Justyna Duszyńska, CEO w Httpool Polska
Wydarzenie roku28 października 2021 Mark Zuckerberg ogłasza zmianę nazwy spółki na Meta. Metaversum za 5-15 lat będzie internetem, w którym będziemy, a nie, na który patrzymy i używamy.

Mata przejmuje wszystko! Nie tylko MAKA, ale i social media, YouTube z 61 mln wyświetleń utworu Kiss Cam i 59 mln wyświetleń Patoreakcji. Na jego koncercie w Warszawie bawi się 40 tysięcy fanów. To on przejmuje młodzież i jest niesamowicie mocnym głosem młodego pokolenia.
Najważniejsze trendy w 2021 rokuW mojej ocenie w 2021 królem trendów jest social commerce. Więcej zakupów, więcej narzędzi i funkcjonalności, jeszcze więcej wideo i wybuch „life shoppingu” - zakupów na żywo. Platformy social media rozwinęły przed nami cały wachlarz możliwości i narzędzi do robienia szybkich i łatwych zakupów. Zarówno Instagram, jak i TikTok, cały czas pracują nad doskonaleniem algorytmu zakupów na żywo.
Dużym i ważnym trendem 2021 było dbanie o wiarygodność informacji również w mediach społecznościowych. Już nie tylko platformy są pod presją, aby ustalić restrykcyjne zasady wiązane z publikacją niedozwolonych treści, ale i influencerzy muszą uważać na swoje publikacje, zarówno od strony wiarygodności treści, jak i etyczności promowania produktów. UOKiK właśnie zaczął postępowanie wyjaśniające nt. kryptoreklamy, przeciwko czterem największym polskim influencerom.

Trendy na 2022W 2022 r. będziemy świadkami szerokiego wykorzystania AR i VR do budowania więzi między marką a konsumentem. W czasach first-party cookies, ten trend będzie dominujący na platformach social media. Zwłaszcza Snapchat, który od dawna jest liderem w zakresie narzędzi AR, ma bardzo dużo do zaoferowania marketerom w tym obszarze. Snapchat już wiele lat temu zdecydował, że rzeczywistość rozszerzona jest jego przyszłością i ma najwięcej kreatywnych rozwiązań ze wszystkich platform. Marki dynamicznie rozwijające komunikację w social media będą musiały szybko dostosować rozwiązania do nowych narzędzi i trentów, aby nie stracić zainteresowania konsumentów.
Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021Zwrot z inwestycji – ROI – to słowo klucz do sukcesu. Klienci oczekują myślenia strategicznego pod kątem zwiększania ROI, dobrego raportowania, przełożenia się komunikacji na konkretne efekty – leady, pozyskiwanie nowych klientów i skalowanie sprzedaży. W myśleniu marketerów na pewno więcej miejsca zajmuje teraz, niż jeszcze rok temu, wydawanie budżetów na narzędzia mierzalne, efektywnościowe. Działania direct-to-consumer zaczęły być standardem, a w dużej mierze odbywają się właśnie na platformach social mediowych. Platformy społecznościowe takie jak: Twitter, Snapchat, TikTok czy LinkedIn, dają niesamowite efekty w dotarciu do bardzo celowanych grup konsumenckich.

Największe wyzwanie 2022W roku 2022 czeka nas najprawdopodobniej rewolucja spowodowana decyzją Google i wygaszaniem third-party cookies. Zmiana, której w sumie spodziewać się można było już od kilku lat, kiedy pierwsze kroki w tym zakresie podjęła wyszukiwarka Safari. Jednak teraz - po wyszukiwarkach Safari i Firefox (a po drodze było też RODO) - zablokowanie third-party cookies zapowiedział największy gracz, czyli właśnie Google, ze swoim Chrome (w Polsce posiadający ok. 70 proc. rynku, mierzonego liczbą użytkowników).
Co to oznacza dla branży? Świat reklamy internetowej czeka ogromna zmiana w zakresie śledzenia aktywności użytkowników oraz dostępności danych. Można założyć, że do osiągnięcia zbliżonych jak do tej pory celów, potrzebny będzie większy niż do tej pory budżet. Brak możliwości śledzenia zachowań użytkowników za pomocą przeglądarki Chrome wymusi bowiem strategiczne zmiany – firmy będą musiały inwestować we własne rozwiązania do agregowania informacji o klientach (obecnych i potencjalnych).

Kamil Karnowski, sekretarz redakcji Wirtualnej Polski
Wydarzenie rokuWydarzeniem roku 2021, które wstrząsnęło social mediami (i nie tylko), była globalna awaria Facebooka z 4 października. Pokazała, jak ważnym elementem spędzania czasu użytkowników są media społecznościowe. Ci natychmiast “przenieśli się" na TikToka i Twittera, a akcje Facebooka spadły tego dnia o niemalże 5%. Mimo zaledwie kilkugodzinnej awarii, część użytkowników zaczęło stawiać sobie pytania dotyczące skali wpływu social mediów na ich codzienne życie. Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 2022Najważniejszy trend 2021, to zdecydowanie pionowy format wideo z efektami AR, który zdominował kluczowe aplikacje SM. TikTok, który od dawna zjednuje sobie coraz więcej odbiorców (i to nie tylko poniżej 13 roku życia, jak mawiają złośliwi), przoduje na pierwszym miejscu wśród najczęściej pobieranych aplikacji na świecie. Instagram, depcząc mu po piętach, już w 2020 r., wprowadził jako dodatkową funkcję Instagram Reels, która w Polsce pojawia się dopiero w 2021 r. Nie zapominajmy też o Snapchacie, który jest zdecydowanym pionierem, jeśli chodzi o narzędzia AR.

Trend na 2022Rok 2022 to będzie rok wideo. Jednak nie byle jakiego. Chodzi o krótkie formy, które nie będą dłuższe niż 15-30 sekund. W obliczu coraz natłoku komunikatów, jakie użytkownik dostaje w social mediach, walka o jego uwagę jest coraz trudniejsza. TikTok, Instagram, Snapchat, ale także od tego roku YouTube Shorts, wprowadzają nas w zupełnie nowy świat contentu pojawiającego się w social mediach.
Julia Feliks, social media manager w Veneo

Wydarzenie rokuViral. Totalny hype. Fenomen społeczny. Istna zmora dla rodziców i „obłęd” trudny do zrozumienia dla wielu. O czym mowa? Oczywiście o kolosalnym sukcesie sprzedażowym i marketingowym Lodów Koral Ekipa, w których promocji mieliśmy niemały udział, jako agencja od lat obsługująca markę Lody Koral w digitalu. A mówię o tym w odniesieniu do faktu, że ten rok obfitował w naprawdę duże i znaczące współprace na linii influencer-marka, które odbiegały od zwykłego i znanego do tej pory modelu współpracy – w stylu wrzuć post, który lepiej lub gorzej promuję markę. Wspomniane już Lody Koral Ekipa, zestaw Maty w McDonald’s czy Sanah i Sobel dla Mastercard Music – co to były za kampanie! Z drugiej strony, patrząc na rosnący udział influencerów, nikogo nie zdziwił chyba też fakt zainteresowania się nimi przez UKOiK - #współpraca.

Jako mały dodatek wspomnę o tym, jak na dłuższą chwilę zatrzymał się świat – czyli moment gdy padł Facebook i inne „dzieci” Zuckerberga. Co za popłoch w branży i nie tylko :)
Najważniejsze trendy 2021 i predykcje na rok 2022Przewidywanie trendów na kolejny rok jest trochę jak wróżenie z fusów, czy szukanie odpowiedzi w magicznej kuli, bo nikt z nas tak naprawdę nie wie, co przyniesie kolejnych 12 miesięcy. Idealnie pokazał to rok 2020, kto z nas mógł przewidzieć, że nasze życia, branże i miejsca pracy zostaną tak wywrócone do góry nogami.
Jednak gdybym miała krótko podsumować 2021 i wskazać główne kierunki na 2022 rok, to z pewnością kończący się rok był rokiem wideo krótkometrażowego. TikTok, jako najszybciej rosnące medium społecznościowe tego roku spoza „fejsbukowej” rodziny, Instagram ze swoimi Reelsami, czy wprowadzenie YouTube Shorts pokazały, że sociale stoją krótkim wideo. Jednak na platformach społecznościowych już teraz następuje subtelna zmiana, która myślę rozwinie się w kolejnym roku - TikTok rozszerzył wideo do 3 min, a Reelsy do 60 sekund. Te małe zmiany mogą świadczyć o tym, iż zmierzamy w stronę treści o dłuższej formie.

Dlatego rok 2022 uznałabym rokiem kreatywnego, dłuższego oraz dobrego jakościowo i contentowo wideo. Samo nagranie i pokazanie zwykłego niczym niewyróżniającego się wideo już nie wystarczy. Musi być mega kreatywne, innowacyjne i przyciągające uwagę! Mijający rok był również rokiem live shoppingu w grupach, social commercu na platformach SoMe oraz podcastów i śmiało myślę, że mogę powiedzieć, że w nadchodzącym roku trendy te zostaną nie tylko utrzymane, ale zintensyfikowane jak nigdy dotąd.
Co pandemia zmieniła w mojej branżyW zeszłym roku powiedziałam, że digital nie jest już tylko królem, ale całym królestwem. W tym roku mówię natomiast, że digital nie jest tylko królestwem, jest uniwersum - z królującym SoMe - Metaverse :). Trwająca kolejny rok pandemia jeszcze bardziej podsyciła ożywienie w SoMe i przyspieszyła zmiany zachowań konsumentów – czas spędzony w domu i właściwie w zdalnym świecie przełożył się mocno w 2020 roku na wzrostu ruchu e-commerce, a w mijającym roku tylko mocniej ugruntował swoją pozycję. Co więcej w roku 2021 reklama w mediach społecznościowych była jednym z podstawowych sposobów w jakie ponad 4,55 miliarda ludzi na całym świecie (liczba osób aktywnych w SoMe wg Digital 2021 October Global Statshot Report) odkrywało nowe marki, produkty, usługi – a właściwie chłonęło świat.

Myślę, że przedłużająca się pandemiczna rzeczywistość pokazała jeszcze dobitniej, że firmy muszą być obecne w sferze digitalowej – jednak rok 2021 zweryfikował w wielu przypadkach, że nie tylko warto być w internecie, ale również trzeba robić to dobrze, gdyż żadna wpadka nie zostanie niezauważona. Czy dla mnie osobiście i mojej branży coś się zmieniło? Z pewnością przybyło wielu klientów i nowych wyzwań.
Największe wyzwanie na 2022 rokMyślę, że podobnie jak w zeszłym roku, największym wyzwaniem będzie nadążenie za zmianami w otaczającej nas rzeczywistości i dostosowywaniem do niej komunikacji. Co więcej, media społecznościowe stały się społecznościowe jak nigdy. Przebywanie online stało się dla wielu z nas nową rzeczywistością i nie przepuścimy już bez echa żadnej wpadki marki czy influencera. Dogłębnie sprawdzamy każdą podawaną w sieci informacje, dociekamy prawdy i prześwietlamy podawane nam komunikaty. Jest to więc niesamowita okazja i wyzwanie dla nas – marketerów.

Grupy odbiorców na socialach z dnia na dzień powiększają się ( dziennie przybywa 1 milion osób aktywnych w SoMe wg Digital Global Statshot Report), ale są też bardziej wymagające. Myślę, że wyzwaniem również będzie podzielenie komunikacji ze względu na grupy wiekowe. Wiedzieliście, że grupa 55+ to w ostatnim czasie najszybciej rosnąca grupa odbiorców na FB i IG (Social Media Insights- Global Digital Reports)? Czyżby czas na srebrną rewolucję w komunikacji SoMe?
Na kolejnych podstronach wypowiedzi menedżerów z firm JU (Digitree Group), SalesTube, Kamikaze Altavia Group, Performics, Labcon i Cube Group
Dominika Dycha, head of business development w JU (Digitree Group)
Wydarzenie roku Rok temu w podsumowaniach królowała pandemia COVID-19, a wydarzenia z nią związane odmieniano przez wszystkie przypadki. Jednak w tym roku świat się zatrzymał nie tylko ze względu na pandemię. Ziemia zamarła, kiedy padł Facebook i wszystkie narzędzia z nim związane. Tysiące łez, które wylały się w domach influencerek i influencerów, ponieważ zostali oni pozbawieni dostępu do majątku ich życia. Faktem jest, że jak dotąd największa awaria serwisów Marka Zuckerberga – choć trwała jedynie kilka godzin, pokazała nam, jak bardzo ważne jest zróżnicowanie kanałów komunikacji i uniezależnienie się od jednego kanału dotarcia do osób, które są nam bliskie i niezwykle cenne – czyli naszych klientów.
Pandemia, pandemią, ale to przez Facebooka, nagle zatrzymało się wszystko – kampanie reklamowe, live’y i streamingi, konkursy, nominacje czy virale… Dlatego tym cenniejsza jest to dla nas lekcja na przyszłość – opieranie całej komunikacji marketingowej na jednym kanale jest krótkowzroczne i w dłuższej perspektywie może mieć znaczny wpływ na efektywność biznesową, mając na uwadze, że to, co budujemy na Facebooku czy Instagramie, de facto nie jest nasze i nigdy nie będzie pod naszą pełną kontrolą. Z drugiej strony, awaria socialowego giganta pokazała, jak istotną rolę odgrywają social media dla marek, influencerów – a przede wszystkim dla użytkowników (czyli klientów). Serwisy społecznościowe stały się nieodzowną, a czasem wręcz najistotniejszą, częścią życia wielu ludzi.
Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 2022 Miniony rok to czas, w którym wiele marek postawiło na autentyczność komunikacji w social mediach. Konsumenci przestają ufać w stockowe obrazki i krótkie komunikaty w stylu „kupuj, bo jesteśmy fajni” oraz „słupy ogłoszeniowe” w kanałach influencerów. Marki kierunkują się w stronę wiarygodnego budowania relacji z odbiorcami w mediach społecznościowych. Dzieje się to zarówno poprzez wartościowy content, a także świadome budowanie komunikacji z udziałem influencerów czy ambasadorów. Ci najbardziej odważni chętnie oddają budowanie contentu w ręce tych, którzy najlepiej znają swoich odbiorców – czyli dopasowanych do strategii marek, a także znających swój target influencerów. Cieszy mnie również fakt, że marki myślą długofalowo o komunikacji, dodatkowo świadomie wykorzystując narzędzia reklamowe w kierunku budowania zaangażowania oraz konwersji sprzedażowych, a nie tylko ilości lajków czy followersów. Wśród trendów na 2022 rok można wskazać: jakościowy content, sprzedaż w kanałach social, a także autentyczność.
Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?Można powiedzieć, że wszystko! O ile 2020 rok był wielką niewiadomą dla wszystkich, co przełożyło się na działania ad hoc, o tyle w 2021 roku wielu marketerów uświadomiło sobie, że pandemia to nasza nowa normalność. Dla wielu firm kanały digitalowe stały się głównym kanałem sprzedaży, a social media idealnym miejscem budowania świadomości i zaufania do marki oraz pozyskiwania leadów sprzedażowych. Idąc dalej, pandemia przyśpieszyła cyfrową rewolucję oraz skłoniła marki do otwartości i elastyczności w komunikacji. To też przełożyło się na świadome i bardziej kreatywne budowanie contentu i rozwój social commerce.
Największe wyzwanie na 2022 rokWyzwaniem na nadchodzący rok jest świadome wykorzystanie technologii w budowaniu komunikacji z klientami – mam na myśli wielość form i rozwijające się platformy takie jak TikTok czy Pinterest. Dodatkowo najbardziej popularne serwisy społecznościowe w Polsce, czyli Facebook i Instagram, stają się istotnym kanałem sprzedażowym, a to oznacza, że trzeba inwestować w social commerce. Czas postawić na autentyczność komunikacji oraz jakościowy i dopasowany content (zarówno krótki, efemeryczny, jak i dłuższy w formie live’ów, e-booków czy webinarów). To zdecydowanie wymaga większego zaangażowania marki w social media, a także umiejętności znalezienia złotego środka.
Albert Radomski, paid social manager w SalesTube
Wyobraź sobie, że wybrałeś się do sklepu meblowego na wielogodzinne wybieranie frontów kuchennych. Przechodzisz już 20 raz obok tej samej kuchni z nadzieją, że tym razem uda się podjąć decyzję. Ból nóg i kręgosłupa przygniecionego torbą i przewieszonymi przez ramię kurtkami przyćmiewany jest już tylko przez ból żołądka spowodowany wielogodzinnym głodem. Na szczęście zauważasz jabłko. Czerwone, soczyste, błyszczące jakby woskiem pokryte. Ślinianki już na samą myśl, już na sam widok produkują enzymy trawienne. Wahasz się przepotwornie czy by nie skosztować, przecież nikt nie zauważy, a i tak zamierzasz wydać w sklepie swoje ciężko zarobione pieniądze więc przecież nie będą stratni. To tylko jedno jabłko! Dobra! Biorę! I jak słoń w składzie porcelany zamiast po cichu chwycić jabłko i oddalić się na konsumpcję, przewieszony grubymi zimowymi kurtkami strącasz talerz wraz z jabłkiem na podłogę. Talerz się rozbija na kilka kawałków. O dziwo jabłko też! Było sztuczne! Znasz to uczucie? Zostałeś podwójnie zrobiony w balona! Nie dość, że nadal jesteś głodny to jeszcze chciałeś najeść się plastikową wydmuszką jabłka!
Ja tak miałem kiedy Facebook w połowie roku wyłączył Analyticsa i Attribution. Głód danych jaki mną kierował kazał sięgnąć mi po te narzędzia w celu analizy kampanii. Zdążyłem nawet zatopić zęby w tych narzędziach i zanim poczułem, że są wydmuszkami ktoś magiczną różdżką wyłączył je pozostawiając mnie z niczym. Rok 2021 był trudny z perspektywy reklamowej. Branża social potrzebuje narzędzi, które soczyście nasycą danymi i informacjami wiedzę marketerów, skąd pochodzą klienci, jak długo zastanawiali się nad zakupem, czy Facebook był pierwszym punktem styku, czy odegrał decydującą rolę w zakupie. Takich danych potrzebujemy, niestety jedyne narzędzia które pretendowały do tego, aby takie dane dostarczyć zostały wyłączone. Co nam pozostało? Albo w prosty, a wręcz prostacki sposób mierzyć konwersje za pomocją Google Analyticsa patrząc na dane jak na czarno-biały rysunek dziecka, albo po drugiej stronie szali wierzyć w propagandę sukcesu wielkich graczy jak Facebook czy TikTok i nawinie wypompowywać budżety reklamowe w kanały SoMe wierząc, że kampanie w social mediach wpływają na aż 85% decyzji zakupowych!
Ja jestem performance'owcem - zamiast w propagandę sukcesu wolę wierzyć w dane oparte na liczbach. A tych na tę chwilę brakuje na Facebooku.
Wyzwaniem na 2022 rok będzie odzyskanie tych danych. Wraz z nadchodzącym końcem ery cookies na horyzoncie coraz śmielej widnieje przesył danych po stronie serwera czyli w przypadku Facebooka Conversion API. Trzymam kciuki za tę technologię, chociaż na chwilę obecną jej wdrożenie jest bardzo pracochłonne.
Jakie było najważniejsze wydarzenie 2021 roku? Wg mnie zmiana nazwy Facebooka na Meta. I nie chodzi tu o samą nazwę. Facebook w obecnej formie jaką znamy nie ma już za wiele do zaoferowania użytkownikom. Meta ma być nowym spojrzeniem nie tylko na social media - raczej na cały świat wirtualny jakim się otoczymy. Od wirtualnych znajomości, przez wirtualną rozrywkę, po wirtualne zaspokajanie potrzeb konsumpcyjnych. I nie mam tu na myśli wirtualnych jabłek :) W tym świecie Meta będzie platformą której bardziej będzie do Matrixa, niż do postów ze śmiesznymi kotkami. Czas pokaże, trzymam kciuki za zrównoważony rozwój tego przedsięwzięcia.
Trendy na 2022CPM wzrośnie, CPC wzrośnie, CTR spadnie. Jak co roku. A potem przyjdą święta i będzie jeszcze drożej.
Karolina Kornacka, head of content & social media, Kamikaze Altavia Group
Wydarzenie rokuMeta, czyli zmiana nazwy całego Facebooka oraz zapowiedzi tego, w co będzie inwestował gigant. Jeśli wizje Zuckerberga się ziszczą, czekają nas naprawdę ciekawe lata w komunikacji social media. VR i AR już od dawna nieśmiało pukają do naszej rzeczywistości, teraz dostały zaproszenie do stołu.
Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 2022W 2021 królowały krótkie formy video, czyli Instastory, Reelsy i przede wszystkim TikTok. I w tym kierunku będziemy szli w 2022 - jak robić dobre, krótkie video, które będą ciekawe dla odbiorców, a jednocześnie będą budowały świadomość brandu i sprzedawały produkt. Wiarygodna komunikacja, która dotrze do przedstawicieli generacji Z, to zdecydowanie trend na 2022 rok.
Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?To już kolejny rok z pandemią, wszyscy więc oswoiliśmy temat. Marki i agencje obsługujące social media doskonale radzą sobie w (już nie tak) nowej rzeczywistości. To co daje się zauważyć, to nieustający rozwój social selling - konsumenci coraz chętniej robią zakupy przez social media, lub dzięki reklamom, które zobaczyli na ulubionych platformach. Z drugiej strony odbiorcy szukają zabawnych, lekkich treści, które pozwolą oderwać się od rzeczywistości. Oddzielną sprawą są komunikatory, które ciągle rosną jako kategoria i praktycznie zastąpiły nam smsy, co dało się odczuć podczas sześciogodzinnej awarii Facebooka, gdy okazało się, że do większości znajomych nie mamy numeru telefonu.
Największe wyzwanie na 2022 rokPowtórzę się - wiarygodna komunikacja z „zetkami”, które coraz częściej są konsumentem końcowym i trzeba o nie wyjątkowo zadbać. Poza tym bycie “na czasie” ze wszystkimi trendami i wymaganiami komunikacyjnymi, pamiętając o celu komunikacji, bliska współpraca agencji z klientami, edukacja, dopasowanie się do ogólnoświatowych trendów. To wszystko w 2022 będzie wyzwaniem i obowiązkiem jednocześnie.
Mateusz Płatnerz, paid social coordinator w Performics
Wydarzenie rokuPo niepewnym roku 2020 spowodowanym pandemią COVID-19, a także trzecim lockdownem na początku 2021, do najważniejszych wydarzeń z pewnością można zaliczyć wyczekiwany powrót do normalności w drugiej połowie roku. Konsumenci odmrozili swoje portfele, a także zaczęli wydawać coraz więcej na przyjemności, a co za tym idzie – reklamodawcy rozpoczęli zwiększać poziom inwestycji reklamowych w mediach społecznościowych do poziomu sprzed pandemii.
Drugim ważnym wydarzeniem ze świata mediów społecznościowych, był konflikt marki Apple z Facebookiem, a także pozostałymi platformami społecznościowymi dotyczący ochrony prywatności użytkowników korzystających z systemu iOS14. Szacuje się, że zmiana polityki prywatności Apple przyniosła łącznie niemal 10 mld dolarów strat największym platformom społecznościowym, takim jak Facebook, Twitter, Snapchat czy Youtube.
Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 2022Pandemia oraz lockdown wpłynęły istotnie na wzrost poczucia samotności oraz obniżenie satysfakcji z życia, co przełożyło się na zmiany zachowań społecznych i sposobu myślenia. Aktualnie zauważyć możemy zwiększoną dbałość o zdrowie psychiczne, autentyczność w sieci, a także starania o poprawę jakości swojego komfortu.
Wiele firm zostało zmuszonych do przeniesienia swoich działań marketingowych do internetu. W konsekwencji rozwój platform pod kątem e-commerce przyśpieszył, co spowodowało wzrost popularności zakupów online, a tym samym zmianę zachowań konsumentów, którzy przyzwyczaili się do kupowania w prosty i szybki sposób bez wychodzenia z domu.
Ważną rolę zaczęli odgrywać również influencerzy, którzy cieszą się coraz większym zaufaniem wśród obserwujących. Wielu użytkowników traktuje influencera jako autorytet, ceniąc sobie jego zdanie oraz ufając jego poleceniom, co wpływa na podjęcie ostatecznej decyzji zakupowej.
Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?Pandemia przyczyniła się do utrzymania wzrostu konsumpcji mediów społecznościowych na świecie. Najczęściej pobieraną aplikacją w połowie roku 2021 były kolejno: TikTok, Facebook oraz Instagram. Warto równie zwrócić uwagę na rosnącą rolę komunikatorów takich jak Telegram czy Zoom, które w ostatnim czasie zdobywają coraz większą popularność.
Rozwój platform w stronę e-commerce przyczynił się do wprowadzenia nowych rozwiązań ułatwiających procesy sprzedażowe– zakupy podczas transmisji live na Youtube i Pinterest, płatności bezgotówkowe blikiem oraz video chaty z markami na Messengerze, a także nowe umiejscowienie Reels na Instagramie, będące odpowiedzią Facebooka (nowa nazwa META) na sukces TikToka.
Istotna rola influencer marketingu przyczyniła się do zwiększenia kontroli działalności twórców w internecie oraz ich rozliczeń podatkowych. UOKiK dostrzegł wiele niedociągnięć w przypadku działań influencerów z markami, między innymi brak oznaczeń współprac a także zjawisko scamu, polegające na wprowadzaniu użytkowników w błąd przez promocję produktów niskiej jakości jako produkty premium.
Największe wyzwanie na 2022 rokNajwiększym wyzwaniem dla marek w roku 2022 będzie dostosowanie się do nieprzewidywalnych zmian wynikających z ciągle szalejącej pandemii COVID-19 oraz wykorzystanie potencjału płynącego z nowych kanałów oraz sposobów komunikacji w mediach społecznościowych. Na rynku można zauważyć wzmożoną aktywność konkurencyjnych marek, co zwiastuje większą rywalizację o względy i dotarcie do potencjalnych konsumentów.
Dodatkowo coraz większą wagę przywiązuje się do wzmocnienia ochrony danych osobowych a także prywatności użytkowników korzystających z platform społecznościowych, co może wiązać się w przyszłości z kolejnymi utrudnieniami i ograniczeniami dla wielu reklamodawców.
Natalia Żmuda, social media team leader w Labcon
Wydarzenie rokuNa pewno pandemia COVID-19 i kolejne lockdowny dalej mają gigantyczny wpływ na nas, nasze codzienne życie oraz komunikację marketingową. Jednak ten stan rzeczy towarzyszy nam już od jakiegoś czasu, dlatego jeśli miałabym wybrać jedno wydarzenie konkretnie z tego roku to wybieram... zmianę nazwy z Facebooka na Metę. Z jednej strony to na pewno spory rebranding w wykonaniu platformy społecznościowej.
Z drugiej jednak (i uważam, że to o wiele ważniejsze) widzimy, że świat metaverse zaczyna zyskiwać na znaczeniu. I kto wie, może prędzej niż nam się wydaje, metaverse będzie tak samo istotny jak to, co w dzieje się w realnym życiu. Dlatego te marki, które już dziś zaczną budować swój wizerunek w świecie meta, będą mieć zapewnioną pozycję za kilka lat.
Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 2022Kontynuując wcześniejszy wątek - z całą pewnością istotne znaczenie będzie miało wszystko, co związane z metaverse (AR, NFT, ale też gaming i wiele innych). Ponadto platformy co rusz udoskonalają swoją ofertę, a Instagram w ciągu kilku najbliższych miesięcy będzie bardzo intensywnie promować swój nowy produkt, czyli Reelsy.
Jeśli natomiast odejść na chwilę od rozwiązań technologicznych, a przyjrzeć się społeczeństwu, to też można dojść do kilku ciekawych wniosków, które są istotne dla marek. Coraz częściej telefon staje się naszym centrum zarządzania wszechświatem - robimy zakupy, kontaktujemy się z bliskimi, oglądamy filmy, słuchamy muzyki, podglądamy influencerów i przy okazji wchodzimy w interakcję z wieloma markami. Dlatego tak ważne jest, aby marketerzy zauważyli jak elastycznie konsumujemy media i do jak wielu różnych miejsc internetu zaglądamy, a następnie wykorzystali to w swoich działaniach. Ponadto, jeśli marki chcą się wyróżnić na tle innych i być zapamiętanymi to muszą popracować nad brand experience podczas kontaktu użytkownika z ich treściami.
Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?Tak naprawdę pandemia zaczęła zmieniać branże social media już rok temu. To wydarzenie zmieniło dotychczasowe zasady gry i wymusiło na markach bardzo szybkie dostosowanie się do nowej rzeczywistości, która przeniosła się do sfery online. Obecność w sieci to ogrom możliwości, więc ten efekt jest w gruncie rzeczy pozytywny - tworzenie contentu jest tańsze, docieranie do konkretnego odbiorcy bardziej precyzyjne, a reakcja na jego potrzeby szybsza. Wyzwaniem jest teraz konkurencyjność, dlatego kreatywne działanie ma kluczowe znaczenie!
Największe wyzwanie na 2022 rokSocial media dynamicznie się rozwijają. Pojawiają się nowe produkty na "starych" platformach, jak i... nowe platformy! A część marketerów rozsiadła się wygodnie na Facebooku, gdzie publikują regularnie 2 posty tygodniowo i ani myślą o poszerzeniu swoich działań. Jeśli w porę nie zaczną reagować na trendy i wdrażać je do swojej codziennej komunikacji, to te straty mogą być już nie do odrobienia. Nowy rok to idealna pora na wdrożenie nowych (czy też odświeżonych) strategii!
Elizabet Araj, paid social expert w Cube Group
Wydarzenie rokuNiewątpliwie momentem grozy dla wszystkich marketerów w tym roku była największa w historii awaria Facebooka, Instagrama, Messengera i WhatsAppa, która trwała około 6 godzin. Właściciele platform nie informowali na bieżąco użytkowników o statusie sprawy, więc wszyscy mogli poczuć się lekko zagubieni. Kampanie zostały wstrzymane, zaplanowane live streamingi i inne działania nie odbyły się. Wielu twórców i firm straciło kontakt ze swoimi społecznościami oraz klientami i w zasadzie nic nie mogli z tym zrobić. Ta sytuacja pokazała, że opieranie biznesu wyłącznie na jednym kanale może okazać się nieefektywne.
Zamieszanie wprowadziła również firma Apple poprzez zmiany, które wdrożyła w zakresie dbania o prywatność swoich użytkowników. To posunięcie znacznie utrudniło możliwości reklamowania się na urządzeniach mobilnych z najnowszym oprogramowaniem iOS.
Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 2022Trend autentyczności i body positive – mogliśmy spodziewać się tego już w ubiegłym roku. W kampaniach coraz częściej zobaczyć można modelki i modeli w różnych rozmiarach, wiele marek zrezygnowało z retuszu zdjęć lub podjęło współpracę z osobami wychodzącymi poza stereotypowy kanon piękna.
W mojej opinii rok 2021 należał do krótkich form wideo. Dynamiczny rozwój TikToka, Instagram Reels czy YT Shorts są tego potwierdzeniem. Aktualnie krótkie, angażujące formy wideo kręci niemal każdy influencer i coraz więcej marek również zmierza w tym kierunku. Idąc tym tropem z pewnością także kolejny rok zdominują formaty te formaty. Nie tylko kreatywne, ale również formy użytkowe, jak np. opinie użytkowników czy filmy tłumaczące zalety produktów zamiast wyczerpujących opisów na stronie lub rozbudowanego copy. Wartościowe filmy dostosowane do kluczowych ścieżek klientów będą docenianie zarówno przez algorytmy, jak i użytkowników.
Bez wątpienia ogromny wpływ na branżę będzie miał TikTok i rozwój oferowanych przez niego możliwości. W tym momencie twórcy aplikacji zapowiadają rozbudowę narzędzi do zakupów In-Stream na nowych rynkach, testowana jest także możliwość oznaczania innych osób w filmach, aby pomóc twórcom współpracować ze sobą i zwiększać dotarcie.
Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?Pandemia wymusiła na markach dostosowanie się do rzeczywistości, co w dużej mierze wiązało się z rozszerzeniem lub wręcz rozpoczęciem działań online. Co za tym idzie znacznie wzrosła konkurencyjność i ilość promowanych treści. Wyróżnienie się z komunikatem pośród tysięcy bodźców, jakie użytkownik dostaje w jednej chwili, jest coraz trudniejsze i wymaga podejścia dostosowanego do obranej grupy docelowej. To, co w dłuższej perspektywie doceniają użytkownicy, to personalizacja komunikatów, autentyczność i kreatywny przekaz.
Największe wyzwanie na 2022 rokJeszcze większy wzrost znaczenia social commerce. Stale rozwijane są możliwości zakupów podczas transmisji live, Meta zapowiedziała dostępność sklepów i rekomendacji produktów w grupach na Facebooku. To na pewno przestrzeń, którą każdy marketer będzie musiał dobrze poznać.
Testowane przez Metę nowe funkcje automatyzacji w zakresie kampanii reklamowych. Algorytm automatycznie określi ogólny budżet dla nowych klientów, jak i tych, którzy już znajdują się w lejku, ale nie skonwertowali. Takie rozwiązanie niesie za sobą wiele korzyści, jak automatyczny lejek czy segmentacja grup docelowych, ale niewątpliwie będzie także wyzwaniem dla wszystkich działających na tym polu.











