SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Allegro z kwartalną stratą i o 250 mln zł wyższymi kosztami dostaw. Prognozy w dół

W pierwszej połowie br. grupa Allegro przy wzroście wpływów o 18,8 proc. do 2,99 mld zł zanotowała wzrost wydatków operacyjnych o 41,2 proc., głównie wskutek o połowę wyższych kosztów dostaw. Rentowność obniżyły straty Mall Group i WE|DO CZ. Firma obniżyła prognozę swoich całorocznych przychodów i zysku.

Zdecydowaną większość wpływów grupy Allegro stanowią prowizje i opłaty od sprzedawców na Allegro i Allegro Lokalnie. W zeszłym półroczu wzrosły rok do roku o 16,3 proc. do 1,42 mld zł.

Wpływy z własnego sklepu Allegro zwiększyły się o 50,3 proc. do 185,8 mln zł, a z reklam - o 24 proc. do 266,3 mln zł. Natomiast porównywarka Ceneo zanotowała minimalny wzrost - o 0,4 proc. do 90,9 mln zł.

Koszty operacyjne firmy poszły w górę dużo mocniej - o 41,2 proc. do 2,04 mld zł. Kwotowo najmocniej zwiększyły się wydatki na dostawy zakupów - z 538,7 do 783,3 mln zł. O ponad połowę wzrosły koszty sprzedanych towarów (o 54,8 proc. do 187,3 mln zł), usług IT (o 58,7 proc. do 70,5 mln zł) oraz koszty określone jako pozostałe (o 96 proc. do 166,9 mln zł).

Niższy zysk, Mall Group na minusie

Skorygowana EBITDA Allegro w II kw. 2022 roku wyniosła, zgodnie z szacunkami, 551,3 mln zł, co oznacza spadek o 1,5 proc. rok do roku. To wynik z wyłączeniem Mall Group i WE|DO. Skonsolidowana skorygowana EBITDA to 484 mln zł, o 13,5 proc. mniej rok do roku.

Mall Group i WE|DO CZ prowadzą działalność w Czechach, na Słowacji, Węgrzech, w Słowenii i Chorwacji. Przejęcie 100 proc. udziałów obu firm zostało sfinalizowane przez Allegro na początku kwietnia br., po uzyskaniu zgód regulatorów rynkowych. Sprzedającymi byli PPF, EC Investments i Rockaway Capital, a kwota transakcji wyniosła 867 mln euro za Mall Group i 14 mln euro za WE|DO CZ.

Zgodnie z szacunkami, przychody z wyłączeniem Mall Group i WE|DO wzrosły w II kw. 2022 roku o 22,3 proc. do 1,6 mld zł, a GMV (wartość brutto sprzedanych produktów) o 16 proc. do 12,11 mld zł.

Zgodnie z szacunkami skonsolidowane przychody w II kw. br. wzrosły o 69 proc. do 2,210 mld zł. Wartość GMV zwiększyła się o 23,5 proc. do 12,898 mld zł. Grupa poniosła w okresie 63,5 mln zł straty netto.

Półroczny zysk EBITDA zmalał z 1,07 mld zł do 881,5 mln zł, a tylko w drugim kwartale - z 547,6 do 448,9 mln zł. Zysk netto w całym półroczu zmniejszył się z 565,5 do 103,5 mln zł, a w drugim kwartale firma zanotowała 63,5 mln zł straty netto, wobec 295,9 mln zł zysku przed rokiem.

Do spadku rentowności przyczyniła się ujemna rentowność Mall Group i WE|DO CZ - w drugim kwartale firmy miały 73,7 mln zł straty EBITDA i 67,1 mln zł straty netto.

Allegro podało, że liczba aktywnych kupujących wzrosła w II kwartale o 2,1 proc. r/r do 13,6 min, wznawiając wzrost również w ujęciu kwartalnym. Średnie GMV na jednego aktywnego kupującego zwiększyło się o 13,9 proc. r/r do 3.350 zł.

Wskaźnik take rate w polskiej części biznesu Allegro zwiększył się o 0,35 punktu proc. r/r do 10,81 proc. w drugim kwartale br, "dzięki wdrożonym w pierwszym kwartale inicjatywom".

Liczba użytkowników Allegro Pay przekroczyła 1 mln, a wartość udzielonych pożyczek w drugim kwartale r/r wzrosła o 260 proc.

Prognozy obniżone, bo „otoczenie okazało się bardziej niepewne”

Allegro obniża prognozy wyników finansowych w 2022 roku grupy oraz działalności w Polsce - podała spółka w komunikacie. Średnioterminowe oczekiwania Allegro na lata 2023-2026 są obecnie weryfikowane.

Allegro podało, że aktualizuje swoje oczekiwania na cały rok dla działalności prowadzonej w Polsce zakładając wzrost GMV w przedziale 15-17 proc., przy wzroście przychodów na poziomie 23-26 proc. i wzroście skorygowanej EBITDA o 10-12 proc. r/r. Nakłady inwestycyjne mają się zaś ograniczyć do 650-700 mln zł.

W maju grupa informowała, że zakłada wzrost GMV na poziomie 15-20 proc., przy czym przychody mają być o 25-30 proc. wyższe rdr, a skorygowana EBITDA ma być o 10-15 proc. wyższa rdr bez uwzględnienia wyników Grupy Mall i WE|DO. Nakłady inwestycyjne w całym roku miały wynieść 675-725 mln zł.

Allegro zapowiedziało w czwartek rano, że w 2022 roku na poziomie skonsolidowanym, GMV ma się zwiększyć o 22-24 proc. wobec wcześniej przewidywanych 22-28 proc. Przychody grupy mają wzrosnąć w bieżącym roku o 67-71 proc. wobec 70-76 proc. wcześniej oczekiwanych. Skorygowana EBITDA grupy ma wzrosnąć o 2-6 proc. wobec wcześniej planowanych 4-11 proc., a nakłady inwestycyjne spodziewane są obecnie w przedziale 720-800 mln zł wobec 775-845 zakładanych wcześniej.

Grupa podała, że średnioterminowe oczekiwania Allegro na lata 2023-2026 ogłoszone 24 lutego są obecnie weryfikowane , by odzwierciedlić zmieniające się otoczenie biznesowe w strukturze kosztów i skupić na zwiększaniu wydajności.

Allegro poinformowało, że w III kwartale 2022 r. do dnia sporządzenia raportu zarząd odnotował, że wzrost GMV dla polskich operacji nadal przyspiesza w ujęciu kwartalnym i oczekuje, że wzrost GMV r/r w całym III kwartale wyniesie nieco powyżej 20 proc.

- Jesteśmy ostrożni w naszych najnowszych oczekiwaniach, które opierają się na naszym konserwatywnym spojrzeniu na nadchodzące miesiące. Otoczenie gospodarcze szybko się zmienia, ale nasz model działania okazał się skuteczny i stabilny dzięki temu, że zapewnia konsumentom duży wybór oraz świetne ceny i doświadczenia zakupowe. Nasze dotychczasowe średnioterminowe oczekiwania zostały opublikowane w dniu, w którym Rosja najechała Ukrainę, a otoczenie okazało się bardziej niepewne - powiedział cytowany w komunikacie prasowym Jon Eastick, dyrektor finansowy Allegro.

- Nowy prezes Allegro zarządził więc ostrożny i logiczny zwrot w kierunku zrównoważenia wzrostu z wydajnością i zwrotem z inwestycji, by w pełni się przygotować na prawdopodobnie trudniejsze warunki działania. Dlatego uaktualniamy nasze oczekiwania. Jednocześnie jednak warto odnotować, że polska część grupy poprawiła trend na marżach w drugim kwartale i jest na drodze do dalszego przyspieszenia wzrostu GMV i powrotu do wzrostu Skorygowanej EBITDA w obecnym kwartale. Siła wyników pomaga w złagodzeniu wszelkich wyzwań wynikających z nowo nabytego biznesu MALL, a naszym celem pozostaje stabilizacja tamtejszego GMV w trudnych obecnie warunkach- dodał Eastick.

Allegro z nowym prezesem

Od początku września dyrektorem Allegro.eu i prezesem Allegro jest Roy Perticucci, wcześniej związany m.in. Amazonem i europejskimi strukturami Tesco. Zastąpił Francoisa Nuytsa.

Z początkiem marca Allegro podwyższyło prowizję sprzedażową w prawie wszystkich kategoriach dla sprzedawców z kontami firmowymi. Tacy sprzedawcy płacą też więcej za dostawy Pocztą Polską i UPS w ramach Allegro Standard.Z końcem czerwca zamknięto należącą do Mall Group platformę Mall.pl, a na początku sierpnia Allegro uruchomiło czeską wersję językową swojej platformy.

Allegro od prawie dwóch lat jest notowane na warszawskiej giełdzie. Od początku br. akcje firmy staniały o 37 proc., a w ciągu ostatnich 12 miesięcy o 58 proc. W środę przy kursie 24,50 zł kapitalizacja spółki wynosiła 25,9 mld zł.

W czwartk na początku sesji giełdowej kurs Allegro malał o ponad 6 proc.

Dołącz do dyskusji: Allegro z kwartalną stratą i o 250 mln zł wyższymi kosztami dostaw. Prognozy w dół

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
mike
Gratuluję! Dalej podnoście prowizje to na pewno zysk będziecie mieli.
odpowiedź
User
Michał 2
Co się dziwić? Przy takich danych makroekonomicznych i ogólnej sytuacji finansowej gospodarstw domowych?
Ja akurat jako okazjonalny sprzedawca sobie cenię - na Allegro Lokalnie sprzedaję badziewie, którego nie mogę się gdzie indziej pozbyć za wcale nie takie słabe pieniądze. Wolę zapłacić te kilka złotych prowizji niż się kisić z niesprzedanym towarem. Mają dużo lepsze zasięgi i "sprawność sprzedaży" niż OLX. Wielu kupującym Smart robi dużą różnicę, inni tego nie mają.
odpowiedź
User
mike
Ja akurat jako okazjonalny sprzedawca sobie cenię - na Allegro Lokalnie sprzedaję badziewie, którego nie mogę się gdzie indziej pozbyć za wcale nie takie słabe pieniądze. Wolę zapłacić te kilka złotych prowizji niż się kisić z niesprzedanym towarem.


Do okazjonalnej sprzedaży się nadaje. Do profesjonalnego handlu ze względu na 10 czy 15% prowizje najczęściej już nie.
odpowiedź