Jacy internauci i w których serwisach oglądali świąteczną reklamę Allegro.pl (analiza)

Świąteczną kampanię Allegro, która wystartowała 28 listopada 2016 roku w telewizji i internecie musieliście już widzieć. My przyjrzymy się jednak nie fenomenalnemu publicity, które Allegro niewątpliwie zawdzięcza świetnej warstwie kreacyjnej, ale płatnej emisji reklamy u takich wydawców, jak YouTube, Grupa Interia oraz TVN. Jakie są efekty kampanii, kto na niej zarobił i czy strategia mediowa miała tu jakiekolwiek znaczenie? Na te pytania odpowiada Marta Sułkiewicz z Gemiusa.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
Jacy internauci i w których serwisach oglądali świąteczną reklamę Allegro.pl (analiza)

W badaniu gemiusAdReal widzimy, że kampania składała się z wielu spotów, przy czym najdłuższa, ponaddwuminutowa wersja emitowana była na YouTubie, podczas gdy na Interii i Playerze postawiono na krótkie, 10-sekundowe spoty rozwijające ideę z głównej kreacji. Nic dziwnego, w końcu na YouTubie reklamodawca ma możliwość zapłacenia tylko za pierwszych 5 sekund emisji. Jeśli przez tych 5 sekund uda nam się zaciekawić odbiorcę, to możemy liczyć na bardzo długi kontakt z naszą reklamą.

Takie wykorzystanie YouTube’a lub Facebooka - na tym ostatnim płacimy po przekroczeniu progu 3 sekund, a użytkownik może w każdej chwili przewinąć stronę - wymaga oczywiście świetnej kreacji. Inwestujemy w kreatywny spot w dłuższej wersji, oszczędzamy na zakupie mediów, a przy tym zyskujemy efekt wirusowego rozprzestrzeniania się naszego spotu, oczywiście jeśli kreacja okaże się trafiona. To idealna przestrzeń łączenia content marketingu z zakupem mediów.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/najpopularniejsze-reklamy-na-youtubie-w-2016-roku-english-for-beginners-i-legendy-polskie-allegro-top10 ##

Co mówią statystyki?

Kreacje Allegro w pierwszym tygodniu grudnia 2016 roku dotarły do 2,3 mln realnych użytkowników, którzy stanowili 8,4 proc. polskich internautów (źródło: gemiusAdReal). Reklamy wideo online tej marki były wyświetlane 5,6 mln razy. Połowa internautów, którzy natrafili na kreacje Allegro, oglądała je na YouTubie, blisko jedna trzecia na Interii (30 proc.), a na Playerze 13,6 proc. Udziały ilościowe w filmowych reklamach online giganta e-commerce miał również Facebook – 8,6 proc. spotów Allegro było właśnie tam wyświetlanych.

 

Reklama Allegro na YouTubie najdłużej oglądana przez mężczyzn w wieku 45+

Średni czas oglądania spotu na YouTubie wynosił 32 sekundy. Sprawdziliśmy, kto oglądał kreację najdłużej. Okazało się, że film najbardziej spodobał się osobom wieku 25-34 lata, w równym stopniu kobietom i mężczyznom. Natomiast najdłużej spot oglądali mężczyźni w wieku 45+ - powyżej 1 minuty. Jak na tak fenomenalny spot statystyki nie powalają. Być może dlatego, że przez pierwszych 5 sekund nie dzieje się nic, co byłoby zapowiedzią wzruszającego, zabawnego filmu godną reszty spotu. Można byłoby napisać o zmarnowanej szansie, skoro długa kreacja skoncentrowana była wyłącznie na YouTubie. Dlaczego agencja nie zmontowała początku w taki sposób, żeby było zabawniej i bardziej wciągająco od pierwszych sekund? Można by zadawać podobne pytania, gdyby nie to, że ten mistrzowski filmik rozszedł się po całym świecie. Statystyki „bezpłatnego” dotarcia – 13,6 mln wyświetleń na YouTubie to stan na 7 lutego 2017 roku - dodają kilka zer do tego, za co Allegro zapłaciło. Ci, którzy wytrzymali do 12. sekundy, obejrzeli spot do samego końca i wzruszeni dzielili się filmem z przyjaciółmi.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/allegro-zdeklasowalo-rywali-na-youtube-ale-na-reklamowy-sukces-nie-ma-jednego-przepisu ##

W poprzednim roku Allegro zostało wyróżnione w konkursie Mixx Awards 2016 - za kampanię „Legendy Polskie”. Zdaje się, że za swoją świąteczną kampanię może liczyć na kolejne statuetki w przyszłym roku. Trudno o lepszy triumf kreatywności i prostych emocji nad matematyczną precyzją planowania mediów. Szczególnie przed świętami.

Marta Sułkiewicz, ekspert od reklamy wideo online w Gemiusie

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?