Wyniki międzynarodowego badania na temat gotowania, wiedzy kulinarnej i zainteresowań związanych ze sztuką kulinarną

Kuchnia nadal domeną kobiet – zarówno w Polsce, jak i na świecie. Gotujące Polki spędzają w kuchni prawie dwa razy więcej czasu niż gotujący Polacy.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

  • We Włoszech gotują, bo lubią
  • Hindusi spędzają na gotowaniu najwięcej czasu
  • Południowoafrykańczycy o gotowaniu wiedzą najwięcej
  • Francuzi, Niemcy i Brazylijczycy w kuchni bywają najrzadziej

Wyniki międzynarodowego badania na temat gotowania, wiedzy kulinarnej i zainteresowań związanych ze sztuką kulinarną.Warszawa, Norymberga, 31 marca 2015 r. – W 22 krajach instytut GfK zapytał 27 tys. osób o ich zainteresowania związane ze sztuką kulinarną, o wiedzę na temat żywności i gotowania oraz o to, ile czasu spędzają w kuchni. Ponad połowa respondentów zadeklarowała, że przynajmniej raz w tygodniu gotuje dla przyjemności. Czas poświęcany na przygotowywanie posiłkówPolacy spędzają w kuchni przeciętnie 6,1 godziny tygodniowo. Biorąc pod uwagę płeć, w tym wymiarze występuje spora dysproporcja – kobiety deklarują, iż spędzają w kuchni 7,6 godziny, podczas gdy mężczyźni jedynie 4,5. Liczba godzin zwiększa się także wraz z wiekiem – od 3,8 godziny wśród młodzieży, po 9,3 godziny w przedziale wiekowym 50-59 lat. Dopiero wśród najstarszych osób wymiar czasu przeznaczanego na przygotowywanie posiłków spada do 6,9 godziny. W skali 22 rynków objętych badaniem przeciętny czas poświęcany w tygodniu na gotowanie wynosi niemal sześć i pół godziny. Także i na tym poziomie w wynikach nadal znajduje odzwierciedlenie klasyczny stereotyp, iż kuchnia jest domeną kobiet, gdyż spędzają na gotowaniu ponad 7,5 godziny w tygodniu, podczas gdy mężczyźni poświęcają na to 5 godzin.W ogólnym zestawieniu pięć krajów wyraźnie różni się od reszty. W Indiach i na Ukrainie czas spędzony w kuchni sięga powyżej 13 godzin, za nimi plasuje się RPA, gdzie na gotowanie poświęca się 9,5 godziny. Kolejne miejsce zajmuje Indonezja – ponad 8 godzin – i Włochy – niewiele ponad 7 godzin. Kraje, gdzie według deklaracji respondentów najmniej czasu spędza się w kuchni, to Brazylia (nieco ponad 5 godzin), Turcja (niemal 5 godzin) oraz zamykająca stawkę Korea Południowa (niespełna 4 godziny), co prawdopodobnie wynika z obecności popularnych w tym kraju niedrogich jadłodajni ulicznych.Cenną wskazówką dla firm z sektora produktów kuchennych może okazać się informacja o częstotliwości, z jaką ludzie gotują dla przyjemności, a nie z konieczności. W skali wszystkich przebadanych rynków jedna trzecia respondentów (30 proc. mężczyzn i kobiet) deklaruje, iż gotuje dla przyjemności przynajmniej raz w tygodniu, a jedna czwarta twierdzi, że czyni tak nawet częściej, np. codziennie (33 proc. kobiet i 21 proc. mężczyzn).Udo Jansen, Global Director for tracking sales of small domestic appliances w GfK, komentuje: „To badanie dostarcza cenne informacje dla firm oferujących artykuły spożywcze i kuchenne lub usługi związane z tą dziedziną, zwłaszcza, gdy zestawimy te dane ze światowymi trendami w sprzedaży kuchennego sprzętu AGD. Łącząc obserwację zachowań konsumentów ze znajomością rzeczywistych trendów w sprzedaży, jesteśmy w stanie identyfikować rynki i segmenty o największym potencjale biznesowym”.Wiedza i doświadczenie związane z żywnością i żywieniem21 proc. Polaków deklaruje, iż interesuje się gotowaniem oraz tematyką żywienia i dysponuje w tym zakresie określoną wiedzą. Częściej to opinia występująca u kobiet (25 proc.), niż u mężczyzn (18 proc.). Zmienia się także z wiekiem respondentów, choć, co zaskakujące, skala wzrostu odsetka takich deklaracji nie jest znacząca – od 16 proc. wśród osób najmłodszych, do 31 proc. u osób najstarszych. W skali całej międzynarodowej populacji objętej badaniem 29 proc. respondentów twierdzi, iż ma szeroką wiedzę i doświadczenie w tematyce kulinarnej i w gotowaniu. Nieco częściej takie deklaracje składają kobiety (34 proc.), niż mężczyźni (25 proc.). Jeśli chodzi o poszczególne kraje, to pierwsze miejsce zajmują RPA i Indie, gdzie około połowy osób (odpowiednio 50 i 48 proc.) zgadza się z tym stwierdzeniem. W pierwszej piątce znalazły się także Turcja i Ukraina (po 40 proc.) oraz Indonezja (38 proc.).Na końcu stawki plasują się Hiszpanie, Francuzi (co może zaskakiwać) oraz Rosjanie i Australijczycy. Zaledwie jedna piąta (20 proc.) spośród każdej z tych nacji uważa, że wie dużo o jedzeniu i że ma doświadczenie w gotowaniu. Najniższy wynik odnotowano w Belgi – 19 proc. i w Korei Południowej – zaledwie 13 proc.Pasja gotowaniaPolska jest jednym z nielicznych krajów, w którym występuje ten sam odsetek respondentów posiadających wiedzę na temat żywności i gotowania (21 proc.), jak i deklarujących zainteresowanie tą tematyką (21 proc.). I tak jak w przypadku wiedzy, tak i w przypadku zainteresowań pogląd ten podziela 18 proc. mężczyzn i 25 proc. kobiet. Im respondenci starsi, tym bardziej lubią gotować – od 19 proc. młodzieży, po 28 najstarszych.Skumulowane wyniki międzynarodowe pokazują, iż przeciętnie 37 proc. kobiet i 27 proc. mężczyzn interesuję się i pasjonuje przyrządzaniem i spożywaniem posiłków.Co interesujące, jeśli przyjrzeć się poszczególnym krajom, wyniki pokazują, iż wiedza i doświadczenie nie zawsze idą w parze z pasją do sztuki kulinarnej. I tak na przykład Turcja zajęła 3 miejsce pod względem wiedzy i doświadczenia, w pytaniu o fascynację gotowaniem spadła na 7 miejsce (na równi z USA), a Ukraina (4 miejsce pod względem wiedzy) na 11 miejsce ze względu na zainteresowania. Z kolei Włosi i Meksykanie (7 i 8 miejsce pod względem wiedzy) zaliczają się do pierwszej piątki społeczeństw najbardziej pasjonujących się kuchnią. Włochy są w tej dziedzinie liderem – 43 proc. respondentów zadeklarowało, iż pasjonuje ich przygotowywanie i spożywanie posiłków. Tuż za nimi znalazła się RPA (42 proc.), Indonezja i Meksyk (40 proc.) oraz Indie (39 proc.).W tym wymiarze najsłabiej wypadają Polska, Szwecja, Belgia i Rosja – w tych krajach zaledwie jedna osoba na pięć czuje pasję do gotowania. Ostatni pod tym względem są Koreańczycy z Południa – jedynie 13 proc. pasjonatów spędzania czasu w kuchni.Dodatkowe informacje o badaniuInstytut GfK przeprowadził badanie latem 2014 roku za pomocą wywiadów CAPI lub CAWI na próbie ponad 27 tysięcy osób w wieku powyżej 15 roku życia w 22 krajach. Lista krajów uczestniczących w badaniu: Argentyna, Australia, Belgia, Brazylia, Kanada, Chiny, Francja, Hiszpania, Indie, Indonezja, Korea Południowa, Meksyk, Niemcy, Polska, Rosja, RPA, Szwecja, Turcja, Włochy, UK, Ukraina oraz USA.W ramach Panelu handlowego, GfK gromadzi także i analizuje dane sprzedażowe dotyczące pralek, suszarek, zmywarek, lodówek, zamrażarek, kuchenek i piekarników, płyt elektrycznych, okapów i kuchenek mikrofalowych w ponad 90 krajach na całym świecie.

grafika

dostarczył

infoWire.pl

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online