Wyniki z badania pochodzą z mającego się wkrótce ukazać „Engaging with Music 2023” – globalnego raportu IFPI opisującego sposoby konsumpcji muzyki. Dzięki ponad 43 tys. respondentom z 26 krajów raport jest największym tego typu badaniem muzycznym i najbardziej szczegółowym wglądem w sposób myślenia odbiorców muzyki.
Ponieważ szybki rozwój tej technologii stwarza zarówno możliwości, jak i wyzwania dla branży muzycznej i artystów, w tym roku po raz pierwszy raport został rozszerzony o sekcję poświęconą sztucznej inteligencji (AI). Jasne jest, że fani bardzo cenią autentyczność – prawie ośmiu na dziesięciu odbiorców muzyki (79 proc.) uważa, że ludzka kreatywność pozostaje niezbędna do tworzenia muzyki.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/jak-odczytac-klasyczny-rock-aktywnosc-mozg-pink-floyd,7169492874217089a ##
Respondenci świadomi zdolności generatywnej sztucznej inteligencji do przejmowania i kopiowania repertuaru istniejących artystów postrzegają zezwolenie na wykorzystanie muzyki dowolnego artysty jako absolutnie niezbywalne: 76 proc. uważa, że sztuczna inteligencja nie powinna bez zgody wykorzystywać ani przetwarzać muzyki czy głosu artysty. Co więcej, 74 proc. zgadza się z twierdzeniem, że sztucznej inteligencji nie należy wykorzystywać do klonowania artystów ani podszywania się pod nich bez zezwolenia. Zdecydowana większość respondentów popiera potrzebę przejrzystości – 73 proc. zastrzega, że system sztucznej inteligencji powinien prezentować jasną informację o wykorzystywanej muzyce.

Wnioski z raportu „Engaging with Music 2023” na temat sztucznej inteligencji:
- Odbiorcy muzyki mają już dużą świadomość istnienia sztucznej inteligencji, wielu z niej korzysta i jest zainteresowanych jej możliwościami.
89 proc. globalnie i 91 proc. badanych w Polsce ma świadomość istnienia sztucznej inteligencji.
Prawie ośmiu na dziesięciu respondentów (79 proc. globalnie, 77 proc. w Polsce) uważa, że ludzka kreatywność pozostaje niezbędna do tworzenia muzyki. - Zezwolenie na wykorzystanie muzyki jest postrzegane jako niezwykle ważne:
76 proc. wszystkich badanych i 73 proc. badanych w Polsce uważa, że sztuczna inteligencja nie powinna wykorzystywać muzyki czy głosu artysty bez jego zgody.
74 proc. globalnie (71 proc. w Polsce) zgadza się, że sztucznej inteligencji nie należy bez zezwolenia wykorzystywać do klonowania artystów ani podszywania się pod nich. - Zdecydowana większość respondentów popiera również potrzebę przejrzystości, przy czym:
73 proc. zgadza się, że system sztucznej inteligencji powinien wyraźnie prezentować informację na temat muzyki, którą pobrał lub wykorzystał podczas procesu uczenia się (72 proc. w Polsce). - Odbiorcy muzyki dostrzegają potrzebę ustalenia zasad dla systemów AI:
70 proc. wszystkich badanych i tyle samo respondentów z Polski zgadza się, że należy wprowadzić ograniczenia w zakresie możliwości sztucznej inteligencji.
64 proc. globalnie i 62 proc. badanych z Polski uważa, że rząd powinien uczestniczyć w ustalaniu ograniczeń w zakresie możliwości sztucznej inteligencji.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/podcasty-hity-gdzie-sluchac-kto-slucha,7169474840602241a ##
IFPI jest organizacją promującą interesy przemysłu fonograficznego na całym świecie. Wraz z siecią swoich grup krajowych posiada ponad 8 tys. członków w ponad 70 krajach świata. IFPI operuje poprzez 70 biurami regionalnymi, grupami krajowymi i stowarzyszonymi organizacjami zbiorowego zarządzania. Misją IFPI jest promowanie wartości nagrań muzycznych, występowanie w interesie praw producentów fonograficznych i rozszerzanie komercyjnego wykorzystania muzyki na wszystkich rynkach, na których operują członkowie organizacji.
Polską Krajową Grupą IFPI jest Związek Producentów Audio Video.
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/mlodzi-i-muzyka-biletomat-pl-przedstawia-raport-na-temat-generacji-z-i-jej-nawykow,7169466821130369a ##











