Wtórny rynek smartfonów będzie wart 17 mld USD w 2016 r.

W 2016 roku użytkownicy telefonów komórkowych na całym świecie sprzedadzą bezpośrednio lub wymienią na nowe 120 mln używanych przez siebie smartfonów, zarabiając na tym ponad 17 mld dolarów w skali całego świata. Dla porównania, w 2015 roku sprzedano 80 mln używanych smartfonów o wartości 11 mld dolarów - wynika z raportu Deloitte.

km
km
Udostępnij artykuł:

Szacuje się, że w bieżącym roku na świecie zostanie sprzedanych w sumie 1,6 mld smartfonów, co odpowiada wzrostowi o ok. 11 proc. w porównaniu do ubiegłego roku. Ok. 7 proc. z tej liczby mają stanowić urządzenia używane, podczas gdy w 2015 roku było to ok. 5 proc.

Jak rynek ten będzie ewoluował w Polsce? Z badania Deloitte "Global Mobile Consumer Survey 2015" przeprowadzonego w połowie 2015 r. wynika, że co dziesiąty dorosły Polak sprzedał poprzednio używany przez siebie smartfon. Z kolei 41 proc. użytkowników smartfonów w wieku 18-59 lat zadeklarowało, że ma tendencję do kupowania najnowszych urządzeń, jeśli naprawdę im się podobają, a 6 proc. decyduje się na ich zakup jak tylko pojawią się na rynku.

Ponadto operatorzy komórkowi w Polsce zaczynają wprowadzać programy, w ramach których zamiast wyrzucać lub odkładać na półkę używany telefon, można np. wymienić go w rozliczeniu na nowy. Jednocześnie 80 proc. polskich użytkowników smartfonów wymieniając swój telefon na nowy, stary zostawia sobie, oddaje innemu członkowi rodziny/ znajomemu lub po prostu wyrzuca.

grafika
grafika

Jak pokazują dane analizowane przez Deloitte, zmienia się sposób w jaki korzystamy ze smartfonów. Na rynkach rozwiniętych w 2016 roku już ok. 26 proc. użytkowników smartfonów (ponad dwa razy więcej niż w 2012 roku i o 4 pkt. proc. więcej niż w 2015 roku) w ciągu danego tygodnia będzie komunikować się nie wykonując w tym czasie żadnych tradycyjnych połączeń telefonicznych. Zyskali oni miano tzw. "data exclusives". Grupa ta zastąpiła tradycyjne rozmowy np. wiadomościami (w tym SMS-ami), jednocześnie wykorzystując również usługi umożliwiające transmisję głosu i obrazu przez internet.

grafika

Czy wśród polskich użytkowników smartfonów znajdziemy "data exclusives"? W połowie 2015 roku tylko ok. 3/4 dorosłych użytkowników smartfonów w Polsce w wieku 18-34 lata stwierdziło, że w ostatnim tygodniu wykonało lub odebrało standardową rozmowę telefoniczną. Ponadto blisko 30 proc. dorosłych Polaków częściej niż przed rokiem komunikuje się za pomocą SMS-ów i innych form wiadomości (wykorzystując do tego celu komunikatory IM), e-mail oraz sieci społecznościowych. Jednak patrząc na preferowane usługi komunikacyjne wśród użytkowników smartfonów w Polsce, tradycyjne rozmowy telefoniczne są nadal bardzo popularne. 78 proc. dorosłych użytkowników smartfonów nadal twierdzi, że w ciągu ostatniego tygodnia wykonało lub odebrało połączenie głosowe. Popularniejsze od nich okazały się jedynie SMS-y.

grafika
grafika

Tendencje, które zaobserwowano u osób dorosłych, mogą być jeszcze bardziej widoczne u dzieci i nastolatków, które zaczynając korzystać z usług telefonii komórkowej mają dostęp do szerokiego wachlarza różnych form komunikacji oraz nie są obarczone przyzwyczajeniem do rozmów telefonicznych. Firma Deloitte wraz z Fundacją Projekt Mokotów przeprowadziła badanie wśród 630 gimnazjalistów z Warszawy, Poznania i Słupska. Okazało się, że aż 95 proc. z nich ma dostęp smartfonów, podczas gdy w pozostałych grupach wiekowych odsetek ten nie przekracza 80 proc. Co więcej, 42 proc. gimnazjalistów planuje zakup lub spodziewa się prezentu w postaci smartfonu w ciągu kolejnych dwunastu miesięcy. Dostępność smartfonów jest w tej grupie na takim samym poziomie jak laptopów. Większość uczniów gimnazjów (62 proc.) posiada również dostęp do konsoli do gier.

grafika
grafika
grafika

Młodzi użytkownicy w bardzo krótkim czasie po przebudzeniu sięgają po swój telefon. 7 na 10 uczniów szkół gimnazjalnych ma kontakt ze swoim smartfonem już w ciągu kwadransa po obudzeniu się, a bezpośrednio po otwarciu oczu po telefon sięga 36 proc. nastolatków. Wśród pozostałych grup wiekowych odsetek ten wynosi 6-7 proc.

grafika

46 proc. gimnazjalistów korzysta z telefonu ponad 3 godz. dziennie. Dla porównania oglądających telewizję przez taki sam okres czasu jest 13 proc. Prawie połowa przebadanych nastolatków spędza przed telewizorem tylko do 1 godz. dziennie. Polscy uczniowie od telewizji zdecydowanie wolą internet. Prawie 80 proc. ankietowanych wykorzystuje swój telefon do oglądania krótkich filmów wideo, podczas gdy wśród starszych użytkowników odsetek ten wynosi 46 proc. Z kolei 63 proc. gimnazjalistów używa telefonu do streamingu muzyki, a w innych grupach wiekowych jest to tylko 12 proc. Dla 1/3 nastolatków telefon służy również do streamingu filmów.

grafika

 

grafika

Laptopy, chociaż zdetronizowane przez smartfony, są dla 45 proc. gimnazjalistów najważniejszym urządzeniem, a 34 proc. spodziewa się dostać lub kupić nowy sprzęt tego typu w ciągu kolejnych dwunastu miesięcy. Zainteresowanie tabletami jest dużo mniejsze - tylko 16 proc. gimnazjalistów chciałoby kupić lub otrzymać nowy model w kolejnym roku.

grafika

Uczniowie szkół gimnazjalnych to prawdziwi "data exclusives": 77 proc. z nich komunikowało się przez media społecznościowe w ciągu tygodnia poprzedzającego badanie, a 34 proc. korzysta z portali społecznościowych częściej niż rok temu. Z kolei e-maile są rzadko przez nich wykorzystywaną formą komunikacji. 16 proc. zadeklarowało, że napisało maila w ciągu ostatniego tygodnia.

grafika
grafika

Na popularyzacji alternatywnych form rozrywki i pozyskiwania informacji przez młodych ludzi traci telewizja, ale jak się okazuje nie kino. Z prognoz Deloitte wynika, że wbrew obawom, które pojawiały się jeszcze dekadę temu, radzi sobie ono nadspodziewanie dobrze. Wartość biletów sprzedanych w USA i Kanadzie w 2016 roku spadnie jedynie o 3 proc. w porównaniu do poprzedniego roku. W średnioterminowej perspektywie liczba sprzedanych biletów będzie spadać o 1 proc. rocznie, ale za to przychody z ich sprzedaży będą rosnąć w tym samym czasie o taką samą wartość.

W Polsce w 2005 roku frekwencja w kinach wynosiła 23,6 mln osób, a w roku 2015 było to już 44,7 mln (wzrost o prawie 90 proc.). Duża popularność seansów kinowych jest widoczna szczególnie wśród gimnazjalistów, w tym wśród tych z mniejszych miast, gdzie kino jest jedną z podstawowych i nielicznych form rozrywki. 1/3 wszystkich przebadanych gimnazjalistów była w ubiegłym roku w kinie więcej niż 10 razy.

grafika
grafika

Piętnasta odsłona raportu Deloitte - Global TMT Predictions prezentuje perspektywy na najbliższe 12-18 miesięcy w dziedzinie sektora technologii, mediów i telekomunikacji na świecie.Badanie "Global Mobile Consumer Survey 2015" dotyczące użytkowników telefonów komórkowych na świecie zostało przeprowadzone na grupie blisko 50 000 respondentów z 31 krajów, w tym 2000 polskich konsumentów w wieku 18-59 lat.Badanie Deloitte przeprowadzone we współpracy z Fundacją Projekt Mokotów zostało przeprowadzone na grupie ponad 600 gimnazjalistów z trzech polskich miast (Poznania, Słupska i Warszawy).

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu