Agora coraz mniej zarabia na prasie i outdoorze, a więcej na kinach i radiu

W ub.r. przychody Agory z prasy codziennej spadły o 11,2 proc., z czasopism - o 13,7 proc., a z reklamy outdoorowej - o 7,4 proc. Za to w segmencie kinowym spółka zanotowała wzrost wpływów o 0,6 proc., a w radiowym - o 2,3 proc.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Przychody Agory w segmencie prasy codziennej wyniosły w ub.r. 527,7 mln zł i stanowiły aż 46,3 proc. łącznych przychodów spółki. Ponad połowę wpływów tego segmentu zapewniła „Gazeta Wyborcza”. Przychody z jej sprzedaży wyniosły 106,8 mln zł (o 18,7 proc. mniej niż w 2011 roku), a wpływy z reklam - 202,9 mln zł (o 20,8 proc. mniej niż rok wcześniej).

Agora informuje, że do tego pierwszego spadku oprócz niższego o 16,1 proc. niż w 2011 roku średniego rozpowszechniania płatnego „GW” przyczyniło się ograniczenie liczby i objętości wydań droższych (dostępnych w ramach tzw. oferty dwucenowej), które przełożyło się na spadek kosztów operacyjnych całego segmentu (o 7,1 proc., do kwoty 465,4 mln zł). Z kolei spadek wpływów reklamowych „GW” odzwierciedlił się w tym, że strony ogłoszeniowe stanowiły ok. 31,4 proc. objętości dziennika, o 3,1 pkt proc. mniej niż przed rokiem, a średnio dziennie publikowano takich stron - we wszystkich krajowych i lokalnych wydaniach tytułu - 134, o ok. 12 proc. mniej niż rok wcześniej.

Drugi dziennik Agory, bezpłatne „Metro”, zanotował 27,3 mln zł przychodów z reklam (spadek o 10,2 proc. w skali roku), a wpływy z projektów specjalnych (5 serii i 52 wydawnictw jednorazowych: książek oraz książek z płytami CD i DVD) zmalały o 35,2 proc., do kwoty 32 mln zł. W całym segmencie wzrosły jedynie przychody określane jako pozostałe (o 26,5 proc., do kwoty 139,3 mln zł), do czego przyczyniły się głównie wyższe o 31,9 proc. wpływy ze sprzedaży usług poligraficznych klientom zewnętrznym.

Jednocześnie Agora ograniczyła wydatki w prasie codziennej, najbardziej (o 32,9 proc.) na reprezentację i reklamę (przede wszystkim „Gazety Wyborczej”).

Zysk operacyjny EBIT segmentu wyniósł 62,3 mln zł (33,6 proc. mniej niż w 2011 r.), a EBITDA - 90,4 mln zł (26,4 proc. mniej). Jeśli pominąć koszty zwolnień grupowych (6,3 mln zł) i zdarzeń jednorazowych (2,2 mln zł), zysk operacyjny wzrasta do 70,8 mln zł, a EBITDA do 98,9 mln zł.

grafika

Czasopisma przyniosły w ub.r. Agorze 65 mln zł przychodów (13,7 proc. mniej niż w 2011 r.) i 7,7 mln zł straty operacyjnej (wobec 1,9 mln zysku rok wcześniej). Jeśli jednak pominąć koszty zwolnień grupowych (0,5 mln zł) i odpisu aktualizującego (12,4 mln zł), wynik operacyjny segmentu wyniesie 5,2 mln zł.

Agoraa wydaje miesięczniki „Avanti”, „Poradnik Domowy” i „Dziecko”, których łączne rozpowszechnianie płatne wynosiło 874,9 egz., o 6,5 proc. mniej niż w 2011 r. W październiku ub.r. zamknięty został, po zaledwie pół roku obecności na rynku, magazyn „Happy!” (więcej na ten temat).

grafika

Przychody segmentu internetowego Agory wyniosły tyle same co rok wcześniej - 114 mln zł. O ile wpływy z reklam wzrosły w skali roku o 8,6 proc. (do poziomu 89,8 mln zł), o tyle wpływy z ogłoszeń spadły o 27,2 proc. (do 17,7 mln zł). Spółka w komunikacie informuje, że spadek ten wynika z niższej sprzedaży łączonej oferty ogłoszeniowej w prasie i internecie oraz ogłoszeń w serwisach rekrutacyjnych i nieruchomościowych.

Wydatki na reprezentację i reklamę tego segmentu spadły o 17,1 proc., zwolnienia grupowe kosztowały 1,2 mln zł. Zysk operacyjny EBIT wyniósł 7,4 mln zł (17,5 proc. więcej niż w 2011 r.), a EBITDA - 12,9 mln zł (5,7 proc. więcej niż w 2011 r.).

Należąca do Agory spółka Trader.com (Polska) zanotowała w ub.r. 18,2 mln zł przychodów (spadek w skali roku o 11,2 proc.), z czego z działalności internetowej pochodziło 16,5 mln zł, a z działalności prasowej - 1,7 mln zł, o 43,3 proc. mniej niż rok wcześniej (w listopadzie ub.r. spółka zawiesiła wydawanie wszystkich tytułów prasowych). Zysk operacyjny EBIT Trader.com (Polska) wyniósł 3,5 mln zł.

grafika

Działalność kinowa - prowadzona poprzez grupę Helios - zapewniła w 2012 roku Agorze 205,1 mln zł przychodów, 0,6 proc. więcej niż rok wcześniej. Co prawda wpływy ze sprzedaży biletów do kin spadły o 8,4 proc. (czyli o 12,3 mln zł, do kwoty 134 mln zł), a ze sprzedaży barterowej - o 4,3 proc., ale sprzedaż reklam wzrosła aż o 72,6 mln zł, a pozostała sprzedaż (głównie opłata VPF od dystrybutorów filmów, opłata okularowa i przychody z podnajmu jednego z wrocławskich kin Heliosa) - aż o 178,9 proc. Zysk operacyjny wyniósł 6,1 proc., o 60,4 proc. mniej niż rok wcześniej.

Liczba widzów kin sieci Helios w 2012 r. wyniosła ponad 7,7 mln, o 7 proc. mniej niż 2011 r., a udział biletów na filmy 3D w całości sprzedanych biletów wyniósł ponad 36 proc., czyli tyle samo co rok wcześniej.

grafika

Zarządzająca nośnikami reklamy zewnętrznej Grupa AMS zanotowała w ub.r. 162,1 mln zł wpływów (spadek o 7,4 proc. w skali roku), z czego 157,1 mln zł (8,4 proc. mniej niż w 2011 r.) pochodziło ze sprzedaży reklam. Firma ograniczyła o 7,6 proc. koszty realizacji kampanii (m.in. dzięki zmniejszenia wolumenu usług druku plakatów), a o 1,5 proc. - wynagrodzenia pracowników. Natomiast o 1,6 proc. wzrosły koszty utrzymania systemu (głównie wskutek większej liczby billboardów 18 m2 i citylightów), a o 7,4 proc. - wydatki na reprezentację i reklamę (co wynika z realizacji w większym stopniu kampanii społecznych). Zysk operacyjny Grupy AMS wyniósł 4,2 mln zł, aż o 72 proc. mniej niż w 2011 r.

grafika

Przychody segmentu radiowego Agory (który tworzą stacje Tok FM, Roxy FM i Złote Przeboje) wzrosły w skali roku o 2,3 proc. (do kwoty 88,1 mln zł), a zysk operacyjny spadł o 17,6 proc. (do 2,8 mln zł). Mocno zmniejszono wydatki na reprezentację i reklamę (o 22,3 proc., do kwoty 12,9 mln zł), ograniczając promocję Roxy FM i Złotych Przebojów, za to o 5,2 proc. wzrosły koszty wynagrodzeń i świadczeń dla pracowników (wskutek wzrostu rezerwy urlopowej, kosztów szkoleniowych i odpraw dla odchodzących osób).

grafika
tw
Autor artykułu:
tw
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu