Po tym jak we wtorek na facebookowym fanpage’u wódki Żytnia Extra (produkowanej przez Polmos Bielsko-Biała) na krótko pojawił się rozrywkowy mem oparty na zdjęciu ofiary stanu wojennego, przez internet i inne media przetoczyła się fala oburzenia. Publikację jednogłośnie skrytykowali menedżerowie z branży marketingowej, oceniając jako niedopuszczalny błąd agencji pracującej dla Żytniej. Owa agencja, Project z Torunia, przyznała, że jest jedynym winnym w tej sytuacji, a Polmos natychmiast zerwał z nią współpracę. Obie firmy przeprosiły wszystkich urażonych publikacją, zwłaszcza rodziny osób ze zdjęcia i jego autora.
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/szef-agencji-winnej-facebookowego-bledu-zytniej-jest-trudno-ale-nie-zakonczymy-dzialalnosci ##
W piątek głos w tej sprawie zabrały organizacje branżowe: Związek Firm Public Relations i IAA Polska Międzynarodowe Stowarzyszenie Reklamy. Zarząd pierwszej zaapelował do wszystkich firm, żeby przy wyborze agencji do obsługi marketingowej w mniejszym stopniu zwracali uwagę na proponowaną cenę usług, a bardziej na doświadczenie i kompetencje zespołów i agencji. - Od lat obserwujemy przypadki, kiedy to powierzenie komunikacji nieodpowiednim osobom, kierując się przy wyborze prawie wyłącznie kryterium ceny, przynosi firmom i instytucjom znacznie więcej strat niż korzyści. Wspomniany przypadek jest dobrą okazją do refleksji ze strony marketerów nad kryteriami doboru dostawców - zaznaczył zarząd.

Kierownictwo ZFPR podkreśliło, że dodatkową ochroną dla marketerów przed takimi błędami jak ten Żytniej Extra jest przynależność do organizacji branżowych. - Firmy będące członkami organizacji branżowych są bowiem zobowiązane do przestrzegania reguł zapisanych w Kodeksach Etyki oraz Kodeksach Dobrych Praktyk, które także regulują kwestie np. związane z wykorzystaniem dóbr intelektualnych. Ponadto organizacje branżowe są również swoistym „filtrem” rynku, bowiem przyjmowane są do nich firmy, które posiadają odpowiednie doświadczenie w prowadzeniu działalności - czytamy w oświadczeniu zarządu ZFPR.
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/obslugujaca-marki-polmosu-agencja-h2o-creative-podkresla-ze-jest-niezalezna-od-firmy-project ##
Z kolei Jacek Olechowski - prezes IAA Polska - zwrócił uwagę na to, że firmy marketingowe mogą też korzystać z realizowanej bezpłatnie przez biuro Rady Reklamy oceny zgodności planowanego przekazu reklamowego z obowiązującym prawem i kodeksem etyki reklamy. - Wszyscy odpowiadamy za to, jaka jest i jaka będzie reputacja naszej branży, jej postrzeganie przez środowiska opiniotwórcze i społeczeństwo. Wszyscy więc: marketerzy, agencje reklamowe i media powinniśmy wykazywać się odpowiedzialnością i podejmować wysiłki m.in. w zakresie edukacji i uwrażliwienia własnych pracowników, by branża i środowisko reklamowe nie były oceniane przez pryzmat takich zdarzeń, jak to, które aktualnie bulwersuje opinię publiczną - podkreślił Olechowski.











