Portal PUE działa od 2012 roku a od sierpnia 2024 roku, po modernizacji, działa jako PUE/eZUS – odświeżono interfejs, zmieniono ekran logowania, wprowadzono obowiązek stosowania silniejszych haseł.
Klienci mogą skorzystać z wielu usług przez internet, m.in. uzyskać informacje o swoich ubezpieczeniach, świadczeniach, zwolnieniach lekarskich i płatnościach. Można też wysłać wnioski (ponad 150 rodzajów wniosków elektronicznych) i dokumenty ubezpieczeniowe oraz rozliczyć składki. Klienci mogą również skorzystać z kalkulatora emerytalnego oraz wygenerować samodzielnie zaświadczenie z danymi z ZUS.
Jak podaje biuro prasowe ZUS, obecnie na PUE/eZUS zarejestrowanych jest 13,7 mln użytkowników. “Przemiana PUE ZUS w eZUS dopiero się zaczyna” – informował w lipcu 2024 r. ZUS i słowa dotrzymał, ponieważ w ostatnim czasie, w przestrzeni internetowej krążyła informacja, zachęcająca użytkowników do zgłoszenia chęci udziału w badaniu, dotyczącego użyteczności portalu usług elektronicznych.

“Zapraszamy do udziału w badaniu użyteczności, które pomoże nam ulepszyć portal PUE/eZUS. To okazja, aby przekazać nam swoje oczekiwania i pomysły. Obecnie pracujemy nad nowymi ekranami dla osób, które pobierają z ZUS np. emeryturę, rentę, zasiłki czy świadczenia dla rodziny. Podczas badania zaprezentujemy wizualizację układu poszczególnych elementów na ekranie i dostępnych funkcji. Dlatego postanowiliśmy sprawdzić jakie oczekiwania mają użytkownicy” – napisano w ogłoszeniu.
“Szukamy osób, które pobierają świadczenia z ZUS. Ważne, aby znały one portal PUE/ eZUS i z niego korzystały. Badanie planujemy przeprowadzić online w aplikacji Webex, w pierwszej połowie czerwca 2025 r. Czas jego trwania nie powinien przekroczyć 3 godzin. Jesteś zainteresowany? Do 21 maja 2025 r. zgłoś chęć udziału w badaniu” – dodano.

Co stoi za zmianami?
Redakcja Wirtualnemedia.pl zapytała biuro prasowe ZUS-u, skąd decyzja o badaniu i idących za nim, zmianami?
– Portal PUE udostępniliśmy klientom już w 2012 r. i stale go rozbudowujemy, dzięki czemu coraz więcej spraw związanych z ZUS można załatwić online. Niemniej jednak od momentu uruchomienia portalu zmieniła się technologia oraz rozwiązania stosowane w tego typu systemach. Ponieważ portal wymaga dużych i gruntownych zmian od dłuższego już czasu pracujemy nad zmianą ekranów, nową nawigacją i logiką działania systemu – wyjaśnia biuro prasowe ZUS-u.
– Zmiany prowadzone są w ramach projektu nad nową wersją naszej platformy PUE ZUS, którą nazwaliśmy eZUS. Dążymy do tego, aby nasz system miał prostą nawigację, intuicyjny interfejs i funkcje dostosowane do wymagań różnych grup klientów, w tym osób ze szczególnymi potrzebami – doprecyzowuje biuro prasowe.

Czy prace wpłyną dostęp do portalu?
Jak wyjaśnia biuro prasowe, przedsięwzięcie jest realizowane etapowo, dlatego że PUE ZUS ma bardzo dużo różnych funkcji i obsługuje wiele złożonych procesów, więc nadanie im nowego wyglądu i zoptymalizowanie sposobu działania jest niemałym wyzwaniem.
– Przyjęliśmy takie podejście ponieważ system musi być stale dostępny dla użytkowników i musi działać poprawnie, a przy tym ma być bezpieczny i wydajny. Musi też być na bieżąco dostosowywany do zmian w przepisach prawa i te zmiany mają zawsze najwyższy priorytet. Prace nad zmianą wyglądu PUE i nad innymi zmianami muszą być tak zaplanowane, aby klienci ZUS bez przeszkód mogli realizować swoje prawa i obowiązki. Ewentualne ograniczenia w dostępie do PUE/eZUS mogą wynikać z konieczności przeprowadzenia prac serwisowych, o czym zawsze informujemy klientów w komunikatach zamieszczanych na stronie www.zus.pl – tłumaczy biuro prasowe.

Etapowe wdrażanie nowych rozwiązań ma pozwolić na dokładne przyjrzenie się reakcjom naszych klientów i ewentualnym dalszym usprawnianiu portalu.
Jak informuje biuro prasowe, w ramach prac są prowadzone warsztaty z partnerem projektu COI (Centralny Ośrodek Informatyki), podczas których ustalono ogólną konstrukcję portalu oraz funkcje zawartości poszczególnych zakładek. Decyzje te podjęto na podstawie zgłoszeń, skarg i wniosków klientów korzystających z portalu.
Najbliższe zmiany
Ponadto 10 maja br. planowane jest wdrożenie kolejnego etapu zmian w obszarze rejestracji profilu w eZUS i wielu procesów powiązanych z logowaniem np. przypomnieniem loginu.
– Cały czas trwają prace nad zmianami poszczególnych profili tj. płatników składek, ubezpieczonych, świadczeniobiorców, komorników i lekarzy. Dotychczas zaprojektowaliśmy makiety z obszaru płatników składek i pracujemy nad makietami dla klientów indywidualnych (ubezpieczonych i świadczeniobiorców). Nowe rozwiązanie dla płatników składek konsultowaliśmy z użytkownikami PUE/eZUS w ramach badania user experience – wyjaśnia biuro prasowe.

– Teraz takie badanie chcemy przeprowadzić z klientami indywidualnymi, aby uzyskać informację zwrotną o zmianach, które planujemy wdrożyć dla tej grupy użytkowników portalu. Nowe projekty makiet będą poddane ocenie użytkowników i po wypracowaniu ich ostatecznego kształtu zostaną wprowadzone do systemu. Dlatego na stronie www.zus.pl zamieściliśmy zaproszenie do wzięcia udziału w badaniu doświadczeń użytkowników (UX). Zaproszenie spotkało się z dużym zainteresowaniem naszych klientów i otrzymaliśmy dużo zgłoszeń – doprecyzowuje biuro prasowe.
Dodaje, że co do zasady testy nowych rozwiązań są przeprowadzane po zakończeniu prac projektowych, czyli gdy są już wypracowane nowe założenia do działania systemu.











