Stowarzyszenie Praw Pasażerów "Przyjazne Latanie" wydaje Kartę Pasażera

Działające w Polsce od roku 2013 Stowarzyszenie Praw Pasażerów „Przyjazne Latanie” wydało Kartę Pasażera. Jest to kolejny krok, który przybliża pasażerom lotniczym przysługujące im prawa oraz buduje wśród nich świadomość, w jaki sposób mogą oni efektywnie rozwiązywać swoje ewentualne spory czy reklamacje.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Do założenia Karty Pasażera, potrzebne są jedynie podstawowe dane osoby podróżującej, tj. jej imię, nazwisko i adres email. Kartę można nieodpłatnie pobrać i wydrukować ze strony: http://przyjaznelatanie.pl/karta-pasazera/.  Zawiera ona pełen kontakt do Stowarzyszenia, w tym numer na infolinię (tel. 737 483 737), z którego pasażer skorzysta, gdy zechce zasięgnąć rady eksperta odnośnie przeprowadzenia procesu reklamacyjnego w swojej konkretnej sprawie.

Osoby, które regularnie podróżują liniami lotniczymi mogą natomiast przystąpić do Klubu Przyjaznego Latania (http://przyjaznelatanie.pl/wesprzyj-nas/ ). Członkowie otrzymają między innymi pełne wsparcie Stowarzyszenia w każdej spornej sprawie pomiędzy nimi a przewoźnikami.

„Nasza Karta jest łatwa do pobrania i wydruku na domowej drukarce” – mówi Prezes Stowarzyszenia, Katarzyna Martynowicz. „Można ją stale mieć ze sobą, np. w portfelu lub w paszporcie. Dzięki niej pasażer w każdej sytuacji się z nami skontaktuje lub posłuży się nią, gdy należeć mu się będzie ze strony personelu portu lotniczego lub przewoźnika konkretna informacja, np. dotycząca opóźnienia/odwołania lotu czy zagubienia bagażu. To niezwykle istotne, żeby pasażerowie zdawali sobie sprawę z przysługujących im odpowiedzi  na podstawowe pytania:  „Co się obecnie dzieje?” „Jakie są przewidziane dalsze kroki?” oraz „Co mi się należy, gdyby sprawa przebiegła dla mnie niepomyślnie?” – dodaje Martynowicz.

Od 9 lipca br. Stowarzyszenie proponuje także możliwość koncyliacji w przypadku, gdy przewoźnik odrzuci z jakiegoś powodu reklamację pasażera. Jeżeli tylko obie strony wyrażą chęć, aby przyjąć polubowne rozwiązanie bez konieczności wkraczania na drogę sądową, do danej sprawy przydzielany jest niezależny koncyliator, pośredniczący w komunikacji między poszkodowanym pasażerem-konsumentem a przewoźnikiem. Działanie to zostało już zapowiedziane na kwietniowej konferencji zorganizowanej wspólnie przez Stowarzyszenie, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta oraz Europejskie Centrum Konsumenta. Koncyliacje  możliwe są w ramach tzw. ADR (Alternative Dispute Resolution – rozporządzenia UE, które obowiązuje od 9 lipca br.), działającego z powodzeniem także w innych krajach Unii Europejskiej. Jest ono pozasądowym narzędziem do rozwiązywania sporów konsumenckich. Obecnie Stowarzyszenie monitoruje ponad 130 spraw reklamacyjnych (m.in. 67 opóźnionych i 35 odwołanych rejsów http://przyjaznelatanie.pl/sprawy-lotnicze/mapa-miejsc/ ), zachęcając jednocześnie linie lotnicze do korzystania z możliwości podjęcia z pasażerem koncyliacji.  Stowarzyszenie utworzyło pierwszy w Polsce i, jak dotąd, także jedyny prywatny podmiot ADR, który koncentruje się wyłącznie na sporach pomiędzy konsumentami–pasażerami a liniami lotniczymi.

________________________________________________________________________________________________________________

Raport z monitoringu i badań wśród pasażerów i instytucji w Polsce dostępny jest tutaj.

Relację video z kwietniowej konferencji można obejrzeć tutaj.

grafika

dostarczył

infoWire.pl

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+