Ceny produktów tłuszczowych wzrosły średnio o 60 proc. Zdrożało też mięso i chemia gospodarcza

W październiku w sklepach odnotowano rekordowe - blisko 60 proc. wzrosty cen produktów tłuszczowych. Zdrożało też mięso i chemia gospodarcza - wynika z najnowszego "Indeksu cen w sklepach detalicznych" . Według autorów analizy w IV kw. br. żywność będzie droższa średnio o 8-10 proc. rdr.

masz / pap
masz / pap
Udostępnij artykuł:
Ceny produktów tłuszczowych wzrosły średnio o 60 proc. Zdrożało też mięso i chemia gospodarcza
fot. Shutterstock.com

Z cyklicznej ogólnopolskiej analizy cen detalicznych, prowadzonej przez UCE RESEARCH, Hiper-Com Poland i Grupę AdRetail wynika, że w październiku br. w relacji rocznej najbardziej zdrożały produkty tłuszczowe - o 59,7 proc. Ceny oleju wzrosły o 83,9 proc., margaryny do pieczenia – o 23,8 proc., masła – o 20,6 proc.

Według Karola Kamińskiego z Centrum Analiz Grupy AdRetail, produkty w tej kategorii sukcesywnie i mocno drożeją. "Dla porównania we wrześniu 2021 r. ceny produktów tłuszczowych wzrosły rdr o 40,2 proc., sam olej o 58,8 proc." - przypomniał.

Jak ocenił, za te podwyżki odpowiada wzrost cen olejów pochodzenia roślinnego na rynkach światowych. "Głównie chodzi o olej rzepakowy, który stanowi blisko 90 proc. tego typu produktów butelkowanych w Polsce" - wskazał.

Rosną ceny produktów sypkich

Z Indeksu wynika, że w czołówce drożejących artykułów są też produkty sypkie. W październiku ceny w tej kategorii poszły w górę o 16,7 proc. rdr. "W tej grupie wyraźnie wzrosły ceny soli o 39,3 proc., i cukru o 28 proc. Według autorów analizy mogą one w kolejnych miesiącach negatywnie nakręcać drożyznę w sklepach.

Mniej dynamiczne wzrosty cen w październiku notowało mięso – o 7,9 proc. rdr (we wrześniu było to aż 32,6 proc.) - wynika z analizy. Jej autorzy zwrócili uwagę, że w tej kategorii w dziesiątym miesiącu roku odnotowano zróżnicowane tendencje. "Wieprzowina potaniała o 1,6 proc., natomiast ceny wołowiny poszły w górę o 9,5 proc., drobiu – o 16,5 proc." - podali.

Według Kamińskiego, ogólnie wzrost cen mięsa może być w pewnej części pochodną spadku jego spożycia. "Producenci, widząc ten problem, próbują rekompensować sobie straty i finalnie podnoszą ceny. Ale główną przyczyną jest wzrost inflacji, cen surowców, w tym szczególnie paliwa" - wskazał.

Dodał, że prawdziwe podwyżki są wciąż dopiero przed nami. "Koniec IV kwartału br. będzie najgorszy pod tym względem" - prognozuje ekspert.

Z analizy wynika, że w październiku podrożała też chemia gospodarcza, która przez dłuższy czas mocno opierała się podwyżkom. Średnie ceny tych produktów rdr wzrosły o 6,6 proc. Najbardziej zdrożał papier toaletowy o 15,8 proc., pasty do zębów o 10,9 proc., a także płyny do mycia naczyń o 4,1 proc. Podwyżki objęły również dodatki spożywcze - 6 proc., ceny nabiału wzrosły o 4,5 proc., warzyw – 3 proc. Pieczywo podrożało o 2,9 proc. rdr.

"Podsumowując wszystkie wyniki, można stwierdzić, że w październiku 2021 roku w sklepach było średnio drożej o 4,4 proc. w porównaniu do analogicznego okresu w 2020 roku. Na 12 badanych kategorii aż 8 zdrożało, a tylko 4 potniały" - wskazał Kamiński.

Dodał dla porównania, że we wrześniu br. 7 kategorii podrożało, a 5 potaniało w relacji rocznej. "Obserwując wszelkie długoterminowe stałe oraz zmienne trendy rynkowe, szacuję, że w IV kwartale br. żywność będzie średnio droższa o 8-10 proc., niż w analogicznym okresie ub. roku" - prognozuje Kamiński.

W "Indeksie cen w sklepach detalicznych" przedmiotem analizy było 12 kategorii (pieczywo, nabiał, mięso, owoce, warzywa, produkty sypkie, produkty tłuszczowe, dodatki spożywcze, używki, napoje, chemia gospodarcza i inne art.) oraz 45 produktów. Do porównania łącznie zestawiono blisko 1100 marek, w tym prawie 36 tys. cen detalicznych. Analizą objęto wszystkie na rynku dyskonty, hipermarkety, supermarkety, sieci convenience i cash&carry, działające w 16 województwach.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

X notuje pierwszy wyraźny wzrost przychodów za kadencji Muska. Strata wciąż obciąża wyniki

X notuje pierwszy wyraźny wzrost przychodów za kadencji Muska. Strata wciąż obciąża wyniki

Pierwszy wzrost liczby abonentów płatnej telewizji od 2017 roku

Pierwszy wzrost liczby abonentów płatnej telewizji od 2017 roku

Influencerom spadają zasięgi. To skutek nowego prawa

Influencerom spadają zasięgi. To skutek nowego prawa

Zbigniew Parafianowicz w Wirtualnej Polsce. Koniec współpracy z Onetem

Zbigniew Parafianowicz w Wirtualnej Polsce. Koniec współpracy z Onetem

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Lawina gróźb wobec dziennikarza "Wyborczej". Wiąże to z tekstem o Cenckiewiczu

Lawina gróźb wobec dziennikarza "Wyborczej". Wiąże to z tekstem o Cenckiewiczu