- Płatności zbliżeniowe akceptowane niemal wszędzie. Noszenie ze sobą portfela już dawno stało się passé. Pozostawienie go w domu jest zdecydowanie bezpieczniejsze, zwłaszcza gdy dostęp do karty płatniczej możemy uzyskać nie tylko za pomocą smartfona, ale także smartwatcha. W Polsce już dawno 100 proc. terminali płatniczych akceptuje płatności zbliżeniowe, a i za granicą widać coraz większą poprawę w tym obszarze. Jak pokazują dane z naszego raportu, nawet najmniejsze przedsiębiorstwa w Europie są mniej uzależnione od gotówki niż największe firmy w Stanach Zjednoczonych.
- Kup teraz, zapłać później. Według danych Mastercard 68% polskich konsumentów lubi korzystać z tego rozwiązania płatniczego w przypadku większych lub niespodziewanych zakupów. Jeśli zauważymy ciekawą wakacyjną okazję last minute, a do wypłaty zostało jeszcze kilka dni, to właśnie płatność odroczona może pomóc w utrzymaniu domowego budżetu na bezpiecznym poziomie.
- Usługi dodane (Value-Added Services- VAS). Coraz częściej sklepy nie tylko przyjmują płatności ale także starają się zaoferować nam dodatkowe usługi uzupełniające nasz zakup. Przykład? Gdy kupujemy telefon, sklep chętnie zaproponuje nam jego dodatkowe ubezpieczenie.
- Darmowa dostawa, bezproblemowe zwroty. Lato to sezon na nowe ubrania i akcesoria. Jeśli ostatnią letnią garderobę skompletowaliśmy rok temu, istnieje duża szansa, że w ciągu ostatnich kilku miesięcy zmienił się nasz rozmiar lub styl. Darmowa dostawa jest już dobrą zachętą do zakupów w danym sklepie, ale możliwość dokonania bezproblemowego zwrotu w przypadku otrzymania niewłaściwego rozmiaru jest jeszcze lepszą opcją.
- Subskrypcje. Coraz więcej organizacji zdaje sobie sprawę z potencjału regularnie kupowanych produktów, oferując je w ramach cyklicznej subskrypcji. Od karmy dla zwierząt domowych po szampon do włosów, wszystkie regularne zakupy można przekształcić w powtarzające się przychody, oferując klientowi opłacalną subskrypcję, a tym samym ułatwiając mu życie. Jest to ważne zwłaszcza w sezonie letnim, kiedy między podróżami pozostaje niewiele czasu na codzienne sprawunki.
- Dogłębna analiza. Firmy coraz chętniej analizują dane związane z transakcjami - rodzaje kupowanych produktów, godziny w których popyt osiąga szczyt czy najpopularniejsze metody płatności. Dzięki temu mogą w coraz większym stopniu rozumieć potrzeby i preferencje swoich klientów, a tym samym oferować im ofertę skrojoną do ich potrzeb.
- Płatności P2P. Coraz więcej małych firm preferuje płatności mobilne P2P, takie jak BLIK, zamiast tradycyjnych płatności kartą. Ich atrakcyjność polega na natychmiastowym otrzymaniu środków i niższych kosztach transakcji. Jednak pomimo tych zalet, metoda ta może być mniej wygodna i efektywna czasowo w porównaniu do tradycyjnych płatności zbliżeniowych.

Sezon letni dobiega końca. Powyższe trendy wskazują, jak firmy dostosowują się do nowych wyzwań, współpracując z zaufanymi partnerami, takimi jak Endava. Ich celem jest zapewnienie klientom płynnych, bezproblemowych transakcji. Dzięki temu uzyskują przewagę w tym szybko zmieniającym się obszarze. Wykorzystywanie najnowocześniejszych technologii i rozwiązań cyfrowych stanowi sedno tych zmian, sprawiając, że transakcje stają się bardziej bezpieczne, wydajne i przyjazne dla użytkownika. Ponieważ klienci nadal szukają prostoty i łatwości w swoich transakcjach, takie innowacyjne rozwiązania płatnicze będą tylko nabierać na znaczeniu, kształtując przyszłość handlu. A okres letni to zawsze czas, w którym rozwiązania płatnicze przechodzą prawdziwy test. Autor: Krzysztof Araszewicz, Business Analist, Endava











