Światło w biurze: znaczenie optymalnego wykorzystania oświetlenia dziennego przy projektowaniu budynków biurowych

Światło w przestrzeni biurowej to krytyczny czynnik warunkujący nie tylko komfort przy wykonywaniu codziennych czynności, ale także wpływa on na komunikację, samopoczucie, zdrowie, bezpieczeństwo pracowników i estetykę samego biura, jak wynika z badania Health, Wellbeing & Productivity in Offices przeprowadzonego przez Green Building Council. W tym samym badaniu stwierdzono, że pracownicy biur, którzy mają niezakłócony dostęp do dziennego światła lepiej wypoczywają poza pracą i są przez to bardziej wydajni. To jeden z ważnych czynników, który firmy powinny brać pod uwagę przy wyborze biura, a deweloperzy przy projektowaniu budynków biurowych jeżeli chcą tworzyć konkurencyjne, spełniające najwyższe normy jakościowe, biurowce.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Autorzy badania Health, Wellbeing & Productivity in Offices podkreślają znaczenie dobrze zaprojektowanych budynków i przytaczają wypowiedzi ekspertów medycznych, z których wynika, że osoby, które mają stale ograniczony dostęp do dziennego światła charakteryzuje gorsza ogólna kondycja fizyczna, co bezpośrednio wpływa na ich wydajność w pracy. 

Eksperci podkreślają, że przy projektowaniu biurowca z nastawieniem na maksymalny dostęp światła dziennego należy wziąć pod uwagę szereg środowiskowych czynników takich jak zyski oraz straty energii, czy też różnice w dostępie do światła dziennego w zależności od pór roku. Należy wdrożyć rozwiązania techniczne takie jak np. odpowiednie zaprojektowanie elewacji, czy też rolety, które pomogą zarządzać ilością światła i ciepła, które dociera do wnętrza budynku. W zaawansowanych projektach stosuje się dodatkowo specjalne elementy wspomagające tzw. daylighting zapewniające optymalne rozłożenie natężenia światła naturalnego w pomieszczeniu. Sprawa wydaje się stosunkowo prosta w odniesieniu do budynków nowoprojektowanych. Trudniej o efektywne kosztowo rozwiązania dla istniejących już biurowców. Jednak i tutaj można wdrożyć rozwiązania optymalizacyjne. Jak twierdzi dr inż. Piotr Bartkiewicz z firmy Go4Energy wyspecjalizowanej w badaniach i analizach zużycia energii w budynkach oraz w opracowywaniu optymalnych rozwiązań w tym zakresie: przeprowadzenie analiz natężenia światła naturalnego na powierzchniach wewnętrznych pozwala wybrać optymalne parametry szklenia zapewniające odpowiednie doświetlenie pomieszczeń bez konieczności używania w tym celu energii elektrycznej. To oczywiście tylko jedna z możliwości zmian, by poprawić dostęp światła do wnętrza budynku i efektywność biurowca pod kątem energetycznym. Kolejnym z istotnych kroków jest analiza komfortu termicznego i dobór właściwych technicznych rozwiązań wpływających na jakość budynku i wzrost jego wydajności w odniesieniu do potrzeb użytkowników. Do każdego z budynków należy podchodzić indywidualnie zważywszy chociażby na fakt, że każdy z gmachów różni się lokalizacją. W kontekście opracowywania planów optymalizacyjnych dla budynków określenie rozwiązań, jako „szytych na miarę” nabiera realnego znaczenia. Dogłębna analiza projektów często umożliwia osiągnięcie poprawy w funkcjonowaniu biurowca i w wysokości generowanych przez niego przepływów pieniężnych już po wprowadzeniu niewielkich poprawek takich jak dostosowanie istniejących instalacji do rzeczywistych potrzeb właściciela i najemców – mówi Piotr Bartkiewicz.    

Właściciele budynków powinni też zadbać o odpowiednią jakość sztucznego oświetlenia. Rekomendowaną przez ekspertów w raporcie wartością w kontekście poziomu tego oświetlenia jest wartość pomiędzy 300 a 500 lx. Im wyższa wartość (we wspomnianych granicach) tym lepiej. Z drugiej jednak strony należy wziąć pod uwagę fakt, że większa wartość to też wyższe zużycie energii – eksperci podkreślają, że poziom 300 lx jest wartością optymalną dla większości powierzchni. Na oświetlenie zużywane jest średnio 25% wykorzystywanej w biurze energii. Optymalizacja w tym zakresie może więc przynieść znaczące oszczędności dla najemców w trakcie całego okresu wynajmu danej powierzchni.

Kluczem do sukcesu, którym jest poprawa efektywności pracowników i zmniejszenie kosztów zużywanej energii jest więc odpowiednie zaprojektowanie biurowca, odpowiednie zaprojektowanie powierzchni biurowych, a także właściwe użytkowanie powierzchni. Oprócz implementacji energooszczędnych rozwiązań właściciele budynków oraz firmy wynajmujące powierzchnie powinni także zadbać o edukację pracowników z zakresu optymalnego wykorzystania możliwości technicznych, które posiadają dane budynki – podsumowuje Piotr Bartkiewicz z Go4Energy.   

grafika

dostarczył

infoWire.pl

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"