Centra handlowe miały milion klientów mniej w pierwszym tygodniu z niedzielą bez handlu

O 13,5 proc. zmalała odwiedzalność centrów handlowych w tygodniu od 5 do 11 marca br., czyli pierwszym, w którym zaczęło obowiązywać nowe prawo o zakazie handlu w niedziele - wynika z danych Retail Institute.

km
km
Udostępnij artykuł:

- Odwiedzalność w ponad 110 centrach handlowych w tygodniu 10, czyli od 5 do 11 marca 2018 roku, spadła aż o 13,5% w porównaniu do analogicznego okresu roku 2017, przy czym liczba odwiedzin w ciągu pierwszych sześciu dni tygodnia, tj. od poniedziałku do soboty, w roku 2018 była tylko o 0,2% niższa niż w analogicznym okresie roku 2017 - informuje Anna Szmeja, prezes Retail Institute.

Oznacza to, że między 5 a 11 marca centra handlowe odwiedziło o blisko milion klientów mniej niż w 2017 r., a sam spadek jest bezpośrednią konsekwencją wprowadzenia zakazu handlu w niedziele.

W przypadku centrów znajdujących się na obrzeżach miast spadki były jeszcze większe - odwiedziło je o 15,3% mniej klientów niż w roku ubiegłym. Nieco lepiej poradziły sobie centra śródmiejskie (-12%). W przypadku obu typu obiektów również widać wpływ zakazu handlu na wyniki.

Natomiast biorąc pod uwagę wyniki galerii handlowych tylko w pierwszych sześciu dniach tygodnia (od poniedziałku do soboty), widać, że centra znajdujące się na peryferiach miast wykazywały trend wzrostowy (0,6%).

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/jak-polacy-spedzaja-czas-w-niedziele-z-zakazem-handlu-raport ##

56,41% wszystkich odwiedzin klientów w minionym tygodniu przypadły na czwartek (16,29%), piątek (17,31%) oraz rekordową sobotę (22,81%). Są to wyniki porównywalne do rozkładu odwiedzalności centrów handlowych w okresie poprzedzającym Boże Narodzenie. Sama niedziela stanowiła 2,81% wszystkich wizyt, co według Retail Institute stawia pod znakiem zapytania wyniki branży usługowej, gastronomicznej i rozrywkowej operującej na terenie galerii w tym czasie.

- Wyciąganie wniosków na podstawie wyników tylko z jednego tygodnia może prowadzić do błędów. Wpływ zakazu będziemy mogli ocenić po minimum 6 miesiącach - podkreśliła jednocześnie Szmeja. Eksperci sugerują również, aby analizując wyniki uwzględnić wpływ pogody oraz dużego zainteresowania mediów skutkami wprowadzenia zakazu handlu w niedziele.

Zgodnie z uchwalonym harmonogramem, w 2018 roku czeka nas 22 niedziele bez handlu. Z kolei w przyszłym roku tylko jedna w miesiącu będzie handlowa, a od 2020 roku sprzedawać będzie można tylko siedem niedziel w roku. Zakaz handlu w niedzielę zaczął obowiązywać 11 marca br.

Analiza Retail Institute została sporządzona na podstawie danych z ponad 110 centrów handlowych raportujących do instytutu dzienną odwiedzalność i uwzględnia główne parametry mające wpływ na frekwencję w centrach handlowych, tj. wielkość centrów, ich lokalizację oraz typ oferty.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

PTWP znów kupuje. Tym razem w eventach

PTWP znów kupuje. Tym razem w eventach

Odejście po dwóch dekadach. Zbigniew Parafianowicz żegna się z "Dziennikiem Gazetą Prawną"

Odejście po dwóch dekadach. Zbigniew Parafianowicz żegna się z "Dziennikiem Gazetą Prawną"

PKO BP szuka platformy do monitoringu i moderacji treści w internecie

PKO BP szuka platformy do monitoringu i moderacji treści w internecie

Ilu widzów miało "Ostre cięcie"? TVN Style szykuje kolejną edycję

Ilu widzów miało "Ostre cięcie"? TVN Style szykuje kolejną edycję

Były szef social mediów naTemat z nową pracą

Były szef social mediów naTemat z nową pracą

"New York Times" pozywa administrację Trumpa

"New York Times" pozywa administrację Trumpa