81 mln wyświetleń). Pod względem liczby subskrybentów liderem YouTube’a jest Plus, który wyprzedza Play i Orange Polska.

Z kolei Play wygrywa w kategorii stopnia interakcji z użytkownikami. Jest przed Plus i Orange Polska. Najbardziej viralowym filmem w segmencie telekomunikacji jest „Jak minął dzień” od Heyah, ten sam operator znalazł się także na trzecim miejscu z reklamą „Bobasy Heyah”. Na drugiej pozycji jest VirginMobilePL.

W czerwcu br. zwycięzcą pod względem liczby wyświetleń w branży RTV AGD okazał się Komputronik, który zanotował ponad 185,3 tys. odsłon. Na podium znalazły się również Philips Polska (84,4 tys.) oraz Media Markt Polska (22,7 tys.). Zwycięzcami pod względem liczby subskrybentów są Philips Polska, Komputronik i Media Markt.

Pod względem interakcji z użytkownikami pierwszą trójkę najbardziej skutecznych marek stanowią Saturn Polska, Media Markt i Komputronik, a najbardziej viralowym filmem jest „Jak wybrać dobry ekspres do kawy?” firmowany przez Saeco Polska.

W branży napojów w czerwcu najwięcej odsłon zanotował TymbarkTV (ponad 618 tys.), który wyprzedził Pepsi Polska ( z górą 562 tys.) i kanał Żywioł od Żywiec Zdrój (z górą 463 tys. wyświetleń).

Pod względem liczby subskrybentów wygrywa Kubuś wyprzedzając TymbarkTV i Żywioł od Żywiec Zdrój. W zestawieniu interakcji z kolei pierwsze miejsce zajmuje Tiger Energy Drink przed TymbarkTV.

Skoda Polska to marka, która w czerwcu br. zabrała na YouTubie najwięcej odsłon spośród firm branży motoryzacyjnej – ponad 491,8 tys. Na drugiej pozycji z liczbą 170,6 tys. odsłon znalazł się kanał TVToyota Poland, a na trzecim - BMW Polska (85,6 tys. odsłon). Skoda ma także największą liczbę zarejestrowanych subskrybentów, wyprzedzając pod tym względem Audi Polska i Volkswagena Polska.
Niemieccy producenci aut - Volkswagen i Mercedes przewodzą w kategorii interakcji z użytkownikami w segmencie motoryzacyjnym. Na ostatnim miejscu podium znalazł się Ford Polska. Z kolei bezkonkurencyjny w dziedzinie viralowości swoich produkcji okazało się Audi, którego produkcje zajęły w raporcie trzy pierwsze miejsca.
- YouTube jest ulubionym medium polskich internautów, przed Facebookiem i tradycyjnymi stacjami telewizyjnymi - podkreśla w rozmowie z serwisem Wirtualnemedia.pl Karol Modzelewski, szef sprzedaży w Muse. - Stał się odpowiednikiem amerykańskiego snu - tu od pucybuta możesz stać się milionerem dzięki pomysłowości i znajomości medium. Idealnym przykładem są marki Blendtec i Orabrush, które skradły serca widzów filmami, wyróżniającymi się nie budżetem, a kreatywnością. Pierwszą z nich subskrybuje prawie milion osób, które chcą zobaczyć, jaki smartgadget CEO tejże firmy wrzuci do swojego blenera i zmieli na pył. Druga z nich, nie mogła przebić się do sprzedaży ze swoim produktem - czyścikiem do języka, do momentu publikacji oryginalnego filmu na swoim kanale. Prawie 23 miliony widzów jednego filmu przekonały sieci sprzedażowe do współpracy z tym majętnym już dziś młodym człowiekiem, który stoi za sukcesem firmy w sieci. Przykłady można mnożyć, bo każdy z nas słyszał o kimś, kto wypłynął dzięki YouTube. Ale jak to wygląda, jeśli chodzi o marki obecne w Polsce? Na czele krótkiej listy tych, którzy stworzyli perfekcyjnie działający kanał na YouTube, jest chociażby Castorama Polska - opisuje Modzelewski.
Przyjrzeliśmy się wybranym polskim kanałom w wybranych branżach, aby sprawdzić, na ile najwięksi i najlepsi wykorzystują potencjał wideo marketingu, a na ile ten potencjał przecieka im między palcami. Z naszego raportu można wywnioskować, czy zaangażowanie poszczególnych twórców YouTube przekłada się na viralowy zasięg, jakie efekty przyniosły kampanie, o których słyszeliśmy w czerwcu, czy które treści angażują widzów – podsumowuje Karol Modzelewski.











