SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Allegro na giełdzie bez dywidendy, inwestuje w Smart! „Amazon jak strzelba, która może wypalić”

Szykujące się do debiutu giełdowego Allegro nie będzie wypłacać inwestorom dywidendy, zamierza inwestować w rozwój, m.in. opcji Smart! i usług finansowych. - Możliwa szersza obecność Amazona w Polsce jest dla Allegro jak strzelba w dramacie - powieszono ją w pierwszym akcie i pewnie kiedyś wystrzeli - uważa Łukasz Wachełko z Wood & Company.

Francois Nuyts, prezes AllegroArticle

W poniedziałek Allegro zapowiedziało, że w ramach debiutu giełdowego sprzeda akcje nowej emisji za ok. 1 mld zł, zamierza przeznaczyć te środki na spłatę części zadłużenia. Ponadto obecni akcjonariusze spółki sprzedadzą mniejszościową część jej walorów.

Członkowie zarządu Allegro podczas telekonferencji nie podali, jaki dokładnie pakiet jej obecnych akcji zostanie zaoferowany inwestorowm. Dyrektor finansowy Jon Eastick zaznaczył jedynie, że będzie to znacząca część.

Prospekt za tydzień

Allegro złożyło swój prospekt w Luksemburskim Urzędzie Nadzoru Finansowego. Po zatwierdzeniu zostanie on opublikowany przez tamtejszą giełdę i samą spółkę, a także skierowany to warszawskiej giełdy.

Dlaczego firma wybrała taką ścieżkę? Jon Eastick wyjaśnił, że w Luksemburgu jest zarejestrowana spółka, za pośrednictwem której fundusze Permira, Mid Europa Partners i Cinven mają akcje Allegro.

- Jednocześnie to zupełnie naturalne, że odpowiednim miejscem notowania akcji polskiej firmy jest giełda w Warszawie. Polska giełda ma bardzo dobrą reputację, jest największą giełdą w tym regionie - zapewnił Eastick.

Akcje Allegro będą oferowane inwestorom instytucjonalnym i detalicznym w Polsce, wybranym inwestorom instytucjonalnym w USA i innych krajach za granicą. Zapowiedziano, że do inwestorów indywidualnych trafi 5 proc. walorów. - Celem Grupy i jej akcjonariuszy jest znaczący udział akcji będących w wolnym obrocie (free float) po ich dopuszczeniu do obrotu - stwierdzono. Allegro za rok przydzieli swoje akcje pracownikom, którzy nie mają obecnie walorów firmy. Każdy z nich otrzyma jako premię walory o wartości 10 tys. zł po 360 dniach od debiutu giełdowego.

Firma zatrudniła Goldman Sachs International i Morgan Stanley & Co. International, jako globalnych koordynatorów i współprowadzących księgę popytu; Barclays Bank PLC, BofA Securities Europe SA i Citigroup Global Markets Limited oraz Dom Maklerski Banku Handlowego S.A. jako współprowadzących księgę popytu, oraz Santander Bank Polska S.A i BM PKO BP jako współprowadzących księgę popytu i współoferujących w Polsce w związku z ofertą dla inwestorów detalicznych; oraz Bank Polska Kasa Opieki Spółka Akcyjna, Crédit Agricole Corporate and Investment Bank, Erste Group Bank AG, Pekao Investment Banking S.A. i Raiffeisen Centrobank AG, jako współzarządzających, w przypadku realizacji oferty publicznej.

Bez dywidendy, Allegro stawia na rozwój w Polsce

Dyrektor finansowy Allegro zapowiedział, że po debiucie giełdowym firma nie zamierza dzielić się zyskiem z akcjonariuszami. - Mówiliśmy wiele (podczas wideokonferencji - przyp.) o możliwościach wzrostu, które są przed naszym biznesem. Jesteśmy całkowicie skupieni, żeby wykorzystać te możliwości, kiedy się pojawiają - uzasadnił.

- Z tego powodu w przewidywalnej przyszłości nie będziemy płacić dywidendy. Chcemy dalej obniżać poziom zadłużenia i maksymalizować naszą elastyczność, żeby móc inwestować, gdy pojawią się na to szanse - podkreślił Eastick.

Łukasz Wachełko, szef działu dóbr konsumenckich w Wood & Company, ocenia, że brak dywidendy nie zmniejsza atrakcyjności inwestycyjnej Allegro. - Branża handlowa przedkłada raczej wzrost ponad dywidendę. Zwłaszcza w przypadku e-commerce obowiązuje hasło „cała naprzód” jeśli chodzi o rozwój i wzrosty, a na dywidendę przyjdzie czas. A kiedy nastąpi już ten moment, to wyceny firm będą niższe - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl.

Firma w komunikacie zapowiedziała też ekspansję biznesową i geograficzną. - Grupa uważa, że istnieje wiele możliwości wzmocnienia jej obecności biznesowej w wybranych pokrewnych obszarach, które obejmują B2B, sprzedawców międzynarodowych oraz pokrewne piony rynkowe, w których Allegro obecnie nie prowadzi działalności lub prowadzi działalność na małą skalę, lub poprzez rozbudowę rozwiązań łańcucha wartości, takich jak usługi logistyczne. W średniej perspektywie czasowej Grupa ma również ambicję rozwoju poza terytorium Polski - napisano w komunikacie.

Podczas wideokonferencji prezes Francois Nuyts wyjaśnił, że ekspansja międzynarodowa Allegro w ostatnim czasie polegała na wprowadzaniu ułatwień dla zagranicznym podmiotów do prowadzenia na platformie sprzedaży dla polskich klientów. - Ułatwiliśmy też zagranicznym kupującym dostęp do naszej platformy. Sześć miesięcy temu Polak mieszkający w Wielkiej Brytanii nie mógł kupić na Allegro swoich ulubionych produktów z kraju, chociażby pierogów, teraz już może - dodał.

Nuyts podkreślił, że zdecydowanym priorytetem dla firmy jest nasz rynek. - W Polsce jesteśmy dopiero na początku przejścia z offline do online’u, więc jest dużo do zrobienia w zakresie ulepszania naszej oferty. I to będzie nasz priorytet nr jeden, dwa, i mogę tak wyliczać dużo ponad dziesięć. W tym obszarze będziemy inwestować wszystkie zasoby - zapowiedział.

Marża maleje przez Allegro Smart!, ale rosną wpływy i zysk

W poniedziałek Allegro podało swoje wybrane wyniki finansowe z pierwszej połowy br. Firma osiągnęła wzrost przychodów netto z 1,17 do 1,77 mld zł oraz skorygowanego zysku EBITDA z 631 do 808 mln zł.

Wartość produktów sprzedanych na platformie (GMV) poszła natomiast w górę z 10,36 do 16,01 mld zł. Firma zwróciła uwagę, że ta wartość w 2018 roku zwiększyła się o 13,9 proc., a w ub.r. o 25,4 proc.

Wszystkie te wskaźniki znacząco wzrosły od 2017 roku. Za to skorygowana marża EBITDA spadła z 57,3 proc. w 2017 roku do 47,4 proc. w 12 miesiącach zakończonych w czerwcu br.

- Rentowność Allegro zaczęła spadać wraz z wprowadzeniem Allegro Smart! Skoro w ramach tej usługi firma współfinansuje dostawy, to rentowność się rozwadnia. Zgadzam się ze spółką, że rozwodnienie rentowności prowadzące do większej masy zysków może być dobrym kierunkiem, przy okazji budującym lojalną grupę klientów - komentuje dla Wirtualnemedia.pl Łukasz Wachełko.

Allegro Smart! obniża wpływy firmy o 14 proc., już 62 proc. ofert z tą opcją

Liczba aktywnych kupujących na Allegro w połowie br. wynosiła 12,3 mln, wobec 10,9 mln rok wcześniej i 11,4 mln na koniec ub.r. - Baza sprzedających na Allegro obejmuje zarówno duże marki, takie jak P&G i Reckitt Benckiser, jak i sieci prowadzące sprzedaż detaliczną, w tym MediaMarkt i Carrefour, oraz szereg małych i średnich przedsiębiorstw - wyliczyła firma w komunikacie.

Zaznaczyła, że sprzedaż na jej platformie prowadzi łącznie ok. 117 tys. firm, a dziennie w drugiej połowie ub.r. i pierwszej połowie br. było zawieranych średnio 32 mln transakcji.

W połowie br. 13 proc. sprzedawców więcej niż przed rokiem i o 47 proc. więcej aktywnych ofert - ok. 164 mln, z czego 102 mln z opcją Allegro Smart! obejmującą nielimitowaną liczbę dostaw zakupów z Allegro.

Allegro Smart! został wprowadzone jesienią 2018 roku. Na koniec 2018 roku korzystało z niego 684 tys. kupujących, na koniec ub.r. - 1,5 mln, a na koniec czerwca br. - 2,1 mln (czyli 17 proc. wszystkich aktywnych kupujących na platformie).

Dla Allegro współfinansowanie dostaw zakupów, których w dużej części nie pokrywają koszty usługi Smart! Jon Eastick poinformował, że finansowanie tej opcji kosztowało firmę 14 proc. przychodów w ciągu 12 miesięcy do czerwca br. Wydatki zwiększyła jeszcze decyzja Allegro o możliwości darmowego aktywowania Smart! w trakcie wiosennego lockdownu.

Bez zwolnień w eBilet, testy Allegro Pay

Wiosną ub.r. Allegro przejęło firmę eBilet, za 80 proc. jej udziałów płacąc 88 mln zł. W związku z obostrzeniami epidemicznymi bardzo mocno zmalała oferta imprez masowych (m.in. koncertów, wydarzeń sportowych), na które bilety można kupić na eBilet.

Francois Nuyts zapewnił, że mimo tej sytuacji nie doszło i nie dojdzie do redukcji zatrudnienia w kupionej firmie. - Pracownicy eBilet zostają z nami, mamy długoterminową wizję biznesu. Jesteśmy przekonani, że koncerty wrócą, zamierzamy dalej inwestować w tę firmę - stwierdził.

Łukasz Wachełko ocenia, że eBilet w niewielkim stopniu wpływa na wyniki finansowe i postrzeganie Allegro przez inwestorów. - Gdyby przedstawiciele Allegro na wideokonferencji zapomnieli wspomnieć, że firma przejęła eBilet, nikt by pewnie nie zwrócił uwagi. Według mnie, inwestycja w eBilet to dla Allegro raczej budowanie nowych kompetencji niż rozwój core’owego biznesu - powiedział portalowi Wirtualnemedia.pl.

Szef Allegro zaznaczył, że przy ewentualnych przejęciach firma kieruje się rozbudową oferty dla jej stałych użytkowników. W przypadku eBiletu jest to np. możliwość kupowania biletów w przedsprzedaży przez osoby korzystające z opcji Smart!. - Przyglądamy się taktycznie różnym biznesom, które mogą przynosić korzyści naszym konsumentom, zwłaszcza tym używającym Allegro Smart! - stwierdził Francois Nuyts.

Allegro zamierza dalej rozwijać własne usługi finansowe, pod koniec lipca zaczęło testy platformy płatniczej Allegro Pay. - Obecnie jesteśmy w fazie testowania Allegro Pay: zarówno pod względem tego, jak użytkownicy reagują na tę usługę, co w niej lubią, co chcieliby zmienić, jak również tego, jakie wyniki finansowe ona osiąga. Spodziewamy się, że do końca roku przeanalizujemy wyniki tych testów i będziemy dyskutować, ile kapitału chcemy przeznaczyć na jej rozwój - opisał Jon Eastick.

Amazon jak strzelba, która kiedyś wystrzeli?

Członkowie zarządu Allegro odpowiadając na pytanie o możliwą rywalizację z Amazonem podkreślali, że ich firma ma już duże doświadczenie i szeroką bazę użytkowników w Polsce. Natomiast amerykański koncern jak na razie zbudował kilka centrów logistycznych, na początku br. pojawiła się informacje, że udostępni polskim internautom swoją pełną ofertę, a zakupy będzie dostarczał m.in. we współpracy z Pocztą Polską.

- Według mnie zarządzający Allegro gdzieś z tyłu głowy mają Amazona, który póki co na polskim rynku jest obecny częściowo, ale zazwyczaj w krajach, w których się pojawia, wchodzi mocniej. Tak jak kiedyś Allegro pokonało eBaya, pozycjonując się jako platforma oferująca bezpieczeństwo transakcji oparte na długiej historii w Polsce, tak teraz musi uzbroić się, budując lojalność klientów - komentuje Łukasz Wachełko.

„Financial Times” podał w poniedziałek, że w ramach debiutu giełdowego Allegro może sprzedać ok. 20-25 proc. swoich akcji. Wartość oferty może przebić dotychczasowy rekord warszawskiej giełdy - sprzedaż akcji PZU w debiucie w maju 2010 roku za 2,1 mld euro. Ponadto Allegro może stać się największą spółką na warszawskim parkiecie. Według „Financial Timesa” firmy doradzające akcjonariuszom spółki szacują jej wycenę na 10-12 mld euro.

- Jeśli weźmiemy historyczne wyniki Allegro i wskaźniki podobnych spółek, od Aliexpress przez firmy typu Zalando po Amazona, tego typu wycena wydaje się uzasadniona. Diabeł oczywiście tkwi w szczegółach, bo e-commerce nie jest homogeniczny, poszczególne spółki mają inne modele biznesowe i wskaźniki wyceny - ocenia Łukasz Wachełko.

- Pytanie, w jaki profil wzrostu Allegro rynek jest w stanie uwierzyć i jaki profil spółka jest w stanie uzasadnić. Moim zdaniem dla spółki kluczowe są dwie kwestie: skupienie się na polskim rynku, który jest duży z perspektywy Europy Środkowej, ale niewielki w porównaniu do, choćby, Chin, oraz możliwa szersza obecność Amazona w Polsce, która dla Allegro jest jak strzelba w dramacie - powieszono ją w pierwszym akcie i pewnie kiedyś wystrzeli - dodaje menedżer z Wood & Company.

Allegro ma zadebiutować na giełdzie w czwartym kwartale, nie podaje natomiast dokładniejszego terminu. Jest on uzależniony m.in. od tempa i efektów rozmów z potencjalnymi inwestorami instytucjonalnymi. Na warszawskiej od kilku tygodni panuje trend boczny, po tym jak w kwietniu i maju odrobiono część spadków z marca, a ostatnio wyhamowały wzrosty części spółek, które uznawano za biznesowych beneficjentów epidemii.

Jaka koniunktura na naszej giełdzie może być w przyszłym kwartale? - Może nastąpić druga fala pandemii, lockdown i spadki giełdach. Ale przy kolejnym lockdownie wszyscy jeszcze bardziej będą skupiać się na e-commerce i spółki z tej branży mogą stać się jeszcze atrakcyjniejsze - analizuje Łukasz Wachełko.

- W tych prognozach jest dużo wariantowości. Na pewno w tym roku spółki e-commerce’owe zyskały - zarówno pod względem wzrostu liczby klientów i przychodów, jak też pozyskania danych. Chociażby Frisco informowało, że w czasie lockdownu uzyskało tyle danych od użytkowników, co normalnie przez kilka lat. A takie dane, jeśli umie się korzystać z big data, też mają swoją wartość - zaznacza.

Allegro chce zdążyć z debiutem przed korektą?

- Otwarcie książki (book building chętnych do kupna akcji Allegro - przyp.) jest wstępnie sygnalizowane już na najbliższy poniedziałek - powiedział rozmówca PAP Biznes pragnący zachować anonimowość.

Z nieoficjalnych informacji wynika też, że czasu na składanie ofert może być bardzo mało i nie jest wykluczone, że zakończenie book-buildingu wśród inwestorów instytucjonalnych nastąpi już w kolejny piątek, 25 września. Takie sygnały napływają do zarządzających funduszami inwestycyjnymi ze strony maklerów z biur maklerskich tworzących konsorcjum oferujące akcje Allegro. Inne źródła twierdzą nawet, że book building potrwa nie dłużej niż dwa-trzy dni.

Według ustaleń PAP firmy odpowiadające za ofertę Allegro dla inwestorów giełdowych wstępnie określili na potrzeby budowy księgi popytu wartość grupy Allegro na około 45 mld zł. Z raportu Santander BM, do którego dotarł PAP Biznes wynika, że wartość equity Allegro analitycy tego biura szacują na 47,3 mld zł, a enterprise value zbliżone jest do 50 mld zł. Santander BM wchodzi w skład konsorcjum oferującego akcje.

- Oferujący określili wartość Allegro na 45 mld zł, taką wycenę chcą osiągnąć - powiedziały PAP Biznes dwa źródła rynkowe. Do tej pory nie jest jednak znany przedział oczekiwanej ceny akcji w ofercie.

- Wartość akcji nowej emisji i sprzedawanych przez obecnych akcjonariuszy określona jest na około 10 mld zł. Trudno jest odnosić się do takich oczekiwań nie znając prospektu i bez głębszej analizy spółki - dodał jeden z rozmówców pragnących zachować anonimowość.

Rynkowi rozmówcy PAP sygnalizują, że oferta Allegro prowadzona jest w dużym pośpiechu, a większość akcji trafi prawdopodobnie do inwestorów zagranicznych, którzy będą kupowali spółkę niezależnie od jej wyceny. Stanowić ona będzie bowiem ważny składnik indeksów WIG20 i WIG.

- Początkowo oferta była planowana na połowę października, ale doszło do sporego przyspieszenia, gdyż oferujący obawiają się korekty na Wall Street i chcą zdążyć przed spodziewanymi spadkami na Nasdaq. Stąd bardzo krótki czas na składanie deklaracji zakupu - powiedział jeden z rozmówców.

- Oferujący są przekonani, że akcje obejmą bez problemu fundusze zagraniczne, dla których jest to typowa transakcja benchmarkowa. Muszą kupić spółkę, żeby móc odwzorowywać skład indeksu. To co dla zagranicznych graczy jest tanie, dla krajowych funduszy może okazać się drogie, więc jest prawdopodobne, że większa część oferty trafi za granicę - dodał.

2,4 mld zł wpływów i 399 mln zł zysku Allegro

Allegro to najpopularniejszy serwis e-commerce w Polsce. Według badania Gemius/PBI w maju zanotowało 18,38 mln realnych użytkowników, 1,76 mld odsłon oraz 16 minut i 33 sekundy średniego dobowego czasu korzystania przez odwiedzającego, a aplikacja mobilna Allegro - 4,83 mln użytkowników.

Na początku br. Allegro w rankingu mierzącej ruch internetowy firmy Similarweb znalazło się na dziesiątym miejscu wśród platform e-commerce z całego świata.

Fundusze Permira, Mid Europa Partners i Cinven przejęły Allegro pod koniec 2016 roku, płacąc 3,25 mld dolarów. Przedtem przez 8 lat właścicielem firmy był fundusz Naspers, zapłacił za nią 950 mln funtów

W ub.r. Allegro.pl osiągnęło wzrost przychodów sprzedażowych o 31 proc. do 2,39 mld zł, a przy wzroście kosztów operacyjnych o 46,9 proc. do 1,18 mld zł jego zysk netto poszedł w górę z 230,08 do 399,02 mln zł.

Przychody firmy Allegro.pl z usług e-commerce zwiększyły się z 1,61 mld zł w 2018 roku do 2,08 mld zł, wpływy reklamowe - ze 128,1 do 165,69 mln zł, przychody ze sprzedaży towarów - z 62,79 do 115,21 mln zł, a pozostałe wpływy - z 25,95 do 30,42 mln zł.

Wpływy z e-commerce to przede wszystkim z prowizji od sprzedaży na platformie, a marketingowe - z opcji płatnej promocji ofert. W ostatnich latach Allegro podwyższało prowizję w niektórych kategoriach (jednocześnie rezygnowano z opłat za wystawianie ofert), a z początkiem czerwca br. zaczęło naliczać prowizję przy każdej transakcji od ceny z uwzględnieniem kosztu dostawy.

Na koniec ub.r. w firmie pracowało 1 969 osób, wobec 1 713 rok wcześniej.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Allegro na giełdzie bez dywidendy, inwestuje w Smart! „Amazon jak strzelba, która może wypalić”

4 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Jan
Kto nie kupi Allegro na debiucie przegra życie.
odpowiedź
User
rewq
jeszcze wiecej podrabianych rzeczy z Chin udącjaych orginalne hahahaahahahah
odpowiedź
User
Oginal
jeszcze wiecej podrabianych rzeczy z Chin udącjaych orginalne hahahaahahahah


Nie szukaj na allegro oginałów hahahahahaha
odpowiedź