SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Branża o starcie polskiego MSN

Przedstawiciele branży internetowej są sceptyczni co do formuły w jakiej wystartowała w poniedziałek testowa polska wersja amerykańskiego portalu MSN. Specjalnie dla Wirtualnemedia.pl nowego konkurenta oceniają m.in. prezes Wirtualnej Polski i Leszek Bogdanowicz.

Branża o starcie polskiego MSN

Obecnie w wersji beta polskiego MSN (Microsoft) można znaleźć bieżące informacje z kraju i ze świata, wiadomości biznesowe, sportowe, prognozę pogody oraz szereg elementów rozrywkowych. Dostępny jest także komunikator internetowy Windows Live Messenger i darmowa poczta Windows Live Hotmail.

Kontent informacyjny umieszczony w polskim MSN pochodzi z portalu Gazeta.pl i serwisu sportowego Agory, z którą Microsoft zdecydował się nawiązać współpracę. Zawartości dostarczają także dwaj międzynarodowi partnerzy giganta - firmy Starlounge (informacje o celebrities) i Foreca (prognoza pogody). Microsoft planuje również docelowo utworzenie własnej redakcji w Polsce. Prowadzona jest już rekrutacja pracowników, którzy ją zasilą.

microsoft

Portal będzie dalej rozwijany, rozbudowane mają być jego kanały i moduły, a zawartość merytoryczna poszerzona. Jak zapowiada Microsoft, wpływ na zmiany będą mieć opinie użytkowników. Oficjalna premiera polskiego serwisu MSN ma nastąpić wiosną br.

Jacek Murawski, prezes portalu Wirtualna Polska
Niby światowi giganci zdają sobie sprawę ze znaczenia polskiego rynku, a inwestują na nim tak, jakby nie doceniali ani wiedzy ani potencjału polskich internautów. EBay wszedł na nasz rynek nieprzygotowany w okrojonej wersji i z błędami. Podobnie zachował się AOL, który nie tylko nie zaoferował użytkownikom nic ponad to, co oferują polskie portale, ale skutecznie odstraszył internautów niedostosowaniem layoutu do różnych przeglądarek. Odstraszył na tyle, że według testowych wyników badań Megapanelu w grudniu (polska wersja AOL dostępna jest od 11 grudnia) nie zmieścił się w pierwszym tysiącu witryn w rankingu użytkowników.

MSN po części wyciągnął wnioski z tych lekcji - przynajmniej od strony zewnętrzno-graficznej. Natomiast jeżeli chodzi o zawartość merytoryczną, to tak naprawdę zaoferował zaledwie kilka stron w pełni zlokalizowanych na polski rynek, reszta jest całkowitym przeklejeniem informacji z portalu gazeta.pl. Gazecie to pewnie nie zaszkodzi, ale czy pomoże MSNowi? Trudno oceniać w pierwszym dniu działania wersji beta - niemniej jednak użytkownicy już to zauważyli i nie do końca pochwalają, wychodząc z założenia: Dlaczego miałbym wchodzić na MSN, skoro dokładnie te same informacje mam na gazeta.pl?

Nowi gracze muszą pamiętać, że polski rynek - mimo, że atrakcyjny - jest bardzo trudny, a internauci bardzo wymagający. Obnażają najdrobniejsze wpadki, nie tylko merytoryczne, ale także te dotyczące kontekstu kulturowego. Oferowanie tzw. półproduktów jest więc swego rodzaju strzałem w kolano. Niemniej jednak jako WP z uwagą będziemy śledzić działania naszej nowej konkurencji.

Leszek Bogdanowicz, były dyrektor Ośrodka Mediów Interaktywnych TVP SA
Polska wersja testowa MSN jest na razie serwisem udostępniającym pewien podzbiór funkcjonalności msn.com. Wydaje się ze wraz z rozwojem msn.pl będzie pod względem funkcjonalności, logiki nawigacji i sposobu integracji podserwisow coraz bardziej upodabniał się do msn.com. Twórcy portalu chcą więc przenosić gotowe sprawdzone rozwiązania na rynek polski. Jak przyjmą to polscy użytkownicy - trudno powiedzieć. Logika serwisu odbiega od standardów ustanowionych przez największe polskie portale. Użytkownicy będą musieli się do tego przyzwyczaić. Ale będą tego chcieli pod warunkiem, że znajdą tam coś unikalnego. Wyróżnikiem mógłby być zasób treści, unikalny, nie dostępny w innych portalach. MSN zdecydował się jednak (na razie?) przede wszystkim na współpracę z Agorą. Na razie jest to więc nakładka wykorzystująca technologię MSN na kontent Agory. Nie stanowi to na tym etapie unikalnej wartości i użytkownicy mogą nie mieć motywacji do korzystania z tego serwisu. Zakładam jednak, że treści będą uzupełniane ze źródeł dotychczas nie dostępnych w wersji polskiej. To może pozwolić na zawalczenie o dobrą pozycję na rynku polskim. Wystartowanie jednak z taką wersją portalu może to utrudnić. Po uzupełnieniu sieci partnerów dostawców kontentu i sprofilowaniu na konkretną grupę odbiorców konieczny będzie odpowiedni mocny komunikat na rynek i szersza kampania promocyjna.

Krzysztofa Fijałek, szef serwisów informacyjnych w Interia.pl
Nie wydaje mi się, żeby beta polskiej wersji MSN stanowiła już produkt co do swojej struktury skończony. Jeżeliby jednak tak miało być, to szkoda czasu. Pomysł: "A teraz zrobimy sobie polską wersję amerykańskiej portalu" mógłby wypalić, ale 10 lat temu. Teraz świadczy tylko o braku konceptu. Tym samym brakiem pomysłu razi też uruchomiona niedawno w polskiej wersji AOL. Obydwa projekty zdają się nie uwzględniać specyfiki polskiego rynku internetowego i siły rodzimych portali. Przyszłość należy do tych z nich, które - jak Onet, Interia, czy gazeta.pl - funkcjonują w oparciu o potęgę grup medialnych.

Michał Brański, członek zarządu o2.pl
Jak oceniam testową polską wersję portalu MSN?
Taka nieseksowna i taka niepolska. Przeniesienie nieefektownego, anachronicznego szablonu używanego na całym świecie.

Jak serwis wypada na tle innego zagranicznego debiutanta ostatnich miesięcy - AOL.pl?
Są siebie warci.

Co Pan sądzi o takiej strategii?
Na pewno pozwala im się nie namęczyć. Minimalizacja nakładu pracy/myśli/wszystkiego. Produkt byłby przeciętny na rynku polskim w roku 2003.

Artur Gortych, prezes Artegence
Jak oceniam testową polską wersję portalu MSN? Pytanie polega raczej na tym, w jaki sposób portal chcę powalczyć z liderami tego rynku. Ma "wszystko to co inne portale" tylko 10 razy mniej :) Być może Microsoft chcę nakręcać oglądalność polskiej wersji Msn poprzez ustawianie strony startowej w Internet Exploerze. Tu widzę praktycznie jedyną szansę :)

Jak serwis wypada na tle innego zagranicznego debiutanta ostatnich miesięcy - AOL.pl?
Sytuacja serwisów wydaje się bardzo podobna. Nie ma między nimi różnicy strategicznej. Nie przypuszczam, żeby te projekty mogły powalczyć z największymi. Polski rynek portalowy ukształtowany jest od wielu lat, próby zmian w rankingu nie będą łatwe.

Co Pan sądzi strategii wyłącznego korzystania z zewnętrznych dostawców kontentu, która stosuje na razie MSN?
Znakomity pomysł podyktowany rachunkiem opłacalności. Opieranie się jednak w 100% na "generycznych materiałach" nie będzie budowało cech indywidualnych w komunikacji. Dobrą więc informacją jest to, że powstanie polska redakcja. Trzymam kciuki :)

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Branża o starcie polskiego MSN

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl