2019 rok w reklamie internetowej, prognozy na 2020 według wydawców i brokerów

W ramach cyklu podsumowań 2019 roku w mediach i marketingu zajmujemy się reklamą internetową. Tym razem o tej branży wypowiadają się menedżerowie czołowych wydawców i platform e-marketingowych oraz eksperci z organizacji branżowych.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/branza-e-commerce-podsumowanie-2019-roku-prognozy-na-2020,7170794591025281a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/podsumowanie-roku-2019-w-public-relations-prognozy-na-2020,7170794306095233a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/pawel-patkowski-dyrektor-komunikacji-marketingowej-orange-polska-podsumowuje-2019-rok,7170790729393793a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/marketing-w-wyszukiwarkach-co-wydarzylo-sie-w-2019-roku-co-przyniesie-2020-rok,7170793195484801a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/2019-rok-podsumowuje-patrycja-kotecka-dyrektor-marketingu-link4,7170778835351681a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/rok-2019-w-reklamie-zewnetrznej-prognozy-na-2020-rok,7170792653461633a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/rok-2019-podsumowuje-anna-janiczek-dyrektor-zarzadzajaca-ds-marketingu-i-relacji-z-klientem-w-grupie-pzu,7170777743231105a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/podsumowanie-roku-2019-w-influencer-marketingu-trendy-na-2020,7170791795263105a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/marketing-sportowy-podsumowanie-2019-roku-prognozy-na-2020,7170790704596609a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/to-co-wazne-w-2019-roku-wedlug-lukasza-wojcika-dyrektora-marketingu-i-pr-mitsubishi-motors-polska,7170778347645057a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/podsumowanie-roku-2019-branza-social-media-prognozy-na-2020-czesc-1,7170778791372929a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/podsumowanie-roku-prasa-rynek-prasowy-prognoza-2020,7170778658183297a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/domy-mediowe-podsumowanie-2019-roku-prognozy-na-2020-rok,7170777820985473a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/2019-rok-wedlug-grzegorza-wachowicza-dyrektor-ds-handlu-i-marketingu-w-rtv-euro-agd,7170778386724993a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/podsumowanie-roku-w-social-mediach-2-prognozy-na-rok-2020,7170777290540673a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/podsumowanie-roku-2019-w-marketingu-politycznym-opinie,7170776111036033a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/2019-rok-podsumowuje-katarzyna-broniarek-dyrektorka-ds-komunikacji-ikea-retail-w-polsce,7170776557360769a ##

Robert Biegaj, dyrektor działu handlowego Interii

grafika

Wydarzenie rokuW tym roku wydatki na reklamę internetową po raz pierwszy przekroczyły wydatki lokowane w stacjach telewizyjnych. Zgodnie z danymi z badania AdEx w pierwszym kwartale tego roku w kanały komunikacji online zainwestowano 1,1 mld zł, co stanowi kwotę większą niż ta zainwestowana w stacje telewizyjne (zgodnie z danymi firmy Starcom). Tym samym udział internetu w całym torcie reklamowym wyniósł 43 proc. w porównaniu do 40 proc. udziału telewizji. Gdy dołożymy do tego wysoką dynamikę wzrostu wydatków na online, możemy wnioskować, że ta przewaga będzie w kolejnych latach rosnąć.

Sukces rokuNiewątpliwym sukcesem jest doskonała kondycja całej polskiej gospodarki, która jest najszybciej rozwijającą się dużą gospodarką w Unii Europejskiej i czwartą na całym świecie. Dodatkowo przewidywania na rok 2020 są również bardzo obiecujące, co na pewno dobrze wróży branży internetowej w szczególności jej części reklamowej, której kondycja jest bardzo ściśle związana ze wzrostem całej polskiej ekonomii.

Serwis / kampania / projekt rokuKampania „Cost per ROPO czyli nowe podejście do działań digital”. Kampania zrealizowana dla klienta Leroy Merlin przez dział Adretail Grupy Interia. Kampania zdobyła srebrny medal w kategorii Commerce w konkursie Mix Award 2019. Świeże podejście, wykorzystanie zebranych danych doprowadziły do zwiększenia efektywności działań marketingowych.

Trend rokuDalsze wzmocnienie programatyzacji procesu zakupowego zarówno w internecie, jak i stopniowe zaistnienie tego procesu w niektórych mediach tradycyjnych. Trend wydaje się na tyle silny, że będzie obejmował w kolejnych latach kolejne obszary rynku. Jak do tej pory powoduje on dalsze wzmocnienie przewag komunikacji cyfrowej nad tą realizowaną w kanałach tradycyjnych.

Prognoza na 2020 rokZapowiada się na pewne spowolnienie w wydatkach reklamowych, które zapewne dotknie również wydawców internetowych. Jestem jednak zdecydowanym optymistą i uważam, że kolejny raz to medium wyjdzie wzmocnione z tej fazy spowolnienia. Przemawiają za tym bardzo silne jego cechy, w unikalne korzyści dla klientów zupełnie niedostępne w mediach tradycyjnych.

 

Rafał Szychowski, CEO w OAN (grupa Cloud Technologies)

grafika

Wydarzenie roku23.10.2019 - to data, która dziś może wydawać się nieznacząca, jednak zostanie zapisana na kartach historii, jako przełomowy moment w historii ludzkości. Tego dnia firma Alphabet, oświadczyła światu, że ma w swoim posiadaniu komputer kwantowy. Google, NASA i Oak Ridge National Laboratory stworzyli maszynę, która deklasuje konwencjonalne komputery binarne, jakich powszechnie używamy. Maszyna ta jest zdolna do wykonania obliczeń, które nawet największym i najbardziej zaawansowanym współczesnym superkomputerom zajęłyby tysiące lat.

Zyskają na tym różne dziedziny - medycyna, chemia, a nawet marketing i reklama. W jaki sposób? W przyszłości reklamodawcy będą mogli stosować algorytm kwantowy do zarządzania zebranymi danymi, ich segregacji, optymalizacji i predykcji. Dzięki temu system rekomendacji poprzez personalizację opartą o Big Data, będzie jeszcze precyzyjniejszy, a przez to - skuteczniejszy.

Sukces rokuUsunięcie licznika polubień w portalu Instagram. Jeden z największych serwisów społecznościowych na świecie, a na pewno wzbudzający najwięcej kontrowersji, wdraża w życie nową politykę. Owa zmiana objawia się tym, że w kolejnych krajach spod zdjęć znikają liczniki polubień, które dla wielu osób i firm, były wyznacznikiem popularności i zaangażowania. Często zmanipulowane, niemające wpływu na skuteczność przekazu statystyki, powodowały olbrzymie straty w budżecie marketingowym przedsiębiorstw, które szukały dywersyfikacji i alternatywy dla klasycznych działań digital marketingu. Posiadanie jak największej liczby polubień stało się celem samym w sobie co często powodowało było patologiczne. Dzięki tej zmianie marki będą zmuszone do tego, by poważnie zweryfikować prowadzoną dotychczas politykę marketingową.

Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuWielkie nadzieje, małe wykorzystanie technologii marketingowych - mimo nieustających inwestycji w nowe technologie, specjaliści od promowania nie wykorzystują w pełni możliwości, jakie oferują narzędzia martech. Jak twierdzą respondenci badania Gartnera - specjaliści ds. promocji są w stanie wykorzystać blisko 60 proc. potencjału, jaki oferują te rozwiązania. Dzieje się tak pomimo faktu, że marketerzy nie szczędzą środków na rozwiązania technologii marketingowych - jak wskazują wyniki badania Gartner Spend Survey 2019-2020, przeszło 26 proc. budżetów promocyjnych przeznacza na nowe rozwiązania z zakresu martech.

Narzędzia martech to przede wszystkim szansa na automatyzację wielu procesów, czasochłonnych i powtarzalnych, ale również tych bardzo złożonych.

Człowiek rokuJeff Bezos - człowiek wizjoner, który może nie jest tak rozpoznawalny i kontrowersyjny jak Elon Musk czy Mark Zuckerberg, a mimo to osiąga zdumiewające rezultaty biznesowe. Jego postać ma olbrzymi wpływ na wirtualną rzeczywistość, w jakiej przyszło nam funkcjonować. Człowiek ten nie obawia się ryzyka i z odwagą wykorzystuje nowe technologie, które pozwalają jego firmie na budowanie przewagi konkurencyjnej, której źródłem są przede wszystkim dane. Gigant e-commerce skrzętnie agreguje wszelkie informacje i następnie wykorzystuje je np. do personalizacji. Dla Amazona big data, analityka i sztuczna inteligencja to terminy tak powszechne, że aż nudne. Co więcej, doświadczenia zebrane podczas funkcjonowania online, zostały wykorzystane do uruchomienia pierwszego w pełni funkcjonalnego i autonomicznego sklepu w rzeczywistości - Amazon Go.

Serwis / kampania / projekt rokuLokalizacja zagranicznych usług - Asystent Google i płatności Apple Pay to dwie usługi, które rewolucjonizują funkcjonowanie już nie tylko Smitha, ale również Kowalskiego. Technologiczni giganci coraz łaskawszym okiem patrzą na nadwiślański rynek, w którym zaczynają dostrzegać realny potencjał. To, co do niedawna było marzeniem rodzimych techgeeków, dziś stało się technologiczną rzeczywistością, a niemal futurystyczne rozwiązania - czymś bardzo zwyczajnym i spowszedniałym.

Biorąc pod uwagę rynek danych behawioralnych to niezwykle cenne informacje, które pozwolą biznesowi na uzupełnienie już posiadanych informacji i jeszcze lepsze poznanie swojego klienta. To z kolei szansa na przygotowanie bardziej precyzyjnych i spersonalizowanych produktów, ale i komunikatów marketingowych.

Premiera, nowość rokuPierwszy autonomiczny, samoobsługowy sklep w Polsce - o tej koncepcji, mówiono już od dawna. Polski retail zainspirował się działaniami Amazona i mimo licznych deklaracji ze strony rodzimych pionierów, to w Poznaniu otwarto pierwszy samoobsługowy sklep autonomiczny - Take&Go. To wielka szansa dla biznesu, szczególnie tych podmiotów, które specjalizują się w zbieraniu danych i ich analityce. Dotychczas tego typu wgląd w koszyk konsumenta oferowały jedynie rozwiązania online’owe. To zupełnie nowe rozdanie w zbieraniu danych o klientach, dzięki czemu algorytmy uczenia maszynowego, zostaną zasilone informacjami, pozwalającymi na stworzenie jeszcze dokładniejszych profili. Producenci, dystrybutorzy i retailerzy, łącząc te dane z big data, którego źródłem są bazy własne firmy (np. CRM), jak i nabywane od zewnętrznych dostawców za pośrednictwem platform DMP, stworzą bliski ideału obraz swojego odbiorcy. Algorytmy już robią wiele, a wciąż nie pokazały pełni swoich mozliwości. Nietrafiona kampania reklamowa, produkt lub strategia, staną się coraz rzadsze.

Trend rokuBig data content marketing, który stanowi efektywną alternatywę dla obecnych na rynku rozwiązań marketingowych. To, co jednak wyróżnia tę formę promowania, to dopasowany komunikat, który ma charakter nie tylko autopromocyjny, ale również edukacyjno-informacyjny. Tworzone treści muszą być odbierane jako wartościowe i godne zapamiętania. Nieoceniona w tym rola analizy big data, która jest pomocna w pozycjonowaniu publikacji i znacznie poprawia jej efektywność.

Content Marketing Institute donosi, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy wydatki na tworzenie treści wzrosły o 56 proc. Zaobserwowano również, że firmy wydają jeszcze więcej na technologie wspierające content marketing, średnio o 1/3 w porównaniu z poprzednim raportem. Biznes stanął przed okazją – każda firma może stać się redakcją i tworzyć treści, które budują więź pomiędzy przedsiębiorstwem a konsumentem.

Prognoza na 2020 rokWdrożenie RODO nie powstrzymało sektora digital marketingu przed dalszym rozwojem, a paradoksalnie nowa inicjatywa legislacyjna podziałała motywująco i uzdrawiająco na branżę. Według danych Światowego Centrum Reklamy i Badań Naukowych (WARC), globalne wydatki na reklamę w 2020 wzrosną o 6 proc. do 656 mld USD. Również nasz rodzimy rynek przeżywa rozkwit - według danych IAB, w I półroczu 2019 r. nakłady na reklamę online wzrosły aż o 275 mln PLN, osiągając wartość 2,4 mld zł, a to oznacza wzrost o 13 proc. rdr.

Jeżeli zaś chodzi same technologie i trendy to przyszły rok to czas udoskonalania już istniejących konceptów. Dlatego w 2020 firmy postawią przede wszystkim na rozwój personalizacji, która dla nowoczesnego biznesu jest niezbędna, by zaskarbić sobie przychylność odbiorcy. Dziś oferując tylko autentyczny i angażujący przekaz marketerzy mogą zainteresować klienta. W tym celu potrzebują wyselekcjonowanych danych wysokiej jakości, które pozyskiwane są z rosnącej liczby urządzeń IoT i ruchu generowanego z sieci. By zaś sprawnie obsłużyć tę lawinę informacji i efektywnie ją wykorzystać, potrzebne są narzędzia do analizy danych jak np. DMP.

 

Agnieszka Gajzler-Barylska, digital strategy & development director w TVN Discovery Polska

grafika

Wydarzenie rokuBardzo ważnym zjawiskiem w roku 2019 był rozwój inicjatyw dbających o jakość dyskusji oraz weryfikację autentyczności treści publikowanych w internecie, a także walka ze zjawiskiem fake news. Content marketing, czyli regularne tworzenie atrakcyjnych i przydatnych treści, przeżywa obecnie rozkwit zarówno pod kątem liczby generowanych informacji, jak również różnorodności form służących do ich dystrybucji. Z perspektywy internauty oznacza to lawinowy wzrost ilości komunikatów o różnej treści, z którymi styka się na co dzień. To zasadniczo utrudnia sprawdzenie ich rzetelności. Decyzje największych graczy - m.in. Facebook’a i Google’a - o zwiększeniu zaangażowania w weryfikację informacji umieszczanych na ich platformach mają kluczowe znaczenie dla podnoszenia wiarygodności tego, co znajdujemy w sieci. W tym kontekście bardzo cieszy fakt, że serwis fact-checkingowy działający w ramach tvn24.pl - Konkret24 - zdobył niedawno nagrodę Grand Press Digital.

Sukces rokuSukcesem roku w Polsce jest wzrost liczby użytkowników, którzy są gotowi płacić za treści wysokiej jakości w sieci. Największymi zwycięzcami tego trendu są przede wszystkim platformy S-VOD (Player, Netflix). Dodatkowo ten model biznesowy pozwala dywersyfikować źródła przychodu wydawcom prasowym, takim jak „Gazeta Wyborcza” czy „Rzeczpospolita”.

Z perspektywy globalnej niezwykle istotny jest wzrost znaczenia content marketingu. Tempo wzrostu wydatków na ten typ komunikacji wg. e-marketera oraz IAB jest dwucyfrowe i nie widać przesłanek, które mogłyby spowodować ich spowolnienie. Związane jest to z powstawaniem nowych formatów i form dystrybucji, opartych na nowych technologiach. Wzrost inwestycji reklamowych w tę formę komunikacji wpływa na poprawę jakości prowadzonych przez marki działań, a tym samym zwiększa jej użyteczność dla odbiorcy końcowego, czyli konsumenta.

Kryzys rokuWydarzeniem, które pokazało, jak ogromny wpływ na markę oraz jej wartość mają media społecznościowe było zablokowanie kont Brand24 na Facebooku i Instagramie w związku z podejrzeniem stosowania niedozwolonych praktyk zbierania danych. Akcje firmy w ciągu kilku dni straciły na wartości kilkanaście procent i spowodowała kryzys PR-owy wokół zagadnienia, które jest podstawa prowadzenia biznesu przez Brand24.

Człowiek rokuCzłowiekiem roku branży reklamowej jest Dawid Szczepaniak. Jego projekty oraz realizacje - a także on sam - zdobyły większość nagród branżowych zarówno w Polsce, jak i na świecie, m.in. IAB Mixx Awards czy Lwy w Cannes.

Drugą ważną osobowością roku jest Kylie Jenner - influencerka, twórca treści, wzór dla milionów ludzi na świecie. Sprzedając 51 proc. udziałów w swojej firmie Cover Girl do koncernu Coty i zarobiła 600 mln dolarów, pokazując dobitnie, jaka jest rzeczywista wartość marki własnej influencera.

Serwis / kampania / projekt rokuW rynku polskim na wyróżnienie zasługuje kampania „Jak TO robić”. To projekt komunikacyjny, który marka Durex stworzyła przy wsparciu influencerów na portalach społecznościowych. Stworzyli wartościowy przekaz na trudny temat. Influencerom dano możliwość tworzenia treści w sposób naturalny dla ich twórczości, co podniosło ich popularność i wiarygodność. Do sukcesu działań przyczynił się również komplementarny dobór twórców oraz uzupełniająca się dystrybucja treści w oparciu o różne rodzaje i formy dopasowane do platformy społecznościowej.

W skali globalnej warto przypomnieć kampanię Burger Kinga, który w akcji „Day Without Whopper” zachęcał konsumentów do wspierania działań charytatywnych prowadzonych przez konkurencyjnego McDonalds’a. Siła komunikatu, który  wspiera słuszną sprawę ponad podziałami biznesowymi, odbiła się bardzo szerokim echem w mediach społecznościowych, powodując lawinę pozytywnych komentarzy w kierunku obydwu marek.

Premiera, nowość rokuObserwujemy rosnącą popularność treści audio. To sprawia, że tworzą się coraz nowsze rozwiązania reklamowe tworzone w oparciu o funkcje głosowe urządzeń podłączonych do internetu. Szczególnie szybko nowe rozwiązania powstają w obszarze chatbot’ów i asystentów głosowych opartych o NLP (Natural Language Processing).

Trend rokuZarówno w Polsce, jak i na świecie widzimy rosnący trend, który powoli staje się koniecznością i standardem biznesowym. Mowa tu o mierzeniu efektywności prowadzonych działań content marketingowych. Przy rosnących wydatkach na tę formę komunikacji coraz ważniejsze staje się zrozumienie jej efektywności mediowej, marketingowej i biznesowej. W związku z tym coraz więcej marek agreguje wnioski dotyczące prowadzonych działań po to, aby móc lepiej tworzyć architekturę komunikacji, jak i podnosić efektywność poszczególnych elementów w ramach tych działań.

Trend globalny, który również rzutuje na realia w naszym kraju,  to z pewnością początek końca hegemonii Netflixa na rynku platform sVOD. Disney+, HBO GO, Amazon Prime Video, Apple TV - to nowi gracze, którzy efektywnie konkurują z Netflixem. Przypadek nieprzedłużenia licencji na serial „Przyjaciele” przez WarnerMedia to realny przykład uszczuplenia potencjału platformy z Los Gatos. Wydaje się, że rozwój produkcji własnych to droga, którą pójdą największe serwisy. Dzięki temu uniezależnią się od innych platform i skonsolidują subskrybentów.

Polski rynek wideo również przechodzi metamorfozę, wystarczy wspomnieć plany uruchomienia wspólnej platformy VOD TVN Discovery Polska oraz Cyfrowy Polsat. Lokalni gracze chcą być realną konkurencja dla międzynarodowych serwisów, promując polski content również poza granicami naszego kraju.

 

Marcin Michalski, członek zarządu Cube Group

grafika

 

Wydarzenie rokuW Polsce: Upadek Codemedia. Zdecydowanie to największe wydarzenie tego roku bez precedensu. Nic nie wskazywało, że niesieciowa agencja z ugruntowaną pozycją rynkową i znanymi klientami może mieć takie problemy. Mimo to w poprzednich latach nie sprzyjało z cashflowem.

Drugim takim wydarzeniem, które z całą pewnością będzie stymulowało reklamę internetową jest podpisanie umowy przez InPost z Alibabą na szybsze i sprawniejsze dostarczanie przesyłek zamówionych przez AliExpress. Ta platforma od jakiegoś czasu cieszy się wielkim zainteresowaniem wśród Polaków z powodu bardzo niskich cen, ale dalszy rozwój blokował ekstremalnie długi czas dostawy. Od przyszłego roku polskie sklepy e-commerce, które nie będą budowały marki ani znaczącej przewagi konkurencyjnej poza ceną, będą musiały zdecydowanie mieć się na baczności. Oznaczać to będzie dalszy skok efektywnościowych rozwiązań oraz edukacji w zakresie digital marketingu, aby robić to po prostu skuteczniej.

Na świecie: Zdecydowanie coraz lepsze funkcjonowanie machine learningu na Facebooku i w Google. Przyszłość stała się rzeczywistością i rozwija się ekstremalnie szybkim tempie. Spotkała nas prawdziwa rewolucja - także w zawodzie SEM-owca. Algorytmy są już na tyle doskonałe, że nie marketer nie musi skupiać się na strategiach targetowania czy bidowania, ale najważniejsza jest przede wszystkim komunikacja i projektowanie efektywnych lejków sprzedażowych. To ogromna zmiana, bo do tej pory wszelkie automatyzacje i algorytmy machine learningowe w reklamie internetowej nie działały zbyt dobrze – potrzebna była cały czas duża praca ludzi. W tej chwili to po prostu działa i z każdym miesiącem algorytm coraz skuteczniej optymalizuje pod pożądane efekty. Takiej rewolucji nie było od lat.

Rozwój TikToka. Wszyscy teraz mówią o wejściu w TikToka, aby nie przegapić jego rozwoju, tak jak niektóre firmy przegapiły Instagram czy LinkedIn. Mówi się, że TikTok to nastolatki, które nie są grupą docelową dla większości biznesów, ale… czy na pewno? Jeżeli wchodzić na TikToka, to z głową. Być może zatrudniając konsultantów z młodszych generacji, którzy podpowiedzą czym jest alternatywka i eluwina?

Sukces rokuSukces w Polsce: Zniesienie wiz do USA. Ciężko mi sobie przypomnieć coś co byłoby większym sukcesem i miałoby wpływ na reklamę internetową. Dlaczego akurat zniesienie wiz do USA? Zdecydowanie jest to kolebka reklamy i marketingu, dlatego liczę z jednej strony na dużo lepszy transfer wiedzy przez to, że więcej osób będzie mogło uczestniczyć w amerykańskich konferencjach czy pracować z ekspertami zza oceanu.

Renesans e-mail marketingu, pomimo znienawidzonego do szpiku kości RODO/GDPR. Dlaczego? Ma na to wpływ rozwój smartfonów i mobile. Coraz częściej skrzynkę e-mail mamy zsynchronizowaną z telefonem i odbieramy maile w postaci Pusha.

Sukces na świecie: Znowu USA – historyczny spadek udziału reklamy TV w USA do poziomu poniżej 30%. Jestem człowiekiem digitalu i odkąd kupiłem pierwszy modem 19 lat temu cieszy mnie, że stare formaty wypierane są przez nowe. Jednak to oczywiste, że udział reklamy TV poniżej 30% nie oznacza takiego samego spadku reklamy wideo w ogóle – zmieniają się jedynie ekrany i sposób emisji. Po kilkunastu latach w branży zacząłem odczuwać, że słowo „marketing” oraz “reklama” jest w dzisiejszych czasach utożsamiane z internetem (digitalem?). Nie trzeba już dodawać marketing/reklama internetowa, bo jest to oczywiste.

Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuKryzys w Polsce: Kary na podstawie przepisów RODO. Najpierw Morele.net po kradzieży danych otrzymało wielomilionową karę za niewystarczające zabezpieczenia. Kolejnym przykładem jest ponad 200 tys. zł. kary dla CQN, podmiotu żyjącego z e-mail marketingu, na który użytkownicy wyrazili zgodę. Firma – zdaniem UODO – utrudniała realizację prawa do wycofania zgody na przetwarzanie danych.

Kryzys na świecie: Następuje totalny odwrót od korzeni reklamy internetowej. To co było jej największą przewagą, czyli mierzalność i analityka, zaczyna odchodzić w zapomnienie. Z powodu “prywatności” coraz więcej przeglądarek internetowych (głównie Safari i Firefox) wprowadza rozwiązania mające na celu ograniczenia “śledzenia”. W praktyce to nic innego jak rzucenie kłód pod nogi i niedopuszczanie cookiesów firm zewnętrznych do rejestrowania użytkownika. Skutki tego mogą być naprawdę bolesne . Przede wszystkim to, co już można zauważyć, to coraz więcej paywalli na witrynach wydawców tworzących jakościowe treści. Zyski z reklam są coraz mniejsze, dlatego wydawcy zmieniają model biznesowy na taki, w którym utrzymywani są przez konsumentów. Nie wszędzie on się sprawdzi.

Człowiek rokuMógłbym niezmiennie wskazać zawód, ten sam co roku, czyli połączenie programisty z analitykiem od artificial intelligence. W tym roku dodałbym jeszcze stratega marketingowego.

Jeżeli miałbym jednak wymienić nazwisko to Russel Branson. Founder i CEO systemu ClickFunnels w USA, który bardzo skutecznie popularyzuje od lat lejki sprzedażowe i jest osobą, która przyczynia się do rozwoju branży jak nikt inny.

Serwis / kampania / projekt rokuKampania roku w Polsce: Netflix promujący serial „Orange Is the New Black” – tym razem z Beatą Kozidrak. Ich spoty viralowe wyróżniają pomysłem, kreatywnością i wykorzystują popkulturowe smaczki. Idealnie trafiają do grupy docelowej. Całe podejście do marketingu Netflixa jest imponujące.

Kampania roku na świecie: Taka, która uzyskała rekordowe wskaźniki CTR, CR i cechowała się największym ROAS. Czyli… nie mnie to oceniać. Wyniki biznesowe powinny bronić kampanii roku. Mógłbym wskazać jeszcze jedną kampanię – tę, która dotyczyła najbardziej skutecznego lejka sprzedażowego w oparciu o wiele kroków. Znowu nie wiem, która to kampania bo...najpiękniejsze jest niewidoczne dla oczu… ;)

Premiera, nowość rokuNowość w Polsce: TikTok zaczyna u nas zdobywać ogromną popularność. Dużym wydarzeniem jest też wejście do Polski Glovo, a SuperMercado24 kupiło platformę Szopi.

Jeśli wziąć pod uwagę nowości wewnątrz rynku, to mamy wysyp nowych agencji… made by klienci. Coraz więcej firm zaczyna stawiać na własne działy agencyjno-mediowe, bo chcą czuć większą kontrolę.

Nowość na świecie: Popularyzacja asystentów głosowych i “cicha wojna” pomiędzy Google Home a Amazon Alexa.

Trend rokuI w Polsce, i na świecie to Chatboty oraz systemy marketing automation/customer data platform, które są coraz doskonalsze. Obsługa klienta i reklama online podążają w kierunku automatyzacji, która będzie działała na korzyść właścicieli biznesów. Najważniejsze w tych technologiach jest to, że dotyczą praktycznie każdej branży i są dostępne dla wszystkich. Już teraz każdy może skorzystać z darmowych narzędzi autoryzowanych przez Facebooka czy Google. Dodatkowo na rynku pojawia się coraz więcej integratorów wszelkiego rodzaju systemów SaaS, więc wszystko można gromadzić w jednym systemie CRM – to ułatwia pracę całej firmie.

Coraz popularniejszy jest też trend związany z podcastami, na który powoli nadejdzie boom. Szykuje się nowy kanał digitalowy.

Prognoza na 2020 rokChcę wierzyć, że rok 2020 minie pod znakiem dwóch wyrazów: lejek sprzedażowy. Coraz więcej marketerów zaczyna rozumieć czym jest lejek, jak działa, dlaczego nie da się prowadzić sprzedaży przez internet bez jego przygotowania. To właśnie o lejek sprzedażowy toczą się boje, ponieważ marketer musi się do niego dostosowywać.

Dlaczego lejek sprzedażowy / marketingowy jest tak ważny dla rozwoju reklamy internetowej? Odpowiedź jest prosta – nie da się obniżać kosztów mediowych poprzez magiczne czary-mary w systemach Google/Facebook itp. Można chodzić na miliony kursów i szkoleń, by uczuć się czarodziejskich sztuczek, ale nie ma to wielkiego znaczenia, bo liczy się to, co będziemy oferować użytkownikom, jaką damy wartość, ile to kosztuje oraz dla kogo to jest przeznaczone.

Na kolejnych podstrona wypowiedzi przedstawicieli Gazeta.pl, Harbingers, Cube Group, Cityboard Media, IAB Polska, Grupy naTemat, RTB Poland i Akademii Leona Koźmińskiego

Michał Rutkowski, dyrektor marketingu Gazeta.pl

grafika

Wydarzenie rokuDwa symboliczne odejścia ludzi mediów po wielu latach. Paweł Wujec po 28 latach pożegnał się z Agorą, po 18 latach z Gazeta.pl. Zrezygnował też Adam Pieczyński - po blisko 30 latach pracy w mediach i po 18 latach kierowania TVN24 i Faktami TVN. Dwie postaci legendy; jestem dziwnie spokojny, że jeszcze o obu panach usłyszymy.

Sukces rokuTomasz Sekielski, człowiek, który przedefiniował media - najpierw na stronie crowdfundingowej Patronite zebrał prawie pół miliona złotych na swój projekt dokumentalny „Nie mów nikomu” poświęcony pedofilii w kościele. Potem opublikował go na YouTube i doczekał się już ponad 23 milionów wyświetleń. Cieszę się, że został doceniony m.in. nagrodą im. Andrzeja Woyciechowskiego i tytułem dziennikarza roku Grand Press.

Porażka / rozczarowanie rokuKampania Koalicji Obywatelskiej przy okazji wyborów parlamentarnych. Też macie wrażenie, że jej w zasadzie nie było? Ano właśnie. Tak jakby panowie i panie nie zorientowali się, że wybory odbędą się w październiku, choć było to wiadomo mniej więcej od czterech lat. Gorzej, że na pół roku przed wyborami prezydenckimi wygląda na to, że historia może się powtórzyć, choć termin tych wyborów jest znany od około pięciu lat.

Człowiek rokuMarcin Mroszczak, Paweł Kastory i Szymon Gutkowski z DDB. Trzech wizjonerów - nie tyle ludzie roku, co dwudziesto- a nawet trzydziestolecia polskiej reklamy. Agencję Corporate Profiles założyli w 1991 roku, na początku mieli tylko jednego klienta - Lotto. Przetrwali razem 28 lat, co jest absolutnym fenomenem na polskim rynku. Nie pokłócili się o kasę, przetrwali wszystkie kryzysy reklamowe, pęknięcie bańki internetowej, przeszli kilka rebrandingów, zdążyli się na czas zdigitalizować, zbudowali dziesiątki wielkich marek, wychowali dziesiątki talentów - dziś dyrektorów marketingu i członków zarządu wielu firm. Na tegorocznym Effie dostali nagrodę dla agencji dwudziestolecia – zbudowali albo współtworzyli w Polsce takie marki, jak McDonald’s, Levi’s, IKEA, Orange, T-Mobile, „Gazeta Wyborcza”, Gazeta.pl, Lipton, Tchibo, Tyskie, Żywiec, PZU, LOT, Lukas Bank, Eurobank czy PKO BP.

Serwis / kampania / projekt rokuRozważałem, czy wzorem jednego z konkurentów Gazeta.pl w latach poprzednich nie wpisać we wszystkich kategoriach (wydarzenie, sukces, człowiek, premiera roku, itp.) Gazeta.pl i najbardziej spektakularnego sukcesu w historii polskiej reklamy, ale ostatecznie uznałem, że to do tej kategorii będzie pasował najlepiej Ostatni „Twój Weekend” :) - akcja najczęściej i najsowiciej nagradzana i doceniana we wszystkich konkursach reklamowych na świecie. To do niej trafiło historyczne, pierwsze polskie Grand Prix w Cannes i dziesiątki innych nagród.

Premiera / nowość roku„Avengers: Koniec gry”, ostatnia część sagi o Avengersach. Najbardziej wyczekiwany film roku (sorry „Gwiezdne Wojny”). Ostatni odcinek największej sagi w historii kina, kulminacja 21 filmów o superbohaterach. 200 mln budżetu marketingowego szybko się zwróciło, „Avengers: Koniec gry” już w pierwszym tygodniu stał się ósmym najbardziej kasowym filmem w historii kina; dotychczasowego lidera „Avatara” wyprzedził po trzech miesiącach od premiery. Do dziś przyniósł prawie 3 miliardy dolarów.

Trend rokuBrand activism. Termin najczęściej odmieniany przez przypadki na wszystkich konferencjach reklamowych, począwszy od Cannes, skończywszy na Forum IAB.

Prognoza na 2019 rokSprawdziłem swoje ubiegłoroczne prognozy i trafiłem wszystko poza mistrzostwem Polski dla Legii :) A stawiałem m.in. na pierwsze polskie Grand Prix w Cannes (tak, zaczynaliśmy wtedy prace nad Ostatnim „Twoim Weekendem”). A w 2020 roku? Legia odzyska mistrzostwo Polski. Polska nie wyjdzie z grupy na Euro. Siatkarze przywiozą złoto z igrzysk w Tokio. Żadna polska kampania nie wróci z Cannes z Grand Prix. Jurorzy znów nie przyznają Grand Prix na Effie. Joaquin Phoenix dostanie Oscara za „Jokera”. Brexit znów się opóźni, Andrzej Duda wygra polskie wybory prezydenckie, a Donald Trump przegra amerykańskie.

 

Włodzimierz Schmidt, prezes IAB Polska

grafika

Wydarzenie rokuBez wątpienia wydarzeniem roku była historyczna zmiana na rynku reklamowym w Polsce - po raz pierwszy wydatki na reklamę internetową przewyższą te na reklamę telewizyjną (według badania IAB Polska/PwC AdEx). Zmiana na pozycji lidera na rynku reklamowym w Polsce spodziewana była już od kilku lat, a w pierwszym kwartale 2019 roku stała się ona faktem. Co więcej, obserwując bieżące trendy, należy się spodziewać, że przewaga internetu będzie się zwiększać. Notuje on bowiem wciąż wysoką dynamikę, najwyższą ze wszystkich mediów.

Sukces rokuOgromnym sukcesem roku jest kampania „Ostatni Twój weekend” obsypana licznymi prestiżowymi nagrodami na międzynarodowych konkursach, w tym zwłaszcza Cannes Lions. To ogromny sukces polskiej reklamy na arenie międzynarodowej.

Bez wątpienia, należy wspomnieć również o innym sukcesie, jakim jest wejście w życie drugiej wersji Transparency and Consent Framework, czyli TCF 2.0. TCF, stworzony w Europie, przez IAB Europe, obejmuje ramy prawne i techniczne, które pozwalają firmom z obszaru reklamy on-line oraz samym internautom zarządzać kwestiami prywatności i ochrony danych osobowych w ekosystemie reklamy on-line, dając im również lepszą nad nimi kontrolę. Obecnie TCF jest najlepszym standardem rynkowym, zaakceptowanym przez wszystkich graczy rynkowych, oraz jest benchmarkiem dla innych rynków poza Europą. Jest to ogromny sukces europejskiej branży reklamy on-line.

Człowiek rokuZa człowieka roku uważam Dawida Szczepaniaka, który zdobył ten tytuł w corocznym konkursie IAB MIXX Awards. Doceniam jego pracę m.in. przy kampanii „Ostatni Twój Weekend”, która jest jednym z najwybitniejszych projektów marketingowych ostatnich 12 miesięcy. Wkład Dawida w budowanie reputacji kreatywnej Polski na świecie jest nie do przeceniania. Tym bardziej ten fakt cieszy, ponieważ Dawid wywodzi się z agencji interaktywnej.

Kampania rokuChciałbym wyróżnić kampanię „Ekstraklasa Games”, która zdobyła złotą statuetkę w konkursie IAB MIXX Awards w kategorii "Games & Esport”. Projekt w naturalny sposób połączył sport i gaming pod egidą największej ligi piłkarskiej w Polsce, docierając do setek tysięcy przedstawicieli młodego pokolenia. „Games & Esport” to stosunkowo nowa kategoria w corocznym konkursie IAB MIXX Awards, tym bardziej cieszy, że kampania „Ekstraklasa Games” zdobyła jedną z trzech złotych statuetek.

Trend rokuJednym z najważniejszych trendów, które widać na świecie, ale powoli również w Polsce, są kwestie szeroko pojętej jakości reklamy on-line oraz zaufania do niej. Mowa między innymi o: brand safety, fraudzie reklamowym, poprawianiu widzialności reklam czy walce ze zjawiskiem blokowania reklam. Nie ma się temu co dziwić, ponieważ te zjawiska są następstwem dynamicznie rosnących wydatków na reklamę cyfrową, co przyciąga również podmioty działające nie do końca etycznie oraz cyber przestępców. Walka z tymi nasilającymi się negatywnymi zjawiskami jest zatem nie tylko trendem tego roku, ale też otwiera listę prognoz na 2020.

Prognoza na 2020 rokJak już wspomniałem, w nowym roku jednym z głównych obszarów będą działania w obszarze poprawy brand safety, walki z fraudem reklamowym, poprawy jakości ekosystemu programmatic, czy poprawy widzialności reklam. Nad tymi też tematami skupiamy się obecnie w IAB.

Drugi obszar, którym będzie żyła branża w 2020 roku, a może właśnie będzie to temat numer 1, to groźba powszechnego blokowania przez przeglądarki third-party cookies i poszukiwanie alternatywnych rozwiązań. Jest to ogromne wyzwanie nie tylko dla polskiej, ale również dla światowej branży. Jesteśmy być może w przededniu ogromnej zmiany w sposobie identyfikacji użytkowników oraz sposobów targetowania reklam.

I na koniec warto chyba jeszcze wspomnieć o rosnącej liczbie regulacji branży on-line, zarówno na poziomie krajowym, jak i europejskim. Spodziewamy się między innymi wdrożenia do polskiego porządku prawnego Dyrektywy Audiowizualnej, a w Brukseli propozycji horyzontalnej regulacji Digital Services Act, która może wywołać wiele zmian w sposobie świadczenia usług on-line.

Ewa Bender, digital strategy manager w Cube Group

grafika

Premiera roku 2019 w Polsce i na świecieLaunch platformy Disney+. Gigant przemysłu rozrywkowego wkroczył w świat VOD. Najpierw wycofał swoje produkcje z konkurencyjnych platform, a następnie zgromadził u siebie już prawie 500 filmów oraz 7,5 tys. odcinków seriali i programów. Wśród nich są zarówno pozycje z klasyki kina, jak i nowe oryginalne produkcje, których będzie przybywać. Termin premiery serwisu w Polsce jest jeszcze nieznany, ale z pewnością namiesza też na naszym rynku.

Wkrótce ze swoją ofertą ma wystartować również Apple. Nowi gracze mogą nieźle namieszać na rynku. Platformy będą mocno konkurować na jakość oferty i będą musiały wejść na wysoki poziom w kreacjach reklamowych. Jednocześnie rozdrobienie rynku i konieczność zakupu wielu abonamentów, aby mieć dostęp do pełnej oferty filmów i seriali, może zniechęcić konsumentów i popchnąć ich do pobierania treści z nielegalnych źródeł.

Trend roku 2019 w Polsce i na świecieZarówno w Polsce, jak i na świecie - ruchy ekologiczne, zero/less waste. Wreszcie trend, który może się przełożyć na jakościową, pozytywną zmianę społeczną. Fast foody wprowadzają do swoich menu roślinne wersje dań, supermarkety ograniczają plastik i umożliwiają konsumentom zakup produktów do własnych opakowań, marki wprowadzają linie bio, lokale gastronomiczne rezygnują z jednorazowych sztućców. Postawy proekologiczne wdrażają również duże ecommerce'y.

Frisco.pl zobowiązało się, że do końca 2020 roku ograniczy zużycie plastiku o połowę. Na zrównoważony rozwój stawia też Zalando, które chce od 2023 roku wyeliminować jednorazowe opakowania. Ikea przeprowadziła w tym roku kampanie „Dobry klimat zaczyna się w domu”, a BNP Paribas promowało się hasłem „Bank zielonych zmian”. Trzeba też wspomnieć o viralowej akcji Pornhuba „Najbrudniejsze porno w historii”, która wspiera walkę z zanieczyszczeniem oceanów. I jest to tylko kilka przykładów na to, jak nurt eko przenika do reklamy.

Rośnie świadomość konsumencka dotycząca składu i pochodzenia produktów (np. bojkot oleju palmowego), a to wymusza zmiany u producentów i sprzedawców. Jesteśmy świadkami ekorewolucji - oby była to trwała zmiana, a nie jedynie sezonowy trend.

Sukces roku 2019 w Polsce i na świecieSukces TikToka, który jest dziś najczęściej instalowaną aplikacją social mediową na świecie. Platforma ma pół miliarda użytkowników na całym globie. W Polsce ich liczbę szacuje się na 3 miliony. Aplikacja stała się fenomenem, zwłaszcza wśród młodych użytkowników (ponad połowa to osoby poniżej 24. roku życia). Teraz wkracza na drogę monetyzacji powierzchni i udostępnia już kilka formatów reklamowych tym samym stając się poważnym konkurentem dla  gigantów z Silicon Valley.

Człowiek roku 2019 w Polsce i na świeciePolska: Olga Tokarczuk. Nie trzeba być bezpośrednio związanym z reklamą, żeby mieć wpływ na konsumentów. Ogromną reklamą dla „książkowych” e-commerce była nagroda Nobla dla Polki. Polacy masowo zaczęli wpisywać tytuły jej dzieł w wyszukiwarce Google, a od dnia ogłoszenia, że Olga Tokarczuk została laureatką literackiej Nagrody Nobla do dziś, Empik sprzedał ponad 200 tys. egzemplarzy jej książek. Tylko 11 października - w dzień po tym, jak Akademia Szwedzka poinformowała o przyznaniu pisarce tego prestiżowego wyróżnienia - sprzedaż jej książek wzrosła o tysiące procent (źródło: Onet.pl).

Świat: Dina Srinivasan w głośnym artykule „The Antitrust Care Against Facebook” opublikowanym w „Berkeley Business Law Journal” rzuciła wyzwanie Facebookowi oskarżając platformę o praktyki monopolistyczne i działanie na szkodę konsumentów. Jej przykład pokazuje, że walka o dane osobowe dopiero się zaczyna, a dyskusja dotycząca praktyk ich wykorzystania, także w marketingu, będzie gorąca. Temat nie dotyczy jedynie USA. Już wkrótce Facebooka, Amazona, Apple'a i Google'a dotknąć mogą plany Komisji Europejskiej, która bacznie przygląda się gromadzeniu i wykorzystywaniu przez nich danych i planuje zmusić wielkie firmy do wyrównywania szans i respektowania zasad konkurencji.

Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuKryzys marki. Według badania Havas Media Group 82 proc. marek mogłoby po prostu zniknąć z polskiego rynku i nikt by się nie zmartwił. Oczekiwania konsumentów wobec brandów są coraz wyższe. Jeśli nie dadzą one konsumentom żadnej wartości, to będą dla nich niewidzialne. To ogromne wyzwanie dla marketerów, którzy muszą wypracować nowe taktyki angażowania konsumentów i tworzenia wartości dodanej, aby tworzona przez nich komunikacja marketingowa była zauważalna i relewantna dla odbiorców.

Wydarzenie rokuNowa dyrektywa UE sprawie praw autorskich, tzw. ACTA 2. Ma zmienić przepisy tak, aby dostosować je do obecnego poziomu rozwoju technologicznego mediów, zwłaszcza w internecie. Kontrowersje wzbudza zwłaszcza art. 13 o monitorowaniu treści oraz odpowiedzialności prawnej dostawców usług internetowych za treści zamieszczane przez ich użytkowników. Pojawiają się głosy, że zapis uderza w wolność słowa i prowadzi do cenzury internetu.

Serwis / kampania / projekt rokuNieprzerwanie od lat czekam na kolejne kampanie Ikea. Marka jest mistrzem real time marketingu. Wykorzystała m.in. informację o drugiej ciąży Anny Lewandowskiej czy zbliżającą się premierę serialu „Wiedźmin” na Netflixie. Zawsze są na czasie i o czasie – bo przecież w RTM-ie zwycięzcami są ci, którzy zareagują najszybciej.

W tym roku mieliśmy w Polsce też kilka bardzo dobrych przykładów kampanii społecznych, to m.in. działania WWF z Marcinem Dorocińskim ciągle poruszające ważne problemy zagrożonych gatunków zwierząt, czy Rewolucja konsumencka, czyli akcja przeciwko zakupowemu szaleństwu w Black Friday - marki staną niedługo przed wyzwaniem, czy podążać za trendem zero waste i less, czy prowadzić wyprzedaże i zachęcać odbiorców do ciągłego konsumpcjonizmu.

Prognoza 2020Przede wszystkim czeka nas wzrost inwestycji w retencję użytkowników. Z tym wiąże się jakościowa obsługa klienta, którą w coraz większej mierze będą przejmować chatboty. Już 43,18 proc. Amerykanów robiących zakupy online deklaruje, że chatbot lub chat online to dla nich najlepsza opcja do kontaktu ze sklepem (dane tidio.com).

Wyzwaniem dla marek będzie zaangażowanie konsumentów w interakcje i nawiązanie z nimi trwałej relacji. Gorącym tematem w przyszłym roku będą również dane - ich gromadzenie i wykorzystanie. Już teraz niektóre wyszukiwarki zapowiadają blokowanie cookies, a prywatność jest coraz bardziej istotna dla przeciętnego użytkownika internetu.

 

Mateusz Bojanowski, digital strategy w Cityboard Media

grafika

Wydarzenie rokuJohn Donahoe, były dyrektor eBay nowym CEO Nike. Zastąpił na tym stanowisku Marka Perkera. Wydarzenie to odbiło się dużym echem w branży technologicznej i marketingowej, ponieważ jest to pierwszy CEO Nike, który wywodzi się z branży technologicznej. Najwyraźniej amerykański gigant zaczął wprowadzać nową strategię rozwoju sprzedaży opartej na danych. Komunikacja będzie skierowana bezpośrednio do konsumentów za pośrednictwem sklepów z technologią i rozwijającego się ekosystemu online.

Sukces rokuZapewne każdy, kto interesuje się marketingiem, słyszał o historii amerykańskiego jajka, które biło rekordy popularności na Instagramie. Wykorzystanie tego motywu w połączeniu z Super Bowl, okazało się doskonałym pomysłem na zwrócenie uwagi na kwestie zdrowia psychicznego w USA.

Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuPo pierwsze: przyjęcie przez Parlament Europejski dyrektywy ws. praw autorskich w internecie. Po drugie: patostreamerzy na YouTube. Na tym polu zdecydowanie wyróżniał się Lord Kruszwil, który w czerwcu poinformował, że zamknął swój dotychczasowy kanał, aby otworzyć nowy. Zrobił to po tym, jak YouTube założył blokadę publikowania treści przez trzy miesiące. Blokada została nałożona przez moderatorów, którzy sprawdzali treści zgłoszone przez społeczność (ponad 2,5 miliona subskrybcji). Patostreamerzy to jeden z największych problemów tej platformy wraz z wykorzystywaniem nielegalnie praw autorskich przez twórców.

Człowiek rokuZdecydowanie jest nią Greta Thunberg, która przez kilka dni zdominowała internet. Jej wizerunek, w różnych kontekstach, pojawiał się wszędzie, od specjalistycznych artykułów, aż po treści wiralowe. Szkoda, że ekwiwalent reklamowy z jej obecności w mediach jest trudny do wyliczenia. Przykład Thunberg pokazuje, jak wielkie wpływy w dzisiejszych czasach mogą mieć działacze społeczni i aktywiści. Widzę tu podobieństwo do tego, co zrobili młodzi ludzie w latach sześćdziesiątych.

Serwis / kampania / projekt rokuNajwiększe wrażenie zrobiła na mnie kampania „Książka - tampon” zrealizowana u naszych zachodnich sąsiadów, która wygrała Grand Prix PR w Cannes. Książka jest protestem przeciwko podwyżce do 19 proc. podatku VAT na „dobra luksusowe”, do których zaliczono także środki higieniczne dla kobiet. Pierwsza partia zniknęła już pierwszego dnia, a kolejna w ciągu zaledwie tygodnia.

Premiera, nowość rokuSpark AR Studio (oprogramowanie służące do tworzenia filtrów AR rozszerzonej rzeczywistości na Instagram Stories, Facebook Stories, Messenger) było do września w zamkniętej wersji beta, co oznaczało, że jeśli chcesz opublikować własne niestandardowe efekty AR na Instagramie, musisz otrzymać specjalne zaproszenie do programu. Mimo że pierwsza wersja została uruchomiona zaledwie nieco ponad rok temu, Spark AR Studio okazał się hitem wśród artystów i projektantów, którzy stali się głównymi kreatorami filtrów. Ja również brałem udział w zamkniętym programie Spark AR i w czerwcu stworzyłem dla polskiej marki MISBHV kilka filtrów, które stylistyką nawiązywały do jednej z kolekcji marki. Stworzone efekty w ciągu miesiąca zanotowały 20 milionów zasięgu. Efekty dostępne są na koncie na Instagramie @frymusny. Teraz, gdy Spark AR Studio jest otwarte dla wszystkich użytkowników, spodziewam się, że wiele marek i firm będzie uwzględniało to narzędzie strategiach komunikacyjnych, aby móc w pełni wykorzystać potencjał dotarcia, jaki stoi za niestandardowymi filtrami AR!

Z oficjalnych informacji od Facebooka wynika, że już ponad miliard osób na całym świecie skorzystało z efektów i filtrów AR na Instagramie i Facebooku. Instagram wprowadził również nową zakładkę „galerię efektów”, aby ułatwić odkrywanie unikalnych filtrów od twórców i użytkowników platformy! Dodam, że od kilka dni temu Facebook rozszerzył możliwości technologiczne Spark AR i teraz dzięki opcji Target Tracking, twórcy efektów mogą budować efekty AR powiązane kontekstowo z obrazami, logo, znakami i elementami w prawdziwym świecie. Jest to ważny krok, ponieważ otwiera on furtkę do crossowania funkcji Instastories / FB Stories z opakowaniami produktów, reklamą OOH, a także innymi mediami, które są uwzględnione w strategii marketingowej.

Trend rokuByło ich sporo, jednak na wyróżnienie zasługuje trend, który w dalszym ciągu w Polsce się rozwija, czyli na wykorzystanie Stickersów GIPHY w komunikacji marek na Instagramie w funkcji Instastories, Snapchat, Facebooku czy Tik-Toku, który dołączył do tego grona od sierpnia. Na zachodzie ten trend pojawił się trochę wcześniej niż w Polsce, jednak z czystym sumieniem mogę stwierdzić, że liczba kampanii, która uwzględnia te krótkie animacje jest coraz większa. O dziwo, użytkownicy tych platform i odbiorcy kampanii, w których użyte są stickersy, chętnie umieszczają je na swoich Instastories.

Prognoza na 2020 rokJestem zdania, że rok 2020 będzie, pod wieloma względami, podobny do mijającego. Zakładam nieustanny rozwój technologii AR/VR i krzyżowanie jej z innymi mediami (np. z OOH czy TVC, przez AI, czy voice technology). Coraz większe znaczenie będzie odgrywało też tworzenie treści dla niszowych kanałów i/lub niszowych odbiorców. Przełoży się to na unikalne treści i taktykę dystrybucji, co być może w znacznym stopniu wpłynie na zatrzymanie trendu mass scrollingu.

Damian Jan Borecki, szef projektów specjalnych w Grupie naTemat

Wydarzenie rokuW Polsce:Majowa premiera reportażu „Tylko nie mów nikomu” braci Sekielskich to wydarzenie, którego ważność idzie w parze z ogromnym, organicznym zasięgiem i zainteresowaniem ze strony odbiorców. Najważniejszy reportaż, jaki został wyprodukowany w ostatnim roku, ale jednocześnie bezprecedensowy sukces osiągnięty przy finansowym wsparciu internautów. Pokazuje, że na treści istotne i potrzebne, jest w społeczeństwie zapotrzebowanie, a ambitne dziennikarstwo może funkcjonować poza ramami wydawnictw i finansowym wsparciu komercyjnych sponsorów.

Na świecie:Połączenie się VOX Media i New York Media pokazuje zarówno kierunek, jaki obierają cyfrowi wydawcy, jak i problemy z którymi się zmagają firmy mediowe przechodzące cyfrową transformację. Przejęcie NY Media, wydawnictwa z pięćdziesięcioletnią historią, przez innowacyjny VOX, ukierunkowany na technologię i rozwijający alternatywne formaty, podkreśla, że siła i znaczenie brandu przemija na rzecz rozumienia oczekiwań dzisiejszego odbiorcy i kreowania nowych trendów.

Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuW Polsce:Zamknięcie magazynów takich jak „Esquire”, „Harper's Bazaar” czy „Playboy” ukazuje nie tylko problematykę, z jaką boryka się branża magazynów drukowanych, ale i trudność z jaką przychodzi transformacja. Jednocześnie bez większego echa, ale równie znamienna była decyzja Vice Media o zamknięciu działalności serwisów Vice, Noisey czy i-D oraz magazynu drukowanego „Vice” na naszym rynku.

Na świecie:Sprzedaż platformy Tumblr do Wordpressa za mniej niż 20 mln dolarów, którą Yahoo kupiło za wygórowaną kwotę 1,1 mld dolarów. Dobitny przykład na to, jak stromy i szybki może być upadek wcześniej topowej platformy social-mediowej, która zgromadziła niemal 500 milionów blogów. Brak pomysłu na walkę z innymi serwisami, odświeżenie funkcjonalności oraz przyciągnięcie nowych użytkowników, było jedną z najbardziej spektakularnych porażek finansowych na rynku mediów internetowych.

Premiera, nowość rokudadHERO.pl - jako pierwsi wśród dużych wydawców internetowych weszliśmy w tematykę fatheringu, stawiając nową, lifestylową platformę dedykowaną męskiemu czytelnikowi zainteresowanemu ciekawym stylem życia ale i zaangażowanym w ojcostwo. Serwis spotkał się ze świetnym przyjęciem klientów, ale przede wszystkim czytelników. Dla Grupy naTemat to świetne uzupełnienie, ciągle rozbudowywanego portfolio oraz odpowiedź na zapotrzebowanie contentowe i reklamowe.

Trend rokuW Polsce i na świecie wyraźnie widoczna jest próba transformacji czytelnika w użytkownika, kontrybutora i płatnego subskrybenta. W świetle duopolu Google i Facebooka, wywierającego realny wpływ na przychody z reklamy cyfrowej, wydawcy poszukują nowych sposobów monetyzacji, nowych treści, które przyciągną odbiorcę oraz nowych form ich dystrybucji. Nie zwalnia produkcja contentu video, ale jednocześnie coraz większa ilość wydawców podejmuje się podcastów. Swój renesans przechodzą też newslettery, wybierane przez użytkowników przywiązanych do danego medium, ale jednocześnie chcących otrzymywać informacje spersonalizowane, z wybranej kategorii i niekoniecznie odwiedzając domenę danego medium. W ciągle zmieniających się warunkach wydawcy zmuszeni są do ciągłej kreatywności i poszukiwania nowych rozwiązań. Era długoterminowego planowania chyli się ku kresowi na rzecz testowania nowych rozwiązań i podejścia do konkurencyjności w sposób bardziej kreatywny niż dotychczas.

Prognoza na 2020 rokNadchodzące zmiany w narzędziach Google oraz samych przeglądarkach internetowych wymuszają na wydawcach nowe metody zabezpieczenia przychodów oraz utrzymania czytelnika. W roku 2020 będziemy obserwować coraz większą ilość treści za paywallem. Wydawcy będą podążać z trendem, który w wielu przypadkach może być często nieuzasadniony.

Jednocześnie coraz bardziej będziemy doświadczać odpływania czytelnika do zachodnich mediów internetowych, które często jako pierwsze raportują o informacjach wpływających na nasz i inne rynki europejskie. Bariery językowe stanowią coraz mniejszą przeszkodą, a zachodnie media dostrzegają potencjał zasięgowy na starym kontynencie. W świetle rosnącej konkurencji ze strony duopolu, mnogości platform, na których można konsumować wiadomości, oraz zmieniającego się czytelnika, wydawcy będą poszukiwać coraz to nowszych formatów a także rozglądać się za dodatkowymi źródłami przychodów, jak eventy czy produkcja video. Jednocześnie, pomimo prób walki o czytelnika dalej brak prawdziwego game changera z punktu widzenia użytkownika - być może tę zmianę przyniesie nadchodzący rok.

 

Piotr Kwinta, performance director w Harbingers

grafika

Wydarzenie rokuNie widzę jednego wydarzenia, które zdecydowanie wpłynęłoby na branżę. Amazon wciąż nie wkroczył do Polski, Facebook nie został podzielony. Bardziej niż na jednym wydarzeniu, warto skupić się na trendach i sygnałach, które są godne uwagi - coraz większe zaangażowanie chińskiego kapitału w Europie, niepewna atmosfera pomiędzy prezydentem Trumpem a Facebookiem czy Googlem.  

Sukces rokuCieszą mnie niezmiernie sukcesy „polskich unicornów”, czyli CD Project oraz Allegro. Allegro w ostatnich dwóch latach złapało wiatr w żagle, po udanej i wciąż rozwijanej usłudze SMART, dochodzi współpraca z Carrefour. Zyskujące na znaczeniu Allegro to również szansa dla reklamodawców. Na świecie obserwuje sukcesy Tik Toka w kontekście szerokiego wykorzystania tego serwisu do celów marketingowych.

Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuZmierzch roli dyrektora marketingu. Globalnie zaskoczyła mnie szybka ewolucja roli CMO, gdzie w dużych organizacjach szef marketingu stał się zbędny.

Alison Lewis, globalna szefowa marketingu Johnson&Johnson, odeszła ze stanowiska, a jej obowiązki zostały podzielone między innych liderów w firmie. Amerykański przewoźnik Lyft zdecydował się zlikwidować stanowisko, które zajmowała Joy Howard. Jej obowiązki zostały podzielone między dwóch wiceprezesów ds. marki i marketingu. Obaj będą bezpośrednio podlegać prezesowi, Johnowi Zimmerowi. Również Uber podjął ten sam krok. Po niecałym roku Rebecca Messina rozstała się z funkcją CMO, a jej obowiązki przejąła Jill Hazelbaker, obecna policy and communication chief.

Człowiek rokuDla mnie jest to Jeff Bezos, CEO słynnego Amazona. W Polsce bacznie obserwuję i jestem pod wrażeniem, jak rozwija komunikację maki X-KOM Kuba Biel, oraz wielokrotnie nagradzany za swoją twórczość Dawid Szczepaniak - executive creative director i partner w VMLY&R Poland.

Serwis/kampania/projekt rokuNa szczególną uwagę zasługują słynne kampanie reklamowe Uber oraz Netfilxa, który przez cały rok pozytywnie zaskakiwał innowacyjnymi pomysłami na angażowanie społeczności wokół marki oraz nietuzinkowo zapowiadał nowe sezony swoich produkcji.

Kolejna ciekawa inicjatywa to „Ostatni Twój Weekend”, czyli słynne zamknięcie popularnego tygodnika erotycznego. Akcja nie tylko ciekawa, ale i społecznie odpowiedzialna, doczekała się wielu prestiżowych nagród.

Premiera, nowość rokuGoogle Stadia, czyli serwis Google dla gier, żartobliwie nazywany Netflixem dla graczy. Usługa, która miesiąc temu miała swoją premierę, pozwala na korzystanie z serwisu w ramach abonamentu z dowolnego urządzenia z dostępem do internetu. Patrząc na statystyki widzów sportu tradycyjnego (piłka nożna średnia wieku kibiców 35 lat, koszykówka niespełna 50!) Google sprawnie zagospodaruje powstającą lukę demograficzną.

Trend rokuGłówne trendy, które moim zdaniem zasługują na uwagę, to upraszczanie interfejsów reklamowych: Google i Facebook, dzięki czemu uwaga specjalistów skupia się na strategii i kreacji, a nie wyłącznie opanowaniu technologii.

Prognoza na 2020 rokW nadchodzącym roku kilka trendów ma szansę jeszcze mocniej się rozwinąć. To m.in. personalizacja reklam, lepsze i bardziej precyzyjne mierzenie inwestycji w content marketing. Myślę, że Google zintensyfikuje prace nad poprawą algorytmu, co z pewnością zaowocuje jeszcze większą ilością aktualizacji. Spodziewam się także dalszej profesjonalizacji branży influencer marketingu, która staje się coraz ważniejszym kanałem marketingu.  

Lata 2020-21 to będą czasem rozwoju e-sportu, a w ciągu 5 lat zaangażowanie w sport tradycyjny poprzez kanały Internet i TV ograniczy się o połowę, co naturalnie przejmie rywalizacja online.

Agnieszka Gilewska, business development director Poland w RTB House

grafika

Wydarzenie rokuDla branży reklamowej niewątpliwie było to wdrożenie modelu first price auction przez Google, czyli zakupu odsłony za faktycznie najwyższą z proponowanych stawek. Choć była to spodziewana zmiana, każdy ruch Google’a jako giganta technologicznego, a zarazem największego udziałowca reklamy programatycznej praktycznie zmienia oblicze całego rynku.

Dla RTB House najważniejszym wydarzeniem było zaś wyróżnienie w rankingu Deloitte Fast50. Ponownie znaleźliśmy się w gronie najszybciej rozwijających się firm w Europie Środkowej, a dodatkowo zostaliśmy ujęci w Big Five zestawienia, które uwzględnia stosunek rozwoju firmy do jej wielkości.

Sukces rokuDla globalnego rynku marketingu i e-commerce niezwykłym sukcesem było pomyślne wdrożenie największej od 5 lat aktualizacji algorytmu Google’a, czyli BERT. Od października tego roku wyszukiwarka trafniej odgaduje intencje szukającego, proponując mu wyniki lepiej osadzone w indywidualnym kontekście pełnego zdania, a nie - jak dotychczas - sekwencji słów kluczowych.

W Polsce dużym sukcesem było na pewno uruchomienie głosowego składania zamówień przez supermarket Frisco przy wykorzystaniu Asystenta Google. Eksperci zapowiadają, że to właśnie wykorzystanie głosu i obrazu będzie jednym z dominujących trendów w nadciągającym roku. Frisco trafnie zdiagnozowało potrzeby swoich konsumentów, którzy codzienne zakupy chcą dziś robić szybko i w trakcie wykonywania innych czynności.

Nie sposób nie wspomnieć również o sukcesie platformy Storytel, która w sierpniu świętowała przekroczenie miliona abonentów. To świadectwo żywego zainteresowania Polaków audiobookami, e-bookami czy podcastami, czyli kulturą w nowoczesnej formule zgodnej ze zmieniającym się światem.

Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuWyróżniłabym tu na pewno dwa duże kryzysy - pierwszym z nich była manipulacja wynikami finansowymi przez amerykańską firmę Under Armour, która jeszcze niedawno miała duże ambicje konkurowania z najbardziej rozpoznawalnymi producentami odzieży i akcesoriów sportowych. Dziś odbudowanie wizerunku i zaufania konsumentów może jej przyjść z dużą trudnością.

W Polsce do największych kryzysów zaliczyłabym upadłość biura podróży Neckermann, który we wrześniu tego roku ogłosił niewypłacalność. W tym czasie poza granicami kraju znajdowało się ponad 3,5 tys. ich klientów. Mimo sprawnej współpracy administracji państwowej przekonaliśmy się, że na tym polu wciąż mamy dużo do zrobienia.

Człowiek rokuBez wątpienia będzie to dla mnie Olga Tokarczuk. Zapoczątkowała nie tylko prawdziwą gorączkę czytelnictwa, przyciągając do lektury Polaków (i nie tylko!) gotowych zapoznać się z jej bogatym dorobkiem literackim, ale również doskonale wykorzystała oferowaną jej platformę do komunikowania ważnych społecznie tematów.

Jeśli zaś mowa o branży reklamy i marketingu słusznie doceniony został Dawid Szczepaniak, czyli executive creative director i partner w agencji VMLY&R Poland. Nie będzie przesadą, jeśli powiem, że Szczepaniak był pionierem nowej jakości na rynku, ustanawiając nowe standardy reklamy.

Akcja / projekt rokuUpływający rok należał do kampanii „A co gdyby…” OLX, która dzięki swojej pomysłowości, zaangażowaniu i błyskotliwemu humorowi osiągnęła nie tylko viralowy status, ale co więcej - rozpoczęła publiczną debatę na temat zachowania użytkowników w internecie, punktując agresję czy nieuczciwe praktyki sprzedażowe. Świetny pomysł podbił internet i zaangażował odbiorców, którzy udostępniali spoty i dzielili się własnymi doświadczeniami. Nie zdziwi mnie, jeżeli kampania z Januszem Chabiorem faktycznie przełożyła się na pozytywną zmianę doświadczenia zakupowego na serwisach ogłoszeniowych i portalach aukcyjnych.

Premiera / debiut / nowość roku2019 to dla rodzimych użytkowników epokowy wręcz moment wdrożenia polskojęzycznego Asystenta Google. Po przypadającej na początek roku premierze przez kolejne miesiące Google proponował nam kolejne aktualizacje i udogodnienia, jak np. głosowe dodawanie notatek i nowych list. Asystent rozumie język naturalny, jest osadzony w polskiej kulturze i realiach – niewykluczone więc, że już wkrótce przestanie być dla nas użytecznym gadżetem, a stanie się podstawowym narzędziem w życiu zawodowym i osobistym.

Na wyróżnienie na pewno zasługuje też nowość w Allegro Smart!, czyli zaproponowanie klientom darmowej dostawy kurierem oraz zwrotów w ramach usługi abonamentowej. Warto zwrócić uwagę na rewelacyjny czas wdrożenia usługi - pierwsi użytkownicy skorzystali usługi już podczas towarzyszącemu Czarnemu Piątkowi Black Week i, jak możemy przewidywać, równie chętnie wybierają ją poszukując wyjątkowych prezentów dla bliskich na Święta.  

Trend rokuDo największych trendów reklamowych upływającego roku, o których nie zapomnimy również w 2020, niewątpliwie należą m.in. chatboty, obecnie jedno z najdynamiczniej rosnących narzędzi na rynku. Zgodnie z prognozami Grand View Research globalne tempo wzrostu technologii to nawet 24,3 proc. miesięcznie, a kolejne success stories firm, które zdecydowały się na wdrożenie tej usługi pokazuje, że chatboty potrafią przynieść świetne wyniki sprzedażowe.

Nieustannie silny jest także content marketing, który - umiejętnie prowadzony - pozwala budować świadomość i przywiązanie do marki. Swoją pozycję w reklamie ugruntowują również kreacje audio i video i formaty takie jak np. bumper ads. Zgodnie z badaniami IAB’s 2019 Video Advertising Spend Report, globalnie z wideo korzysta już nawet 86 proc. marketerów, a wydatki na ten rodzaj reklamy stale rosną. Ostatnim z najważniejszych trendów marketingowych jest storytelling. To, jak skutecznie kształtować więź z klientem, pokazują nam kampanie IKEA, Allegro, Ceneo, Storytel czy Durexa.

Prognoza na 2020 rok2020 będzie rokiem analizy big data, w tym szerokiego wykorzystania technologii deep learningu i budowania inteligentnego lejka sprzedażowego, który na podstawie zgromadzonych danych trafniej odpowie lub wręcz wyprzedzi potrzeby klienta, towarzysząc i dostosowując się do wszystkich etapów podejmowania decyzji zakupowej. Dzięki personalizacji kreacje reklamowe są bardziej efektywne i nie drażnią, ale dostarczają propozycje trafne i adekwatne do charakterystyki potencjalnego klienta - jego dotychczasowych nawyków zakupowych i preferowanego pułapu cenowego czy zainteresowań.

W 2020 szczególnie polskie firmy postawią też na treści w modelu data driven, czyli ich optymalizację w oparciu o pozyskane dane konkurencji. Analiza premiowanych w wyszukiwarkach treści - zagęszczenia słów kluczowych, długości danej treści czy użycia znaczników alt - to wciąż niedocenianie narzędzie, które umożliwia znacznie lepsze pozycjonowanie w rankingu, a co za tym idzie więcej skutecznych konwersji. W przyszłym roku częściej zobaczymy też działania z zakresu real-time marketingu. Firmy przekonały się, że aktywne uczestnictwo i zaangażowanie w bieżące wydarzenia przynosi doskonałe rezultaty, pomaga budować markę i przyciąga nowych klientów.

Przeżytek rokuTo najwyższa pora, aby do lamusa przeszła szkodliwa tendencja zbierania danych dla… samego zbierania danych. Użytkownik musi wiedzieć, dlaczego jego zachowania w internecie mogą być wykorzystane i otrzymać wymierną korzyść, np. pod postacią doskonale spersonalizowanej reklamy interesującego dla niego produktu czy usługi, która faktycznie może przełożyć się na pełną konwersję. Mam nadzieję, że w przyszłym roku definitywnie pożegnamy się też z reklamami bez segmentacji. Brak podziałów i jasnego określenia swojej grupy docelowej jest dla marketera przeciwskuteczne, nie tylko nie przynosząc korzyści pod postacią konwersji. Źle zakrojona lub zbyt szeroka grupa docelowa to również ryzyko negatywnego brandingu.

 

Dagmara Plata-Alf z Katedry Marketingu Akademii Leona Koźmińskiego

grafika

Wydarzenie rokuPolska i Świat: Olga Tokarczuk laureatką literackiej Nagrody Nobla.

Koniec roku zdominowało osiągnięcie Olgi Tokarczuk, która została wyróżniona literacką Nagrodą Nobla. Tym szczególne, że jej przemowa okazała się uniwersalna nie tylko dla pasjonatów literatury, ale i nowych technologii oraz sieci internetowej. Wskazała bowiem jakie zagrożenia niesie za sobą internet, pokazując jednocześnie, że „nie jesteśmy w stanie unieść tego ogromu informacji, który zamiast jednoczyć, uogólniać i uwalniać - różnicuje, dzieli, zamyka w bańkach”, a często i wprowadza w błąd za sprawą fake newsów i fake upów.

Sukces rokuPolska i świat: Rafał Brzoska wraca do gry!

Sukces roku to dla mnie powrót do biznesowej gry Rafała Brzoski. Stworzona przez niego firma InPost ma ostatnio wybitnie dobrą passę - szereg podpisanych umów, w tym strategiczne partnerstwo z chińską platformą AliExpress. Pod koniec zeszłego roku Rafał opowiadał w wywiadzie udzielonym dla Money.pl o trudnych sytuacjach z minionych lat swojej działalności i obiecał rewolucję. Słowa dotrzymał i to z nawiązką. Gratuluję!

Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuPolska: blokada kont na Facebooku i Instagramie należących do Brand24 i Michała Sadowskiego.Po publikacji w amerykańskiej edycji Business Insidera artykułu na temat prześwietlania przez Facebooka oficjalnych partnerów marketingowych, konta należące do Michała Sadowskiego, jak i prowadzonej przez niego firmy Brand24 w serwisach Instagram i Facebook zostały zablokowane. Stwierdzono w nim, że firmy takie jak Hyp3r, Cambridge Analytica i wspomniany Brand24 zbierają dane, do których nie mają prawa. Wskazana sytuacja pokazała dla mnie wartość ryzyka związania naszego biznesu z działalnością gigantów rynku międzynarodowego.

Świat: Libra.Szykowana przez Facebooka nowa kryptowaluta o nazwie Libra miała być sukcesem roku, a w praktyce napotyka na coraz większe trudności w realizacji. Na koniec 2019 platforma płatnicza PayPal jako pierwsza podjęła decyzję o opuszczeniu projektu, a zaraz po niej Visa, Mastercard, eBay oraz Stripe. Dzisiaj już wiemy, że data premiery kryptowaluty społecznościowego giganta zostanie na pewno przesunięta, a sam projekt jest mocno zagrożony.

Człowiek rokuPolska: Tomasz SekielskiWybór człowieka roku to nie jest wybór łatwy. Postanowiłam tym tytułem wyróżnić osobę, która stworzyła wyjątkowy, choć trudny projekt internetowy, bijący wszelkie rekordy oglądalności, a mianowicie Tomasza Sekielskiego. Film „Tylko nie mów nikomu”, który został zamieszczony w serwisie YouTube 11 maja 2019, to rekordzista tego medium – uzyskał bowiem pierwszy milion wyświetleń w czasie niespełna 5,5 godziny. Jest on również doskonałym przykładem stworzonego od podstaw projektu finansowanego ze zbiórki internetowej.

Świat: Bob IgerMoją prywatną statuetkę człowieka roku na świecie przyznaję prezesowi Disneya. Bob Iger szefuje firmie od 14 lat, ale to właśnie 2019 rok jest tym wyjątkowym w jego karierze. W 2019 roku bowiem weszła w życie podpisana przez niego umowa pomiędzy gigantami światowej produkcji. Disney dokonał bowiem transakcji na 71,3 mld dolarów, przejmując wytwórnię 21st Century Fox. Pozwoliło to tym samym na uzyskanie rekordu zarobkowego przez koncern, który wynosi ponad 11,9 mld dolarów, a to na pewno nie koniec, bo z końcem roku w kinach zadebiutuje jeszcze jeden hit, „Gwiezdne wojny: Skywalker. Odrodzenie”. To także rok eksperymentów i nowości w koncernie, bo właśnie z końcem jego zadebiutowała również platforma streamingowa Disney+.

Serwis / kampania / projekt rokuPolska: „A co gdyby” – serwis ogłoszeniowy OLXWedług mnie na szczególną uwagę zasługuje kampania reklamowa serwisu ogłoszeniowego OLX, którą zrealizowały agencja 180heartbeats + Jung v Matt i dom produkcyjny F25, piętnująca hejt w internecie „A co gdyby?”. W wypuszczonych spotach OLX zwrócił uwagę na okazywanie szacunku w sieci internetowej, pokazując naganne zachowania, wynikające w dużym stopniu z poczucia anonimowości i bezkarności w internecie.

Świat: „Najdroższy banan świata”„Głodny artysta”, czyli zorganizowany przez Davida Danuta happening, podczas którego gruziński artysta zjadł banana będącego dziełem sztuki. Owoc przyklejony do ściany srebrną taśmą wyceniany był na blisko pół miliona złotych. Wskazane wydarzenie stało się przedmiotem rozlicznych memów i kampanii na całym świecie, w których poniekąd zakpiono ze wspomnianej i jakże drogocennej instalacji artystycznej.

Premiera, nowość rokuPolska: sklep internetowy Skody.Za nowość roku uznałabym sklep uruchomiony przez Skodę. Na stronie producenta samochodów może znaleźć sklep online, który pozwala na zakup wymarzonego auta bez wychodzenia z domu. W sklepie możemy również dopełnić wszystkich formalności związanych z finansowaniem pojazdu. Wystarczy dodać go do… koszyka!

Świat: premiera samochodu Tesla CybertruckPrzy branży motoryzacyjnej pozostanę, gdyż w zestawieniu chciałabym zwrócić uwagę na premierę roku - elektrycznego pick-upa o nazwie Cybertruck. To samochód, który ściągnął na siebie nie tylko mnóstwo uwagi z racji ekstrawaganckiego i futurystycznego wyglądu, ale również wpadki podczas prezentacji zrealizowanej przez Elona Muska. W jej trakcie teoretycznie niezniszczalny pojazd ucierpiał, a kuloodporne szyby nie przetrzymały uderzenia. Czy pojazd okaże się spektakularnym sukcesem, czy raczej porażką, przekonamy się dopiero w 2021 roku.

Trend rokuPolska: chatboty i voice searchChatboty zyskały na popularności i stały się dosłownie wszechobecne w komunikacji marketingowej. Śmiało możemy powiedzieć, że dzięki ich popularności, nie ma praktycznie żadnej branży, która by z nich nie korzystała. Rozwój technologii spowodował, że stają się one coraz doskonalsze, a wykorzystywana w nich sztuczna inteligencja upodabnia zachowania botów do naturalnych ludzkich reakcji sprawiając, że komunikacja z ich użyciem często nie odbiega od komunikacji z realnym konsultantem.

Rok 2019 to także czas, w którym Google Assistant zaczął mówić po polsku, pozwalając na głosową obsługę aplikacji i wyszukiwanie informacji. W kolejnym roku z pewnością będziemy stali przed wyzwaniem, w jaki sposób dopasować nasze działania w zakresie SEO w obliczu rozwoju usługi voice search.

Świat: AI i robotyzacjaRobotyzacja i wykorzystanie sztucznej inteligencji zaczęło być wszechobecne w biznesie. Nie dziwią w związku z powyższym takie przedsięwzięcia, jak m.in. hotel prowadzony przez… roboty. Niedaleko centrali chińskiej grupy Alibaba działa należący do nich hotel FlyZoo i chociaż jeszcze pracują w nim ludzie, to o wiele mniej niż w standardowych hotelach o liczbie 290 pokoi. Poza robotami-barmanami technologia wspiera także obsługę zarządzania pobytem w pokoju. Są one wyposażone bowiem w inteligentne głośniki z asystentem Genie, któremu można wydawać polecenia.

Równocześnie 2019 to rok pokazujący, że roboty nie rozwiążą wszystkich naszych problemów i mogą przegrać z ludźmi. Takim przykładem jest likwidacja fabryki Adidasa w Niemczech o nazwie Speedfactory - najnowocześniejszej, w pełni zautomatyzowanej fabryki producenta obuwia sportowego, która miała być przełomem w produkcji butów.

Prognoza na 2020 rok2020 rok będzie dla mnie rokiem wyznaczania ścieżek i stawiania granic. To rok, w którym automatyzacja i sztuczna inteligencja staną się nam jeszcze bliższe. To także rok największego eksperymentu społecznego na świecie, czyli powszechnego wdrożenia systemu punktowania obywateli za osiągnięcia i karania za przewinienia.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów