SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Dużo więcej reklam aut osobowych na outdoorze i w kinach, mniej w gazetach. Najmocniej promowane Skoda, Volkswagen i Toyota

Przez dziesięć pierwszych miesięcy br. producenci i importerzy samochodów osobowych wydali na reklamy w mediach tradycyjnych ponad miliard złotych. Znacząco w tym okresie zwiększyła inwestycje w reklamę zewnętrzną i kinową. Największy wzrost wydatków miał Volkswagen Group Polska, a Skoda była najmocniej reklamowaną w tym czasie marką.

fot. Shutterstock.com Article

Z danych Kantar Media przygotowanych dla Wirtualnemedia.pl wynika, że polscy importerzy samochodów osobowych od stycznia do października br. wydali na reklamy w mediach tradycyjnych (bez internetu) nieco ponad 1 mld zł, o 15,6 proc. więcej niż rok wcześniej.

Ponad połowę wszystkich wydatków - 564,8 mln zł, o 9 proc. więcej niż rok wcześniej - przeznaczyli na działania marketingowe w telewizji. Blisko jedna czwarta inwestycji - 237,6 mln zł - trafiła do stacji radiowych, które w tym roku zarobiły na spotach firm z tego sektora 14,3 proc. więcej niż przed rokiem.

W omawianym okresie znacząco wzrosły wydatki importerów na reklamę outdooorową i kinową. Na promocję na nośnikach reklamy zewnętrznej wydano w tym roku blisko 100 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2014 roku - 47,4 mln zł. Z kolei wartość reklam samochodów w kinach wzrosła o 69,9 proc., do 63,9 mln zł.

Mniej reklam aut było natomiast w gazetach i na indoorze. Importerzy na dzienniki wydali 24,7 proc. mniej - 13,4 mln zł, a na indoor - 71,5 proc. mniej, zaledwie 13,7 tys. zł.

Zaznaczmy, że branża motoryzacyjna ma największy udział wydatkach na reklamy internetowe w Polsce. W pierwszej połowie br. wyniósł on 19 proc. rynku, którego wartość oszacowano w badaniu IAB AdEx na 1,54 mld zł.

Cennikowe wydatki na reklamy samochodów osobowych w poszczególnych mediach (dane Kantar Media)

WIRTUALNEMEDIA.PL

I-X 2014

I-X 2015

zmiana proc.

Telewizja

517 949 687 zł

564 821 978 zł

9

Radio

207 946 390 zł

237 596 033 zł

14,3

Gazety

17 835 452 zł

13 422 387 zł

-24,7

Magazyny

66 286 686 zł

80 614 652 zł

21,6

Outdoor

24 065 103 zł

47 380 816 zł

96,9

Kina

37 589 703 zł

63 879 789 zł

69,9

Indoor

47 910 zł

13 650 zł

-71,5

Razem

871 720 931 zł

1 007 729 305 zł

15,6


Największym reklamodawcą wśród polskich importerów samochodów był w tym roku Volkswagen Group Polska, do którego należą takie marki, jak Skoda, Volkswagen i Audi. Firma wydała w mediach pozainternetowych 280,5 mln zł, czyli 28,7 proc. więcej niż rok wcześniej.

Druga pod tym względem była Toyota Motor Poland z inwestycjami w wysokości 86,7 mln zł (wzrost o 6,6 proc.). Trzecie miejsce na reklamowym podium zajęło Renault Polska, które w tym roku na reklamy przeznaczyło 76,7 mln zł, o 24,9 proc. więcej niż przed rokiem.

Spośród pięciu największych reklamodawców branży motoryzacyjnej, w omawianym okresie dwie firmy zredukowały budżety na reklamę w tradycyjnych mediach. General Motors Poland, który jest importerem marki Opel, zmniejszył je o 6,2 proc., do blisko 60 mln zł, a Citroen Polska - o 12,2 proc., do 49,6 mln zł.

Najwięksi reklamodawcy wśród producentów i importerów samochodów osobowych

(bez autopromocji, dane Kantar Media)

WIRTUALNEMEDIA.PL

I-X 2014

I-X 2015

zmiana proc.

VOLKSWAGEN GROUP POLSKA

218 017 730 zł

280 544 979 zł

28,7

TOYOTA MOTOR POLAND

81 281 616 zł

86 653 842 zł

6,6

RENAULT POLSKA

61 439 454 zł

76 749 671 zł

24,9

GENERAL MOTORS POLAND

63 936 620 zł

59 970 616 zł

-6,2

CITROEN POLSKA

56 471 239 zł

49 558 785 zł

-12,2

Razem

871 720 931 zł

1 007 729 305 zł

15,6


W pierwszych dziesięciu miesiącach br. najmocniej reklamowaną marką samochodów na polskim rynku była Skoda (VW Group Polska) - jej reklamy warte były w tym okresie 123,2 mln zł (39 proc. więcej niż rok temu).
Marka ostatnio była promowana m.in. akcją z udziałem blogera Mr Vintage, a wcześniej kampanią z udziałem aktorki Małgorzaty Sochy.

Znacznie zwiększono też wydatki na promocję marki Audi (VW Group Polska) - o 108,5 proc. w skali roku, do 55 mln zł.

Najmocniej reklamowe marki samochodów osobowych

(bez autopromocji, dane Kantar Media)

WIRTUALNEMEDIA.PL

I-X 2014

I-X 2015

zmiana proc.

SKODA

88 588 238 zł

123 172 754 zł

39

VOLKSWAGEN

70 789 179 zł

63 831 164 zł

-9,8

TOYOTA

64 930 369 zł

61 353 712 zł

-5,5

OPEL

63 936 620 zł

59 970 616 zł

-6,2

AUDI

26 397 541 zł

55 037 203 zł

108,5

Razem

871 720 931 zł

1 007 729 305 zł

15,6


W tym roku mniej wydano na wsparcie reklamowe marek Volkswagen (VW Group Polska), Toyota (Toyota Motor Poland) i Opel (GM Poland). Latem Volkswagen promował wersję Golf Variant spotami z gwarą śląską, a samochody użytkowe wspierał kampanią skierowaną do kurierów.

Wydatki na reklamy Volkswagena spadły o 9,8 proc., do 63,8 mln zł, w przypadku Toyoty - o 5,5 proc., do 61,4 mln zł, a Opla - o 6,2 proc., do blisko 60 mln zł. Ta ostatnia marka przez ostatnie kilka tygodni była promowana w kampanii z udziałem trenera piłkarskiego Jürgena Kloppa.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Dużo więcej reklam aut osobowych na outdoorze i w kinach, mniej w gazetach. Najmocniej promowane Skoda, Volkswagen i Toyota

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Kawka
Nie dowiedziałem się niestety czemu w 2015 tak mocno reklamowano w Polsce samochody ( nie wiem też o ile więcej niż w 2014 wydano na ich reklamę ) . Rok , dwa lata wczesniej praktycznie w TV i radio reklam moto nie było
8 8
odpowiedź
User
Kawka
Doczytałem :) o 15,6 proc. więcej niż w 2015 . Nadal ciekawi mnie przyczyna znaczącego wzrostu na przestrzeni ostatnich kilku lat
8 8
odpowiedź