Coca-Cola musi zmienić etykiety. Wprowadzała w błąd ws. recyklingu

Koncern Coca-Cola musi zmienić część oznakowania swoich produktów, usuwając wprowadzające w błąd twierdzenia dotyczące recyklingu. Decyzję tę ogłosiła Komisja Europejska.

Beata Goczał
Beata Goczał
Udostępnij artykuł:
Coca-Cola musi zmienić etykiety. Wprowadzała w błąd ws. recyklingu

To efekt skargi dotyczącej greenwashingu, złożonej w listopadzie 2023 r. przez europejską organizację konsumencką BEUC i jej członków, przy wsparciu ClientEarth oraz ECOS.

Twierdzenia takie jak „Jestem butelką wykonaną w 100% z plastiku z recyklingu” zostaną zastąpione, aby doprecyzować, że odnoszą się jedynie do niektórych elementów butelki – nie obejmują np. zakrętek ani etykiet.

Warto zauważyć, że podobne określenia typu „100% z recyklingu” czy „100% nadająca się do recyklingu” mogą nadal wprowadzać w błąd, ponieważ dodatki takie jak kleje, tusze czy barwniki zmniejszają rzeczywistą zawartość materiału pochodzącego z recyklingu. Składniki te są integralną częścią produktu, ale rzadko – jeśli w ogóle – są uwzględniane na etykietach.

Coca-Cola zadba również o to, by etykiety produktów i materiały marketingowe nie wprowadzały konsumentów w błąd co do korzyści środowiskowych opakowania – również w zakresie stosowania zielonej symboliki i obrazów.

Zmiany te zostały uzgodnione po tym, jak Coca-Cola rozpoczęła rozmowy z unijną siecią współpracy w zakresie ochrony konsumentów (Consumer Protection Cooperation – CPC), koordynowaną przez Szwedzką Agencję Konsumencką oraz Węgierski Urząd ds. Konkurencji. 

Zobacz też: Koniec “ekościemy”

Inni producenci napojów też pod kontrolą

Wdrożenie zmian przez Coca-Colę będzie teraz monitorowane przez krajowe organy ochrony konsumentów. Ponadto organy te ocenią również praktyki innych dużych producentów napojów działających na rynku UE i – w razie potrzeby – zobowiążą ich do podjęcia podobnych zobowiązań. Organizacja ClientEarth apeluje o skuteczniejsze egzekwowanie prawa anty-greenwashingowego i o bardziej przejrzyste wytyczne chroniące konsumentów i środowisko.

– Mamy jasny sygnał dla całego sektora: wprowadzające w błąd przekazy dotyczące recyklingu mogą wiązać się z ryzykiem prawnym – mówi Kamila Drzewicka, starsza prawniczka w Fundacji ClientEarth Prawnicy dla Ziemi. – Recykling nie nadąża za ogromną skalą produkcji plastiku. Firmy mają dziś wyjątkową szansę, by wpłynąć na nasze nawyki konsumenckie – ale nieprawdziwe hasła skutecznie utrudniają ludziom dokonywanie świadomych i korzystnych dla środowiska wyborów – dodała Drzewicka.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Prezenterka TVN ambasadorką marki gastronomicznej sieci stacji paliw MOL

Prezenterka TVN ambasadorką marki gastronomicznej sieci stacji paliw MOL

Publicis przejmuje globalną obsługę kreatywną Vodafone

Publicis przejmuje globalną obsługę kreatywną Vodafone

Nowy dziennikarz w Kanale Sportowym. Nie znika z własnego projektu

Nowy dziennikarz w Kanale Sportowym. Nie znika z własnego projektu

Telewizja Puls po raz kolejny wspomoże seniorów. Rusza Wigilijny Blok Reklamowy

Telewizja Puls po raz kolejny wspomoże seniorów. Rusza Wigilijny Blok Reklamowy

Stowarzyszenie Nowe Horyzonty wzmacnia zarząd i inwestuje w rozwój najważniejszych projektów filmowych
Materiał reklamowy

Stowarzyszenie Nowe Horyzonty wzmacnia zarząd i inwestuje w rozwój najważniejszych projektów filmowych

Kolektyw DRE$$CODE nowym partnerem SFD. Producent suplementów stawia na influencerów

Kolektyw DRE$$CODE nowym partnerem SFD. Producent suplementów stawia na influencerów