8 proc. Polaków odpornych na promocje, pozostali najczęściej korzystają z obniżek cen i „2 w 1”

Tylko 8 proc. Polaków deklaruje, że podczas zakupów wybiera ten sam produkt, niezależnie od działań promocyjnych. Pozostali w mniejszym lub w większym stopniu uwzględniają promocje. Jednocześnie konsumenci mają bardziej świadomy stosunek do promocji i nie zadawalają się każdą ofertą, a jedna trzecia korzysta z promocji za namową dzieci - wynika z badania ARC Rynek i Opinia.

km
km
Udostępnij artykuł:

Polscy konsumenci wciąż nie deklarują znudzenia promocjami. Ponad połowa badanych wskazuje, że cały czas są promocje, które ich pozytywnie zaskakują, a dzięki dużemu wyborowi zawsze mogą znaleźć ofertę ciekawą dla siebie.

Obniżka ceny lub usługi to forma promocji, z której konsumenci korzystają najczęściej (83 proc.). Popularne są też typy promocji wpływające na konsumpcję, takie jak większa ilość produktu za tę samą cenę (74 proc.), degustacje, testowanie produktów i usług (37 proc.) oraz przy zakupie produkt lub usługa gratis (39 proc.). Zdecydowanie rzadziej konsumenci korzystają z tych typów promocji, które wymagają ich indywidualnego udziału, takich jak zwrot pieniędzy w przypadku braku efektów, udział w sponsorowanych eventach, a także w konkursach i loteriach.

grafika

Mimo, że zdecydowana większość konsumentów przyznaje, że korzysta z promocji, to jednak ich stosunek do promocji jest różny. W ciągu ostatnich dwóch lat zmalał odsetek osób deklarujących, że zawsze chętnie korzystają z promocji. Zdecydowanie wzrósł zaś odsetek konsumentów, którzy tylko wówczas skorzystają z promocji, jeśli oferta będzie wyjątkowo przekonująca.

grafika

Niemal co piąty badany (17 proc.) przyznaje, że ma negatywne doświadczenia związane z promocjami. Wśród najczęściej pojawiających się problemów wymieniane są zawyżanie ceny towaru w promocji, oferowanie wadliwych lub przeterminowanych produktów czy niewywiązywanie się organizatorów promocji ze zobowiązań.

Postawy względem promocji są zróżnicowane w zależności od branży. Zakup produktów finansowych lub ubezpieczeniowych wyróżnia się nieco odmiennym, bardziej sceptycznym podejściem do promocji i to się nie zmieniło w ciągu ostatnich lat. Jedna czwarta badanych deklaruje, że nie kieruje się promocjami przy wyborze produktów bądź usług w tej branży. Dla porównania, tylko 4 proc. wskazało taką odpowiedź przy okazji zakupów spożywczych.

grafika

Badanie zostało zrealizowane przez ARC Rynek i Opinia techniką CAWI (wywiady online) na reprezentatywnej miejskiej próbie dorosłych osób powyżej 18 lat, które skorzystały z przynajmniej jednej promocji w ciągu ostatnich 12 miesięcy (N=1002).

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online