Starcom przygotowuje III falę badania Startrack

Starcom zrealizuje trzecią falę badania zachowań mediowych konsumentów i oddziaływania reklamy Startrack, zmiany w metodologii badania.

kk
kk
Udostępnij artykuł:

Wiosną dom mediowy Starcom zrealizuje trzecią falę autorskiego badania zachowań mediowych konsumentów i oddziaływania reklamy Startrack. Celem projektu badawczego Starcom jest uzupełnienie braków w wiedzy o współkonsumpcji różnych mediów. Braki te wynikają głównie z monomedialnego charakteru badań syndykatowych - podano w komunikacie.

- Kolejna fala Startracka w świetle szybkich zmian w krajobrazie mediowym jest niezbędna do pomiaru siły oddziaływania poszczególnych mediów oraz zmian poziomu korzystania z różnych mediów. Dość przypomnieć nie tylko szybki wzrost zasięgu Internetu, ale również gwałtowną zmianę jego charakteru określaną mianem Web2.0, a polegającą na m.in.: coraz większym znaczeniu materiałów video czy podcastów. – mówi Edward Korbel, dyrektor ds. badań Starcom MediaVest Group.

 Dział researchu Starcomu planuje wprowadzić kilka istotnych zmian w nowej edycji Startracka. Najważniejsze z nich to: zwiększenie wielkości próby, dokładniejsze przyjrzenie się internetowi i mobilnym źródłom przekazu, doprecyzowanie pytań mediowych oraz fuzja danych z TGI celem połączenia informacji o konsumpcji mediów z danymi o nabywaniu marek i produktów, dzięki którym będziemy mogli określić plany mediowe nie tylko pod kątem demograficznym, ale przede wszystkim behawioralnym.

 Pierwszą falę Startracka dom mediowy Starcom zrealizował w 2001 r. Głównym powodem, dla którego Starcom rozpoczął własne badanie mediów i reklamy, była próba poszukiwania skutecznych sposobów docierania z przekazem reklamowym do konsumentów w okresie radykalnego wzrostu liczby komunikatów reklamowych przy jednoczesnym spadku ich efektywności i poznanie głównych dystraktorów uwagi. Badanie miało dostarczyć szczegółowej wiedzy o kontaktach konsumentów z różnych grup docelowych z poszczególnymi nośnikami reklamy i pomóc pogłębić informacje na temat wartości komunikacyjnej poszczególnych mediów w odniesieniu do różnych kategorii produktowych.

 Na podstawie analiz wyników pierwszej fali Startracka opracowano specjalny wskaźnik SIM opisujący siłę oddziaływania mediów, budowany na podstawie poziomu zaangażowania w konsumpcję mediów i reklam.

 Druga fala badania została zrealizowana w 2004 r. i w zestawieniu z wynikami pierwszej edycji pokazywała radykalny spadek siły oddziaływania mediów w Polsce. Na przestrzeni trzech lat pomiędzy I i II falą Startracka odnotowano 19 proc. wzrost liczby reklam docierających do konsumentów w ciągu tygodnia. Siła oddziaływania reklam obniżyła się średnio o 20 proc. Możliwość zapamiętywania liczby komunikatów reklamowych spadła z 7,2 proc. do 5,6 proc. Szumy reklamowe w telewizji wzrosły w tym czasie o ponad 40 proc. Właśnie w tym medium respondenci deklarowali najwyższy stopień świadomego unikania reklam (48 proc. zwykle unika reklam, a 35 proc. czasami unika, a czasami nie). Ciekawostką było to, że respondenci przyznali w badaniu, iż unikają reklam w telewizji także w inny sposób niż przełączanie na inny kanał. Ten wniosek wskazywał, że oglądalność spotów w blokach reklamowych mogła być niższa o kolejne 20 proc. w stosunku do widowni programów raportowanej przez telemetrię. Startrack od początku stanowi standardowe narzędzi w pracy plannerów domu mediowego Starcom.

 Wyniki nowej fali Startracka będą dostępne najprawdopodobniej w maju br. - Trzecia edycja badania pokaże czy trendy, które prognozowaliśmy wcześniej przebiegają zgodnie z oczekiwaniami. Doprecyzowanie pytań pomoże dokładniej ująć je liczbowo. A fuzja z TGI umożliwi planowanie dopasowane do prawdziwych konsumentów produktów, a nie tylko określonych demografią, a różnice w tej materii potrafią być czasem znaczne. – dodaje Edward Korbel.

 W tym roku Startrack zrealizowany zostanie przez instytut Millward Brown SMG/KRC. W projekcie uczestniczyć będzie także firma Log Research odpowiedzialna za fuzję danych Startrack i TGI.

kk
Autor artykułu:
kk
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"