W kwietniu raty za nowe samochody były o 24 proc. wyższe niż rok wcześniej

Wzrost średnich cen katalogowych samochodów, brak rabatów u dealerów oraz podwyżki stóp procentowych i wzrost kosztów ubezpieczenia spowodowały, że średnie raty za nowo zamówione auta w kwietniu br. były o 24 proc wyższe niż przed rokiem - podaje platforma Carsmile.

masz / pap
masz / pap
Udostępnij artykuł:

Według Carsmile, miesięczny abonament to miara, która najlepiej obrazuje rzeczywisty koszt użytkowania samochodów oferowanych w danym momencie na rynku, a co za tym idzie, odczuwalną inflację w segmencie motoryzacyjnym.

Brak rabatów

Jak zaznaczył wiceprezes Carsmile Michał Knitter, gdy podnoszone są ceny katalogowe aut, rosną stopy procentowe, znikają rabaty dilerskie, a także drożeje ubezpieczenie i serwisowanie pojazdu, widoczny w ogłoszeniach czynsz wynajmu też rośnie. "Dotyczy to nowych umów, bo już obsługiwane kontrakty sporadycznie ulegają indeksacji" – wyjaśnił.

Przypomniał, że z danych GUS opublikowanych przed majówką, inflacja konsumencka wyniosła w kwietniu aż 12,3 proc. przebijając oczekiwania analityków. "W czwartek RPP po raz kolejny podniosła stopy, tym razem o 0,75 pkt. natomiast 3-miesięczny WIBOR obrazujący skalę dotychczasowych podwyżek stóp, wzrósł od września 2021 r. z 0,23 proc. do 6,24 proc. obecnie. Tylko z tego powodu rata leasingowa wzrosła w ciągu 8 miesięcy o 261 zł na każde 100 tys. zł udzielonego finansowania leasingowego" – podał.

Zwrócił przy tym uwagę, że według GUS paliwo podrożało w kwietniu br. o 28 proc. rok do roku.

Średnia cena katalogowa samochodu osobowego sprzedanego wyniosła 154,7 tys. zł

Z najnowszych obliczeń Samaru wynika, że średnia cena katalogowa samochodu osobowego sprzedanego w marcu wyniosła 154,7 tys. zł i była o 13,5 proc. większa niż przed rokiem, bo ceny katalogowe aut rosną szybciej niż inflacja w Polsce - zaznaczył.

Wyjaśnił, że uwzględniając też inne czynniki wpływające na wysokość miesięcznej raty za samochód, jak wstrzymanie rabatów dilerskich, podwyżki stóp procentowych oraz zwiększenie kosztów ubezpieczenia, to okaże się, że efektywnie samochody zdrożały nie o 13,5 proc., ale o 24 proc. rdr, czyli niemal dwa razy więcej niż wynika to z samych podwyżek cen katalogowych" – podkreślił Knitter.

Dodał, że w Polsce przynajmniej trzy na cztery nowe samochody kupowane są z udziałem zewnętrznego finansowania (leasingu, wynajmu czy kredytu), gdzie wpływ na rzeczywisty koszt zakupu ma stopa procentowa. "Pozostałe uwzględnione w miesięcznym abonamencie koszty (ubezpieczenie, serwisy) dotykają wszystkich nabywców aut" - zaznaczył.

Wskazał, że w kwietniu br., po raz pierwszy w historii Carsmile, przeciętna miesięczna rata za nowo zamówiony samochód wyniosła 2064 zł netto. "Taki jest uśredniony miesięczny koszt abonamentu na nowe modele zamówione przez użytkowników platformy w kwietniu 2022 r., to jest wzrost o 388 zł więcej niż w kwietniu 2021 roku" - podał.

Według eksperta, o tyle więcej zapłaci miesięcznie użytkownik, który rok temu odłożył zamówienie auta, zniechęcony np. długimi terminami oczekiwania na dostawę pojazdu. "Dziś średnie terminy oczekiwania wahają się w przedziale 6-8 miesięcy, ale na wiele modeli czeka się około roku. Kto zamówił auto rok temu i dziś je odbiera, cieszy się znacząco niższym abonamentem" - zaznaczył.

Dodał, że silne wzrosty kosztów użytkowania samochodów są rejestrowane od początku tego roku, bo w roku 2021 sytuacja była jeszcze stabilna, co obrazuje opracowany przez Carsmile wykres rocznej dynamiki przeciętnego abonamentu. "Rosnące ceny katalogowe były wówczas rekompensowane atrakcyjnymi rabatami dilerskimi oraz korzystnymi ofertami finansowania opartego o niemal zerowy WIBOR. Dziś sytuacja zmieniła się radykalnie, a każdy miesiąc zwłoki przy planowanym zakupie auta oznacza dużo wyższe koszty" - ocenił Knitter.

Wyjaśnił, że wpływa na to wiele czynników, przede wszystkim rosnące koszty produkcji, co jest związane z zaostrzanymi wymogami dotyczące emisyjności i wyposażenia w obowiązkowe systemy bezpieczeństwa. "Na to nakładają się koszty surowców i podzespołów, które znacząco wzrosły w następstwie pandemii oraz wojny w Ukrainie. Kolejny czynnik to kurs walutowy, który obecnie też oddziałuje proinflacyjnie" - wymienił.

Jak podkreślił, wzrost rat dotyczy nowo zawieranych umów, nie obejmuje już spłacanych aut.

masz / pap
Autor artykułu:
masz / pap
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online