W Polsce rynek reklamowy rośnie o 3 proc. rocznie, globalnie o 4-5 proc. Maleją udziały telewizji, reforma może osłabić TVP

Według ZenithOptimedia Group w całym br. wydatki reklamowe w Polsce będą o 2,8 proc. wyższe niż w ub.r., a w przyszłym roku zwiększą się o 3,2 proc. Na całym świecie analogiczne wzrosty wyniosą 3,9 proc. i 4,7 proc.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
W Polsce rynek reklamowy rośnie o 3 proc. rocznie, globalnie o 4-5 proc. Maleją udziały telewizji, reforma może osłabić TVP
fot. Shutterstock.com

ZenithOptimedia Group szacuje, że w br. łączna wartość wydatków reklamowych w Polsce wyniesie 6,941 mld zł netto. Natomiast przyszłoroczny wzrost będzie nieco wyższy niż tegoroczny, a bardziej niż ważne wydarzenia sportowe przyczyni się do niego dobra koniunktura gospodarcza.

- Olimpiada, Euro 2016 i mistrzostwa Europy w piłce ręcznej będą cieszyły się dużym zainteresowaniem reklamodawców i widzów, choć wpłyną bardziej na sezonowość wydatków i strukturę widowni stacji telewizyjnych, niż na wzrost inwestycji w reklamę. Rynek reklamowy będzie nadal rósł, jeśli utrzyma się tempo wzrostu gospodarczego i jeśli nie dojdzie do dużych zmian w mediach publicznych, wpływających na rynek reklamy telewizyjnej - analizuje Monika Bronowska, CEO ZenithOptimedia Group.

Według analityków firmy wydatki na reklamy telewizyjne zwiększą się w br. o 2,9 proc. Trzy miesiące temu ZOG prognozowała o 0,3 pkt proc. mniej, zwiększyła estymacje z uwagi na utrzymujące się od sierpnia wzrosty cen, duży popyt na czas reklamowy (w tym formaty sponsoringowe) oraz wysokie wypełnienie bloków reklamowych. W przyszłym roku nakłady mają wzrosnąć o 2,6 proc., a telewizja nadal będzie mieć ponad 50 proc. udziału w rynku reklamowym.

Zmiany w segmencie reklamy telewizyjnej mogą nastąpić, jeśli zapowiadana przez nowy rząd reforma mediów publicznych mocno wpłynie na sytuację finansową i strategię marketingową Telewizji Polskiej. - Możliwe są dwa scenariusze. W pierwszym, wobec zwiększenia wpływów z abonamentu, telewizja publiczna może zmniejszyć 12-minutowy limit czasu emisji reklam we wszystkich kanałach lub wyłączyć w całości jeden z kanałów z oferty reklamowej. W drugim - bardziej prawdopodobnym scenariuszu - nie wprowadzi bezpośrednich zmian w ofercie reklamowej, ale zacznie wpływać na programming stacji, kładąc nacisk na programy realizujące misję, co w efekcie doprowadzi do utraty udziałów w widowni i zmniejszenia wpływów z reklamy - prognozuje Monika Bronowska.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/ustawa-o-mediach-narodowych-nie-wyznacza-sposobu-wyboru-zarzadow-zdecyduje-o-tym-5-osobowa-rada ##

W internecie wydatki reklamowe w br. zwiększą się o 10,7 proc., a w przyszłym roku po kolejnym wzroście, o 10,6 proc., będą stanowić ponad 25 proc. całego rynku reklamowego w Polsce. W następnych latach spodziewany jest powolny spadek dynamiki wzrostu. - Ze względu na wypełnienie powierzchni reklamowej, szczególnie jeśli chodzi o zasoby wideo i odsłony desktopowe, w kolejnych latach możemy spodziewać się wzrostu cen. Zyskuje na tym mobile, jako kanał z mniejszym clutterem, większą efektywnością i dynamicznie rosnącym zasięgiem. Reklamy mobilne mają jednak inny charakter: częściej niż bannery są to mobilne aplikacje konkursowe czy dopasowane kampanie w social media, których naturalnym środowiskiem jest mobile - analizuje Marta Zielonka, buying manager w ZenithOptimedia Group.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/w-2018-r-internet-wyprzedzi-reklamowo-telewizje-a-w-sieci-mobile-przed-desktopem ##

Reklama radiowa w br. zyska 5,5 proc., a w przyszłym roku - o 4,8 proc. Duże zainteresowanie marketerów, przede wszystkim z branży handlowej i farmaceutycznej, jest widoczne we wzroście liczby emitowanych spotów radiowych (w br. było ich ok. 21 proc. więcej niż w ub.r.), w rosnącym wypełnieniu bloków reklamowych oraz wzroście cen.

Niezmiennie dwucyfrowe spadki procentowe notuje reklama prasowa, przy czym widoczne jest lekkie wyhamowanie tego trendu. W br. nakłady reklamowe w dziennikach będą niższe od ubiegłorocznych o 17,4 proc., a w magazynach - o 14,5 proc. W przyszłym roku te spadki wyniosą odpowiednio 15,3 proc. i 13,8 proc.

Nieznacznie maleje wartość reklam outdoorowych - w br. o 0,7 proc., a w 2016 r. o 0,9 proc. Za to w kinach następują nieco wyższe wzrosty - odpowiednio o 1,1 proc. i 1,7 proc.

grafika

Na drugiej podstronie szczegółowe prognozy dla europejskiego i globalnego rynku reklamowego

ZenithOptimedia prognozuje, że globalne wydatki reklamowe netto wzrosną w 2016 roku o 4,7 proc., osiągając na koniec roku wartość 579 mld USD. To wzrost wyższy o 0,8 pkt proc. od osiągniętego w 2015 roku (3,9 proc.), który będzie efektem odbywających się co cztery lata wydarzeń, napędzających wzrost wydatków reklamowych: letniej olimpiady, wyborów prezydenckich w USA i mistrzostw Europy w piłce nożnej.

Według prognoz ZenithOptimedia w związku z wyborami prezydenckimi wydatki reklamowe w USA wzrosną o 3,2 mld USD, a największymi beneficjentami tego wzrostu będą telewizja i internet. Dzięki letnim igrzyskom olimpijskim w Rio de Janeiro na globalnym rynku reklamowym przybędą 2 mld USD, z czego większość trafi do telewizji i segmentu reklamy OOH. Do tych samych mediów, głównie w Europie, ale też w Ameryce Łacińskiej i rejonie Azji Pacyficznej, trafi większość z 0,9 mld USD - kwoty, którą rynek reklamowy zyska dzięki Euro 2016.

W 2014 roku, po kilku latach spadków, sytuacja na rynkach reklamowych w Grecji, Portugalii, Hiszpanii i Irlandii znacznie się poprawiła. Dobra passa rynku reklamowego w Grecji odwróciła się na początku 2015 roku, kiedy grecki rząd przygotowywał się do konfrontacji z wierzycielami, za to prognozy dla Irlandii, Portugalii i Hiszpanii nadal pozostają pomyślne. Wzrosty na tych trzech rynkach przekroczą średnią w regionie Europy Zachodniej i Centralnej, choć trzeba podkreślić, że ich dynamika wynika z efektu znacznie zredukowanej wcześniej bazy. W latach 2015-2018 rynek reklamowy w Irlandii będzie rósł średnio o 7,6 proc. rocznie, w Portugalii - o 4,8 proc., a w Hiszpanii - o 6,6 proc.

Tymczasem Francja pozostaje w tyle z powodu niskich wskaźników zaufania przedsiębiorców i konsumpcji gospodarstw domowych. ZenithOptimedia prognozuje, że w latach 2015-2018 francuski rynek reklamowy będzie rósł średnio zaledwie o 0,5 proc. Tym samym Francja stanie się krajem z najniższym wzrostem w Europie, z wyjątkiem Słowenii, gdzie rosnąca konkurencja między nadawcami telewizyjnymi wymusza obniżkę cen i gdzie według prognoz ZenithOptimedia rynek nie odnotuje wzrostu w najbliższych trzech latach. Do pozostałych wolno rosnących rynków zaliczyć można Finlandię (wzrost o 0,9 proc. rocznie do 2018 roku), Norwegię (1,3 proc.), Szwajcarię (1,3 proc.), Austrię (1,7 proc.), Niemcy (1,8 proc.), Włochy (1,9 proc.) i Grecję (1,9 proc.).

Poza strefą euro wyraźnie wyróżnia się rynek brytyjski, który dynamicznie rośnie, głównie za sprawą inwestycji w reklamę online. W 2015 roku wydatki na reklamę w Wielkiej Brytanii wzrosną w porównaniu z ubiegłym rokiem o 7 proc., natomiast do 2018 roku prognozowany jest wzrost średnio o 6,3 proc. rocznie.

Konflikt rosyjsko-ukraiński bardzo negatywnie odbił się na rynkach reklamowych Ukrainy i Rosji, oraz Białorusi, dla której Rosja jest głównym partnerem handlowym. ZenithOptimedia prognozuje, że na ukraińskim rynku wydatki reklamowe spadną w tym roku o 44,5 proc., a na Białorusi o 17,2 proc. Rynek reklamowy w Rosji skurczy się w tym roku o 10,6 proc. - to spadek niższy od prognozowanego we wrześniu (14,1 proc.). Rosyjski rynek poradził sobie bowiem lepiej niż się spodziewano - w drugim półroczu spadki wyhamowały, a w przyszłym roku spodziewana jest dalsza poprawa.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu