W Śląskiem eksport zyskuje na znaczeniu

Szósty już „Raport o Sytuacji Mikro i Małych Firm” Banku Pekao potwierdza, że eksport staje się ważną lokomotywą rozwoju województwa śląskiego. Śląscy przedsiębiorcy jeszcze nigdy nie byli w tak optymistycznych nastrojach. Najlepiej ubiegłe i przyszłe 12 miesięcy ocenili przedsiębiorcy z podregionu bielskiego, w konsekwencji odsetek inwestujących firm w podregionie jest najwyższy.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Śląscy przedsiębiorcy są w najlepszych nastrojach od początku badania, czyli od 6 lat. Ogólny Wskaźnik Koniunktury[1] systematycznie rośnie od 2012 roku. Tym razem osiągnął wartość 97,9 pkt, co oznacza wzrost o prawie 1 pkt w porównaniu z rokiem ubiegłym i aż o 9 pkt w przeciągu trzech ostatnich lat. Wskaźnik ten jest o niecałe pół punktu niższy niż w kraju. Właściciele firm zarówno ubiegłe 12 miesięcy, jak i rok 2016 oceniają gorzej niż średnio w Polsce. Najbardziej optymistycznie w przyszłość patrzą przedsiębiorcy z podregionów bielskiego i tyskiego, którzy ocenili najbliższe miesiące odpowiednio na 101,9 pkt oraz 100,9 pkt (średnia dla kraju to 100,2 pkt). Najbardziej sceptyczni są przedsiębiorcy z częstochowskiego i katowickiego.

W porównaniu ze średnią krajową śląscy mikro i mali przedsiębiorcy nieco lepiej ocenili oczekiwanie na zapłatę, dostępność do finansowania zewnętrznego, wynik finansowy firmy. Pozostałe pięć ocenianych obszarów: ogólną sytuację gospodarczą, sytuację branży, sytuacje firmy, przychody firmy oraz zatrudnienie ocenili gorzej niż średnio w kraju.

- Zadowolenie śląskich przedsiębiorców z roku na rok rośnie, jednak nieco wolniej niż średnio w kraju. W ubiegłym roku, tylko dwa z ośmiu ocenianych aspektów – zatrudnienie oraz oczekiwanie na zapłatę były ocenione poniżej średniej krajowej. W tym roku, aż pięć aspektów przedsiębiorcy ze Śląska ocenili gorzej niż ich koledzy z reszty kraju – mówi Jakub Fulara z Departamentu Klienta Biznesowego.

Śląscy przedsiębiorcy chętniej inwestują w porównaniu z rokiem ubiegłym. Zarówno odsetek firm, które inwestowały w ubiegłym roku, jak i tych, które zamierzają inwestować w kolejnym jest zbliżony do średniej krajowej. W ubiegłych dwunastu miesiącach w Śląskiem inwestowało 47% firm (w porównaniu z 46% w kraju). Inwestycje w perspektywie obecnego roku planuje 40% przedsiębiorców w województwie (w porównaniu z 39% w kraju). Najchętniej inwestowali i będą inwestować przedsiębiorcy z podregionu bielskiego, a następnie tyskiego i bytomskiego.

Coraz więcej firm ze Śląskiego eksportuje. Odsetek eksporterów w 2015 r. wynosił 15%, co oznacza wzrost o 3 p.p. w porównaniu z 2014 r. i o 7 p.p. z 2013 r. W eksporcie przodują właściciele firm z bielskiego i katowickiego, eksportuje tu 22% firm, kolejni są przedsiębiorcy z bytomskiego (17%). Najmniej przedsiębiorców eksportuje w podregionie częstochowskim (9%) i gliwickim (8%). Natomiast, w tym roku, odsetek eksportujących firm zgodnie z deklaracjami respondentów będzie najwyższy w  bytomskim, katowickim, a następnie w bielskim.

- Widzimy, że eksport staje się ważną lokomotywą rozwoju województwa śląskiego. Taka informacja cieszy, tym bardziej, że firmy, które eksportują mają wyższe przychody – mówi Jakub Fulara z Departamentu Klienta Biznesowego.

Odsetek innowacyjnych przedsiębiorstw w Śląskiem jest zbliżony do średniej krajowej. Aż 93% inwestycji w Śląskiem sfinansowano ze środków własnych. To nieco więcej niż średnio w kraju, gdzie środki własne są źródłem 90% inwestycji.

Tematem specjalnym tegorocznej edycji Raportu są startupy czyli firmy, które działają na rynku krócej niż 3 lata. Startupy z dużo większym optymizmem oceniają otaczającą rzeczywistość. Ogólny Wskaźnik Koniunktury dla tej grupy firm wyniósł 104 punkty. Zmiany, które ułatwiłyby rozpoczynanie i prowadzenie działalności gospodarczej startupom to mniejsze koszty pracy (ZUS, podatki; 50% wskazań), lepszy dostęp do finansowania (27%) oraz uproszczenie przepisów (11%).

Raport Banku Pekao powstał w oparciu o wywiady telefoniczne z właścicielami ponad 6,9 tys. mikro i małych firm, prowadzone we wrześniu 2015 r. Wyniki badania przedstawione są na poziomie kraju, 16 województw oraz 66 grup subregionalnych, jak również według branż, wielkości firmy i okresu funkcjonowania na rynku. Respondenci odpowiedzieli na 70 pytań.

[1] Wskaźniki w ramach badania mogą przyjmować wartości od 50 do 150, przy czym 50 oznacza „dużo gorzej”, 75 – „gorzej”, 100 – „ani lepiej, ani gorzej”, 125 – „lepiej”, 150 – „dużo lepiej”.

grafika

dostarczył

infoWire.pl

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"