SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Kancelaria Andrzeja Dudy skarży się do KRRiT na brak materiału w „Wiadomościach” o zapowiedzi referendum

Szefowa Kancelarii Prezydenta RP skierowała skargę do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, domagając się wyjaśnień, dlaczego w dniu, w którym Andrzej Duda zapowiedział referendum konstytucyjne, „Wiadomości” TVP nie pokazały materiału na ten temat.

Prezydent Andrzej Duda w środowym materiale "Wiadomośći" o jego planach ws. referendum, fot. TVP Article

To, że w poniedziałek wpłynęła skarga od Haliny Szymańskiej, szefowej Kancelarii Prezydenta RP, potwierdziła „Gazecie Wyborczej” rzeczniczka prasowa Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.

Według ustaleń „GW” w piśmie Szymańska powołała się na zapisy ustawy o radiofonii i telewizji, zgodnie z którymi media publiczne mają obowiązek m.in. „rzetelnie ukazywać całą różnorodność wydarzeń i zjawisk w kraju i za granicą”, natomiast KRRiT ma pilnować otwartego i pluralistycznego charakteru mediów publicznych.

Szefowa Kancelarii Prezydenta zwróciła uwagę, że w dniu, w którym Andrzej Duda przedstawił szczegółowy plan w sprawie referendum dotyczącego konstytucji, materiały na ten temat pokazano w „Wydarzeniach” Polsatu i „Faktach” TVN. Dlatego przedstawiciele TVP nie mogą się tłumaczyć, że mieli za mało czasu, by przygotować relacje.

Zgodnie z procedurą Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zwróci się do Telewizji Polskiej o nagranie programu, którego dotyczy skarga. Poprosi też nadawcę o odpowiedź na zastrzeżenia zawarte w skardze.

Materiał o referendum był w „Wiadomościach” dzień później

Andrzej Duda wraz ze swoimi ministrami szczegóły referendum planowanego na listopad br. (m.in. listę 15 pytań) przedstawił 12 czerwca po południu. Temat był komentowany przez wielu polityków i dziennikarzy, przeważały negatywne oceny.

Tego dnia materiał o zapowiedzi referendum wyemitowano w „Teleexpressie”, natomiast informacje o tym nie pojawiły się w „Panoramie” i „Wiadomościach”. W tym ostatnim programie zajęto się sprawą następnego dnia - w materiale Jakuba Wojtanowskiego krytycznie o planach Andrzeja Dudy co do referendum wypowiedzieli się Adrian Stankowski z „Gazety Polskiej Codziennie” i Marcin Fijołek z „Sieci”.

- Ze zdziwieniem i zaskoczeniem przyjąłem to, że telewizja publiczna nie tak dynamicznie informowała o tym ważnym wydarzeniu. Ale rozumiem, że to się na pewno będzie przebijać - skomentował tę sytuację Paweł Mucha, zastępca dyrektora Kancelarii Prezydenta RP, w wywiadzie w radiowej Trójce.

„Gazeta Wyborcza” zasugerowała, że materiał o referendum nie pojawił się w „Wiadomościach” w dniu konferencji prezydenta, ponieważ kierownictwo TVP nie dostało od polityków PiS sygnałów, w jakim tonie opisywać tę sprawę.

W odpowiedzi Jarosław Olechowski, szef „Wiadomości” i Telewizyjnej Agencji Informacyjnej, na Twitterze wyliczył, że temat był relacjonowany przez telewizję publiczną: TVP Info na żywo transmitowało konferencję Andrzeja Dudy i jego ministrów dotyczącą pytań, a materiały o tym pokazano w „Teleexpressie” i następnego dnia w „Wiadomościach”. Nie wyjaśnił natomiast, dlaczego „Wiadomości” nie poinformowały o tym w dniu konferencji.

Na „Wiadomości” narzekał już Piotr Gliński

Andrzej Duda to kolejny polityk obozu rządzącego, który skarży się na przekaz w „Wiadomościach”. W listopadzie 2016 roku minister kultury i dziedzictwa narodowego Piotr Gliński w „Gościu Wiadomości” mocno skrytykował serię materiałów w programie o zastrzeżeniach co do finansowania niektórych organizacji pozarządowych. Gliński ocenił te relacje jako mało profesjonalne i kompromitujące dla TVP, a jedno z pytań zadanych mu przez Michała Adamczyka określił jako klasyczny przykład manipulacji i propagandy.

Następnego dnia Piotr Gliński rozmawiał o tej sprawie z prezesem Telewizji Polskiej Jackiem Kurskim. W „Wiadomościach” nie pokazywano już potem tak często materiałów w krytycznym tonie opisujących organizacje pozarządowe.

Według danych Nielsen Audience Measurement w maju br. średnia oglądalność „Wiadomości” w TVP1 wynosiła 1,59 mln widzów, a w TVP Info - 372,1 tys.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Kancelaria Andrzeja Dudy skarży się do KRRiT na brak materiału w „Wiadomościach” o zapowiedzi referendum

15 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
TM
Może to dobrze że w bzurnym programie nie mówili o bzdurnym referendum. Siebie warci i siebie oceniający.
37 11
odpowiedź
User
racz nam wrócić Panie...
Wiadomości to program dezinformacyjny - teraz to nawet adrian zobaczył.
35 12
odpowiedź
User
Ryszard
Przecież teraz jest pluralizm w mediach.
27 8
odpowiedź
User
topper
Przecież teraz jest pluralizm w mediach.
A jak się panu prezydentowi nie podoba misyjne TVP to niech sobie idzie do TVNu.
23 10
odpowiedź
User
Marek
Biedny Duduś. Trochę ma racji. Bo wcześniej Wiadomości pokazywały każdy jego wypad na górkę czy na plażę a teraz, jak w końcu coś niby poważnego wymyślił to nie chcieli z kamerą przyjechać. Mógł to ogłosić jadąc na skuterze wodnym, może wtedy by się udało.
34 10
odpowiedź