SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Cyfrowy Polsat i Polkomtel mają zapłacić 16,7 mln zł kar za mylące reklamy SmartDomu

Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów utrzymał kary w wysokości 16,7 mln zł nałożone przez prezesa UOKiK na Cyfrowy Polsat i Polkomtel za reklamy promocji SmartDom, które uznano za mylące.

Decyzja UOKiK-u dotyczy spotów telewizyjnych Cyfrowego Polsatu i Plusa z bożonarodzeniowej kampanii SmartDomu w 2014 roku. Podkreślano w nich, że klienci mogą otrzymać pakiet usług telekomunikacyjnych z zestawem urządzeń w jednym abonamencie za 61 zł miesięcznie.

W rzeczywistości nie można było podpisać jednej umowy na takich warunkach. Klient musiał zawrzeć kolejną umowę - na zakup urządzeń i płacić za nie dodatkową ratę. O tym informował jedynie napis małą czcionką u dołu ekranu pokazywany przez ok. 2,5 sekundy („Przy zawarciu umowy Abonent nie płaci ceny zestawu. Abonent zobowiązany jest do zapłaty 48 rat za sprzęty w sumie 99,99 zł/mies., zgodnie z harmonogramami. Rabaty dostępne najpóźniej od 2. pełnego okresu rozliczeniowego”). Jednocześnie lektor zachęcał: „SmartDom na gwiazdkę! Teraz zestaw Samsung Smart TV, tablet i smartfon”, a dużo większe napisy informowały: „Wszystko za 0 zł na start. 61 zł mies. przez całą umowę”

UOKiK orzekł, że z powodu formy jej przedstawienia informacja o rzeczywistych warunkach promocji była nieczytelny dla przeciętnego konsumenta. W konsekwencji reklama mogła wprowadzać konsumentów w błąd w zakresie rzeczywistej opłaty za ofertę.

Regulator nałożył za to 4,41 mln zł kary na Cyfrowy Polsat i 12,29 mln zł na Polkomtel. Nakazał też emisję ogłoszeń o wprowadzeniu konsumentów w błąd: przez 30 dni mają być one pokazywane w telewizji, po pięć razy dziennie w paśmie wieczornym oraz zamieszczone w serwisach internetowych obu firm (wraz z linkiem w górnej części strony głównej do pełnej decyzji UOKiK-u).

- Dzięki temu wiedza o rozstrzygnięciu dotrzeć będzie mogła do konsumentów, a także innych przedsiębiorców działających w branży. Wśród konsumentów komunikat tej treści powinien zwiększyć wiedzę o przepisach chroniących ich prawa i krytycyzm względem przekazów reklamowych. Przedsiębiorcy powinni z kolei dowiedzieć się o negatywnych konsekwencjach naruszania praw konsumentów, co poza wychowawczą spełni również funkcję prewencyjną - uzasadnił urząd.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Cyfrowy Polsat i Polkomtel odwołały się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, a ten w minionym tygodniu podtrzymał decyzję o obu karach. Orzeczenie nadal nie jest prawomocne, firmy mogą jeszcze skierować odwołanie do Sądu Apelacyjnego.

- Czekamy na pisemne uzasadnienie, a po zapoznaniu się z nim zapewne będziemy wnosić apelację - przekazała portalowi Wirtualnemedia.pl Olga Zomer, rzeczniczka prasowa Cyfrowego Polsatu.

Operator Plusa bez kary za reklamy „LTE bez limitu”

W grudniu 2016 roku prezes UOKiK-u nałożył jeszcze dwie grzywny na grupę Cyfrowy Polsat w związku z działaniami marketingowymi z 2014 roku. Chodzi o reklamy pod hasłem „Power LTE - Internet LTE bez limitu danych”

W ramach postępowania regulatora ustalono, że rzeczywiste warunki promocji Power LTE ograniczały zarówno wielkość transferu (pakiety danych), jak i prędkość transmisji danych po wykorzystaniu pakietu, nawet do 32 kb/s. Na Polkomtel nałożono za to 18,43 mln zł kary, a na Cyfrowy Polsat - 5,29 mln zł.

W czerwcu br. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów po rozpatrzeniu apelacji Polkomtelu uchylił nałożoną karę. UOKiK zapowiedział, że odwoła się do Sądu Apelacyjnego.

Jednocześnie regulator nałożył na Polkomtel, kary wynoszące łącznie 39,5 mln zł za automatyczne włączanie klientom usług kosztujących dodatkowo od 2 do 20 zł miesięcznie.

W pierwszej połowie br. grupa kapitałowa Cyfrowy Polsat zanotowała 5,71 mld zł przychodów sprzedażowych i 566,2 mln zł zysku netto. Liczba sprzedanych usług firmy wzrosła o 2,2 proc., a liczba abonentów zmalała o 1,2 proc.

W połowie br. większościowy akcjonariusz Cyfrowego Polsatu Zygmunt Solorz zapowiedział, że jesienią firma podwyższy ceny dla abonentów. - Testujemy teraz nową platformę rozliczeniową, to będzie kluczowe dla nas narzędzie. Decyzja sprawie zmiany oferty dla klientów zapadnie w kolejnych tygodniach i będzie związana właśnie z uruchomieniem nowego systemu informatycznego - stwierdził pod koniec sierpnia Maciej Stec, członek zarządu spółki.

Dołącz do dyskusji: Cyfrowy Polsat i Polkomtel mają zapłacić 16,7 mln zł kar za mylące reklamy SmartDomu

11 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Karol
Jak się nie czyta ci się podpisuje to niech się nie ma pretensji potem.
odpowiedź
User
Maxi
A to ta nowa innowacyjna jakość jaka powstała po połączeniu telekomu i telewizji? :-) To słoneczko zaczyna gasnąć, za 10 lat będzie juz tylko czerwonym karłem.
odpowiedź
User
nicky
marketing z gwiazdką - karać karać karać - choć ciut długo to trwa to całe postępowanie
odpowiedź