Wydawca podręczników po 50 latach usuwa orła z logo. Co sądzą eksperci?

Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne po 50 latach zmieniły logo. Zniknął z niego orzeł, a w jego pojawił się symboliczny ekran. - Ta odważna zmiana to nowy nurt odwrotu od tego co skomplikowane i państwowe, a zatem pozbawione zaufania - ocenia Maria Czardybon.

bg
bg
Udostępnij artykuł:
Wydawca podręczników po 50 latach usuwa orła z logo. Co sądzą eksperci?

Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, jedno z wiodących polskich wydawnictw edukacyjnych, po blisko 50 latach zmieniają swoje logo. Firma zaznacza, że to symboliczny początek nowego rozdziału w jej  historii.

Nowy znak graficzny WSiP ma uosabiać panujące obecnie w edukacji przenikanie się dwóch światów: tradycyjnego (opartego na tradycyjnych książkach) oraz współczesnego (wykorzystującego nowe technologie i rozwiązania cyfrowe). Dlatego też sygnet nowego logo składa się z dwóch elementów: prostokątnego ekranu oraz otwartej książki. Zaprojektowany w ten sposób znak w czytelny sposób ma obrazować nie tylko dwa główne filary działalności firmy, ale i jej misję, zgodnie z którą – łącząc tradycję z nowoczesnością – WSiP tworzy edukację dla przyszłości. 

- W ostatnich latach zrobiliśmy naprawdę wiele, by spełnić oczekiwania dyrektorów, nauczycieli oraz uczniów. Nowa oferta dla szkół podstawowych dostosowana – zgodnie z bliską nam w codziennej pracy metodologią design thinking – do potrzeb klientów, podręczniki do nowych przedmiotów, a także uruchomienie innowacyjnej platformy edukacyjnej – eduranga.pl, to tylko niektóre przykłady naszych zrealizowanych działań. Zespół WSiP pracuje w oparciu o kluczowe wartości, które stawiają Klienta w centrum uwagi, a gotowość do działania i zmian są jedną z podstaw naszego funkcjonowania – podkreśla Jerzy Garlicki, prezes WSiP.

Nowe logo podkreśla cyfrową transformację WSiP

Nowe logo WSiP zostało zaprojektowane przez polskie studio TOFU. - Zdajemy sobie sprawę, jak duże jest przywiązanie nauczycieli do marki WSiP. Chcieliśmy, aby nowe logo podkreślało cyfrową transformację, do której w ostatnich latach doszło w naszym wydawnictwie. Jednocześnie wciąż chcemy odwoływać się do naszego bogatego dziedzictwa, które jest tak bliskie ie tylko nauczycielom, ale także wielu pokoleniom uczniów korzystających z naszych rozwiązań edukacyjnych i publikacji. Jestem przekonana, że udało nam się zrealizować te założenia z powodzeniem, a efekty współpracy z TOFU Studio spełniły nasze oczekiwania – podsumowuje Małgorzata Simonides, dyrektor działu rozwoju nowych produktów i badań we WSiP.

grafika

Wprowadzenie nowego logo oraz identyfikacji wizualnej będzie przebiegało w kilku etapach. Wszystkie nowo projektowane publikacje oraz materiały edukacyjne będą oznaczane nowym znakiem. Równolegle przez pewien czas – zgodnie z obowiązującymi podstawami programowymi – na rynku będą jeszcze dostępne produkty z poprzednią wersją znaku. - Jesteśmy dumni z naszego nowego logo oraz nowej identyfikacji wizualnej. Jak pokazują badania, nie tylko jakość produktów i zaufanie do naszej marki, ale również innowacyjność i dostosowanie do zmieniających się potrzeb Klientów są głównymi czynnikami, które wpływają na decyzje nauczycieli, uczniów i rodziców przy wyborze oferty WSiP – podkreśla Ewa Strzelczyk, członek zarządu WSiP.

grafika

Znajomość marki WSiP deklaruje 99,7 proc. nauczycieli, a także ponad 90 proc. uczniów. Od tego roku Wydawnictwa należą do Grupy Infinitas Learning,  europejskiego dostawcy produktów i usług w obszarze nauki i edukacji.

“Uosobienie wszystkiego, co najgorsze we współczesnym brandingu”?

Na branżowej grupie AIE+ na Facebooku nowe logo WSiP spotkało się z surową krytyką. Zdaniem Przemka Gajosa "to jeden z najgorszych rebrandingów w ostatnich latach. Uosobienie wszystkiego, co najgorsze we współczesnym brandingu”. Podziela tę opinię Łukasz Ociepka, który stwierdził, że  „najgorsze w tym całym brandingu są zmiany. Ciężko zaakceptować coś nowego w miejscu, gdzie od dawna było coś innego, co już dobrze znamy i kojarzymy. Ale tak to już jest, że zmiany są jedyną stałą rzeczą i w życiu i w biznesie. W WSiP takie zaszły i wymagały zmian w wizerunku. Musimy jakoś z tym żyć”. Większość komentujących uznała, że najlepsze było pierwotne logo z 1973 roku, a każde kolejne było coraz gorsze.

grafika

Mniej krytyczni wobec rebrandingu WSiP są eksperci z agencji zajmujących się brandingiem. W ocenie Andrzeja Rozena, strategic directora & partnera w BNA kierunek strategiczny zmiany logo WSiP wydaje się prawidłowy. 

- Wyobrażam sobie, że brief podkreślał konieczność uwspółcześnienia, odpowiedzi na zmiany w systemie edukacji, rosnącą rolę technologii. Natomiast, przy całej swojej archaiczności, dotychczasowe logo miało w sobie charakterystyczną figurę dającą wiarygodność i wyróżnialność w kategorii. Nie bulwersuje mnie ani trochę porzucenie orła w koronie, natomiast pewien niedosyt pozostawia zastąpienie go techniczną ikoną tabletu i książki oraz mało charakterystyczną typografią. Nowa identyfikacja jest z pewnością nowocześniejsza, ale niestety traci na wyróżnialności - ocenia ekspert.

Typografia nie jest unikalna, ale system identyfikacji jest świetny

Maria Czardybon, strategic director w 4/4 branddesign wskazuje, że w pierwszym odczuciu nie jest to dobra zmiana. - Dla wielu bolesne jest zerwanie z dziedzictwem WSiP. Mimo skojarzeń z państwem, to - dziś już prywatne - wydawnictwo miało w swojej tożsamości więcej wartości niż polski, czy też narodowy, charakter. Uproszczenie pokazujące nowego ducha marki również poszło w znaku bardzo daleko - typografii nie można zarzucić braku czytelności, ale nie jest unikalna czy też charakterystyczna. Sygnet dość literalnie łączy nowoczesne i tradycyjne formy nauki i czytelnictwa – wylicza Maria Czardybon.

grafika

Ekspertka uważa jednak, że wraz z nowym znakiem powstaje świetny system identyfikacji - prosty, praktyczny, niedystansujący, ale i prezentujący markę profesjonalnie. - Świetna responsywność dominanty komunikacji tworzy czytelne i eleganckie gridy. Prawdziwie nowoczesny charakter identyfikacji daje potencjał komunikacji, która w ostatnich latach przypominała promocyjną ofertę dyskontu, a to jest wielka siła tego projektu i dobre wykorzystanie zmiany. Adam Chyliński z Tofu Studio zauważa, że „branding to nie tylko obrazek, ale również narzędzie, które ma przynieść firmie określone korzyści" i nowy system CI tę właśnie myśl realizuje – wskazuje.

- Czy byliśmy gotowi na odejście od znaku Karola Śliwki? Absolutnie nie. Czy szybko przywykniemy i zapomnimy o tym, pod wpływem dobrze pracujących interfejsów i przyjaznej komunikacji? Zdecydowanie - dodaje Maria Czardybon. Podkreśla, że ta odważna zmiana to nowy nurt odwrotu od tego co skomplikowane i państwowe, a zatem pozbawione zaufania. - Mam nadzieję, że znajdziemy jeszcze drogę pomiędzy „tym co dobre", a „tym co nasze" – puentuje nasza rozmówczyni. 

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online