Dla studentów i absolwentów targi pracy to doskonała okazja, aby nie tylko bliżej poznać firmę, ale przede wszystkim zwiększyć swoją atrakcyjność na rynku pracy. Targom pracy skierowanym do studentów często towarzyszą szkolenia i prelekcje. Kandydaci mogą też skonsultować swoje CV i zrobić profesjonalne zdjęcie, które są niezbędne w procesie poszukiwania pracy. Szczególnie wartościowym doświadczeniem może okazać się również odbycie krótkiej rozmowy rekrutacyjnej. W ten sposób studenci i absolwenci zdobywają doświadczenie, poznają rynek pracy i mogą świadomie zaplanować swoją ścieżkę kariery zawodowej.
„Dla coraz większej liczby studentów udział w targach staje się elementem świadomie planowanej kariery. Studenci mają szansę w jednym miejscu porównać oferty kilku firm i zaczynają z tego korzystać. Zdają sobie sprawę, że informacje zdobyte podczas bezpośredniej rozmowy niekoniecznie muszą znaleźć się na stronie internetowej pracodawcy czy w ulotkach. Sporo osób przychodzi do nas z konkretnymi pytaniami dotyczącymi rekrutacji na nasze programy, takie jak Mars Business Experience, ale chcą też dowiedzieć się jak się u nas pracuje, jaka jest atmosfera i dalsze możliwości rozwoju” – mówi Katarzyna Prządka, Employer Branding Specialist w Mars Polska.

„Coraz częściej na targach pojawiają się studenci pierwszego roku i chociaż nie ma dla nich jeszcze żadnych ofert, to dzięki aktywnemu uczestnictwu w takich wydarzeniach mogą dowiedzieć się, co zrobić by za dwa lata stać się idealnymi kandydatami na wymarzony staż” – zauważa Monika Rejmer, przedstawicielka organizacji studenckiej BEST, Ambasadorka firmy Mars Polska na Politechnice Warszawskiej. Z drugiej strony, jak wynika z doświadczenia Katarzyny Prządki, nadal wśród uczestników targów nie brakuje osób, które przychodzą nieprzygotowane, nie wiedzą o co zapytać i jak się zaprezentować, aby jak najwięcej skorzystać na możliwości bezpośredniej rozmowy z potencjalnym pracodawcą.
Zmienia się sposób, w jaki firmy przygotowują się do udziału w targach. Firmom zależy, aby ich stoiska wyróżniały się spośród konkurencji. „Pracodawcy coraz częściej chcą pokazywać się przez innowacje. Stawiają też na atrakcje, które przyciągną potencjalnych kandydatów. W ostatnim czasie pracodawcy położyli duży nacisk na kreatywność i niekoniecznie są to elementy związane bezpośrednio z marką pracodawcy. Przysłowiowe piłkarzyki do gry mają podkreślać dobrą atmosferę pracy i dbałość pracodawcy o pracowników” – zauważa Sara Hassan, Head of Business Development AIESEC Polska.

Pracodawcy w ostatnim czasie zmieniają też sposób przygotowania ofert, coraz częściej dostosowując je do konkretnych grup odbiorców. „Rynek targów bardzo się rozrasta. Oferta szkół wyższych obecnie jest tak bogata, że pracodawcy i organizatorzy targów muszą wykazać się dużą elastycznością. Pojawiły się specjalne wydarzenia dla studentów politechnik. Firmy starają się też pokazywać, że ich oferta jest różnorodna i że szukają specjalistów z różnych dziedzin” – mówi Monika Rejmer.
W Polsce rośnie liczba studentów z zagranicy i coraz częściej można ich spotkać na targach pracy. Według danych GUS z 2015 roku, na polskich uczelniach studiuje ponad 46 000 obcokrajowców, co stanowi 3,6% ogólnej liczby studentów w Polsce. Największą grupą są Ukraińcy, którzy dobrze radzą sobie z językiem polskim i z naszym krajem wiążą swoją przyszłość zawodową. Dużą część stanowią osoby, które w Polsce przebywają tymczasowo, mówią po angielsku i chciałyby tutaj zdobyć pierwsze doświadczenia w pracy. Na wzrost liczby zagranicznych studentów zwraca uwagę Katarzyna Prządka: „Jest to wyraźnie zauważalna tendencja. Proces umiędzynaradawiania uczelni wyższych to już trend ogólnoświatowy. Z roku na rok, również na polskich targach, pojawia się coraz więcej obcokrajowców zainteresowanych pracą w naszym kraju”.

Dzisiaj pracodawcy muszą komunikować się z młodymi ludźmi poprzez większą liczbę coraz bardziej zróżnicowanych kanałów. Starają się wyróżnić dzięki atrakcyjnym i innowacyjnym stoiskom, ale przede wszystkim przygotowują oferty, dostosowane do konkretnych grup studentów. Większość uczestników targów, stawiających pierwsze kroki na drodze swojej kariery, ma świadomość, że udział w takim wydarzeniu to wartościowe doświadczenie, które zaprocentuje w przyszłości.
***
dostarczył

infoWire.pl











