SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Wpływy Edipresse Polska 28 proc. w dół. Wynik netto wzrósł o 10,4 mln zł, ubyło 55 pracowników

W ub.r. Edipresse Polska zanotowało spadek skonsolidowanych wpływów sprzedażowych o 27,6 proc. do 126,63 mln zł, m.in. w związku ze sprzedażą magazynów poradnikowych. Zatrudnienie etatowe w firmie zmalało o 55 pracowników do 155, a jej wynik netto poszedł w górę z 9,91 mln zł straty do 458 tys. zł zysku.

Maciej KlepackiArticle

Według sprawozdania złożonego w KRS w ub.r. przychody Edipresse Polska ze sprzedaży prasy i oferty reklamowej wyniosły 86,88 mln zł, a z pozostałej sprzedaży (m.in. książek) - 39,74 mln zł.

- Najważniejszym wydarzeniem minionego 2019 roku była sprzedaż tytułów poradnikowych, która też jest bezpośrednim powodem spadku przychodów oraz strategiczna koncentracja na dalszym rozwoju digitalowego portfolio mediów dla kobiet i budowaniu nowych źródeł przychodów w obszarach e-commerce i marketplace - komentuje Maciej Klepacki, dyrektor generalny Edipresse Polska.

W czerwcu ub.r. firma sprzedała Wydawnictwu Bauer dwutygodniki „Przyjaciółka” i „Pani Domu” oraz miesięcznik „Poradnik Domowy”, tym samym wycofując się z segmentu poradnikowego. Natomiast pod koniec 2018 roku przestała wydawać miesięcznik „Be Active. Dietetyka & fitness”, prawa do pisma przejęła jego redaktor naczelna i ambasadorka marketingowa Ewa Chodakowska.

Obecnie portfolio prasowe Edipresse Polska obejmuje siedem głównych tytułów: luksusowe pisma „Viva!”, „Viva! Moda” i „Uroda Życia”, magazyny people „Party” i „Flesz” oraz parentingowe „Mamo, to ja” i „Twoje Dziecko”. Firma wydaje też m.in. kilkanaście pism typu true stories. Według danych ZKDP w ub.r. średnia sprzedaż ogółem „Party” zmalała o 18,4 proc. do 104 957 egz., „Vivy!” - o 8 proc. do 68 844 egz., a „Flesza” - o 20,6 proc. do 34 248 egz.

Do Edipresse Polska należy też szereg witryn internetowych. W styczniu br. jej serwisy zanotowały łącznie 8,07 mln użytkowników i 83,89 mln odsłon (według badania Gemius/PBI).

Ubyło 55 pracowników, bez odpisów rentowność w górę

W ub.r. Edipresse Polska zatrudniało średnio 155 osób na etacie, wobec 210 rok wcześniej. Liczba pracowników etatowych redakcji zmalała z 77 do 42, a osób pracujących w działach administracyjnych - ze 133 do 113.

Wyniki rentowności firmy w 2018 roku znacząco obniżył odpis w wysokości 8,4 mln zł dotyczący należności od Ruchu, który na mocy pierwszego porozumienia układowego większym wierzycielom umorzył 85 proc. zaległych płatności. Natomiast w ub.r. wydawnictwo nie utworzyło żadnych odpisów aktualizujących z tytułu utraty wartości aktywów finansowych

W efekcie zysk EBITDA Edipresse Polska poszedł w górę z 91 tys. zł do 7,93 mln zł, wynik operacyjny - z 9,8 mln zł straty do 1,12 mln zł zysku, a wynik netto - z 9,91 mln zł straty do 458 tys. zł zysku.

- Po trudnym 2018 roku, gdzie na wyniki finansowe spółki negatywny wpływ miał m.in. odpis  8,4 mln zł tytułem należności z Ruch S.A. rok 2019 z pewnością należy zaliczyć do udanych - uważa Maciej Klepacki.

- Obecnie Edipresse Polska jest firmą w pełni multimedialną, w której większość przychodów reklamowych i zysków w tym obszarze pochodzi z kanałów digital i jest realizowana w oparciu o najsilniejsze w pełni zdigitalizowane brandy m.in. Wizaż, Polki, Viva, Party, Mamo to ja czy też Niania.pl. Spółka w stabilnej kondycji finansowej weszła w 2020 rok, w którym podobnie jak inne podmioty na rynku mierzy się z negatywnym wpływem pandemii wirusa COVID-19 na sytuację gospodarczą w Polsce - dodaje Klepacki.

W drugiej połowie kwietnia br. w związku ze spowolnieniem gospodarczym wywołanym epidemią koronawirusa Edipresse Polska rozwiązało umowy z 31 osobami, a z początkiem maja obniżyło pracownikom i współpracownikom wynagrodzenia i czas pracy o 20 proc. na okres od 6 do 8 miesięcy.

- Przewidywany jest spadek przychodów reklamowych zarówno w magazynach jak i internecie. Sytuacja ma również negatywny wpływ na wysokość sprzedaży egzemplarzowej czasopism i kolekcji - dodano w sprawozdaniu Edipresse Polska.

W ub.r. firma udzieliła dwóch pożyczek swojemu właścicielowi - koncernowi Edipresse Groupe. W styczniu pożyczyła mu 2 mln zł, które mają zostać zwrócone do końca 2021 roku, a w lipcu - 9,47 mln zł z okresem spłaty do końca br. Za to w maju ub.r. dostała 6 mln zł spłaty pożyczki udzielonej Edipresse Kolekcje.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Wpływy Edipresse Polska 28 proc. w dół. Wynik netto wzrósł o 10,4 mln zł, ubyło 55 pracowników

11 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Max
W tym roku, jeśli niczego nie sprzedadzą, znowu pod wodą?
odpowiedź
User
aga
patrzę na te wyniki i przypomina mi się powiedzenie „góra urodziła mysz” - pół miliona zysku przy takim przychodzie! dobre zarządy tam siedzą!
odpowiedź
User
VP
Zarząd tam to same ASY
BRAVO
odpowiedź
User
Grażyna
Janusz ze swojego biznesu wyciąga podobnie i nie jest to wielkie mediowe halo z kamienicą w centrum Warszawki.
odpowiedź
User
Edek
Ale wam się ulewa - aż się monitor marszczy. Z kilometra czuć byłych pracowników "niedocenionych" przez Edipresse, choć we własnym mniemaniu tyle sobą reprezentujących.
odpowiedź