SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Eurocash chce, żeby Frisco za trzy lata miało 1 mld zł wpływów. Mniej saloników Inmedio

Holding Eurocash wśród celów w strategii na lata 2023-25 wskazał osiągnięcie przez internetowy supermarket Frisco poziomu 1 mld zł przychodów do końca 2025 r. W zeszłym kwartale pion projektów firmy, oprócz Frisco obejmujący m.in. sieć sklepów Duży Ben, osiągnął wzrost przychodów o 41,4 proc. do 181 mln zł. Zwiększyły się też przychody sieci saloników prasowych Inmedio, mimo że przez rok ich liczba zmalała z 428 do 407.

Article

W strategii Eurocashu zapisano, że jednym z trzech głównym obszarów rozwoju będzie platforma technologiczna, czyli - jak wyliczono - „zintegrowany program lojalnościowy, stworzenie wiodącej platformy POS w handlu niezależnym, wzrost udziału w handlu e-commerce B2C w ramach Frisco i osiągnięcie 1 mld przychodów Frisco do końca 2025 roku”.

W ub.r. Frisco zanotowało 294 mln zł przychodów, a w Warszawie, stanowiącym dla niego największy rynek, sprzedaż w ujęciu porównywalnym zwiększyła się o 16 proc.

Od dwóch lat platforma prowadzi ekspansję poza Warszawę: w październiku 2020 roku pojawiła się we Wrocławiu, w kwietniu ub.r. w Poznaniu, we wrześniu - w Krakowie, a w czwartym kwartale ub.r. - w Trójmieście, Katowicach, Myślenicach i Sosnowcu.

Frisco i Duży Ben dalej ze stratą, sprzedaż 40 proc. w górę

W drugim kwartale br. pion Projekty holdingu Eurocash osiągnął wzrost przychodów sprzedażowych rok do roku o 40,9 proc. do 180,8 mln zł, a w ujęciu półrocznym - o 41,4 proc. do 349,2 mln zł. Jak podano w sprawozdaniu, główną przyczyną był wzrost sprzedaży realizowanej przez Frisco i sieć sklepów alkoholowych Duży Ben.

Segment nadal generuje straty: w zeszłym kwartale jego strata EBITDA wyniosła 15,89 mln zł, a w całym półroczu - 33,86 mln zł.

Eurocash był mniejszościowym akcjonariuszem Frisco od 2014 roku, natomiast w połowie 2020 roku kupił pozostałe 56 proc. jego walorów od funduszy z grupy MCI, płacąc 132,5 mln zł.

Mniej saloników Inmedio, ale wpływy w górę

Przychody saloników prasowych Inmedio w zeszłym kwartale zwiększyły się rok do roku o 22,4 proc. do 142,5 mln zł, a w całym półroczu - o 17,4 proc. do 265,11 mln zł.

Sprzedaż wzrosła, mimo że sieć Inmedio się zmniejszyła: na koniec czerwca br. liczyła 407 placówek, wobec 417 na koniec ub.r. i 428 w połowie ub.r.

Eurocash z kwartalnym zyskiem netto

Zysk EBITDA grupy Eurocash w drugim kwartale 2022 roku wyniósł 256,3 mln zł wobec 86,7 mln zł zysku rok wcześniej - poinformowała spółka w raporcie kwartalnym. Konsensus PAP zakładał 227,2 mln zł zysku EBITDA.

Zysk netto jednostki dominującej wyniósł 15,1 mln zł wobec 17,9 mln zł zysku oczekiwanego przez rynek i wobec 97,4 mln zł straty rok wcześniej. Skonsolidowany zysk netto wyniósł 19,2 mln zł wobec 94,5 mln zł straty w II kwartale 2021 r.

Skonsolidowana marża brutto na sprzedaży wyniosła 13,5 proc. i wzrosła o 0,93 p.p. rdr.

Skonsolidowana sprzedaż grupy w II kwartale 2022 r. wzrosła o 19,7 proc. rdr do 7,84 mld zł. Konsensus wynosił 7,48 mld zł. W całym pierwszym półroczu tego roku grupa miała 36,6 mln zł straty netto jednostki dominującej wobec 167,9 mln zł straty przed rokiem. EBITDA grupy wzrosła o ponad 100 proc. rdr, do 407,3 mln zł i o 44 proc. rdr w porównaniu z wynikiem znormalizowanym (bez uwzględnienia odpisu w segmencie detalicznym).

Przychody wzrosły o 16,2 proc. rdr do 14,37 mld zł

W segmencie hurtowym EBITDA w pierwszym półroczu wzrosła o 24 proc. rdr, do 357 mln zł, przy wzroście przychodów o 14 proc. rdr do 10,35 mld zł. "W segmencie hurtowym zanotowaliśmy dwucyfrowy wzrost sprzedaży w każdym formacie dystrybucji, a pozytywny efekt dźwigni operacyjnej przełożył się na wzrost marży EBITDA. (...) Jednocześnie coraz więcej naszych klientów zamawia produkty na eurocash. pl. Liczba użytkowników tej platformy w czerwcu wzrosła do blisko 38 tysięcy wobec niespełna 31 tysięcy na początku roku" – powiedział, cytowany w komunikacie prasowym, Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Grupy Eurocash.

"W segmencie detalicznym również zanotowaliśmy poprawę sprzedaży w każdej kategorii. Dodatkowy, pozytywny wpływ miała konsolidacja sklepów Arhelan, przejętych w listopadzie 2021 r." - dodał Owczarek.

EBITDA segmentu detalicznego w pierwszej połowie 2022 r. wyniosła 141 mln zł, co oznacza wzrost o 89 proc. rdr w ujęciu znormalizowanym (bez uwzględnienia odpisu dokonanego w pierwszej połowie 2021 r.). Łączna sprzedaż detalu wzrosła o blisko 20 proc. rdr, do 3,6 mld zł.

Eurocash chce wrócić do dywidendy

W ramach strategii grupa Eurocash planuje osiągnąć w 2025 roku wynik EBITDA w wysokości 1 mld zł (przed MSSF 16). Holding zamierza również powrócić do regularnego wypłacania dywidendy.

"Celem Eurocash jest powrót do regularnych wypłat dywidendy do akcjonariuszy, przy czym warunki oraz kwota dywidendy będą uwzględniały warunki i strukturę finansowania, którego stroną będzie grupa" - napisano w komunikacie.

Spółka podała też, że będzie dążyć do ustabilizowania struktury finansowania na poziomie wskaźnika 1,5x dług netto/EBITDA (przed MSSF 16), przy tymczasowo wyższych poziomach wskaźnika dla skorzystania z okazji powiększenia udziałów rynkowych.

Zarząd spółki szacuje, że w latach 2023-2025 skumulowany wzrost efektywności kosztowej wyniesie 100 mln zł EBITDA.

W ramach obszaru hurtu celem grupy Eurocash jest dalszy rozwój hurtowni omnichannel (sprzedaży wielokanałowej), który prowadzić ma do wzrostu lojalności klientów B2B, dalszego budowania synergii kosztowych i sprzedażowych, a w konsekwencji poprawy warunków zakupowych i podwojenia sprzedaży B2B e-commerce. Eurocash zamierza umocnić swoją pozycję lidera na rynku hurtowym w Polsce i istotnie zwiększyć sprzedaż swoich klientów w tym segmencie.

W obszarze franczyzy spółka chce koncentrować inwestycje w rozwój i pozycjonowanie sieci franczyzowych i partnerskich, zwiększać liczbę sklepów usieciowionych oraz udziały rynkowe. Planuje dalszy rozwój sieci Delikatesy Centrum w oparciu o system franczyzowy, w tym z partnerami JV.

"Wobec decyzji o skoncentrowaniu się na podstawowej działalności (hurcie, franczyzie oraz platformie technologicznej), zarząd spółki zdecydował o skupieniu się na poprawie rentowności działalności non-core/niestrategicznej (do której zalicza się segment sklepów własnych Delikatesy Centrum), ograniczeniu lub zaprzestaniu jej rozwoju" - podał Eurocash.

Spółka poinformowała, że jej zarząd kontynuuje prace w procesie przeglądu potencjalnych opcji strategicznych rozwoju grupy.

"Grupa Eurocash już dzisiaj jest największym hurtownikiem FMCG w kraju, dysponującym najbardziej zaawansowaną siecią logistyczną. Dostarczamy produkty do 90 tysięcy punktów w całym kraju, a w zasięgu sklepów współpracujących z grupą znajduje się 85 proc. gospodarstw domowych. Jesteśmy również organizatorem sieci franczyzowych i partnerskich skupiających prawie 16 tysięcy sklepów oraz właścicielem największego supermarketu internetowego w Polsce. Nowa strategia pozwoli w pełni wykorzystać ten potencjał i jeszcze lepiej wspierać rozwój polskich przedsiębiorców prowadzących lokalne sklepy" – powiedział, cytowany w komunikacie prasowym, prezes grupy Paweł Surówka.

Dołącz do dyskusji: Eurocash chce, żeby Frisco za trzy lata miało 1 mld zł wpływów. Mniej saloników Inmedio

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
ns
Zacznijcie w końcu sprzedawać słodziki w tabletkach, głąby, bo tracicie klientów.
odpowiedź