Scuderia Ferrari i Shell Helix z sukcesami w Formule 1

Zespół Scuderia Ferrari rozpoczął nowy sezon wyścigów Formuły 1 od zdobycia 3 miejsca w Grand Prix Australii, a dwa tygodnie później zwycięstwa w Grand Prix Malezji. Silnik bolidu zalano olejem silnikowym Shell Helix Ultra wytwarzanym z gazu ziemnego z wykorzystaniem Technologii Shell PurePlus. Współpraca technologiczna Shell i Scuderia Ferrari jest jedną z najdłużej trwających i najbardziej udanych w historii Formuły 1.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

W miniony weekend Sebastian Vettel wywalczył zwycięstwo dla teamu Scuderia Ferrari, pokonał duet mistrzów świata i wygrał po raz 40 w swojej karierze. Jednocześnie było to 222 zwycięstwo Ferrari w Formule 1.

Na potrzeby silników bolidu Scuderia Ferrari Shell opracował środki smarne zapewniające niezawodność i ochronę jednego z najbardziej złożonych układów napędowych w historii wyścigów samochodowych Ferrari – 1,6-litrowego silnika V6 z turbodoładowaniem do pojazdu SF15-T. Oleje Shell Helix Ultra, wyprodukowane w Technologii Shell PurePlus, są wykorzystywane w samochodach wyścigowych Formuły 1 od stycznia 2015 roku. Pierwsze miejsce zespołu Scuderia Ferrari w 918. wyścigu na torze Formuły 1 w Malezji, zaostrza apetyt na sukcesy w kolejnych wyścigach.

Olej silnikowy wykorzystywany w Formule 1 musi sprostać najwyższym wymaganiom. Silnik bolidu ma moc ponad 600 koni mechanicznych, a turbosprężarka, która obraca się z prędkością do 2000 obrotów na sekundę, może pracować w temperaturze nawet do 1000 st. C. Dodatkowo, opracowany przez nas olej musi zapewnić taki poziom ochrony, aby silnik przetrwał przynajmniej 4000 km, ponieważ zgodnie z przepisami, kierowca może w sezonie wykorzystać tylko cztery silniki. W wysokiej temperaturze, przy dużym obciążeniu silnika Formuły 1, właściwy olej silnikowy może zapewnić istotną przewagę na torze – komentuje Guy Lovett, menadżer ds. technologii Shell dla Formuły 1.

Zalety technologii

Rewolucyjna Technologia Shell PurePlus opiera się na procesie syntezy gazu ziemnego w ciecz (gas-to-liquid) i pozwala na otrzymanie krystalicznie czystej, syntetycznej bazy olejowej, która stanowi od 75 do 90 procent zawartości oleju silnikowego. Dzięki tej unikatowej technologii oleje są pozbawione praktycznie wszelkich zanieczyszczeń znajdujących się w ropie naftowej, co pozwala utrzymać najwyższe parametry eksploatacyjne silnika.

Połączenie czystego oleju bazowego wytwarzanego z gazu ziemnego ze starannie dobranymi dodatkami zapewnia  wysokie osiągi, oczyszcza i smaruje silnik, a tym samym pomaga zminimalizować straty spowodowane tarciem. Pomaga również zmniejszyć zużycie paliwa[1] – co ma ogromne znaczenie po zmianie przepisów technicznych Formuły 1 dotyczących ograniczenia paliwa do 100 kilogramów na jeden wyścig. Obecnie Technologia Shell PurePlus ma kluczowe znaczenie przy wytwarzaniu każdego oleju stosowanego przez Scuderia Ferrari.

Historia sukcesów

Mistrzostwa Świata Formuły 1 są organizowane od 1950 roku, a Shell wspierał samego Enzo Ferrari już od 1929 roku. Od tego czasu Scuderia Ferrari był jedynym zespołem, który startował w każdym roku rozgrywania Mistrzostw, zdobywając 16 razy tytuł Mistrza Świata Konstruktorów i 15 razy tytuł Mistrza Świata Kierowców. Shell, jako partner technologiczny, przyczynił się zdobycia odpowiednio 10 i 12 tytułów.

Obecnie zespół Shell dedykowany do współpracy ze Scuderia Ferrari składa się z 50 ekspertów technicznych. Członkowie zespołu współpracują ze sobą na całym świecie w laboratoriach Shell, na wszystkich torach objętych kalendarzem wyścigów Grand Prix i u boku inżynierów Ferrari w Maranello. Jednym z głównych wyzwań stojących przed zespołami jest opracowanie jeszcze lepszego układu napędowego oraz optymalizacja paliw i środków smarnych, tak by spełniały wymogi nowych przepisów FIA dotyczących rozwoju silników.

Jednym z głównych celów zaangażowania Shell w Formułę 1 jest zapewnienie transferu technologii i rozwiązań z wyścigowych bolidów do samochodów osobowych. Doskonałym przykładem praktycznego wykorzystania wiedzy zdobytej podczas wyścigów Formuły 1 jest zaoferowanie wszystkim kierowcom benzyn Shell V-Power oraz olejów silnikowych Shell Helix Ultra. Obecnie Shell Helix Ultra to jedyny olej silnikowy zalecany przez Ferrari do wszystkich pojazdów drogowych tej marki.

***

O Shell

Shell jest wiodącym globalnym dostawcą środków smarnych dla samochodów osobowych, ciężarowych, motocykli i maszyn przemysłowych. Najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne powstają w trzech głównych centrach badawczo-rozwojowych w Hamburgu, Szanghaju i Houston. Shell produkuje oleje w 50 blendowniach, a smary w 17 zakładach produkcyjnych na świecie, na bazie oleju powstałego z gazu naturalnego, w największej instalacji petrochemicznej zlokalizowanej w Katarze. Niezmiennie od 7 lat Shell zajmuje pierwsze miejsce wśród dostawców środków smarnych na świecie (źródło: Kline&Company).

[1] Na bazie testu M111 FE porównującego z innymi olejami. Zmniejszone zużycie paliwa wynosi od 1,7% do 3% w zależności od rodzaju pojazdu i oleju (Na przykład przy zastosowaniu oleju Shell Helix Ultra Professional AF 5W-30 wynosi do 3%).

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"