SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

W marcu w większości sieci handlowych drożej niż w lutym. Gdzie jest najtaniej?

W marcu w 10 sieciach, na 13 objętych badaniem, ceny w marcu br. były wyższe niż w lutym – wynika z raportu Koszyk Zakupowy firmy ASM Sales Force Agency. Średnia cena koszyka zakupowego wzrosła o ok. 2 proc. Największy wzrost cen w skali roku (53,75 proc.) odnotowano w zeszłym miesiącu w kategorii produktów tłuszczowych. Najtańsze zakupy można było zrobić w sieciach Auchan i Lidl.

Fot. PixabayArticle

Zgodnie z przygotowanym przez firmę ASM Sales Force Agency raportem Koszyk Zakupowy w 10 sieciach, na 13 objętych badaniem, ceny w marcu 2022 r. były wyższe niż przed miesiącem.

„Badanie i Raport Koszyk Zakupowy przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency wykazało w marcu 2022 r. średnią cenę koszyka na poziomie 239,93 zł. To wzrost o 4,69 zł, czyli ok. 2 proc. w porównaniu do lutego br. Najmocniej widoczna podwyżka cen została odnotowana w grupie produktów kojarzących się ze świętami” – napisano w raporcie.

Zobacz: Minimalny koszyk zakupowy w lutym był droższy o 3,97 proc. niż przed rokiem

Drogo w lutym, jeszcze drożej w marcu

Za koszyk złożony wyłącznie z produktów najtańszych trzeba było zapłacić  187,13 zł (więcej o 4,82 zł niż w lutym), natomiast za koszyk produktów najdroższych – 336,42 zł (więcej o 31,67 zł niż w lutym).

Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w marcu 2022 r. wyniosła 149,29 zł i jest ona o 26,86 zł wyższa niż w lutym. Z analizy cen w ujęciu rocznym wynika, że suma koszyka minimalnego w marcu 2022 r. była wyższa o 4,74 proc. niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w marcu 2022 r. droższy o 6,66 proc. niż w 2021 r.

Najtańsze Auchan, Lidl i Makro

Badanie ASM Sales Force Agency w marcu 2022 r. wskazało, że najtańsze zakupy można było zrobić w dyskontach (231,08 zł). Najdroższa w marcu 2022 r. była inna sieć C&C, gdzie średni koszt koszyka zakupowego wyniósł 272,72 zł czyli o ponad 18 proc.  więcej niż w najtańszych dyskontach.

Pozycję lidera z najniższym wynikiem średniej wartości koszyka zakupowego utrzymała sieć Auchan. Wartość koszyka w sieci wyniosła 210,29 zł – to o 6,73 zł więcej niż najtańszy koszyk w lutym br., należący przed miesiącem również do Auchan.

Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym a drugim i trzecim sklepem w rankingu są znaczące i wyniosły odpowiednio więcej o 17,58 zł (Lidl) i 20,03 zł (Makro). Najdroższa w marcu 2022 r. była inna sieć Cash&Carry, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 272,72 zł, czyli o 30 proc. więcej niż w najtańszych sklepach Auchan.

 

Marzec potwierdził, że w przypadku minimalnych cen produktów, liderem jest Auchan, który oferował 17 produktów w cenach minimalnych. Następnie uplasowała się Biedronka i Lidl z 5 produktami z najniższymi cenami.

Cztery produkty w cenach minimalnych oferowały w marcu br. sklepy sieci Kaufland, po 3 można było znaleźć w sieciach Intermarché, Makro i Netto, po 2 takie produkty stwierdzono w sklepach E.Leclerc oraz innej sieci Cash&Carry, a po 1 w sklepach Carrefour oraz Dino.

Najwięcej najdroższych produktów (16) można było w marcu br. znaleźć w sieci E.Leclerc. Tuż za nią znalazły się sklepy Polomarket (8 produktów), a dalej: Dino (7 produktów), Biedronka, Lidl oraz inna sieć Cash&Carry (5 produktów), Intermarché i Kaufland (4 produkty), Netto (3 produkty), Auchan (2 produkty) i Carrefour z 1 produktem z najwyższą ceną spośród 40 analizowanych.

Drożeją tłuszcze, mięso, wędliny i ryby, napoje, dodatki, nabiał, używki i alkohol

Z danych firmy ASM Sales Force Agency wynika, że w marcu 2022 r., względem 2021 r., podrożało 6 kategorii produktów: mięso, wędliny i ryby, napoje, dodatki, nabiał, używki i alkohol oraz produkty tłuszczowe. Wciąż największy wzrost cen w skali roku (53,75 proc.) odnotowano w zeszłym miesiącu w kategorii produktów tłuszczowych. Widać, że ten wzrost jest coraz większy.

Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency wynika, że nabiał podrożał o prawie 10 proc., mięso wędliny i ryby o prawie 4 proc., a napoje i alkohol o ponad 15 proc.

Zobacz: Polacy odwracają się od modnych trendów żywieniowych - eko, bio, produktów lokalnych

Najdroższe święta wielkanocne od lat

„Czekają nas jedne z najdroższych świąt wielkanocnych od wielu lat” - skomentował w raporcie dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency Patryk Górczyński.

Naszym zdaniem stale rosnące ceny paliw, gazu i energii bardzo negatywnie wpływają i w kolejnych miesiącach nadal będą wpływać na producentów. Wielu z nich już podniosło poziom cen swoich towarów lub zmieniło ich gramaturę. Mimo że sieci handlowe starają się rekompensować te podwyżki akcjami promocyjnymi na poszczególne produkty, to w kolejnych miesiącach też będą zmuszone rewidować swoje ceny i to niestety w górę” – dodał ekspert ASM Sales Force Agency.

Badanie koszyka zakupowego przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency w marcu 2022 r. wskazało, że najtańsze zakupy można było zrobić´ w dyskontach (231,08 zł).

Zobacz: Z powodu rosnącej inflacji prawie 64 proc. Polaków ograniczy w tym roku świąteczne wydatki

Zgodnie z przyjętą metodologią, w raporcie Koszyk Zakupowy przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się: najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso i wędliny, napoje, słodycze, alkohole, chemia domowa, kosmetyki i inne). ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce

Dołącz do dyskusji: W marcu w większości sieci handlowych drożej niż w lutym. Gdzie jest najtaniej?

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl