Sezon jesienny na finiszu: Polsat pokonuje TVN w grupie 16-49

Po niemal trzech miesiącach jesiennej ramówki pierwsze miejsce w całym rynku zajmuje notująca spory wzrost TVP1. Zaś w grupie komercyjnej najlepszy okazał się Polsat, któremu udało się wyprzedzić TVN. - Polsatowi opłaciła się stabilność ramówki - uważa Piotr Bieńko, szef Codemedia.

Patryk Pallus
Patryk Pallus
Udostępnij artykuł:

W okresie od 1 września do 26 listopada br. liderem rynku telewizyjnego była TVP1 z udziałem 12,44 proc., notując wzrost aż o 11,67 proc. Na drugim miejscu utrzymał się Polsat, którego wynik spadł o 4,76 proc. do 12,22 proc.  - wynika z danych telemetrycznych Nielsen Audience Measurement przygotowanych dla portalu Wirtualnemedia.pl.

Rok wcześniej pozycję lidera zajmował TVN, który zanotował tej jesieni spadek aż o 13,76 proc. - największy wśród kanałów tzw. wielkiej czwórki. Jego udział wyniósł 11,09 proc., a stacja spadła na miejsce trzecie. Na czwartej pozycji pozostała TVP2. Jej wynik zmniejszył się o 4,35 proc. do 8,8 proc.

Na piątej lokacie znalazł się kanał informacyjny TVP Info, notujący wzrost aż o 34,81 proc.  do 3,64 proc. Kolejna pozycja należała do TV4, którego udział poszedł  do góry o 27,5 proc. i wyniósł 3,52 proc. Oczko niżej była stacja TVN24, a dalej znaleźli się notujący spadki główni konkurenci Czwórki - TVN7 i TV Puls - ich wyniki poszły w dół odpowiednio o 7,76 proc. i 7,62 proc.

W najważniejszej dla reklamodawców grupie widzów w wieku od 16 do 49 lat liderem został Polsat z wynikiem w okresie 1 września -26 listopada br. wynoszącym 13,71 proc. Mimo spadku o 2,84 proc. stacji udało się awansować z miejsca drugiego i zepchnąć na pozycję wicelidera telewizję TVN. Jej udział zmalał o 9,33 proc. i ostatecznie uplasował się na średnim poziomie 13,22 proc.- Polsatowi opłaciła się stabilność, nie robił on rewolucyjnych zmian w ramówce. Jego widzowie wiedzą, że np. filmy są w poniedziałki, a także kiedy są pasma rozrywkowe - mówi Wirtualnemedia.pl Piotr Bieńko,  prezes domu mediowego Codemedia. - Widz przestał być lojalny wobec kanału, jest lojalny wobec programu - dodaje.

Polsat w mijającym sezonie postawił na kontynuacje swoich sześciu dużych programów rozrywkowych, w tym m.in. „Tańca z Gwiazdami”, „Tylko muzyki”, „Twoja twarz brzmi znajomo” oraz „Naszego nowego domu”, który zanotował spory wzrost widowni. Na antenie pojawiły się zasadniczo dwie nowości: talent-show „SuperDzieciak” i serial „Skazane” - oba nie były specjalnymi hitami (pojawił się też nowy paradokument w paśmie dziennym -  „Poznaj swoje sprawa” , ale bezpośrednio w miejscu zdjętego „Dlaczego ja?”).

Ogromną oglądalnością (średnio 6,8 widzów) cieszyło się też pokazanych jesienią br. kilka meczów eliminacji do piłkarskiego Euro 2016 z udziałem reprezentacji Polski. - Zadziałały one na plus, ale jako pojedyncze wydarzenia nie miały takiego wpływu na wyniki - uważa Bieńko.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/ponad-polowa-polakow-korzysta-ze-smartfonow-podczas-ogladania-telewizji-malo-reklam-tv-mobile ##

Według prezesa Codemedia, stacji TVN jesienią br. zaszkodził brak konsekwencji w prowadzeniu ramówki.  - Trudno winić TVN, że szuka nowych rozwiązań. Zbyt nerwowe ruchy pokazują jednak, że ich poszukiwania nie dają efektów - mówi Piotr Bieńko.

TVN wprowadził jesienią br. do ramówki pięć nowości, w tym muzyczny show „Aplauz aplauz!”, telenowelę „Singielka”, paradokument „Wesołowska i mediatorzy” (szybko przeniesiony do TVN7 i zastąpiony na głównej antenie przez inny serial z tego gatunku „Ten moment”) oraz serial obyczajowy „Aż po sufit!” - ostatnie z tych produkcji okazały się klapami. Poza tym poprzestawiano część programów - „Żony Hollywood” i „Na językach” zmieniły dni emisji, „Kuchenne rewolucje” zaczynały się wcześniej, zaś „Ugotowani” znów stali się programem nadawanym raz w tygodniu (w poprzednich ramówkach mieli cztery odcinki w tygodniu). Zupełnie inaczej niż wiosną tego roku czy zeszłej jesieni wyglądało też niedzielne pasmo po godz. 20.00.

W grupie 16-49 o wiele słabsze wyniki zanotowały stacje publiczne. TVP1 zajęła miejsce trzecie z wynikiem na poziomie 8,35 proc., ale jej udział poszedł do góry aż o 6,23 proc. Natomiast TVP2 miała 7,6 proc. udziału po niewielkim spadku o 0,91 proc.  A trzeba dodać, że jeszcze w ub.r. Jedynka i Dwójka notowały duże spadki udziałów, co było głównie skutkiem cyfryzacji.

TVP1 zyskała m.in. dzięki wzmocnieniu pasma popołudniowego - wprowadziła tam turecki serial „Wspaniałe stulecie”, który jest teraz najpopularniejszą zagraniczną pozycją w odcinkach w polskiej telewizji. - Zaskoczyło mnie, że ten format okazał się sukcesem - mówi Bieńko. Duży wzrost widowni w Jedynce zanotował reality-show „Rolnik szuka żony”, dobre wyniki osiągnął nowy serial „Dziewczyny ze Lwowa”.

W grupie komercyjnej tuż za czterema największymi stacjami znalazła się TV4, której udział poszedł do góry o 24,68 proc. do 3,94 proc. Za sukcesem tej stacji stoi m.in. serial paradokumentalny „Policjanci i policjantki”, który w grupie 16-49 miał 10,16 proc. udziału i pokonał nawet TVP2.  Szóste miejsce zajęła TVN7 (3,6 proc. udziału, wzrost 6,51 proc.), a siódma była TV Puls po spadku o 7,12 proc. do 3,52 proc.

- TV Puls miała swego czasu spektakularne wzrosty, ale trudno się spodziewać, by trwały one cały czas - mówi Bieńko. Stacja jesienią br. nie wprowadziła do ramówki nowych dużych produkcji polskich (poza kolejną edycją cyklu „Wojciech Cejrowski. Boso”), a te nadawane wiosną nie były w mijającym sezonie kontynuowane.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online