Wizerunek Zygmunta Solorza w fałszywej reklamie kryptowalut, TVN o podobnych reklamach zawiadomił prokuraturę

Nieznana firma wykorzystała bezprawnie w sieci wizerunek Zygmunta Solorza i logo „Pulsu Biznesu” w fałszywym tekście reklamującym kryptowaluty. Gazeta ostrzega czytelników przed takimi tekstami, a Polsat informuje, że rozważa kroki prawne. Wcześniej takie działania podjęły TVN i Kulczyk Foundation, sprawców na razie nie ukarano.

jk
jk
Udostępnij artykuł:

Na internetowej stronie, udającej witrynę „Pulsu Biznesu” i zawierającej winietę tego dziennika, ukazał się tekst pt. „RAPORT SPECJALNY: eksperci są pełni podziwu dla Zygmunt Solorz-Żaka jego ostatniej inwestycji, co wywołało przerażenie wśród dużych banków." (pisownia oryginalna - przyp. Red.). Tekst jest reklamą „systemu tradingowego w zakresie kryptowalut o nazwie Bitcoin Profit”. Wykorzystuje zdjęcia Zygmunta Solorza i jego fikcyjne wypowiedzi, które miały rzekomo paść podczas wizyty u Kuby Wojewódzkiego. - W zeszłym tygodniu Zygmunt był gościem programu „Kuba Wojewódzki Show”, w którym ujawnił nową „lukę fortuny”. Taka „luka”, wg jego słów, może zamienić każdą osobę w milionera w ciągu 3-4 miesięcy. Solorz-Żak przekonywał wszystkich ludzi w Polsce, by skorzystali z tej świetnej okazji, zanim wielkie banki ostatecznie tego zabronią - brzmi jeden z pierwszych akapitów tekstu.

Takiego spotkania u Wojewódzkiego jednak nie było. Tak samo jak nie było wizyty Roberta Lewandowskiego - o czym jest inny sfałszowany tekst, także opatrzony winietą „Pulsu Biznesu” i zachęcający do kupna kryptowalut.

Ponad miesiąc temu zwróciła na to uwagę redakcja „PB”, prosząc czytelników o czujność. - Ostrzegamy przed fałszywymi artykułami, które pojawiają się w internecie i opatrzone są naszym logo. Treści, które w nieautoryzowany sposób wykorzystują nasze logo i tytuł, łączy jedno - są scamem, czyli próbą internetowego oszustwa - napisali dziennikarze na facebookowym fanpage’u dziennika.

 

Redakcja poświęciła też tekst takim praktykom. -  Fałszywe artykuły opatrzone są naszym logo, a często powołują się wprost na autorytet tytułu, na który nasi dziennikarze pracują od ponad 22 lat - czytamy w nim m.in.

Solorz rozważa kroki prawne, TVN zawiadomił prokuraturę

Jak się dowiadujemy - wizerunek Zygmunta Solorza, głównego akcjonariusza grupy Cyfrowy Polsat, wykorzystano bez jego zgody i wiedzy. Sprawa może skończyć się więc w sądzie. - Analizujemy ten przypadek i nie wykluczamy podjęcia wszelkich działań, zmierzających do pociągnięcia autorów do odpowiedzialności - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Tomasz Matwiejczuk, rzecznik Polsatu.

Podkreśla też, że wykorzystane w tekście wypowiedzi Solorza są fikcyjne. - W związku z pojawiającymi się w ostatnich dniach na stronach www i w mediach społecznościowych informacjach o rzekomych inwestycjach Zygmunta Solorza w kryptowaluty, informuję, że nie jest to prawdą, a wszystkie artykuły i wywiady na ten temat są oszustwem. Wizerunek Zygmunta Solorza został wykorzystany bezprawnie, a wszystkie wypowiedzi zostały sfałszowane - także z nieautoryzowanym wykorzystaniem marek i tytułów znanych wydawnictw prasowych i internetowych. Jest to próba celowego wprowadzenia w błąd opinii publicznej i jawne łamanie prawa - mówi.

Obecność Roberta Lewandowskiego i Zygmunta Solorza w reklamach kryptowalut to niejedyny w ostatnich tygodniach taki przypadek. W podobny sposób wykorzystano też wizerunki m.in. Dominiki Kulczyk, Piotra Kraśko, Kingi Rusin, Kuby Wojewódzkiego, Marcina Mellera, Andrzeja Sołtysika, Anny Kalczyńskiej i Kasi Smutniak.

W marcu br. TVN złożył w tej sprawie zawiadomienie do prokuratury i Komisji Nadzoru Finansowego. Kroki prawne podjęła także Kulczyk Fundation, lecz - jak informuje „Gazeta Wyborcza” - prokuratura odmówiła wszczęcia postępowania w tej sprawie, nie dopatrując się w niej znamion czynu zabronionego. - Fundacja kierowana przez Dominikę Kulczyk zgłosiła się do UOKIK z zawiadomieniem, że działania które ją dotknęły "noszą znamiona piramidy finansowej" - czytamy w tekście „GW”.

W połowie lipca Facebook, dostrzegając wagę problemu fałszywych reklam, rozpoczął w Wielkiej Brytanii testowanie nowego systemu zgłaszania przez użytkowników takich mylących przekazów. O tym czy raportowane przez internautów treści zostaną usunięte z serwisu, decyduje specjalny zespół moderatorów. W ten sposób Facebook zamierza zaostrzyć walkę ze zjawiskiem reklamowego scamu pojawiającego się na platformie.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online