SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Audi niezadowolone z wyników w 2018 roku, będzie nowa strategia

Koncern Audi po swym niezadowalającym sprawozdaniu finansowym za rok 2018 zapowiedział nową, bardziej ukierunkowaną strategię.

1 812 485 sprzedanych samochodów marki Audi dało w 2018 roku wynik o 3,5 proc. gorszy od wyniku sprzedaży roku 2017 (1 878 105 aut). Największe spadki odnotowano w Europie, co było wynikiem ograniczonej oferty sprzedażowej będącej konsekwencją wdrażania pierwszego stopnia procedury testowej nowego cyklu WLTP.

Przychody ze sprzedaży koncernu Audi rzędu 59 mld 248 mln euro były zbliżone do ubiegłorocznych (2017: 59 mld 789 mln).

Czynnikiem pozytywnie wpływającym na wyniki rynkowe był początek sprzedaży modelu Audi Q8 oraz wyraźny wzrost sprzedaży i tym samym wzrost obrotów marki Lamborghini, co jest konsekwencją wprowadzenia na rynek nowego SUV-a tej marki - modelu Urus.

Operacyjny wskaźnik rentowności ze sprzedaży przed odliczeniem strat nadzwyczajnych wynoszący 7,9 proc. (2017: 8,5 proc.) nie zmieścił się w dotychczas zakładanym długoterminowym przedziale strategicznym w wysokości od 8 do 10 proc. W roku 2018 Audi zanotowało straty nadzwyczajne w wysokości 1 mld 176 mln euro (2017: 387 mln euro), będące efektem kryzysu związanego z silnikami Diesla. Oprócz kary pieniężnej w wysokości 800 mln euro wymierzonej przez prokuraturę w Monachium, straty te obejmują także nakłady na rozwiązania techniczne, pracę z klientem oraz wydatki na zabezpieczenie się przed ryzykiem prawnym. Po odliczeniu tych strat nadzwyczajnych, zysk operacyjny w 2018 roku wyniósł 3 mld 529 mln euro (2017: 4 mld 671 mln), a operacyjny wskaźnik rentowności ze sprzedaży 6 proc. (2017: 7,8 proc.).

Realizując plan transformacji Audi, koncern podjął w 2018 roku różne działania za kwotę 1,9 mld euro. Z tego, w porównaniu z rokiem 2017, kwota 1,1 mld euro miała pozytywny wpływ na zysk operacyjny. Przede wszystkim dzięki dyscyplinie w zakresie kosztów ogólnych, producent zdołał częściowo zrównoważyć wydatki związane z wdrażaniem nowej procedury testowej WLTP i z obciążeniami wynikającymi z kryzysu związanego z silnikami Diesla. Plan zmierzający do poprawy wyników obejmuje działania w zakresie redukcji kosztów i zwiększenia przychodów ze sprzedaży.

Audi podjęło decyzję o konkretnych krokach na rzecz osiągania lepszych wyników finansowych, które w okresie od 2018 do 2022 roku mają wynieść ponad 10 mld euro. W ramach nowego pakietu zadań producent, mając na uwadze długoterminowy wzrost wartości przedsiębiorstwa, optymalizuje swoje przynoszące zyski zaangażowanie kapitałowe.

Wynik finansowy roku 2018 wykazał wzrost do 831 mln euro (2017: 46 mln euro). Oprócz dobrej sytuacji na rynku chińskim, było to efektem zastosowania po raz pierwszy nowego, zgodnego z Międzynarodowymi Standardami Sprawozdawczości Finansowej (IFRS) standardu obliczania bilansu. Efekty finansowe będące skutkiem zabezpieczenia działalności operacyjnej będą teraz w całości wykazywane w zysku operacyjnym, a nie jak dotąd w wyniku finansowym. Łącznie, wynik przed opodatkowaniem rzędu 4 mld 361 mln euro (2017: 4 mld 717 mln euro) był o 7,5 proc. niższy od wyniku osiągniętego w roku 2017.

Za zaangażowanie na rzecz firmy w roku 2018, Audi nagrodziło załogę udziałami w wypracowanym wyniku. Wykwalifikowany robotnik w niemieckich zakładach będzie miał udział w wyniku Audi za 2018 rok w wysokości 3630 euro (2017: 4770 euro). Podstawę stanowi tu formuła obliczeniowa zawarta w umowie zbiorowej. Kierownictwo przedsiębiorstwa w dywidendzie wypłacanej za rok 2018 nie uwzględniło negatywnie wpływającej na wynik kary pieniężnej, odpowiednio zwiększając w ten sposób wysokość dywidendy. W spółkach-córkach Audi obowiązują podobne porozumienia dotyczące udziału załogi w zysku.

W roku budżetowym 2018 koncern Audi wypracował pozytywne przepływy pieniężne netto w wysokości 2 mld 141 mln euro (2017: 4 mld 312 mln euro). W roku 2017 pozytywny wpływ na przepływy pieniężne netto miał jednorazowy efekt sprzedaży mniejszościowego udziału w Volkswagen International Belgium. Na dzień 31 grudnia 2018 r. koncern Audi wykazywał płynność netto w wysokości 20 mld 442 mln euro (2017: 20 mld 788 mln euro).

Na corocznym walnym zgromadzeniu, które odbędzie się 23 maja 2019 r., zarząd Audi zaprezentuje nowy kierunek. - Znacznie zwiększymy tempo zmian, ponieważ musimy podołać podwójnej transformacji. Naszym celem jest to, by Audi znowu było efektywną, elastyczną i odporną na trudności organizacją. Przedsiębiorstwo chce ustanawiać nowe standardy przełomu technologicznego i biznesowego w branży. Będziemy działać o wiele bardziej kierując się interesem klienta, a mniej własnym, koncentrując się na kluczowych sprawach, konsekwentnie i z dużą dyscypliną je wdrażając - zapowiedział Bram Schot, prezes zarządu Audi.

W ramach nowego kierunku, przedsiębiorstwo chce także poddać egzaminowi swój model wytwarzania wartości i znacznie zwiększyć produktywność. Koncern Audi jako przedsiębiorstwo w przyszłości zamierza bardziej skoncentrować się na swych kluczowych kompetencjach. W porozumieniu z przedstawicielami pracowników, koncern określi przyszły przydział poszczególnych modeli Audi do poszczególnych fabryk, a tym samym podział zadań i wzrost mocy produkcyjnych zakładów w swej międzynarodowej sieci produkcyjnej i sieci badań rozwojowych. Dzięki powiązaniu platform i architektur pojazdów oraz dalszemu uelastycznianiu produkcji, optymalizowane mają być nakłady na zasoby i wykorzystanie mocy produkcyjnych.

Kolejnym centralnym wskaźnikiem sukcesu Audi ma być wskaźnik zwrotu z inwestycji (ROI). Dla celów wewnętrznego sterowania działalnością firmy, w przyszłości ocenie finansowej będzie podlegał wpływ projektów pojazdów na średnią emisję CO2, który następnie będzie uwzględniany w tym wskaźniku. Wraz z sukcesywną przebudową gamy modelowej, Audi w przyszłości będzie znacznie bardziej wykorzystywać potencjał synergii w koncernie Volkswagen, na przykład w zakresie elektromobilności, wykorzystując wspólnie z Porsche architekturę premium PPE oraz Modułowy System Napędu Elektrycznego (MEB) Volkswagena.

- Klienci szybciej i częściej niż początkowo oczekiwaliśmy będą przesiadać się na samochody elektryczne (...) Dlatego już rozwinęliśmy naszą mapę drogową i w roku 2025 będziemy oferować blisko 25 modeli elektrycznych - powiedział Schot.

Dodatkowo Audi na nowo ustrukturyzuje swoją gamę modelową i będzie ją rozbudowywać zwłaszcza w wyższych segmentach premium. Do roku 2025, paleta produktów w wyższej klasie średniej i luksusowej ma wzrosnąć do 15 modeli.

Już w obowiązującej od 2019 roku nowej strukturze sprawozdawczości, koncern Audi dokonuje organizacyjnej koncentracji i czyni pierwszy krok na drodze ku zmniejszeniu stopnia złożoności swej struktury. Dotąd sprawozdanie roczne koncernu Audi, na skutek uwzględniania wyników kilku multibrandowych spółek importerskich, obejmowało także wielkość sprzedaży i wskaźniki finansowe dotyczące zbytu samochodów innych marek koncernu Audi. Teraz będą one uwzględniane na poziomie koncernu Volkswagen. Wiąże się z tym wpływ na wskaźniki Audi: w nowej strukturze sprawozdawczej za rok 2018, zamiast wykazanych 59,2 mld euro, sprzedaż skorygowana wyniosłaby 53,6 mld euro. Zysk operacyjny w znacznym stopniu nie zmieniłby się, ale operacyjny wskaźnik rentowności ze sprzedaży przed odliczeniem strat nadzwyczajnych wyniósłby 6,6 proc. i byłby o 0,6 pkt. proc. wyższy niż w obecnym sprawozdaniu. W związku z powyższym, koncern zwiększa długoterminowy przedział strategiczny operacyjnego wskaźnika rentowności ze sprzedaży do wartości od 9 do 11 proc.

Sprzedaż Audi w 2019 r. powinna umiarkowanie rosnąć. Koncern Audi prognozuje, że przychody ze sprzedaży przekroczą ich skorygowany poziom sprzed roku. Przedsiębiorstwo zakłada, że operacyjny wskaźnik rentowności ze sprzedaży w nowej strukturze sprawozdawczej wyniesie od 7 do 8,5 proc. Przepływy pieniężne netto mają wynieść od 2,5 do 3 mld euro.

Łącznie Audi w 2019 roku zaprezentuje ponad 20 nowych i odmłodzonych pojazdów. Marka wprowadzi także 9 modeli S i 4 modele R i RS. Pod koniec roku 2020, Audi będzie miało dwanaście zelektryfikowanych modeli, tym samym oferując takie auto w każdym z segmentów.

Dołącz do dyskusji: Audi niezadowolone z wyników w 2018 roku, będzie nowa strategia

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Axe
Zero innowacji, nowe modele są gorszą kopią starych, za to ceny podciągnęli o 10% w górę, żeby sfinasować aferę dieslowską. No i taka strategia przynosi odpowiednie owoce
odpowiedź