Sklepy dziecięce nie wejdą na giełdę. Prezes Smyka: bez satysfakcjonujących warunków

Firma Smyk, do której należy sieć sklepów z zabawkami, odzieżą i akcesoriami dla dzieci, wycofała się z oferty publicznej. – Doszliśmy do wniosku, że nie bylibyśmy w stanie przeprowadzić transakcji na warunkach satysfakcjonujących – wyjaśnił prezes spółki Michał Grom.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
Sklepy dziecięce nie wejdą na giełdę. Prezes Smyka: bez satysfakcjonujących warunków
Sklep Smyk, fot. materiały prasowe

Zapisy na akcje Smyka ruszyły w czwartek 23 października. Oferta obejmowała maksymalnie 13,64 mln nowych akcji oraz do 18,41 mln istniejących walorów, należących do AMC V Gandalf, obecnie jedynego właściciela firmy.

Cena maksymalna oferowanych akcji, na potrzeby przyjmowania zapisów od inwestorów indywidualnych, została ustalona na poziomie 13 zł za sztukę.

Oferta był skierowana do inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych w Polsce oraz wybranych międzynarodowych inwestorów instytucjonalnych. Inwestorzy indywidualni mogli składać zapisy na akcje spółki od 23 do 29 października br. Miało im zostać przydzielone od 10 do 15 proc. ostatecznej liczby walorów.

Zapowiedziano, że ostateczna cena i liczba akcji oferowanych poszczególnym kategoriom inwestorów, zostaną ustalone ok. 30 października. Pierwszy dzień notowania spółki na warszawskiej giełdzie zaplanowano ok. 7 listopada.

Smyk wycofuje się z debiutu giełdowego

W środę wieczorem Smyk poinformował, że wycofuje swoją ofertę publiczną. – Po zakończeniu procesu budowy księgi popytu doszliśmy do wniosku, że nie bylibyśmy w stanie przeprowadzić transakcji na warunkach satysfakcjonujących dla spółki i akcjonariusza sprzedającego – uzasadnił prezes spółki Michał Grom.

Zaznaczono, że zrealizowane już płatności za oferowane akcje zostaną zwrócone inwestorom indywidualnym najpóźniej w ciągu siedmiu dni od daty publikacji informacji o decyzji o odstąpieniu od oferty.

Mieliśmy okazję przedstawić inwestorom nasz sprawdzony model biznesowy, a także plan wzrostu i dalszego rozwoju Grupy Smyk w Polsce oraz w Europie Środkowej i Wschodniej. W ciągu ostatniej dekady Smyk zwiększył przychody z 1 mld zł do 2,25 mld zł w 2024 roku i wierzymy, że w przyszłości będzie nadal się rozwijać – dodał Grom.

Firma oczekiwała, że z emisji nowych akcji pozyska ok. 150 mln zł brutto. Zamierzała przeznaczyć te środki na częściową spłatę zadłużenia bankowego oraz finansowanie strategii swojego dalszego rozwoju.

Ile zarabia Smyk

Grupa Smyk działa na rynku produktów dla dzieci. Oferuje asortyment obejmujący odzież, obuwie, zabawki, gry, artykuły szkolne oraz akcesoria dziecięce. Według raportu firmy doradztwa strategicznego OC&C, grupa w 2024 r. miała w Polsce 14,3 proc. udział w głównym rynku docelowym, obejmującym modę dziecięcą, zabawki i gry oraz sprzęt i akcesoria dla dzieci.

Poza działalnością w Polsce grupa Smyk jest obecna w Rumunii i planuje dalszą ekspansję na wybranych rynkach CEE. Na koniec czerwca 2025 r. Smyk miał sieć sprzedaży składającą się ze 253 sklepów własnych w Polsce oraz 35 w Rumunii. Firma prowadzi także w ograniczonym zakresie działalność w Ukrainie, gdzie na koniec br. miała 12 sklepów.

W pierwszym półroczu 2025 roku przychody z umów z klientami grupy Smyk wyniosły około 985,1 mln zł (wzrost o 0,5 proc. rdr), zysk z działalności operacyjnej sięgnął około 15 mln zł (wobec straty na poziomie około 12,3 mln zł w pierwszym półroczu 2024 roku), zaś skorygowana EBITDA wyniosła około 105,3 mln zł (wzrost o 26,9 proc. rdr).

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

"Elle" bez naczelnej. Marta Tabiś zostanie szefową obszaru Lifestyle w Onecie

"Elle" bez naczelnej. Marta Tabiś zostanie szefową obszaru Lifestyle w Onecie

Przedsiębiorczynie też zajmują się domem. Na ile wyceniają obowiązki domowe?

Przedsiębiorczynie też zajmują się domem. Na ile wyceniają obowiązki domowe?

Na rynek wchodzi wspólna oferta Onet Premium i Storytel

Na rynek wchodzi wspólna oferta Onet Premium i Storytel

HBO Max pokazało zwiastun nowego serialu o sekcie

HBO Max pokazało zwiastun nowego serialu o sekcie

Reklama, która nie wygląda jak reklama: lekcja skuteczności z nominacji TikTok Ad Awards
Materiał reklamowy

Reklama, która nie wygląda jak reklama: lekcja skuteczności z nominacji TikTok Ad Awards

Takiego badania jeszcze nie było. Ujawniono, ile zarabiają dziennikarze lokalni

Takiego badania jeszcze nie było. Ujawniono, ile zarabiają dziennikarze lokalni