SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

17 proc. firm z branży public relations w najbliższym czasie może upaść

Jak wynika z nowego badania agencji Exacto, eksperci wieszczą branży public relations mocny, ale krótkotrwały spadek. Rynek  agencji może skurczyć się o 17 proc.

Article

Celem badania Exacto było ukazanie opinii ekspertów ds. komunikacji na temat kondycji całej branży public relations w obliczu koronawirusa.

Ponad połowa ankietowanych jest zdania, że sytuacja związana z pandemią koronawirusa trwale zmieni funkcjonowanie branży PR. Taka opinia  dominuje wśród pracowników agencji (59 proc.) oraz osób z dużym stażem pracy (61 proc. wśród osób związanych z branżą 16 lat i dłużej).

Podobnie rzecz się ma w innych branżach, na przykład eventowej, konferencyjnej i szkoleniowej. Badane osoby, posiadające większe doświadczenie zawodowe, są zdecydowanie bardziej przekonane, że takie trwałe zmiany na rynku PR na pewno zajdą. Patrząc z perspektywy tego co się zmieni, badani wskazują, iż wzrośnie rola digital PR, pracy zdalnej i hybrydowego łączenia pracy zdalnej z biurową.

Spadnie popyt na PR, będzie mniej agencji

Co czwarty respondent prognozuje, że może dojść do spadku popytu na usługi PR. Jednocześnie zgadzają się oni z tezą, że pandemia doprowadzi do reorganizacji pracy w branży public relations, a sam powrót do stanu sprzed koronawirusa będzie niemożliwy.

Autorzy raportu poprosili ankietowanych o prognozy,  jak zmieni się ta liczba w czasie i po pandemii koronawirusa. Odpowiedzi wskazują, że liczba firm będzie dynamicznie spadać.

Na koniec roku na rynku ma być o 17 proc. mniej agencji public relations niż na początku.

Rok po wykryciu pierwszego przypadku COVID-19 w Polsce, sytuacja na rynku public relations powinna zacząć się poprawiać, aczkolwiek powrót do stanu sprzed pandemii nawet na koniec 2022 roku jest zdaniem badanych mało prawdopodobny (aż 64% badanych przewiduje mniejszą liczbę firm).

Dane wskazują na znaczne skurczenie się rynku PR, a największe spadki w całym analizowanym okresie prognozują specjaliści reprezentujący organizacje pozarządowe oraz firmy z sektora publicznego. Przeważały opinie, że liczba firm zacznie wzrastać od początku 2021 roku – 40% ogółu odpowiedzi.

– Wyniki naszych badań pokazały, że branża jest świadoma negatywnych skutków pandemii. Potwierdzają to między innymi prognozy PR-owców w zakresie zmian w wielkości rynku PR w Polsce. Na uwagę zasługuje fakt, że rynek powinien zacząć się odbudowywać po roku od wykrycia pierwszego przypadku COVID-19 w Polsce, aczkolwiek nadal trzeba będzie się mierzyć z wieloma wyzwaniami. Jednym z nich będzie spadek popytu na usługi PR wynikający z ograniczonych budżetów zarówno obecnych, jak i potencjalnych klientów. Negatywne trendy w tym aspekcie można zaobserwować już dziś. Działania rządu w zakresie tarczy antykryzysowej, świadomość menedżerów w zakresie zagrożeń i optymalizacja kosztów to jedne z tych działań, które wspomogły szereg podmiotów. Aczkolwiek teraz przed częścią zarządów stoi zadanie odbudowy utraconej pozycji sprzed lockdownu – podsumowuje dr hab. prof. UW Dariusz Tworzydło, współautor badań i szef agencji Exacto.

Badania przeprowadził zespół analityków Exacto w miesiącach: kwiecień i maj 2020 roku na próbie 242 ekspertów PR.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: 17 proc. firm z branży public relations w najbliższym czasie może upaść

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl