Grudzień to w wielu kategoriach sklepów jeden z najważniejszych miesięcy, w szczytowym okresie zakupów przed Bożym Narodzeniem i ruszających zaraz po świętach wyprzedaży. Widać to także po wynikach platform e-commerce.
Według wyników badania Mediapanel Allegro w zeszłym miesiącu przyciągnęło 18,96 mln użytkowników, czyli prawie dwie trzecie wszystkich polskich internautów (dokładnie 63,7 proc.). Każdy spędził tam średnio dwie godziny, 5 minut i 13 sekund.
Poziom 18 mln odwiedzających przekroczyło też azjatyckie Temu. Każdy z 18,24 mln internautów (dało to 61,28 proc. zasięgu) spędził na tej platformie przeciętnie 51 minut i 49 sekund.
Prawie godzina na Temu i Aliexpress
Na nieco dłużej każdego odwiedzającego przyciągał inny azjatycki marketplace - Aliexpress. Witrynę odwiedziło 10 mln polskich internautów (33,62 proc. zasięgu), spędzając średnio po 58 minut i 57 sekund.

Na ostatnich miejscach czołowej dziesiątki są dwie inne zagraniczne platformy. Amazon zanotował 8,04 mln użytkowników, 27,01 proc. zasięgu oraz 7 minut i 11 sekund przeciętnego czasu korzystania, zaś Shein - 7,81 mln odwiedzających, 26,23 proc. zasięgu oraz 25 minut i 34 sekundy przeciętnego czasu.
Również dwie platformy należą do sieci sklepów ze sprzętem RTV i AGD. Witryna Media Expert przyciągnęła 14,35 mln internautów (48,22 proc. zasięgu), każdego średnio na 9 minut i 36 sekund, zaś serwis RTV Euro AGD - 8,15 mln użytkowników (27,37 proc. zasięgu), przeciętnie na 6 minut i 34 sekundy.
Pułap 10 mln użytkowników przekroczyła też platforma Empiku: odwiedziło ją 10,91 mln internautów (36,65 proc. zasięgu), spędzając średnio po 8 minut i 8 sekund. Z kolei witryna sieci drogerii Rossmann miała 9,17 mln odwiedzających, 30,81 proc. zasięgu oraz 10 minut i 27 sekund przeciętnego czasu korzystania, a Erli - 8,63 mln użytkowników, 29 proc. zasięgu oraz 6 minut i 46 sekund średniego czasu.

W porównaniu z listopadem Allegro zanotowało niewielki spadek: o 38,2 tys. użytkowników (0,2 proc. zasięgu) oraz 3 minuty i 35 sekund średniego czasu korzystania (2,8 proc.). Natomiast Temu zyskało 927,8 tys. odwiedzających (5,4 proc.) przy spadku przeciętnego czasu o równe 6 sekund, czyli 10,4 proc.
Azjatycka platforma kolejny raz osiągnęła swój rekordowy zasięg w Polsce. Pod koniec 2023 roku przyciągała miesięcznie ok. 13 mln internautów, w styczniu już 14,9 mln, w sierpniu - 15,67 mln, zaś w październiku - 16,72 mln.
Temu o 5 mln użytkowników bliżej Allegro

Równocześnie malała strata Temu do Allegro. W grudniu 2023 roku wynosiła 5,73 mln użytkowników (Allegro odwiedziło 19,36 mln internautów), w lipcu - 2,74 mln (Allegro miało 17,63 mln odwiedzających), a w listopadzie - 1,68 mln. Natomiast w grudniu zmniejszyła się do 719,4 tys. użytkowników.
Duże wzrosty liczby odwiedzających w zeszłym miesiącu osiągnęło też kilka innych platform. Witryna Empiku zyskała ich 1,85 mln (czyli 20,5 proc.) przy wydłużeniu się średniego czasu korzystania o 20 sekund (4,3 proc.). Na platformie Media Expert liczba internautów zwiększyła się o 1,05 mln (7,9 proc.), w witrynie Rossmanna - o 1,18 mln (14,8 proc.), na Erli - o 1,2 mln (16,1 proc.), a w serwisie RTV Euro AGD - o 815,7 tys. (11,1 proc.).
Za to Aliexpress stracił 861 tys. polskich użytkowników (7,9 proc.) oraz 4 minuty i 5 sekund przeciętnego czasu korzystania (6,5 proc.). W konsekwencji został wyprzedzony przez platformę Empiku. Natomiast Amazon zanotował spadek o 275,5 tys. internautów (3,3 proc.), a średni czas spędzony przez każdego wydłużył się o 13 sekund (3,1 proc.).












