SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Cloud Technologies ze spadkiem wpływów o 38 proc. Negatywny wpływ RODO, ograniczono współpracę z sieciami afiliacyjnymi

W ub.r. zajmująca się marketingiem internetowym firma Cloud Technologies zanotowała 43,69 mln zł przychodów ze sprzedaży (38,1 proc. mniej niż rok wcześniej) oraz 864,1 tys. zł zysku netto (wobec 21,94 mln zł w 2017 roku). Wpływy od sieci afiliacyjnych zmalały z 49,5 do 20 mln zł, a wzrosły przychody od klientów bezpośrednich oraz dystrybutorów danych i technologii. Według firmy niepewność po wprowadzeniu RODO spadła w czwartym kwartale.

Piotr Prajsnar, prezes Cloud Technologies Article

Do grupy kapitałowej Cloud Technologies należą spółki Audience Network (dostarcza usługi w zakresie data consultingu oraz specjalizuje się w precyzyjnie targetowanej reklamie internetowej), Online Advertising Network (zarządza siecią reklamową OAN) oraz OnAudience (zajmuje się sprzedaż międzynarodową usług firmy opartych o dane).

- Spółka konsekwentnie realizuje strategię opartą na analizie dużych zbiorów danych i pozostaje jednym z największych na świecie dostawców anonimowych profili internautów, które służą do targetowania reklamy internetowej. Jednym z najcenniejszych zasobów spółki jest zbiór danych, który zawiera miliardy anonimowych profili użytkowników korzystających z komputerów stacjonarnych i urządzeń mobilnych praktycznie z całego świata. Jest to zasób, który został od początku do końca wytworzony we własnym zakresie i dlatego nie widnieje on w bilansie - tak działalność firmy opisuje jej prezes Piotr Prajsnar w liście do akcjonariuszy.

Na spadek przychodów Cloud Technologies w ub.r. wpłynęło przede wszystkim zmniejszenie się o 60 proc. wpływów od sieci afiliacyjnych - z 49,5 do 20 mln zł. Firma w raporcie finansowym tłumaczy to ograniczeniem współpracy z takimi sieciami. - Jest to wywołane po pierwsze dalej utrzymującymi się znaczącymi należnościami od tej grupy klientów (wynikającymi z dużych opóźnieniach w płatnościach), po drugie zmianą charakteru współpracy. Kampanie realizowane za pośrednictwem sieci afiliacyjnych stają się przede wszystkim źródłem pozyskania danych, które są następnie monetyzowane w kolejnych segmentach działalności - opisano.

Z kolei przychody od brokerów reklamowych zmalały z 8,9 do 4,4 mln zł, a od klientów określonych jako pozostali - z 1,1 do 0,1 mln zł. Za to wpływy od bezpośrednich klientów reklamowych zwiększyły się z 1 do 5,4 mln zł, od dystrybutorów danych i technologii - z 2,7 do 5 mln zł, a od agencji reklamowych i domów mediowych - z 7,4 do 8,7 mln zł.

- Grupa od początku 2018 roku przechodzi proces transformacji modelu biznesowego, w ramach którego za najbardziej strategiczny kierunek dalszego rozwoju przyjęto skupienie się na sprzedaży do dystrybutorów danych i technologii Grupy oraz sprzedaży usług reklamowych do klientów bezpośrednich. Sprzedaż do tych dwóch grup odbiorców dynamicznie rośnie i powinna stanowić źródła wzrostu przychodów również w kolejnych kwartałach - stwierdzono w raporcie.

W sprawozdaniu Cloud Technologies zaznaczono, że wprowadzenie pod koniec maja ub.r. RODO wywołało „niepewność na rynku marketingu internetowego i opóźniło proces integracji technologicznej z kontrahentami będącymi odbiorcami danych Grupy, jak również przełożyło się na chwilowy spadek popytu na dane oferowane przez Grupę”. Firma zaznaczyła, że taki stan utrzymywał się w trzecim kwartale ub.r., natomiast w kolejnych trzech miesiącach był już mniej widoczny.

- Spółka ocenia, że rozporządzenie RODO nie powinno mieć dalszego, istotnego wpływu na obecny model biznesowy, który bazuje na wykorzystaniu danych anonimowych - dodano.

Koszty operacyjne Cloud Technologies poszły w górę rok do roku z 40,09 do 42,16 mln zł. Ich główną część stanowią wydatki na usługi obce, które zwiększyły się z 37,97 do 39,61 mln zł.

- Brak ograniczenia kosztów zakupu powierzchni reklamowej i danych wynika przede wszystkim z realizowanej strategii budowania międzynarodowego zasięgu i rozbudowy ilości przetwarzanych danych. Wzrost kosztów mediów powinien umożliwić wzrost przychodów z monetyzacji danych w kolejnych okresach - wyjaśniono w sprawozdaniu.

Zysk firmy ze sprzedaży zmalał w skali roku z 30,51 do 1,54 mln zł, zysk operacyjny - z 30,97 mln zł do 97,1 tys. zł, a zysk netto - z 21,94 do 864,1 tys. zł.

- Kluczowy wpływ na wyniki finansowe w 2018 roku miała świadoma polityka spółki, która ma na celu dywersyfikację źródeł przychodów oraz dostosowanie modelu biznesowego do potrzeb dynamicznie rozwijającego się międzynarodowego rynku danych - podkreślił Piotr Prajsnar w liście do akcjonariuszy.

- Jednym z ważnych celów spółki jest dywersyfikacja źródeł przychodów oraz optymalizacja modelu biznesowego, która przyczyni się do szybszej rotacji należności oraz pozwoli na zwiększenie stabilności biznesu. Dlatego też spółka rozwija program OnAudience.com Data Alliance, którego celem jest zwiększenie udziału w rynku danych oraz podejmuje nowe inwestycje w obszarze technologii DMP (ang. Data Management Platform) oraz DSP (ang. Demand Side Platform) - opisał.

W styczniu br. spółka OnAudience kupiła za 15,5 mln zł licencję na platformę DSP umożliwiającą automatyczny zakup powierzchni reklamowej. Zapewniono, że ta akwizycja umożliwi Cloud Technologies przetwarzanie jeszcze większej ilości danych i pozwoli na dalszą ekspansję międzynarodową.

Głównymi akcjonariuszami Cloud Technologies są Perpetum 10 FIZAN (ma 30,75 proc. kapitału) i Piotr Prajsnar (27,76 proc.). Firma jest notowana na warszawskiej giełdzie od maja 2012 roku.

Od ponad dwóch lat kurs akcji spółki mocno zmalał - poziomu 90 zł na początku 2017 roku do ok. 60 zł na początku ub.r. Potem nastąpił jeszcze mocniejszy spadek, od września ub.r. kurs utrzymuje się na poziomie ok. 8 zł. We wtorek na koniec sesji za akcję spółki płacono 7,86 zł, co dawało kapitalizację wynoszącą 36,15 mln zł.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Cloud Technologies ze spadkiem wpływów o 38 proc. Negatywny wpływ RODO, ograniczono współpracę z sieciami afiliacyjnymi

7 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
MEKO
Przerażające to zdjęcie...
13 0
odpowiedź
User
RODO
i bardzo dobrze
3 0
odpowiedź
User
rp.pl
cloudy od zawsze były gunwem
5 0
odpowiedź
User
hohlik
To była zawsze "napompowana" wynikami Spółka. Rynek weryfikuje rzeczywistość i klienci zaczynają dostrzegać że lepiej kupować jakościowe konwersje niż całą otoczkę i filozofię związaną ze sprzedażą danych :)
10 0
odpowiedź
User
oracz
Wygląda na to, ze moje przewidywania z IAB Forum 2017 się jednak sprawdzają. Kraken został uwolniony
1 0
odpowiedź