Coca-Cola musi zmienić etykiety. Wprowadzała w błąd ws. recyklingu

Koncern Coca-Cola musi zmienić część oznakowania swoich produktów, usuwając wprowadzające w błąd twierdzenia dotyczące recyklingu. Decyzję tę ogłosiła Komisja Europejska.

Beata Goczał
Beata Goczał
Udostępnij artykuł:
Coca-Cola musi zmienić etykiety. Wprowadzała w błąd ws. recyklingu

To efekt skargi dotyczącej greenwashingu, złożonej w listopadzie 2023 r. przez europejską organizację konsumencką BEUC i jej członków, przy wsparciu ClientEarth oraz ECOS.

Twierdzenia takie jak „Jestem butelką wykonaną w 100% z plastiku z recyklingu” zostaną zastąpione, aby doprecyzować, że odnoszą się jedynie do niektórych elementów butelki – nie obejmują np. zakrętek ani etykiet.

Warto zauważyć, że podobne określenia typu „100% z recyklingu” czy „100% nadająca się do recyklingu” mogą nadal wprowadzać w błąd, ponieważ dodatki takie jak kleje, tusze czy barwniki zmniejszają rzeczywistą zawartość materiału pochodzącego z recyklingu. Składniki te są integralną częścią produktu, ale rzadko – jeśli w ogóle – są uwzględniane na etykietach.

Coca-Cola zadba również o to, by etykiety produktów i materiały marketingowe nie wprowadzały konsumentów w błąd co do korzyści środowiskowych opakowania – również w zakresie stosowania zielonej symboliki i obrazów.

Zmiany te zostały uzgodnione po tym, jak Coca-Cola rozpoczęła rozmowy z unijną siecią współpracy w zakresie ochrony konsumentów (Consumer Protection Cooperation – CPC), koordynowaną przez Szwedzką Agencję Konsumencką oraz Węgierski Urząd ds. Konkurencji. 

Zobacz też: Koniec “ekościemy”

Inni producenci napojów też pod kontrolą

Wdrożenie zmian przez Coca-Colę będzie teraz monitorowane przez krajowe organy ochrony konsumentów. Ponadto organy te ocenią również praktyki innych dużych producentów napojów działających na rynku UE i – w razie potrzeby – zobowiążą ich do podjęcia podobnych zobowiązań. Organizacja ClientEarth apeluje o skuteczniejsze egzekwowanie prawa anty-greenwashingowego i o bardziej przejrzyste wytyczne chroniące konsumentów i środowisko.

– Mamy jasny sygnał dla całego sektora: wprowadzające w błąd przekazy dotyczące recyklingu mogą wiązać się z ryzykiem prawnym – mówi Kamila Drzewicka, starsza prawniczka w Fundacji ClientEarth Prawnicy dla Ziemi. – Recykling nie nadąża za ogromną skalą produkcji plastiku. Firmy mają dziś wyjątkową szansę, by wpłynąć na nasze nawyki konsumenckie – ale nieprawdziwe hasła skutecznie utrudniają ludziom dokonywanie świadomych i korzystnych dla środowiska wyborów – dodała Drzewicka.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Disney+ rozszerza w Europie zasięg planu z reklamami

Disney+ rozszerza w Europie zasięg planu z reklamami

Odchodzi szef działu wideo gry-online.pl. "Nie mogłem się na to zgodzić"

Odchodzi szef działu wideo gry-online.pl. "Nie mogłem się na to zgodzić"

Meta będzie płacić za treści. Podpisała umowy z największymi wydawcami

Meta będzie płacić za treści. Podpisała umowy z największymi wydawcami

Oto gospodarze "Sylwestra z Dwójką" 2025. Pełna lista prowadzących [TYLKO U NAS]

Oto gospodarze "Sylwestra z Dwójką" 2025. Pełna lista prowadzących [TYLKO U NAS]

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Co mówią dane z tego tygodnia? Oto najpopularniejsze filmy i seriale Netflixa w Polsce

Co mówią dane z tego tygodnia? Oto najpopularniejsze filmy i seriale Netflixa w Polsce