SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

UOKiK do telekomów i dostawców telewizji: zmieńcie reklamy, ceny muszą być bez rabatów

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zaapelował do operatorów usług telefonicznych, internetowych i telewizyjnych, żeby w reklamach podawali podstawowe ceny, bez uwzględniania promocji i rabatów, tak żeby nie wprowadzać odbiorców w błąd. Regulator dał firmom czas do końca br. na odpowiednie zmiany w materiałach marketingowych. Zaznaczył, że w przeciwnym razie może nałożyć kary.

Marek Niechciał, prezes UOKiK-u Article

W komunikacie UOKiK zwraca uwagę, że operatorzy usług telekomunikacyjnych i telewizyjnych w swoich reklamach i serwisach internetowych najczęściej eksponują bardzo atrakcyjne ceny. Jednak po przeczytaniu informacji zapisanych drobnym drukiem okazuje się, że to stawki z uwzględnieniem rabatów i promocji, które nie przysługują wszystkim klientom.

- Konsument może je uzyskać dopiero po rabacie, gdy zgodzi się na marketing lub wybierze e-fakturę. W niektórych przypadkach rabat za e-fakturę jest też uzależniony od terminowych płatności - opisano. - W reklamach telewizyjnych dodatkowe warunki umieszcza się na dole ekranu, często są nieczytelne i widoczne przez tak krótki czas, że przeciętny konsument nie jest w stanie ich przeczytać. Nie wszyscy konsultanci rzetelnie o nich informują - dodano.

- Konsument powinien już w przekazie marketingowym otrzymywać jasną i czytelną informację o cenie. Musi być świadomy warunków usługi, bez konieczności szukania informacji, dlatego przedsiębiorcy telekomunikacyjni powinni prezentować ceny podstawowe. Jeśli będą podawali również cenę po rabacie, powinni jasno o tym poinformować - podkreśla Marek Niechciał, prezes UOKiK-u.

UOKiK daje firmom 3 miesiące na zmiany

Jednocześnie UOKiK poinformował, że skierował apele w tej sprawie do 10 czołowych operatorów usług telekomunikacyjnych i telewizyjnych. Są to: Cyfrowy Polsat, ITI Neovision (właściciel Platformy Canal+), Multimedia Polska, Netia, Orange Polska, P4 (właściciel sieci Play), Polkomtel (właściciel Plusa), T-Mobile Polska, UPC Polska i Vectra.

Regulator zwrócił się do nich, żeby zmieniły sposób prezentowania cen w materiałach reklamowych,  na stronach internetowych i w rozmowach sprzedażowych z klientami.

- Powinny przede wszystkim prezentować podstawową cenę usługi. Przy zawieraniu umowy firmy powinny także informować konsumentów, że nieudzielenie określonych zgód lub ich wycofanie będzie się wiązało z wyższymi opłatami - opisano.

Zaznaczono, że Urząd dał firmom czas do końca br. na dostosowanie się do tych zaleceń.

- Liczymy na to, że przedsiębiorcy pozytywnie odpowiedzą na nasz apel i zmienią sposób prezentowania cen. Skorzystają na tym konsumenci, którzy będą od początku jasno informowani, kiedy i za co zapłacą. Ważne jest, żeby każdy miał rzetelną informację o warunkach oferty - komentuje Tomasz Chróstny, wiceprezes UOKiK-u.

- Jeśli firmy telekomunikacyjne nie dostosują się do naszych oczekiwań w wyznaczonym terminie, podejmiemy decyzję o wszczęciu postępowań. Mogą się one zakończyć karą nawet do 10 procent rocznego obrotu - dodaje Tomasz Chróstny.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Wśród operatorów telekomunikacyjnych najwięcej na marketing w mediach pozainternetowych wydają w br. Polkomtel i P4. Według danych Kantar Media od stycznia do czerwca pierwsza firma cennikowo przeznaczyła na to 144,2 mln zł (16,3 proc. więcej niż rok wcześniej), a druga - 104,2 mln zł (po wzroście o 5,6 proc. w skali roku).

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: UOKiK do telekomów i dostawców telewizji: zmieńcie reklamy, ceny muszą być bez rabatów

5 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
brawo
a najlepsze sa instytucje finansowe ktore probuja robic z nas baranow np: kredyt bez odsetek przez rok! *ale prowizja przygotowawcza 10% ....; Albo: Lokata 5%! *ale tylko do 1000 zł, przez pierwsze 3 miesiace.
Wprowadzanie w blad powinno byc karalne - poniewaz jest to celowe oklamywanie.
8 0
odpowiedź
User
Tusia
Kto zapłaci 800 zł netto za 1 emisję reklamy 20" w lokalnym radio?
3 0
odpowiedź
User
Antek
Tę listę można wydłużyć w nieskończoność: wyprzedaże (!) pożyczek w bankach, masz katar? kup herbatę Gripex, wypij Tigera - energia +150% i 24 bez snu, dziecku płatki na śniadanie - 850 kcal w opakowaniu 400 gram (tyle co chipsy) itd itp
2 0
odpowiedź
User
Patryk
Teelkomy łatwo się karze i grozi palcem, gorzej z bankami, robią co chcą i bez konsekwencji.
3 1
odpowiedź
User
sadad
w końcu, chciałoby się rzec...
1 0
odpowiedź