Widownia telewizji spada i starzeje się, coraz mniejszy dzienny czas oglądania

Średnia widownia telewizji linearnej w 2021 roku wyniosła 6,15 mln osób, o 350 tys. widzów mniej niż rok wcześniej. W strukturze widowni tego medium coraz większy udział mają osoby starsze, ale w każdej grupie wiekowej topnieje średni czas oglądania.

Michał Kurdupski
Michał Kurdupski
Udostępnij artykuł:

Jak wynika z raportu Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji podsumowującego rynek telewizyjny w Polsce w 2021 roku, średnia sumaryczna widownia wszystkich kanałów linearnych wyniosła 6,15 mln osób. Jest to o 350 tys. widzów mniej niż w roku 2020.

Widownia telewizji linearnej zaczęła systematycznie maleć od 2016 roku. W 2015 roku wyniosła 6,54 mln widzów, a w latach kolejnych odpowiednio: 6,48 mln, 6,37 mln, 6,33 mln i 6,37 mln. Wyraźny wzrost nastąpił w 2020 roku (6,50 mln). Związany jest on z pandemią COVID-19 (ogólnie więcej osób zaczęło oglądać telewizję z powodu lockdownów - znaczna część osób pracujących w trybie nagłym przeszłą na pracę zdalną, zamknięte zostały szkoły i uczelnie itp.).

grafika

ATV spada w każdej grupie wiekowej. W 55+ w 2021 roku na poziomie 6 godzin, a w 16-24 - tylko 1 godziny

Z danych wynika, że czas poświęcony na oglądanie telewizji jest różny w poszczególnych grupach wiekowych, jednakże wyraźnie skrócił się dla każdej z nich w porównaniu z 2020 rokiem. - Jest to spowodowane nie tylko wzrostem aktywności społecznej i znoszeniem poszczególnych obostrzeń po pandemii, ale także zmianą sposobu konsumpcji treści i rozwojem usług VoD - czytamy w raporcie KRRiT.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/rynek-reklamy-telewizyjnej-grudzien-2021-lider-polsat-aflofarm,7170057518602369a ##

W 2021 roku w godz. 6.00-23.00 najdłużej telewizję oglądały osoby w wieku 60 i więcej lat, wśród których średni ATV wyniósł 6 godzin, 2 minuty i 20 sekund. Na drugim miejscu znalazła się grupa 55-59 (5 godzin, 6 minut i 55 sekund), a na trzecim - 50-54 (4 godziny, 31 minut i 19 sekund).

Średni dzienny ATV w każdej kolejnej grupie był coraz niższy, a najniższy wśród osób w wieku od 20 do 24 lat (1 godzina, 1 minuta i 9 sekund) i nastolatków od 16 do 19 lat (1 godzina, 2 minuty i 13 sekund). Z kolei w grupie 10-15 lat była to godzina, 8 minut i 12 sekund. Raport KRRIT nie uwzględnił wyników dla dzieci od 4 do 9 lat.

grafika

Grupa 55+ stanowi 65 proc. całkowitej widowni telewizji, w 2006 roku było to 35 proc.

Z analizy struktury wiekowej widowni telewizyjnej w latach 2006-2021 wynika, że z roku na rok rośnie udział widzów w wieku 55+. W 2006 roku w godz. 6.00-23.00 tacy widzowie stanowili 35 proc. udziału w całej widowni, a w 2021 roku było to 65 proc.

Od 2006 do 2013 roku spadał udział w widowni osób od 40 do 54 lat z 27 proc. do 24 proc. Od 2014 roku wynik oscyluje wokół 22-23 proc.

Na tle lat na stabilnym poziomie pozostaje udział widzów w wieku od 30 do 39 lat (waha się między 12 a 14 proc.).

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/serial-m-jak-milosc-koniec-emisji-kiedy-nowe-odcinki-sezon-2021-2022 ##

Duży spadek zaobserwować można wśród młodych widzów mających od 10 do 29 lat - z 21 proc. w 2006 roku do 8 proc. w 2021 roku. Spadek następuje także wśród widzów w wieku od 4 do 9 lat, którzy zawsze stanowili najmniejszy odsetek widowni. W latach 2006-2011 ich udział wynosił po 5 proc., od 2012 do 2020 roku wahał się między 4 a 5 proc., a w 2021 roku spadł do 3 proc.

KRRiT w raporcie informuje, że na coraz starszy profil widowni telewizyjnej wskazuje „nie tylko na postępujące zmiany demograficzne, ale także na zmieniające się nawyki konsumentów i sposób oglądania treści, co wynika z rozwoju technologii cyfrowych i powszechnego dostępu do Internetu”.

grafika

Najniższy czas oglądania telewizji od lat, TVP1 najchętniej oglądana w 2021 roku

W 2021 roku statystyczny Polak każdego dnia spędził przed telewizorem średnio 4 godziny, 6 minut i 34 sekundy. W porównaniu do 2020 roku czas skrócił się o 14 minut i 24 sekundy, a 2018 - o 9 minut i 30 sekund. Analizując dane za ostatnie kilkanaście lat wynika, że w zeszłym roku ATV był najniższy od 2012 roku. Wówczas Polacy telewizję oglądali przez 4 godziny, 3 minuty i 17 sekund.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/ogladalnosc-telewizji-w-polsce-jak-to-sie-mierzy-nielsen,7170058059229313a ##

Pierwsze miejsce wśród najpopularniejszych stacji telewizyjnych w zeszłym roku zajęła TVP1. Średni dobowy udział kanału względem 2020 roku zwiększył się o 1,04 proc. i wyniósł 9,76 proc.

Drugi był Polsat, którego udział zmniejszył się o 2,03 proc. do 8,19 proc.

Z czwartej na trzecią lokatę awansowała TVP2. Udział stacji w badanym okresie wyniósł 7,86 proc. (do góry o 4,24 proc.).

Czwarty był TVN (stacja miała 7,33 proc. udziału; w dół o 2,14 proc.). Stacja spadła z trzeciej lokaty.

Michał Kurdupski
Autor artykułu:
Michał Kurdupski
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"