W lutym wartość sprzedaży w małych sklepach wzrosła o 5,7 proc.

W lutym wartość sprzedaży w małych sklepach była o 5,7 proc. wyższa niż w lutym 2021, o 1,4 proc. wzrosła liczba transakcji - wynika z danych Centrum Monitorowania Rynku. W związku z wojną w Ukrainie wartość sprzedaży w w woj. lubelskim i podkarpackim wzrosła z tygodnia na tydzień o ponad 3 proc.

masz / pap
masz / pap
Udostępnij artykuł:

Według CMR, wysokie jak na luty temperatury, szczególnie w połowie miesiąca, a także brak obostrzeń związanych z pandemią sprzyjały wychodzeniu z domu i robienia zakupów w pobliskich sklepach, dlatego liczba transakcji dokonywanych w sklepach małego formatu była wyższa niż przed rokiem.

"Wyraźne wzrosty sprzedaży odnotowano w ostatnim tygodniu lutego, kiedy klienci zaniepokojeni doniesieniami z Ukrainy zaczęli robić zakupy w celu uzupełnienia domowych zapasów, a później także by wziąć udział w zbiórkach żywności i pomóc uchodźcom" - wskazała Magdalena Wilgatek z CMR.

Największe wzrosty odnotowano w województwach graniczących z Ukrainą

Podała, że w ostatnim tygodniu lutego wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych wzrosła z tygodnia na tydzień o ponad 3 proc. Największe wzrosty odnotowano w województwach graniczących z Ukrainą. Dodała, że łącznie wartość sprzedaż w sklepach małego formatu w województwach lubelskim i podkarpackim wzrosła w porównaniu z przedostatnim tygodniem lutego o prawie 7 proc.

"W tym czasie znacząco zwiększyła się sprzedaż żywności o długim terminie przydatności do spożycia (jak np. kasze, ryż, makaron, konserwy), środków higieny, a także produktów dla dzieci (m.in. pieluch i mleka w proszku)" - zaznaczyła.

Jak dodała, Polacy w całym kraju wspierają uchodźców, co widać powoli również w wynikach sprzedaży poszczególnych kategorii. "W drugim tygodniu wojny (28.02-06.03 2022) artykuły kosmetyczne pierwszej potrzeby, takie jak pasty czy szczoteczki do zębów, kluczowe produkty dla maluchów, jak pieluchy czy chusteczki nawilżające, zwiększyły swoją sprzedaż o kilkadziesiąt procent (w porównaniu do tygodnia 14.02-20.02.2022), a nawet w niektórych przypadkach o ponad 100 proc." - podała ekspertka.

Wskazała, że Polacy zwiększyli również zakupy produktów żywieniowych, w tym produktów suchych (mąki, ryże, makarony). Wzrosty obserwujemy również w kategoriach żywności dla dzieci, np. gotowe dania dla dzieci, oraz słodyczy.

Według CMR czynnikiem, który mocno przyczynia się do wzrostu wartości sprzedaży w sklepach małoformatowych, są wciąż rosnące ceny wielu kategorii produktowych. Wraz z początkiem lutego na szereg produktów wprowadzona została zerowa stawka VAT. Przyczyniło się do chwilowego spadku cen w porównaniu ze styczniem br., jednak już pod koniec lutego ceny wielu produktów wróciły do poziomu z grudnia czy stycznia.

Centrum podało, że w drugim miesiącu br. klienci sklepów małoformatowych kupowali średnio cztery opakowania produktów (o 5 proc. mniej niż przed rokiem) płacąc za nie średnio 20,31 zł. W porównaniu z lutym 2021 wartość średniego paragonu wzrosła o około 4 proc.

CMR jest niezależną agencją badawczą specjalizującą się w analizach danych transakcyjnych pozyskiwanych drogą elektroniczną z kas fiskalnych zainstalowanych w sklepach spożywczych.

masz / pap
Autor artykułu:
masz / pap
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"