Tygodniki opinii, czyli jak to jest z tym upadkiem prasy (analiza)

Segment tygodników społeczno-politycznych w przeciwieństwie do dzienników osiągnął w ostatnich latach spore wzrosty sprzedaży i wpływów reklamowych, czym zaprzecza tezie o szybkim końcu całej prasy drukowanej - analizuje Rafał Oracz, szef OMG Poland.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
Tygodniki opinii, czyli jak to jest z tym upadkiem prasy (analiza)
Shutterstock.com

Każdy prawdziwy wizjoner internetu wyznaje zasadę, że jeśli dane nie potwierdzają teorii, tym gorzej dla danych. Podobnie ma się od dawna z wieszczeniem nieuchronnego końca prasy drukowanej, choć data jej ostatecznej śmierci od pewnego czasu ma tendencję do przesuwania się w przyszłość, podobnie jak słynny już „rok mobile”.

Biorąc pod uwagę ugruntowane chyba powszechnie przekonanie o likwidacji prasy przez internet, jedyne co może dziwić to fakt, że kolejne artykuły czy informacje na ten temat ciągle mają w sieci status „breaking news”. Na początku lutego furorę robił artykuł Wirtualnemedia.pl pokazujący oczywisty trend spadkowy w sprzedaży dzienników (przeczytaj ten tekst), choć jedyną nowością było w nim przedstawienie danych w ujęciu dynamicznym od 2009 roku.

Mimo że trudno jest dyskutować z trendem spadkowym prasy drukowanej, duże wątpliwości budzi jednak domyślne traktowanie całego rynku przez pryzmat segmentu dzienników i wybiórczość w prezentowaniu danych. Poniżej prosty przykład odwołujący się do podobnej logiki prezentacji trendów co wymieniony powyżej artykuł, choć wnioski z niego są całkowicie odmienne.

Abstrahując od mediowych uzasadnień, prosta analiza rynku tygodników opinii jednoznacznie pokazuje, że mamy tu do czynienia z trendem odwrotnym do powszechnego odczucia. W odróżnieniu od dzienników, które w okresie 2009-2013 straciły 30 proc. sprzedaży, rynek tygodników społeczno-politycznych wzrósł w tym czasie sprzedażowo o ponad 18 proc.

grafika

W tym czasie mieliśmy do czynienia z trzema debiutami nowych tytułów („Uważam Rze”, „W Sieci”, „Do Rzeczy”), a baza czytelnicza się powiększyła. Trendy, które pokazuje analiza w rozbiciu na tytuły, znacznie łatwiej można wyjaśnić zjawiskami zachodzącymi w redakcjach, niż jakąś generalną tendencją związaną z transformacją rynku mediowego (jak w segmencie dzienników). W przypadku „Uważam Rze” redakcja odeszła w wyniku konfliktu z wydawcą, zakładając dwa nowe tytuły. W przypadku „Newsweeka” doszło do rekonstrukcji redakcji i pozyskania nowych autorów, co zaowocowało wzrostem sprzedaży.

Podobnie optymistyczne wnioski pokazuje analiza trendów w czytelnictwie, w oparciu o dane PBC, które dość dobrze korelują z trendami jakie można zaobserwować w danych ZKDP dotyczących sprzedaży egzemplarzowej. W roku 2013 znaczący wzrost (o prawie 300 tys. czytelników) osiągnął „Newsweek Polska”. Tygodnik „Angora” również poprawił swój zasięg i uzyskał najwyższy wynik w swojej historii. Poza „Polityką”, która rzeczywiście w analizowanym okresie 5 lat straciła nieco ze swoich czytelników, pozostałe trendy są raczej stabilne.

grafika

Na kolejnej podstronie analiza wpływów z reklam w czołowych tygodnikach społeczno-politycznych

Podobną analizę można przeprowadzić dla danych dotyczących przychodów reklamowych. Jest to oczywiście obraz mocno zakłamany ze względu na dużą dysproporcję pomiędzy danymi cennikowymi a rzeczywistymi wpływami netto dla wydawcy, jednak baza do porównania z segmentem dzienników jest taka sama. Pojawiają się zresztą równie alarmistyczne artykuły na ten temat (np. ten na Wirtualnemedia.pl o dużych spadkach cennikowych wpływów reklamowych dzienników w 2013 r. - przeczytaj go), które podobnie jak opisany wyżej, stanowią punkt wyjścia do nieuzasadnionych wniosków na temat sytuacji na rynku prasy w ogóle.

W analizowanym okresie, wydatki cennikowe na reklamę w tygodnikach społeczno politycznych, wzrosły o prawie 36%, pomimo tego, że w tym czasie pojawiło się więcej konkurentów do walki o pieniądze reklamodawców. Żeby nie wdawać się w dyskusje na temat poziomów rabatów, warto odnieść to do analogicznych danych z rynku dzienników, gdzie w oparciu o te same dane można zaobserwować spadek o 25% . Dane o poszczególnych tytułach pokazują ten trend jeszcze wyraźniej.

grafika

Oczywiście można tą analizę przeprowadzać na znacznie głębszym poziomie, analizując to jak zmieniały się cenniki w poszczególnych latach, jaka jest struktura czytelnictwa i co się składa na sprzedaż egzemplarzową ogółem, ale jest ona wystarczająca żeby dostrzec kilka podstawowych wniosków.

Po pierwsze nie powinno się traktować zjawisk w różnych segmentach prasy (i mediów w ogóle) przez pryzmat najbardziej wybijającego się trendu. Takie uproszczenia zawsze prowadzą na manowce i łatwo jest przez ich stosowanie stracić z oczu istotne mechanizmy wyjaśniające. Proste porównanie tych samych danych dla dzienników i tygodników pokazuje, że w konsumpcji mediów z obu segmentów musi istnieć jakaś fundamentalna różnica.

Bez wątpienia można stwierdzić, że wpływ, jaki internet wywarł na newsy i ogłoszenia, był dewastujący dla prasy codziennej, jednak nie odcisnął się jeszcze w tak samo dużym stopniu na tekstach publicystycznych i felietonach typowych dla tygodników. Znacznie większe dla pozycji rynkowej znaczenie zdaje się tu ciągle mieć linia redakcyjna i poziom dziennikarstwa.  Można się też pokusić o prognozę, że ta różnica będzie się rozwarstwiać, ponieważ dziennikarstwo newsowe przeniesione do internetu może podlegać coraz większej tabloidyzacji i uproszczeniu, stwarzając dużą szansę na wyróżnienie dla segmentu prasy społeczno-politycznej.

Rafał Oracz, szef OMG Poland

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu