8 proc. Polaków korzysta z budek telefonicznych

Tylko 8 proc. Polaków w 2009 roku korzystało z budek telefonicznych. Dla porównaniu w 2005 roku było to 19 proc. - wynika z badań przeprowadzonych przez Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE). Liczba ta sukcesywnie spada, a związane jest to z coraz większą popularnością i niższymi cenami telefonii komórkowej.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Z badania wynika, że 95 proc. Polaków ma dostęp do innych środków komunikacji elektronicznej, jak telefon komórkowy, stacjonarny czy internet.

Zdecydowana większość Polaków (około 80 proc.) nie chce częściej korzystać z budek telefonicznych nawet w przypadku obniżenia cen połączeń, czy pojawienia się większej liczby budek. Z kolei 4 proc. Polaków robiłoby to częściej, gdyby w okolicach ich zamieszkania było więcej publicznych aparatów telefonicznych. Problem ten ma większe znaczenie dla osób niepełnosprawnych - 8 proc. spośród nich nie korzysta z budek telefonicznych, bo jest ich za mało.

W ocenie 6 proc. mieszkańców gmin miejsko-wiejskich i wiejskich w ich miejscowościach jest za mało aparatów telefonicznych; w gminach miejskich taką ocenę wyraziło 1 proc. mieszkańców.

W gminach miejskich z budek telefonicznych korzysta 26 proc. niepełnosprawnych, w gminach wiejskich jest to 14 proc., a wiejsko-miejskich 18 proc.

Badanie pokazuje, że pomimo spadającej popularności budek telefonicznych, nie mogą one całkowicie zniknąć z ulic. Potrzebę korzystania z nich deklarują osoby niepełnosprawne oraz biedne, które często nie mogą pozwolić sobie na kupno telefonu komórkowego, czy opłacanie abonamentu telefonu stacjonarnego - uważa rzecznik UKE Piotr Dziubak.

Polacy korzystają z budek telefonicznych średnio 3,3 razy w miesiącu, wykonując najczęściej połączenia lokalne. Osoby niepełnosprawne z budek dzwonią średnio 2,2 razy w miesiącu.

Badanie przeprowadzono na reprezentatywnej próbie 2000 osób w wieku powyżej 18 lat i próbie 1025 osób niepełnosprawnych.

Ustawa z lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne zalicza utrzymywanie budek telefonicznych do tzw. usługi powszechnej. Zgodnie z dyrektywą unijną z 2002 roku, usługa powszechna to także m.in. obowiązek podłączania nowych klientów do sieci i tańsza oferta dla osób niepełnosprawnych. Dyrektywa wymaga również, by klienci mieli dostęp do biura numerów oraz spisów abonentów. Taką działalność prowadzi w każdym kraju UE jeden z operatorów telekomunikacyjnych. W Polsce do świadczenia usługi powszechnej Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE) w 2006 r. wyznaczył Telekomunikację Polską.

Na tej podstawie w 2006 roku UKE ustalił minimalną liczbę aparatów publicznych, w tym liczbę tych aparatów przystosowanych dla osób niepełnosprawnych, jakie powinny być instalowane w Polsce. W gminach jest to jeden aparat publiczny na 950 mieszkańców, w tym jeden aparat publiczny przystosowany dla osób niepełnosprawnych na 2 tys. mieszkańców.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"