Facebook manipulował danymi o skuteczności reklam. Szefowie serwisu nie chcieli naprawić błędu

Menedżerowie najwyższego szczebla w Facebooku wiedzieli o tym, że w jego systemie reklamowym tkwi błąd związany z zawyżaniem skuteczności reklam, jednak nie podjęli żadnych działań by to naprawić - wynika z dokumentów ujawnionych podczas procesu toczącego się pomiędzy Facebookiem a reklamodawcami. Wśród osób zaangażowanych w sprawę jest między innymi Sheryl Sandberg, szefowa firmy ds. operacyjnych oraz prawa ręka Marka Zuckerberga.

ps
ps
Udostępnij artykuł:

Facebook jest serwisem, który od wielu lat czerpie większość swoich wpływów dzięki segmentowi reklamowemu. W czwartym kwartale 2020 r. przychody Facebooka z reklam poszły w górę o 31 proc. do kwoty 27,19 mld dol.

Pomimo tego, że reklama jest tak ważna dla Facebooka, to serwisowi zdarzało się już zaliczać wpadki w relacjach z reklamodawcami. Przykład: jesienią 2019 r. Facebook zawarł ugodę z grupą reklamodawców, którzy oskarżyli serwis przed sądem o to, że zawyżał statystyki odtworzeń plików wideo wprowadzając w błąd swoich partnerów. W wyniku porozumienia Facebook zapłacił wówczas odszkodowanie w wysokości 40 mln dolarów.

Prognozy zawyżane, szefowie wiedzieli

W 2018 r. rozpoczął się proces, w którym reklamodawcy w pozwie zbiorowym oskarżają Facebooka o to, że firma zawyżała statystyki dotyczące potencjalnego zasięgu planowanych w serwisie kampanii uwzględniając w prognozach m.in. fałszywe oraz zdublowane konta na platformie.

Teraz w trakcie postępowania wypłynęły wewnętrzne dokumenty Facebooka, które stawiają w kłopotliwym świetle menedżerów Facebooka wysokiego szczebla.

Z ujawnionych informacji wynika, że jeden z product managerów Facebooka już kilka lat temu kilkakrotnie uczulał swoich przełożonych na to, że partnerzy reklamowi serwisu są wprowadzani w błąd przez zmanipulowane statystyki dotyczące potencjalnego zasięgu planowanych kampanii i w związku z tym nie mają jasnego przeglądu sytuacji w planowaniu strategii. Wspomniani menedżerowie odmówili jednak naprawienia błędu w systemie argumentując, że mogłoby to doprowadzić do obniżenia prognoz reklamowych nawet o 10 proc.

Według informacji podanych m.in. przez „Financial Times” wśród menedżerów zaangażowanych w opisany problem była m.in. Sheryl Sandberg, szefowa Facebooka ds. operacyjnych oraz prawa ręka Marka Zuckerberga.

Facebook zaznaczył w trakcie procesu, że błąd o którym mowa został naprawiony, zaś reklamodawcy otrzymują obecnie w pełni rzetelne prognozy związane z kampaniami.

Eksperci podkreślają, że błąd tkwiący w statystykach nie naraził reklamodawców na żadne straty finansowe, mógł jednak wpływać w istotny sposób na chęć prowadzenia przez nich działań marketingowych na Facebooku. Na razie nie wiadomo kiedy zostanie ogłoszony wyrok w toczącym się obecnie procesie pomiędzy Facebookiem a jego partnerami.

W czwartym kwartale ub.r. Facebook osiągnął rekordowe w swojej historii przychody (28,07 mld dolarów) i zysk netto (11,2 mld dolarów). Z jego serwisów i aplikacji korzysta miesięcznie już 3,3 mld internautów, a z samego Facebooka - 2,8 mld. Z każdego użytkownika koncern zarabia kwartalnie 8,62 dolara.

 

 

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Lawina gróźb wobec dziennikarza "Wyborczej". Wiąże to z tekstem o Cenckiewiczu

Lawina gróźb wobec dziennikarza "Wyborczej". Wiąże to z tekstem o Cenckiewiczu

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Świąteczna piosenka Radia 357 z  teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

Świąteczna piosenka Radia 357 z teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych