Popularność skoków narciarskich dorównująca piłce nożnej to ewenement

Mniej więcej ¾ Polaków interesuje się skokami narciarskimi. To praktycznie tyle samo, co w przypadku piłki nożnej czy siatkówki - wynika z raportu „Sponsoring Monitora 2023” ARC Rynek i Opinia. Marką najczęściej kojarzoną ze skokami jest Orlen.

bg
bg
Udostępnij artykuł:

ARC Rynek i Opinia przeanalizował wyniki 3 kwartałów „Sponsoring Monitora 2023” pod kątem sportów zimowych.

Skoki narciarskie od 21 lat, czyli od początku realizacji badania, zajmują miejsce w pierwszej trójce najpopularniejszych dyscyplin sportowych w kraju. Okresowo ustępują pierwszeństwa piłce nożnej lub siatkówce, zawsze jednak ich wynikami interesują się mniej więcej 3/4 Polaków (w pierwszych trzech kwartałach 2023 roku 72 proc. wobec 75 proc. respondentów zainteresowanych futbolem i 70 proc. kibiców siatkówki). 

Inne sporty zimowe cieszą się mniejszą popularnością: zainteresowanie narciarstwem biegowym deklaruje 40 proc. uczestników badania, narciarstwem zjazdowym – 38 proc., hokejem na lodzie i łyżwiarstwem szybkim – 33 proc., biathlonem – 30 proc. 

grafika

Skoki narciarskie sportem narodowym

63 proc. badanych uznaje skoki narciarskie za sport narodowy, wpisujący się w polską tradycję (piłkę nożną: 64 proc., siatkówkę: 61 proc.), 60 proc. – za sport rodzinny. U 64 proc. respondentów zmagania skoczków – podobnie jak rozgrywki siatkarzy – budzą pozytywne emocje (co ciekawe, podobne doznania deklaruje tylko 50 proc. kibiców piłkarskich). Skoczkowie: Kamil Stoch, Piotr Żyła i Dawid Kubacki są wśród najlepiej rozpoznawanych polskich sportowców – popularnością ustępują jedynie piłkarzom, biją natomiast na głowę siatkarzy i lekkoatletów. Są też najbardziej lubiani przez kibiców: sympatię dla Kamila Stocha deklaruje 92 proc.  respondentów badania, dla Dawida Kubackiego: 89 proc., dla Piotra Żyły: 88 proc. Podobną życzliwością cieszą się jeszcze tylko Iga Świątek i Jakub Błaszczykowski, oboje z wynikiem 91 proc.; Roberta Lewandowskiego lubi 78 proc. badanych. 

Cieszący się zainteresowaniem i sympatią kibiców skoczkowie narciarscy cieszą się także zainteresowaniem i sympatią sponsorów. 

Marką najczęściej wymienianą spontanicznie jak ta, którą respondenci kojarzą ze skokami narciarskimi, jest Orlen (który faktycznie jest sponsorem generalnym Polskiego Związku Narciarskiego i Polskiego Komitetu Olimpijskiego) – wskazuje na niego 23 proc. uczestników badania. Dalej pojawiają się inni aktualni sponsorzy PZN: Milka z wynikiem 18 proc. i 4F – 13 proc. Wysoki wynik notuje też nieistniejący już, włączony w struktury Orlenu Lotos – 12 proc. i RedBull – 14 proc., który skoczków od dłuższego czasu nie wspiera.

grafika

Sponsoring postrzegany jedynie jako reklama

Niemal połowa badanych uważa, że sponsoring jest wyłącznie formą reklamy i nie dostrzega w nim wyższych celów, ¾ jest zdania, że firmy podejmują go w celu poprawy swojego wizerunku. Prawie tyle samo – 71 proc. – uznaje, że ma korzystny wpływ na kondycję polskiego sportu. Dla 45 proc. zaangażowanie firmy w sponsoringu sportu wpływa na jej korzystniejszą ocenę; 35 proc. deklaruje, że ten fakt mógłby mieć wpływ na zakup jej produktów i usług, 42 proc. – że zainteresowało się ofertą firmy sponsora, sprawdzając ją np. w internecie, a 33 proc. – że odwiedziło jej sklep lub punkt sprzedaży.

– Skoki narciarskie cieszą się zainteresowaniem przede wszystkim w krajach Europy Północnej i Środkowej, a także w Niemczech, Austrii i Szwajcarii – tam, gdzie na uprawianie tego sportu i kibicowanie zawodnikom pozwalają warunki klimatyczne. Popularność dorównująca piłce nożnej jest jednak ewenementem – mówi Adam Czarnecki, wiceprezes zarządu ARC Rynek i Opinia. – Ten trend utrzymuje się nieprzerwanie od 2001 roku, na który datują się pierwsze wielkie sukcesy Adama Małysza, i choć poziom fascynacji nie jest już tak wysoki, jak w czasach „małyszomanii”, to skoki pozostają w ścisłej czołówce ulubionych sportów Polaków. 

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/puchar-swiata-skoki-narciarskie-tvn-eurosport-gdzie-ogladac-plan-relacje-kacper-merk-krzysztof-skorzynski-pawel-lukasik,7169462651857025a ##Po pierwsze – jak wyjaśnia Czarnecki – dyscyplina ma w Polsce mają długą, sięgająca początków ubiegłego wieku historię, i jest to historia niepozbawiona sukcesów. Po drugie – wielkie osiągnięcia Adama Małysza z początku lat 2000. nie były jednorazowym fajerwerkiem – za zwiększonym zainteresowaniem kibiców i sponsorów poszedł rozwój dyscypliny, który zaowocował kolejnym pokoleniem odnoszących sukcesy zawodników (inaczej niż stało się to z narciarstwem biegowym, gdzie Justyna Kowalczyk nie znalazła godnych następczyń ani następców). Po trzecie: sezon skoków narciarskich przypada na okres zmniejszonej częstotliwości wydarzeń związanych z piłką nożną – kolejne konkursy Pucharu Świata nie mają wielkiej konkurencji i zwykle są pokazywane w wiodących stacjach TV w dobrym czasie antenowym. Po czwarte: skoki przyciągają przed ekrany także tych kibiców, którzy nie interesują się piłką nożną; wreszcie: sukcesy skoczków przez lata stanowiły dla Polaków pewną formę rekompensaty wobec braku sukcesów piłkarzy. Dla sponsorów to prawdziwa gratka i świetna okazja do długofalowej współpracy.

– Wiele firm zaangażowało się na przestrzeni ostatnich dwóch dekad w sponsoring skoków, a fakt, że zostali zapamiętani, nawet jeśli już ze skoczkami nie współpracują, potwierdza potencjał tej dyscypliny – mówi Adam Czarnecki. – Pytanie jednak, czy gorsza dyspozycja zawodników, z jaką ewidentnie mamy od roku do czynienia, ich nie zniechęci.

Sponsoring Monitor to badanie realizowane przez ARC Rynek i Opinia od kilkunastu lat, w 2023 roku metodą CAWI. Badanie jest realizowane w trybie ciągłym w ramach comiesięcznych fal. Łączna wielkość próby w 2023 roku: N=3904, próba ogólnopolska, reprezentatywna, odzwierciedlająca strukturę populacji pod względem płci, wieku, wykształcenia i miejsca zamieszkania.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Przejęcie Warner Bros. przez Netfliksa pod znakiem zapytania? Potrzeba zgody Donalda Trumpa

Przejęcie Warner Bros. przez Netfliksa pod znakiem zapytania? Potrzeba zgody Donalda Trumpa

Pół miliarda kary z Komisji Europejskiej dla platformy Muska

Pół miliarda kary z Komisji Europejskiej dla platformy Muska

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji