Wirtualna Polska wystrzeliła w turystyce. Spadek reklamowy

W zeszłym kwartale segment turystyczny Wirtualnej Polski Holding urósł o ponad 100 proc., głównie dzięki przejęciu Invia Group. O kilka proc. zmalały natomiast przychody jej pionu reklamowo-subskrypcyjnego. – Bieżący rok to czas dużych inwestycji w działalność mediową – podkreśla szef firmy Jacek Świderski.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
Wirtualna Polska wystrzeliła w turystyce. Spadek reklamowy
Jacek Świderski, fot. materiały prasowe

Wirtualna Polska Holding w trzecim kwartale 2025 roku wypracowała 722,24 mln zł przychodów sprzedażowych, o 65,1 proc. więcej niż przed rokiem. Motorem napędowym tego wzrostu jest pion turystyczny, którego kwartalne wpływy poszybowały o 135,1 proc. do 490,02 mln zł.

Turystyka w WP rośnie po rekordowym przejęciu

Tak wysoka dynamika wynika głównie ze sfinalizowanego pod koniec kwietnia br. rekordowego przejęcia w historii Wirtualnej Polski. Firma za 240 mln euro kupiła koncern Invia Group, do którego należą platformy Ab-in-den-Urlaub i Fluege.de (działające w regionie DACH), Invia (w regionie CEE) oraz funkcjonująca w naszym kraju Travelplanet.

Ponadto we wrześniu ub.r. należąca do Wirtualnej Polski firma Szallas Group przejęła za 16,686 mln euro 80 proc. udziałów rumuńskiej spółki Creative Eye, do której należy rumuńska platforma turystyczna Litoralul Romanesc. Pozostałe 20 proc. dokupiła na początku sierpnia br., płacąc 5,05 mln euro.

Po tych zakupach skokowo wzrosła też zyskowność pionu turystycznego Wirtualnej Polski Holding: w minionym kwartale skorygowana EBITDA sięgnęła 182,27 mln zł, wobec 85,33 mln rok wcześniej.

Firma w sprawozdaniu podała, że największy wzrost EBITDA nastąpił w obszarze turystyki zagranicznej w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, do czego oprócz rosnącego popytu ze strony klientów przyczyniła się optymalizacja kosztów (zwłaszcza marketingowych) po integracji z Invia Group.

Turystyka w firmie urosła także organicznie. W ujęciu pro forma, czyli bez uwzględniania wyników Invia Group i Creative Eye, przychody zwiększyły się r/r o 9 proc. do 447,61 mln zł, a skorygowany zysk EBITDA – o 12 proc. do 163,36 mln.

– Kolejny kwartał z rzędu notujemy bardzo dobre wyniki w turystyce, która stała się filarem wzrostu naszej Grupy – podkreśla w komunikacie prasowym Jacek Świderski, prezes i jeden z głównych akcjonariuszy Wirtualnej Polski Holding.

Spadek i inwestycje w reklamie i subskrypcjach

Natomiast w segmencie reklamowo-subskrypcyjnym kwartalne przychody sprzedażowe zmalały o 8,7 proc. do 159,96 mln zł. Częściowo to skutek zmiany księgowej obniżającej wpływy Audioteka Group – bez tego efektu spadek wyniósłby 3 proc.

Dużo mocniej pogorszyła się zyskowność: skorygowana EBITDA poszła w dół o 22,4 proc. do 47,27 mln zł. Wirtualna Polska tłumaczy to spadkiem przychodów reklamowych oraz wzrostem kosztów bezpośrednich, które zwłaszcza w obszarze subskrypcji i usługi brokerskiej WPartner są zależne od poziomu sprzedaży.

Jasno widać też w naszych sprawozdaniach finansowych, że bieżący rok to czas dużych inwestycji w działalność mediową – zaznacza Jacek Świderski. – Zwiększamy zatrudnienie w obszarach produktu i technologii. Rok do roku zwiększyliśmy wydatki na pracowników o ponad 20 mln zł, prowadzimy kampanię reklamową za kolejne 5 mln zł. Rozwijamy działalność brokerską WPartner, inwestujemy w WP Boostera, czyli produkty perfomarketingu wspieranego AI oraz narzędzie self-serve’owe WP ADS – opisuje.

Każda z tych inicjatyw z osobna odpowiada już za około 10 proc. naszych przychodów. Te działania traktujemy jako inwestycję w przyszłość na kolejne dekady – dodaje.

Za to pion finansów konsumenckich osiągnął wzrost wpływów sprzedażowych o 25,3 proc. do 60,59 mln zł i skorygowanego zysku EBITDA o 48,3 proc. do 10,25 mln. W sprawozdaniu podano, że platforma Superauto zanotowała dwucyfrową dynamikę przychodów, a na wyniki Totalmoney korzystnie wpłynął sprzedaży kredytów gotówkowych.

Wyniki Wirtualnej Polski Holding
Wyniki Wirtualnej Polski Holding © Licencjodawca

Koszty i po przejęciach

Skorygowany zysk EBITDA całej firmy w zeszłym kwartale wyniósł 241,6 mln zł, o 57,3 proc. więcej niż przed rokiem. Natomiast pozostałe wskaźniki rentowności zostały obciążone m.in. wydatkami związanymi z niedawnymi przejęciami.

I tak koszty amortyzacja środków trwałych i wartości niematerialnych poszybowały r/r o 31,5 mln do 70,5 mln zł (w ujęciu pro forma, czyli bez uwzględnienia akwizycji byłoby to tylko 9 mln), z czego część przypada na amortyzację zidentyfikowanych aktywów niematerialnych w ramach alokacji ceny nabycia.

Ujemny wynik z działalności finansowej (czyli głównie obsłudze zadłużenia i zarabianiu na posiadanych pieniądzach) pogłębił się z -14,8 do -29,1 mln zł. Wirtualna Polska w zeszłym kwartale na odsetki i prowizje przeznaczyła 32,2 mln zł, o 117 proc. więcej niż przed rokiem. W związku z przejęciem Invia Group jej zadłużenie netto (według standardu rachunkowości MSSF 16) na koniec września br. wynosiło 1,49 mld zł, wobec 1,26 mld kwartał wcześniej.

Firma w minionym kwartale poniosła dodatkowo ok. 7 mln zł wydatków transakcyjnych związanych z kupnem Invia Group i ok 5 mln zł kosztów restrukturyzacji zatrudnienia, przede wszystkim w Invia Group.

W konsekwencji jej zysk operacyjny wzrósł r/r o 39,9 proc. do 158,8 mln zł, a zysk netto – o 27,5 proc. do 101,86 mln.

Dwie trzecie zysku z turystyki

W pierwszych trzech kwartałach br. przychody Wirtualnej Polski Holding zwiększyły się o 40 proc. do 1,63 mld zł, z czego w pionie turystycznym – o 95 proc. do 934,34 mln zł, a w segmencie finansów konsumenckich – o 22,1 proc. do 177,2 mln.

Firma osiągnęła wzrost skorygowanego zysku EBITDA o 24,3 proc. do 396,72 mln zł. Prawie dwie trzecie wypracował pion turystyczny, którego skorygowana EBITDA zwiększyła się o 86,4 proc. do 260,12 mln zł.

Natomiast w segmencie reklamowo-subskrypcyjnym przychody zmalały o 5,9 proc. do 491,16 mln zł, a skorygowana EBITDA – o 8,7 proc. do 158,3 mln.

Wyniki Wirtualnej Polski Holding
Wyniki Wirtualnej Polski Holding © Licencjodawca

Na giełdzie WP najtańsza od sześciu lat

Inwestorzy giełdowi dużo większą wagę niż do wzrostu skali biznesu turystycznego Wirtualnej Polski przykładają do pogorszenia jej wyników w obszarze reklam i subskrypcji. Przez minione 12 miesięcy kurs akcji spółki zmalał o 32 proc., a z poziomu 100 zł w połowie maja br. zsunął się o prawie połowę.

Na koniec wtorkowej sesji wynosił 52 zł, co przekładało się na kapitalizację w kwocie 1,55 mld zł.

Kurs akcji Wirtualnej Polski Holding
Kurs akcji Wirtualnej Polski Holding © Licencjodawca

Poprzednio cena akcji WP równie niska była na dłużej w pierwszej połowie 2019 roku. W tamtym roku firma wypracowała 708,7 mln zł przychodów i 71,1 mln czystego zysku.

Kurs akcji Wirtualnej Polski Holding
Kurs akcji Wirtualnej Polski Holding © Licencjodawca

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co Polacy oglądają na streamingach? TOP10 filmów i show w HBO MAX z tego tygodnia

Co Polacy oglądają na streamingach? TOP10 filmów i show w HBO MAX z tego tygodnia

Jeszcze więcej światłowodu w Orange Polska. Zakup za 1,5 mld zł

Jeszcze więcej światłowodu w Orange Polska. Zakup za 1,5 mld zł

Krótki alarm w Republice. Sakiewicz o awariach emisji

Krótki alarm w Republice. Sakiewicz o awariach emisji

Allegro ma z czego pożyczać kupującym. Nowa umowa z bankiem

Allegro ma z czego pożyczać kupującym. Nowa umowa z bankiem

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

InPost wygrał w sądzie ws. przejęcia. Dokumenty okazały się fałszywe

InPost wygrał w sądzie ws. przejęcia. Dokumenty okazały się fałszywe