Wirtualna Polska: chcemy mieć 65 proc. zysku z e-commerce, RODO mniej istotne od viewability

Rynek reklamy internetowej w naszym kraju może wzrosnąć w br. o 8-9 proc., a wejście w życie RODO będzie mniej znaczące od zeszłorocznych zmian w kwestii widoczności reklam (viewability) - wynika z prognoz Wirtualnej Polski. - Naszym celem strategicznym jest osiągnięcie w ciągu trzech lat dodatkowych 70 mln zł zysku EBITDA z e-commerce oraz 65 proc. udziału e-commerce w naszym łącznym zysku EBITDA - zapowiada prezes spółki Jacek Świderski.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
Wirtualna Polska: chcemy mieć 65 proc. zysku z e-commerce, RODO mniej istotne od viewability
Jacek Świderski, prezes Wirtualna Polska Holding

Firma podała, że udział wpływów z e-commerce w jej łącznych przychodach internetowych wzrósł z ok. 45 proc. w 2016 roku do ponad 55 proc. w ub.r. Wzrosły zarówno wpływy z reklam prowadzących do zewnętrznych serwisów sprzedażowych (stanowiły już ok. 40 proc. łącznych przychodów firmy), jak i wpływy z marż we własnych serwisach e-commerce wydawcy (miały ok. 15 proc. udziału we wszystkich przychodach).

Jeśli chodzi o zysk EBITDA pionu internetowego, to w ub.r. reklama niezwiązana z e-commerce stanowiła nadal ok. 55 proc. łącznego wyniku, ale jej udział znacząco zmalał na rzecz reklam i marż sprzedażowych.

Mocno zwiększyły wpływy wszystkich pionów e-commerce Wirtualnej Polski. Odzieżowy (obejmuje serwisy Domodi.pl i Allani.pl) z czwartym kwartale ub.r. osiągnął 28 proc. wzrostu w skali roku, wnętrzarski (Homebook.pl) - 38 proc., turystyki zagranicznej (Wakacje.pl) - 60 proc., turystyki krajowej (Nocowanie.pl i eHoliday.pl) - 18 proc., a finansowy (Totalmoney.pl) - 17 proc.

W styczniu br. Wirtualna Polska uruchomiła pierwszą dużą usługę sprzedażową we własnym zakresie - w serwisie WP abcZdrowie wprowadzono możliwość umawiania się na wizyty lekarskie.

- Widzimy dalsze możliwości rozwoju usług pozareklamowych, tylko do tej pory je kupowaliśmy - stwierdził w piątek na konferencji prasowej Jacek Świderski, prezes Wirtualnej Polski. W ostatnich czterech latach firma zrealizowała serię przejęć w segmencie e-commerce, w zeszłym tygodniu kupiła za 85 mln zł dodatkowe 35 proc. udziałów firmy Domodi, do której należą serwisy Domodi.pl, Homebook.pl i Allani.pl.

- Chcemy jeszcze kupić parę takich podmiotów, pewnie będziemy to ogłaszali w ciągu roku. Na razie nie planujemy uruchomienia we własnym zakresie takich projektów. Naszym celem strategicznym jest osiągnięcie w ciągu trzech lat dodatkowych 70 mln zł zysku EBITDA z e-commerce oraz 65 proc. udziału e-commerce w naszym łącznym zysku EBITDA - zapowiedział Jacek Świderski. - Jest dużo ciekawych podmiotów do kupienia. Pozostajemy akwizycyjni, prowadzimy rozmowy. Wolimy duże podmioty, bo możemy osiągnąć z nimi więcej synergii. Jeżeli małe, to muszą być dynamicznie rosnące - dodał.

W grudniu ub.r. firma wzięła kredyty o wartości do 500 mln zł na spłatę poprzedniego kredytu i przejęcia w segmencie e-commerce. Na koniec ub.r. zobowiązania długoterminowe Wirtualnej Polski z kredytów, pożyczek i leasingów wynosiły 203,51 mln zł, o 16,6 proc. więcej niż rok wcześniej, natomiast wskaźnik zlewarowania spółki (stosunek długu netto do skorygowanego zysku EBITDA) zmalał w ciągu roku z 1,2 do 1,1.

- Uważamy, że dzięki posiadaniu tak silnej nogi e-commerce’owej jesteśmy dużo bardziej odporni na makroekonomiczne zawirowania, na które rynek reklamowy jest bardzo podatny - powiedział Jacek Świderski. Wirtualna Polska widzi możliwości dodatkowego wzrostu w segmencie sprzedaży internetowej w związku z ograniczeniem handlu w niedziele, natomiast nie zamierza z tego powodu wchodzić np. w segment handlu żywnością.

- Obstawiamy, że na ograniczeniu handlu w niedzielę na pewno nie stracimy, możemy na tym tylko zyskać, na pewno w segmencie odzieżowym - stwierdził Świderski. - Internetowy handel żywnością to ciężki kawałek chleba, różne produkty trzeba nieraz dostarczać w wielu różnych temperaturach. Ponadto to biznes wymagających inwestycji w sprzedawane produkty, a my tak nie działamy w branży e-commerce - uzasadnił.

WP rośnie szybciej niż Google, a wolniej niż Facebook w Polsce

Skoro przy 10-procentowym wzroście wpływów Wirtualnej Polski z internetu zwiększył się udział w nich wpływów z reklam i marż e-commerce, oznacza to że urosły one znacznie bardziej niż o 10 proc., natomiast wzrost przychodów z reklam niezwiązanych z e-commerce był poniżej tego poziomu.

W liście do akcjonariuszy Jacek Świderski napisał: „W mijającym roku wielu wpadało w pułapkę zbyt silnych, negatywnych przekonań co do rynkowych zdolności bojowych mediowo-handlowego amalgamatu Wirtualnej Polski versus globalni gracze. Odeszli od nas zapewne tacy, którym wydawało się, że widzą już googlowe i facebookowe torpedy pędzące w nasze śródokręcie”.

- To oczywiste, że większość wzrostu rynku reklamy internetowej nie tylko w Polsce, ale i na całym świecie, trafia do Google’a i Facebooka. Ale to nie oznacza, że Wirtualna Polska nie rośnie. Ponadto nasze serwisy e-commerce’owe tak samo jak Facebook czy Google dostarczają przekliki do sklepów internetowych - zaznaczył prezes Wirtualnej Polski. - Jeśli porównać nasze 13 proc. wzrostu wpływów w segmencie internetowym, to moim zdaniem osiągamy odrobinę wyższą dynamikę niż Google w Polsce, ale nieco niższą niż Facebook w Polsce (jego dynamika jest szacowana na ok. 18 proc.) - dodał.

Według szacunków Starcomu w ub.r. wartość polskiego rynku reklamy internetowej zwiększyła się w ub.r. o 7,9 proc. do 2,8 mld zł. - Szacujemy, że w 2018 rok wzrost polskiego rynku reklamy internetowej wyniesie ok. 8-9 proc. Wydaje mi się, że ten rok będzie dobry, tak jak zeszły był trudny, głównie z powodu zawirowań w obszarze viewability. Rok zaczął się dobrze, a to, czy jest to trwały trend, w dużym stopniu zależy od makroekonomii - uważa Jacek Świderski.

Z początkiem br. Wirtualna Polska jako pierwszy polski wydawca internetowy zdecydowała się rozliczać z marketerami tylko za emisje reklam widziane przez internautów (według modelu vCPM). - Wprowadzenie modelu vCPM wpłynęło pozytywnie na dynamikę naszych przychodów w obecnym kwartale, szczegółów nie możemy jeszcze ujawnić. Ale chyba najlepszym dowodem, że to dobry ruch, jest fakt, że naśladują nas wszyscy konkurenci, wprowadzając analogiczne zmiany do swoich ofert reklamowych - skomentował prezes firmy

RODO mniej ważne od viewability

Od początku marca w serwisach Wirtualnej Polski wyświetlany jest komunikat proszący użytkowników o zgodę na przetwarzanie ich danych po wejściu w życie pod koniec maja br. Ogólnego Rozporządzenia o Ochronie Danych (tzw. RODO).

- Zaczęliśmy już zbierać od użytkowników zgody na przetwarzanie danych, ale nie zdecydowaliśmy jeszcze, czy będą one potrzebne, bo prawo jest niejasne w tej sprawie. Użytkownicy udzielają takiej zgody masowo, z tym nie będzie problemu - uważa Jacek Świderski. - Uważamy, że dla takich spółek jak nasza wejście w życie RODO nie powinno mieć dużego wpływu na przychody - dodał.

- Natomiast RODO wprowadzi duże zmiany w przypadku podmiotów, które nie mają własnych powierzchni reklamowych, działają jako brokerzy i muszą poprosić wydawców, z którymi współpracują, żeby zebrali zgody od internautów. A z tym może być trudniej, jeśli użytkownik zobaczy, że jego dane chce przetwarzać inna firma niż wydawca serwisu, z którego właśnie korzysta - ocenił prezes Wirtualnej Polski.

- Dlatego RODO może uderzyć w naszych partnerów. Ale nie będzie to tak ważna zmiana rynkowa kwestia viewability w zeszłym roku - zaznaczył.

Dywidenda zgodnie z założeniami

Wirtualna Polska od maja 2015 roku jest notowana na warszawskiej giełdzie. Na koniec czwartkowej sesji cena akcji WP wynosiła 54,60 zł, co dawało kapitalizację firmy w wysokości 1,57 mld zł.

W ub.r. spółka pierwszy raz wypłaciła dywidendę - 31,69 mln zł, po 1,10 zł na akcję. Zgodnie z przyjętą pod koniec 2016 roku polityką dywidendową firma zamierza wypłacać inwestorom maksymalnie 70 proc. zysku netto.

W ub.r. Wirtualna Polska zanotowała 40,03 mln zł zysku netto, z czego 70 proc. to 28,02 mln zł, czyli ok. 97 groszy na akcję spółki. Jacek Świderski potwierdził w piątek, że spółka wypłaci dywidendę zgodnie z przyjętymi ponad rok temu założeniami.

Głównymi akcjonariuszami WP są spółki Jacka Świderskiego, Michała Brańskiego i Krzysztofa Sieroty. Należą do nich akcje stanowiące 39,3 proc. kapitału i dające 56,4 proc. głosów na walnym zgromadzeniu firmy.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele