16 mln widzów streamingu na ekranie telewizorów w naszym kraju

Telewizor jest obecnie drugim po smartfonie urządzeniem do oglądania streamingu - wynika z prezentacji Nielsena. W zeszłym miesiącu 16 mln widzów oglądało chociaż przez chwilę streaming na ekranie telewizora, ale cały czas dwa razy tyle osób wykorzystywało telewizor do śledzenia tradycyjnych programów telewizyjnych.

Patryk Pallus
Patryk Pallus
Udostępnij artykuł:
16 mln widzów streamingu na ekranie telewizorów w naszym kraju

- Telewizor stanowi główny ekran, będący w centrum naszego życia rodzinnego i społecznego w ramach rodziny. Już od dawna na ekranie telewizora nie oglądamy tylko telewizji linearnej. Oglądamy tam również różne nielinearne treści – mówi Lucyna Koba, client service director w firmie Nielsen, która podczas konferencji Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej w Sopocie zaprezentowała najnowsze trendy dotyczące konsumpcji treści wideo w Polsce.

grafika

Średnia liczba ekranów w polskich domach to 4,5 - włączając w to telewizory, komputery czy smartfony. - Bardzo często liczba smartfonów przekracza liczbę osób mieszkających w gospodarstwie domowym - ocenia Koba.

Każdego dnia Polacy oglądają przeciętnie osiem kanałów telewizyjnych i włączają pięć aplikacji z ofertą wideo. - Spędzamy na konsumpcji wideo, telewizji i streamingu średnio około cztery i pół godziny dziennie – mówi Koba.

W grupie wiekowej 4-15 lat kanały telewizyjne (nadawane na żywo i z opóźnieniem) odpowiadają za 47 proc. czasu oglądania treści wideo. 28 proc. udziału w oglądalności ma social wideo, a po 7 proc. udziału mają serwisy VoD i inny streaming (np. wideo na portalach horyzontalnych czy gaming).

Jednak w kolejnej grupie jest już inaczej. Lucyna Koba podkreśla, że tzw. grupa Z-etek, czyli widzów od 16 do 24 lat, mocno się wyróżnia pod względem tego, jak i gdzie korzysta z treści wideo. Wśród nich kanały TV mają "tylko" 35 proc. udziału, a o 2 pkt. proc. więcej ma social video.

grafika

Wraz ze wzrostem wieku użytkowników następuje wzrost udziału tradycyjnej telewizji w oglądalności. W grupie 25-34 wynosi on 59 proc, a wśród widzów mających 65 lat i więcej aż 91 proc.  - Również najstarsza grupa, czyli osoby 65+, oglądają treści streamingowe. Stanowią one 5 proc. czasu oglądania treści wideo - mówi Koba.

Streaming najchętniej oglądany na smartfonach

Telewizor stał się drugim po smartfonie ekranem przeznaczanym do oglądania treści z serwisów streamingowych. - Biorąc pod uwagę liczbę tych smartfonów w Polsce i multiscreening trudno się dziwić, że to urządzenie zajmuje pierwsze miejsce – mówi Koba.

W kwietniu 2022 r. telewizor miał 21 proc. udziału w czasie oglądania streamingu wideo, a rok później udział ten wzrósł o 10 pkt. proc. Wynik smartfona spadł z 48 proc. do 45 proc. Trzeci jest komputer PC/laptop z udziałem na poziomie 22 proc.

grafika

90 proc. oglądalności social video (Facebook, Instagram, TikTok, bez YouTube) ma miejsce na smartfonach. Z kolei w przypadku dłuższych form z serwisów VoD/OTT 71 proc. użytkowników wybiera ekran telewizora.

Jaki jest zasięg Netfliksa i YouTube?

Aż 91 proc. widzów obejrzało w kwietniu br. przynajmniej minutę tradycyjnego programu telewizyjnego na telewizorze. Jak na tym tle wypadają popularne serwisy streamingowe? 28 proc. widzów obejrzało na TV choć minutę produkcji z oferty Netfliksa, a 27 proc. sięgnęło po wideo z YouTube'a. Na kolejnych miejscach znalazły się serwisy Disney+ i Canal+ Online z zasięgiem na poziomie 9 proc. użytkowników. 7 proc. widzów przynajmniej przez minutę oglądało kontent w HBO Max, a 6 proc. - w Playerze.

grafika

Średni czas oglądania telewizji wśród jej widzów wynosi niemal 6 godz. Pod tym względem streaming od telewizji dzieli przepaść. Najwyższy średni czas oglądania na telewizorach ma Netflix - 1 godz. 20 minut dziennie. Dalej znajduje się Pilot WP (1 godz. 14 min.) i Disney+ (1 odz. 7 min.). Podsumowując, w kwietniu tego roku ponad 16 mln widzów oglądało chociaż przez chwilę jakiś serwis streamingowy na ekranie telewizora.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące